Двутактови двигатели
В двутактовите двигатели работният цикъл се извършва за два такта или за два хода на буталото, т.е. за едно завъртане на коляновия вал. За да се очисти цилиндърът по-добре от продуктите на горенето и да се запълни с прясно работно вещество, то предварително трябва да се сгъсти до определено налягане в специален агрегат (компресор) или в картера на двигателя.
Действителният цикъл на двутактовите двигатели се извършва по следния начин.
Първи такт. Този такт се осъществява при движение на буталото от ГМТ (горна мъртва точка) до ДМТ (долна мъртва точка). През това време в цилиндъра се извършва изгаряне на горивото и разширение на продуктите на горенето, т.е. осъществява се работният ход на буталото. В края на разширението се отварят изпускателните отвори и започва свободно изтичане на газове от цилиндъра. Тогава, когато налягането в цилиндъра стане приблизително равно на налягането на прясното работно вещество, продухвателните отвори се отварят. Прясното работно вещество, което постъпва в цилиндъра през продухвателните отвори, изтласква продуктите на горенето през изпускателните органи и запълва цилиндъра.
По такъв начин по време на първия такт в цилиндъра протичат процесите: горене, разширение, изпускане на газове, продухване и пълнене на цилиндъра с прясно работно вещество.
Втори такт. Този такт се осъществява при движение на буталото от ДМТ до ГМТ. През това време продължава процесът на очистване на цилиндъра от продуктите на горенето и запълването му с прясно работно вещество. След затваряне на газообменните отвори протича процесът на сгъстяване на работното вещество. В края на сгъстяването преди ГМТ в цилиндъра се подава гориво (в дизеловите двигатели) или искра (в карбураторните двигатели).
Ясно е, че по време на вторият такт (при движение на буталото към ГМТ) в цилиндъра протичат процесите: изтичане на газове, продухване, пълнене, сгъстяване и начало на горенето.
Четиритактови двигатели
Действителните цикли на четиритактовите двигатели се осъществяват за четири такта или четири хода на буталото.
Първи такт - процес всмукване или пълнене. Този процес протича при движение на буталото от ГМТ до ДМТ. Когато налягането на остатъчните газове в цилиндъра спадне значително, през всмукателния клапан, който се отваря с помощта на газоразпределителния механизъм, постъпва прясно работно вещество. Поради съпротивлението на пълнителната система налягането на работното вещество в цилиндъра в процеса на пълненето е по-малко от атмосферното налягане.
За да осигури максимално напълване на цилиндъра с прясно работно вещество, всмукателният клапан се отваря от 10 до 40 градуса преди ГМТ, т.е. с изпреварване, и се затваря от 20 до 70 градуса след ДМТ, т.е. със закъснение.
Втори такт - процес сгъстяване. Сгъстяването на работното вещество протича при движение на буталото от ДМТ до ГМТ след затварянето на всмукателният клапан. Тъй като надбуталното пространство намалява, налягането и температурата на работното вещество се повишават, в резултат на което в края на сгъстяването се създават благоприятни условия за възпламеняване и изгаряне на горивото. За тази цел началото на подаване на горивото (в дизеловите двигатели) или искра (в карбураторните двигатели) трябва да започне преди ГМТ, т.е. с определен ъгъл на изпреварване - от 10 до 35 градуса.
По такъв начин по време на втория такт в цилиндъра протича главно сгъстяване на работното вещество. Освен това в началото на такта продължава да постъпва в цилиндъра прясно работно вещество, а в края на същия такт започва процесът горене.
Трети такт - процес горене и разширение. Този процес протича при движение на буталото от ГМТ до ДМТ. В резултат на топлината която се отделя при изгарянето на горивото, температурата и налягането на работното вещество се повишават значително. Под действието на високото налягане буталото се премества към ДМТ, а продуктите на горенето се разширяват, вследствие на което се получава полезна работа. Ето защо този ход на буталото се нарича работен ход.
