Недозареждане на акумулатора

Техническа и сервизна информация за Passat
bachest
Мнения: 588
Регистриран на: Чет 23 авг 2007 22:47
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Недозареждане на акумулатора

Мнениеот bachest » Съб 20 ное 2010 14:16


Здравейте момчета. Ето едно от многото възможни решения на проблема - недозареден акумулатор. Колата е пасат Б4. Понеже на 1 Ноември стана задължително карането с включени светлини, започна да ми пада и акумулатора. Проблема беше, че имах пад на напрежението и на алтернатора тока беше един, а до акумулатора достигаше друг. Черния кабел (маса) от акумулатора, който се прикрепва към двигателя е достатъчно дебел. Със сечение 25мм2 и с него нямах проблеми. Другия кабел, който е от плюсовата клема на акумулатора до стартера също е със сечение 25мм2 и е добре. Обаче кабела между стартера и алтернатора е със сечение 10мм2 и се оказва, че е недостатъчен и именно там се получаваше пада на напрежението. Ще се опитам да го обясня кратко и разбираемо, това което направих и това което се получи.
Изображение

Стъпка 1. Проверка за пад на напрежение
- при работещ двигател с включени консуматори (фарове къси/дълги и фарове за мъгла)
- с мултицет се проверява напрежението, което е на алтернатора. Червената сонда е на клемата на алтернатора, черната сонда е на корпуса на алтернатора. Записва се стойноста.
- с мултицет се проверява напрежението, кето е на акумулатора. Червената сонда е на положителната (плюс) клема, черната е на клема минус. Записва се стойноста. Ако разликата

между стойността на алтернатора и стойността на акумулатора е повече от 0,1 волта има пад на напрежение.


Стъпка 2. Почистване на всички клеми (+12V и масите) показани на схемата до блясък и напръскани с контактен спрей преди поставянето им обратно.

Стъпка 3. Отново проверка за пад на напрежение. Ако е по-голям от 0,1 волта се определя в коя връзка от веригата се получава.

Стъпка 4. Определяне на пада на напрежението в коя част от веригата е:

Изображение
- Червената сонда е на клемата на алтернатора, черната сонда е на положителната клема на акумулатора. Записва се стойноста. Ако е по-голяма от 0,05 волта има пад на напрежението. След като клемите са почистени, причината поради която продължава да съществува пад на напрежението е недостатъчно дебел кабел (кабел с малко сечение) и съответно замяната му с по-дебел за решаване на проблема. Същото се прави и с другата част от веригата:

Изображение
- Червената сонда е на клема (минус) на акумулатора, а черната е на масата към двигателя. Записва се стойността. Ако е по-голяма от 0,05 волта има пад на напрежението.

Въпросния кабел който смених е този между стартера и алтернатора.

ИзображениеИзображение
Многожилен с дебела изолация от каучук. На метър се продава, 9лв. струва и толкова ми беше необходим.

Изображение
Клемите са медни, но от запояването са се преобразили.

ИзображениеИзображение
В изолацията на стария кабел, има едно тънко кабелче. Изважда се и се поставя обратно заедно с новия кабел.

Изображение
Ето го и поставен. Преди разликата между алтернатора и батерията беше 0,5 волта при включени консуматори, които се оказваха критични за зареждането. А сега е 0,07 волтa! А да ми е честито. :lol:




Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6370
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Недозареждане на акумулатора

Мнениеот ktamen » Съб 20 ное 2010 15:44


Колега, този пад от 0,5V се е получавал не заради тънкия кабел, а заради лоши връзки. Пад на напрежение се мери много по-прецизно, ако превключиш мултицета на малък обхват (например 200mV) и мериш пада на всяка снадка - например единия пробник на болта на алтернатора, а другия на кабелната обувка стегната на същия болт, после единия пробник на обувката, а другия на самите жички на кабела и т. н. 10 кв. мм кабел с дължина 1 метър има съпротивление 0,0017 ома, ако през него минават 30А - пада върху него ще бъде 0,051V - тази стойност лесно може да се измери, ако при включени консуматори забодеш пробниците в двата края на кабела между самите жички. С новия кабел ти си намалил това и без това съвсем малко число още 2,5пъти.
Това, че вече нямаш 0,5V пад се дължи на това, че си почистил снадките, а не, че кабела е по-дебел.
Така или иначе с по-дебел кабел е по-добре, ама според мен малко си се престарал.


