rosy написа:А всъщност как се определя кое е обида и кое не?
Ако приемем, че обида е унизителни за честта или достойнството на пострадалия думи, например в дело за класическата псувня да ти е*** май***, трябва ли да бъде привлечена в процеса и майката на обвинителя? И може ли всъщност някой да заведе дело, за пожелания изречени към друг човек
И втори въпрос, обидите са вид изразяване на мнение, а всеки човек има конституционно такова право. Това означава ли, че с делата за обида се потъпкват конституционните ни права

Чл. 39. (1)от КРБ: Всеки има право да изразява мнение и да го разпространява чрез слово - писмено или устно, чрез звук, изображение или по друг начин.
(2) Това право не може да се използва за накърняване на правата и доброто име на другиго.....както виждаш
не означава.Честта и достойнството на гражданите също са защитени от конституцията и законите на страната ,точно толкова,колкото и правото на свободно изразяване на мнение,а правата на всеки един свършват там,където започват правата на останалите граждани.На всяко право съответства и някакво задължение,не напразно и тази глава от Конституцията е озаглавена "основни права и задължения на гражданите",а не само права,както на много хора им се иска.В този ред на мисли имаш право да си изкажеш мнението,но не и да засягаш честта и достойнстовот на някой друг.т.е може да ми кажеш "не си прав колега,защото......аз смятам така и така "-това е свободно изразяване на мнение,а "не си прав ве паляк смотан лайнар сдухан," е обида ,което ми дава право да те съдя не за това,че си изразил мнение,че не съм прав/което е изразяване на мнение /,а за това,че си ме нарекъл паляк и лайнар

.Да ти е.@ майката не е пожелание,а е изразяване на твое желание за осъществяване на сексуален контакт с нечия майка,което е общоприет израз употребяван с цел засягане достойнството на човека /смятам за излишно да обяснявам какво е значението на майката за всеки човек и що би ти се засегнало достойнствато ко ти го каже някой тва и т.н./,към който е отправен,а не за изразяване на действително или предполагаемо сексуално желание

.Взаимното сдържане и ограничаване на "правата" на гражданите осъществено посредством законите е направено в името на обществения интерес от мирно съжителство между хората и това ни различава от първобитните общества,в които е важало правото на силния.Иначе какво се получава ти харесваш жената и колата ми да речем и щото си 100 кила ,а аз 45 ,идваш пребиваш ме до смърт и ми вземаш жената и колата.Утре обаче при теб идва един 150 кила пребива теб и взема твоята кола,жена ,както и тези ,които си взел до момента и тва всичко щото всеки е решил,че има право щото е по-силен.За да си върнем вещите ние се съюзяваме и пребиваме третия и си връщаме работите обратно,той пък си намира пък да ограби някой друг дето няма да му отвърне и се влиза в някакъв омагьосан кръг на насилие , страх и несигурност за утрешния ден .Е очевидно е ,че ако ние тримата сме обществото имаме интерес това да не се случва и да си живеем мирно,тихо и спокойно без да се опасяваме от такива неща и в името на този си общ интерес се съгласяваме да не си причиняваме такива неща .Винаги е полезно, човек като си търси правата да си знае и задълженията