Четвърти такт - процес изпускане. По време на този такт буталото се движи от ДМТ към ГМТ, като изтласква газовете от цилиндъра на двигателя през изпускателния клапан. За да се намали работата за изтласкване на газовете, а също и да се подобри очистването на цилиндъра, изпускателния клапан се отваря на около 40-70 градуса преди ДМТ. За подобряване очистването на цилиндъра от газовете същият клапан се затваря от 10 до 35 градуса след ДМТ.
ДВГ с вътрешно горене 2/4 тактови двигатели
Правила на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
- izcrazy
- Мнения: 334
- Регистриран на: Пон 20 дек 2010 0:35
- Автомобил: Vw Golf 3 Variant 1995
- Двигател: AAZ
- Местоположение: Добрич
ДВГ с вътрешно горене 2/4 тактови двигатели
Последна промяна от golfer на Нед 04 дек 2011 9:57, променено общо 1 път.
Причина: Всеки двигател със вътрешно горене е точно това- кутия със огън вътре за чието поддържане
Причина: Всеки двигател със вътрешно горене е точно това- кутия със огън вътре за чието поддържане
- kossel
- Мнения: 1759
- Регистриран на: Нед 10 апр 2005 3:39
- Автомобил: Fiat Doblo Natural Power
- Двигател: 103 коня 1600 16V
- Местоположение: София
Re: ДВГ с вътрешно горене 2/4 тактови двигатели
Има ли двутактов дизелов двигател?
- joker
- Мнения: 5889
- Регистриран на: Вто 21 ное 2006 10:38
- Автомобил: Golf 3 Variant _Golf4 Variant
- Двигател: 1800 ABS _1900 TDI AHF
- Местоположение: Варна
Re: ДВГ с вътрешно горене 2/4 тактови двигатели
apa6o написа:Да, има !
Прословутите американски "Мак" не бяха ли с двутактов дизел?Само питам...не го твърдя!
- GTspecial
- Мнения: 563
- Регистриран на: Съб 02 авг 2008 11:11
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Re: ДВГ с вътрешно горене 2/4 тактови двигатели
http://www.tpub.com/content/fc/14104/css/14104_110.htm - Two-stroke diesel engine
http://dox.bg/files/dw?a=acf547b9a7 - Structural design of a two-stroke diesel engine

най-големия двутактов двигател в света..май е монтиран на кораб;
Анимация на двигателят на Ото:
http://dox.bg/files/dw?a=3f7563da69
http://dox.bg/files/dw?a=acf547b9a7 - Structural design of a two-stroke diesel engine

най-големия двутактов двигател в света..май е монтиран на кораб;
Анимация на двигателят на Ото:
http://dox.bg/files/dw?a=3f7563da69
-
- Мнения: 1606
- Регистриран на: Пон 15 май 2006 16:14
- Автомобил: 1998 VW Polo Variant
- Двигател: APQ
- Местоположение: Благоевград
Re: ДВГ с вътрешно горене 2/4 тактови двигатели
kossel написа:Има ли двутактов дизелов двигател?
Корабите доколкото знам са точно с такива двигатели
Re: ДВГ с вътрешно горене 2/4 тактови двигатели
+ Руски ЯЗ 240 и ЯЗ 260 - стари военни камиониjoker написа:apa6o написа:Да, има !
Прословутите американски "Мак" не бяха ли с двутактов дизел?Само питам...не го твърдя!
- izcrazy
- Мнения: 334
- Регистриран на: Пон 20 дек 2010 0:35
- Автомобил: Vw Golf 3 Variant 1995
- Двигател: AAZ
- Местоположение: Добрич
Re: ДВГ с вътрешно горене 2/4 тактови двигатели
kossel написа:Има ли двутактов дизелов двигател?
има всякакви модели дву 2 тактови двигатели колега както и на мотор,кола,камион,кораб така и на резачките за дърва
Върни се в “ОФФ-Топик - други”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: vocil и 41 госта