Потребителски аватар
live_for_passat
Мнения: 235
Регистриран на: Вто 10 юли 2007 7:41
Автомобил: VW Bora 1.9 TDI PD 131hp
Двигател: ASZ 2002
Местоположение: София - Карлово

Re: Недозареждане на акумулатора

Мнениеот live_for_passat » Съб 20 ное 2010 15:50


Същата работа и при мен на Б3-ката, благодарности колега за полезната информация, ще се замери и ще се преправи задължително, самло сподели откъде взе кабела? :да: :beer


bachest
Мнения: 588
Регистриран на: Чет 23 авг 2007 22:47
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Недозареждане на акумулатора

Мнениеот bachest » Съб 20 ное 2010 18:00


ktamen написа:Колега, този пад от 0,5V се е получавал не заради тънкия кабел, а заради лоши връзки. Пад на напрежение се мери много по-прецизно, ако превключиш мултицета на малък обхват (например 200mV) и мериш пада на всяка снадка - например единия пробник на болта на алтернатора, а другия на кабелната обувка стегната на същия болт, после единия пробник на обувката, а другия на самите жички на кабела и т. н. 10 кв. мм кабел с дължина 1 метър има съпротивление 0,0017 ома, ако през него минават 30А - пада върху него ще бъде 0,051V - тази стойност лесно може да се измери, ако при включени консуматори забодеш пробниците в двата края на кабела между самите жички. С новия кабел ти си намалил това и без това съвсем малко число още 2,5пъти.
Това, че вече нямаш 0,5V пад се дължи на това, че си почистил снадките, а не, че кабела е по-дебел.
Така или иначе с по-дебел кабел е по-добре, ама според мен малко си се престарал.


Съгласен, съгласен. Не случайно написах, да се почистят снадките до блясък и да се измери, а не да се сменя кабела направо. Понеже, нямам ампер клещи, ми е интересно какви токови вървят през алтернатора при включени консуматори?

Самия кабел го вземах от ТМТ ЕЛКОМ


lion_heart002
Мнения: 2312
Регистриран на: Чет 18 фев 2010 13:45
Автомобил: Rio UB Corolla E110 GS450H
Двигател: D4FC 4ZZFE 2GR-FSE

Re: Недозареждане на акумулатора

Мнениеот lion_heart002 » Съб 20 ное 2010 18:02


Може и да не е било заради тънкия кабел а заради самия кабел!Кабелите стареят...След време се получава гореописания ефект...


Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6370
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Недозареждане на акумулатора

Мнениеот ktamen » Съб 20 ное 2010 21:17


lion_heart002 написа:Може и да не е било заради тънкия кабел а заради самия кабел!Кабелите стареят...След време се получава гореописания ефект...

На предишния голф с алтернатор Бош, вместо един кабел 10 кв мм имаше два по-тънки, веднъж по-време на път с включени фарове, без да е светвала лампата за акумулатора двигателя просто си угасна поради липса на ток. Въпросните два кабела изглеждаха ужасно - изолацията на парчета, жичките накъсани и корозирали(нали са в шлаухка виждах, че краищата не изглеждат добре, ама не допусках, че и в шлаухката не са по-добре - бъкър ко ши му стани :Mr Green Fun още не мога си обясня как са се скапали толкова, не изглеждаха да са прегрявани, а и самата шлаухка беше здрава.
Тока през алтернатора можеш да го измериш, като измериш пада през новия кабел (сондите се допират на самите жички в двата края на кабела) ако дължината между сондите е 1 метър пад от 1мV се предизвиква от 1,47А, пад от 2мV от 2,94А и т. н. съпротивлението на самия кабел е лесно да се изчисли и като измериш пада, по закона на Ом изчисляваш тока, съпротивлението на спойките е неизвестно затова мери между тях на самите жички.
С амперклещи тока не може да се измери.


