Колеги копнах това от МОБИЛЕ.бг . Сори, не успях да открадна линка и затова го пейстнах тук. Не знам правилата за такива огромни статии ако има проблем нека мод да я делне!
С влизането ни в общия европейски пазар търговията с нови и употребявани автомобили в България ще претърпи сериозни промени. Ще се работи според изискванията, стандартите и законността на Европейския съюз.
Дали институциите ни са готови за нововъденията, дали търговците са “сверили часовника” с европейското време, ще спечели или загуби българският клиент са част от въпросите, отговори, на които даде Анастас Тодоров, председател на Управителния съвет на Асоциацията на вносителите на автомобили за читателите на “АВТОпазар”.
- Господин Тодоров, спекулира ли се с темата за премахването на ДДС при внос на автомобили и доколко този факт ще повлияе пазара на употребявани возила у нас?
- Досега фирми, които пазаруваха от юридически лица в Европа, купуваха автомобила като стока на нетна цена. От Германия, например, 16-те процента ДДС се възстановяваха при връщане на експортната декларация, подпечатвана на границата на ЕС с друга държава. След три месеца ние ставаме част от вътрешния пазар на Съюза. ДДС вече ще се плаща в страната, от която сме купили автомобила. Във връзка с унифициране на данък добавена стойност от 1 януари 2007 г. този налог в Германия от 16 на сто става 19 процента. Във всички останали страни е 20 на сто. В България ще се плаща само разликата от 1 процент (ако внасяме от Германия). Ако обаче сме закупили колата в друга държава, където таксата е 20 на сто, не дължим у нас нищо. При продажба на този автомобил на крайния клиент се фактурира продажната стойност плюс 20 процента ДДС. Юридическото лице ще дължи разликата от внесеното и фактурираното. Ако, например, в Европа съм платил 1 000 лв. ДДС, а на клиента съм фактурирал 1 200 лв, дължа на държавата 200лв.
- Загубите в държавния бюджет от отпадането на ДДС при внос на коли се очаква да бъдат компенсирани по някакъв начин. Вие знаете ли нещо по този въпрос?
- В бюджета се отваря “дупка” от 150 млн. лева. Действително, тази сума трябва да бъде компенсирана по някакъв начин. Единият вариант е да се въведе такса при първа регистрация на автомобилите. Тя съществува в Европа. В Австрия, например, е около 16 процента от стойността на колата. Министерство на финансите вече е взело решение на колко ще бъде таксата при регистрация на МПС. Все още обаче не е официално огласена. Въпреки че информацията се води като секретна, се говори за 1 000 лева, които ще се дължат при регистрация на нов внос автомобил. Това ще става, въпреки че няма да е първа регистрация за самия автомобил, а само за този регион на Европа.
Това е единият вариант за компенсиране на бюджета. Другият е таксата да е плаваща - колкото по-скъп е един автомобил, толкова да е по-евтина таксата и обратно, колкото по-ниска себестойност има, толкова повече да е дължимата сума. Гарантирано е, че този налог ще бъде въведен. Тази такса ще запълни бюджета или ще уравни досега плащаните суми. В крайна сметка себестойността на колата няма да се промени.
- Ще има ли разлика в стойността на таксата за физически и юридически лица?
- Да, най-вероятно ще има леки преференции за юридическите лица. На база на европейските изисквания за свободна търговия и свободен път на стоки от една държава в друга и дотиране на средния и малкия бизнес, се обсъжда за физическите лица да бъде по-висока тази такса.
- Означава ли това, че търговците вече ще печелят повече?
- При ниския ценови клас автомобили ще се отвори възможност за търговеца да печели повече. След като години наред маржът е бил не повече от 10 на сто, по автокъщите ще могат да реализират по-големи печалби. Новите коли вече ще се предлагат на цените, на които европейците купуват. Ако досега ползвахме преференции, тези предимства ще отпаднат след влизането ни в ЕС. След като цените на нови автомобили се качат с около 20-30 процента, автоматично употребяваните возила ще повишат своята себестойност. Търговецът вече има възможност да направи по-добър марж и оттук - по-голяма печалба. Това е още една причина да приемем, че цените на автомобилите след 1 януари няма да паднат.
- По-изгодно ли ще бъде хората да пътуват и сами да купуват употребяван автомобил от европейска страна?
- Това, което въвежда хората в заблуда е, че отивайки в Европа и купувайки от физическо лице, няма да платят ДДС. Този данък вече е заложен в стойността на автомобила, тъй като е платен във времето. Така че колата не може да е по-евтина. Физическите лица не са освободени от данък добавена стойност никъде по света. Знае се, че физическото лице не може да претендира за възстановяване на ДДС.
- И все пак търговци могат да препродават автомобили като физически лица...
- Ако продавате като физическо лице, няма да имате право да изповядвате сделка под стойността, която ви е излязла, в рамките на една година. Ако сте юридическо лице, също няма да имате право да фактурирате под стойността на предшестващата същата стока сделка за същия период. Досега такъв контрол нямаше. Предстои Министерството на финансите и съответните данъчни подразделения да упражнят правото си на контролиране на подобни сделки.
- Готови ли са институциите за предизвикателството да работят според европейските стандарти и изисквания?
- Аномалията, която може да се получи, е единствено при регистрацията на автомобилите. В първите дни на новата година няма да се знае кой събира таксите, както и какви са те. Все още в КАТ нямат образците на документите от различните страни. От деня на влизането ни в евросъюза ние започваме да спазваме европейската норма и законност. Надяваме се все пак до Нова година да получим яснота и по тези въпроси.
- Няма ли да има отлив от страна на клиентите заради покачването на цените?
- Всяка автокъща и автосалон предлагат най-различни лизингови схеми. Повечето работят директно с банките. Тези институции приеха факта, че плащането може да бъде разсрочвано не само на новия автомобил, а и на употребяваните возила. 70 процента от продажбите ни са на лизинг. Над 80 на сто от членовете на Асоциацията на вносителите на автомобили работят със сервизно обслужване с гаранционен период. Ще се борим гаранцията да скочи от шестмесечна към едногодишна. Клиентът ще получи преференции. Цените от 1 януари няма да се увеличат изведнъж, но плавно се ориентират към поскъпване.
- Очаквате ли клиенти от Европа?
- Разчитаме да влезем в общия европейски пазар. Разбира се, не очакваме хората да пътуват 2 000 км, за да си купят автомобил от нас. По-скоро разчитаме на клиенти от съседните държави. Експортът към тези страни ще бъде много по-лесен, тъй като ще отпаднат някои от спънките.- Обобщете прогнозата Ви за промяната в цените на колите след 1 януари.
- Най-доброто, което може да се случи след 1 януари 2007 г., е возилата втора ръка да запазят днешните си цени. Най-вероятно обаче те ще се ориентират спрямо завишението на стойностите на новите автомобили. Ако поскъпването на новите коли е с 20-30 на сто, при употребяваните също ще се повишат с 10-20 процента. При евтините най-вероятно няма да има поскъпване, но трябва да е ясно, че няма търговец, който да загуби, за да спечели крайният потребител.