Потребителски аватар
live_for_passat
Мнения: 235
Регистриран на: Вто 10 юли 2007 7:41
Автомобил: VW Bora 1.9 TDI PD 131hp
Двигател: ASZ 2002
Местоположение: София - Карлово

Re: Недозареждане на акумулатора

Мнениеот live_for_passat » Съб 20 ное 2010 22:14


при мен се счупи планката която държи алтернатора и си карах 10-на километра на акумулатор :shock


bachest
Мнения: 588
Регистриран на: Чет 23 авг 2007 22:47
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Недозареждане на акумулатора

Мнениеот bachest » Съб 20 ное 2010 22:51


ktamen написа:Тока през алтернатора можеш да го измериш, като измериш пада през новия кабел (сондите се допират на самите жички в двата края на кабела) ако дължината между сондите е 1 метър пад от 1мV се предизвиква от 1,47А, пад от 2мV от 2,94А и т. н. съпротивлението на самия кабел е лесно да се изчисли и като измериш пада, по закона на Ом изчисляваш тока, съпротивлението на спойките е неизвестно затова мери между тях на самите жички.
С амперклещи тока не може да се измери.


Колега, чувал ли си за приказката, че на теория между теорията и практиката няма разлика, но на практика разликата е осезаема. :lol: Този подход от един 1mV колко ампера предизвиква ще го пробвам, ама хич не ми се 'чини. И понеже е свързано с темата, кажи защо с амперклещи не може да се измери тока?


Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6370
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Недозареждане на акумулатора

Мнениеот ktamen » Съб 20 ное 2010 23:21


Челюстите на ампер клещите са разрязан магнитопровод на повишаващ тратсформатор, като "захапят" някой кабел, кабела се превръща в първична намотка с една навивка на въпросния трансформатор в зависимост от тока през кабела във вторичната се индуцира различно напрежение, което всъщност се измерва и скалата е градуирана направо в ампери.
Трансформаторите обаче са само за променлив ток, а през въпросния кабел тече постоянен ток, ако го захапеш с амперклещи ще покаже нула, ако докато е захапан включиш или изключиш нещо за момент ще покаже някаква странна стойност, защото в същия този момент тока през кабела се променя и трансфоматора проработва, ама тази стойност зависи от страшно много фактори и изобщо не може да и се вярва, а и тя много бързо ще изчезне и отново ще стане нула.
Алтернатора представлява променливотоков синхронен трифазен генератор с вграден изправител, ако успееш с клещите да захапеш някой от проводниците в самите намотки - тогава става и с амперклещи, ама пак ще има доста смятане щото.... абе много подробен станах, така или иначе не можеш да бръкнеш вътре :beer
Метода с меренето в миливолти наистина има много недостатъци, ама е най-лесен - трябва ти само мултицет, можеш да провериш каква е грешката като включваш и изключваш фаровете.
Ако между теорията и практиката има разлика значи или теорията е грешна или този, който я прилага на практика не я е разбрал. :beer

Последна промяна от ktamen на Съб 20 ное 2010 23:44, променено общо 1 път.


Потребителски аватар
radotom
Модератор
Модератор
Мнения: 19716
Регистриран на: Пет 10 мар 2006 19:42
Автомобил: Passat B6
Двигател: CBBB
Местоположение: Пловдив

Re: Недозареждане на акумулатора

Мнениеот radotom » Съб 20 ное 2010 23:42


ktamen написа:Трансформаторите обаче са само за променлив ток, а през въпросния кабел тече постоянен ток, ако го захапеш с амперклещи ще покаже нула, ако докато е захапан включиш или изключиш нещо за момент ще покаже някаква странна стойност, защото в същия този момент тока през кабела се променя и трансфоматора

Освен AC, има и DC-ампер клещи ;)
Аз имам такива, купени са от 'Конрад'
За съжаление, като всеки постояннотоков усилвател - имат силно изразен дреф (промяна на показанието във времето, най-често предизвикан от промяна на температурата)
Като ги остави човек минута-две - горе-долу се успокояват и вече може да се добие приблизително точна представа за големината на тока.
Въпреки всичко аз не им се доверявам на 100%.
Според мен не са достатъчно прицизни, за да се измери ток на покой (при всичко изключено, когато не трябва да надхвърля 50mA)
За ток на зареждане стават ;)


Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6370
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Недозареждане на акумулатора

Мнениеот ktamen » Съб 20 ное 2010 23:49


DC-амперклещи е нещо ново за мен, можеш ли да ми обясниш на какъв принцип работят, поне в общи линии?


Потребителски аватар
radotom
Модератор
Модератор
Мнения: 19716
Регистриран на: Пет 10 мар 2006 19:42
Автомобил: Passat B6
Двигател: CBBB
Местоположение: Пловдив

Re: Недозареждане на акумулатора

Мнениеот radotom » Нед 21 ное 2010 0:04


Е те ся ме Фана на много тясно и проветриво място! :Mr Green Fun
Това са моите:
http://www.multimeterwarehouse.com/MS2102.htm
На какъв принцип работи DC-то, обаче, и идея си нямам!
Предполагам, че е с някакъв тип Хол-датчик, но това са само предположения.

Разбира се- в Конрад не струват 90$ mhihi


Потребителски аватар
L&R
Мнения: 9371
Регистриран на: Чет 09 юни 2005 15:19
Автомобил: CCC
Двигател:
Местоположение: coffeeforums.bg
Контакти:

Re: Недозареждане на акумулатора

Мнениеот L&R » Нед 21 ное 2010 0:10


за DC ампер клещите, номера става с датчик на Хол


gancho
Мнения: 1063
Регистриран на: Вто 26 яну 2010 10:05
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: българия,София

Re: Недозареждане на акумулатора

Мнениеот gancho » Нед 21 ное 2010 20:26


bachest написа:
ktamen написа:Колега, този пад от 0,5V се е получавал не заради тънкия кабел, а заради лоши връзки. Пад на напрежение се мери много по-прецизно, ако превключиш мултицета на малък обхват (например 200mV) и мериш пада на всяка снадка - например единия пробник на болта на алтернатора, а другия на кабелната обувка стегната на същия болт, после единия пробник на обувката, а другия на самите жички на кабела и т. н. 10 кв. мм кабел с дължина 1 метър има съпротивление 0,0017 ома, ако през него минават 30А - пада върху него ще бъде 0,051V - тази стойност лесно може да се измери, ако при включени консуматори забодеш пробниците в двата края на кабела между самите жички. С новия кабел ти си намалил това и без това съвсем малко число още 2,5пъти.
Това, че вече нямаш 0,5V пад се дължи на това, че си почистил снадките, а не, че кабела е по-дебел.
Така или иначе с по-дебел кабел е по-добре, ама според мен малко си се престарал.


Съгласен, съгласен. Не случайно написах, да се почистят снадките до блясък и да се измери, а не да се сменя кабела направо. Понеже, нямам ампер клещи, ми е интересно какви токови вървят през алтернатора при включени консуматори?

Самия кабел го вземах от ТМТ ЕЛКОМ

Само не си споменал колко ампера е алтернатора-в случая е важно!


bachest
Мнения: 588
Регистриран на: Чет 23 авг 2007 22:47
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Недозареждане на акумулатора

Мнениеот bachest » Нед 21 ное 2010 22:48


За кое е важно? (Ако не е тайна де). 70А - Valeo.



Върни се в “Passat”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Google [Bot], madmen, pspetkow и 34 госта