Kатегория L5e за триколесни скутери

Взаимопомощ, полезна информация и всичко, извън темата на останалите секции
Потребителски аватар
VWGT
Мнения: 6247
Регистриран на: Пет 09 дек 2005 10:09
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Kатегория L5e за триколесни скутери

Мнениеот VWGT » Нед 13 апр 2025 8:55


Здравейте,
Искам да попитам дали в България важи европейската категоризация L5e за триколесни скутери – такива с две предни колела, като:
• Piaggio MP3 300 / 400 / 530
• Yamaha Tricity 300
• Peugeot Metropolis 400

В ЕС тези скутери могат да се карат с B категория, стига да са L5e и отговарят на изискванията (ширина между предните гуми поне 460 мм, автоматик и т.н.).

Въпросът ми е признава ли се L5e като отделна категория в КАТ и може ли наистина такъв скутер да се кара с В категория?

Какви особености има тази категория спрямо другите за класически мотопеди?
Имам Б категория, нямам А и не ми се изкарва. Търся си по-мощен от 50сс скутер. Карам такъв от няколко дни в Испания, адски стабилен и удобен е в града, но у нас ги няма като че ли...




thanis
Мнения: 1826
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: Kатегория L5e за триколесни скутери

Мнениеот thanis » Нед 13 апр 2025 14:35


https://lex.bg/laws/ldoc/2134649345

чл. 150а

https://www.zemo.org.uk/assets/other/L- ... -Guide.pdf

Ето и още един източник, макар да е за UK.

Дефакто според нашия закон не би следвало да имаш право, ако е над 45км/ч и над 4kW или иначе казано както за електрически скутер за АМ категория.

Малко тъпо са го написали общо взето.


Потребителски аватар
VWGT
Мнения: 6247
Регистриран на: Пет 09 дек 2005 10:09
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Kатегория L5e за триколесни скутери

Мнениеот VWGT » Пон 14 апр 2025 15:06


Доколкото аз си го представих, след като прочетох тук-там, е въпрос на хомологация. Нещо подобно както беше с N1 категорията при комбитата.
Има европейски регламент, който се прилага от много държави в ЕС, производителите на точно тези мотори предоставят съответната документация, че отговорят на условията, но не знам нашия КАТ дали го практикуват това нещо ...

Има и една аномалия при Yamaha Tricity. 125сс версията не отговаря на условията за хомологацията, защото междуколесното разстояние е около 36 см и за нея си трябва А категория, докато по-мощната 300сс версия, която е 46см е ок и може да се кара с В категория.


thanis
Мнения: 1826
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: Kатегория L5e за триколесни скутери

Мнениеот thanis » Пон 14 апр 2025 15:27


Няма отделно признаване на категорията МПС към категория за книжка.

Друг е въпроса, ако те спря някой полицай и те пита що нямаш А категория и ти му кажеш, ами то за това мпс не се изисква - после да се води съдебно дело, където евентуално да ти падне глобата.

L5e генерално означава да е електрифицирано мпс-то.

Хомологацията само казва какви са "заводските" параметри, за да може след това да се категоризира. Иначе собственика може да прави каквото си иска с МПС-то и ако не е нещо очебийно си в сивата зона.

Пример са 2Т/4Т 50цц скутерите с рестрикторна шайба, за да си легален се води по хомологация с шайба в скоростната кутия и реално не можеш да вдигнеш повече от 45км/ч, ама като се махне си вдигат до към 60тина.

Друг е въпроса, че за да те спре полицай и да ти наложи глоба - трябва да ти е измерил скоростта, а не просто да каже - ама то според мен караше бързо.

Ако въпросното МПС L5e ще се кара в България, общо взето повечето полицаи ще те гледат като изтребител и ще минаваш метър, поради простия факт, че и те няма да знаят за какво да те глобят.

Ако не е тайна, кое е въпросното мпс категория L5e ?


Потребителски аватар
Кайзен
Мнения: 1628
Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Германия

Re: Kатегория L5e за триколесни скутери

Мнениеот Кайзен » Пон 14 апр 2025 15:59


thanis написа:Няма отделно признаване на категорията МПС към категория за книжка.
Напротив - има.

Съгласно ЗДвП чл.150а, ал.2, т.4б:
4. категория А - мотоциклети и триколесни моторни превозни средства с мощност над 15 kW:
а) мотоциклети - двуколесни превозни средства без кош (категория L3e) или с кош (категория L4e), с двигател с работен обем над 50 cm3, ако е с вътрешно горене, и/или с конструктивна максимална скорост, по-висока от 45 km/h, както са определени съответно в чл. 4, параграф 2, букви "в" и "г" от Регламент (ЕС) № 168/2013;
б) триколесни моторни средства - превозни средства с три симетрично разположени колела (категория L5e), с двигател с работен обем на цилиндъра над 50 cm3, ако е с вътрешно горене, и/или с конструктивна максимална скорост, по-висока от 45 km/h, както са определени в чл. 4, параграф 2, буква "д" и приложение I от Регламент (ЕС) № 168/2013;


Потребителски аватар
VWGT
Мнения: 6247
Регистриран на: Пет 09 дек 2005 10:09
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Kатегория L5e за триколесни скутери

Мнениеот VWGT » Пон 14 апр 2025 16:08


Тези, които изредих в първото мнение ... а аз специално карах Piaggio MP3 300

• Piaggio MP3 300 / 400 / 530
• Yamaha Tricity 300
• Peugeot Metropolis 400


Изображение

l5e не е само за електрички, а за всякакви трицикли.

Тук най-добре са описани категориите, книжките и европейските регулации:
https://assets.publishing.service.gov.u ... cation.pdf
https://www.zemo.org.uk/assets/presenta ... hicles.pdf


Сега като чета ЗДвП чл.150а, ал.2, т.4б:излиза, че нашите убавци напук на всички останали страни са набутали l5e при моторите и съответно А категория, не знам дали от свръх компетенция или на принципа "бъди различен", но .. у нас е така ...


thanis
Мнения: 1826
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: Kатегория L5e за триколесни скутери

Мнениеот thanis » Пон 14 апр 2025 16:47


Кайзен написа:
thanis написа:Няма отделно признаване на категорията МПС към категория за книжка.
Напротив - има.

Съгласно ЗДвП чл.150а, ал.2, т.4б:
4. категория А - мотоциклети и триколесни моторни превозни средства с мощност над 15 kW:
а) мотоциклети - двуколесни превозни средства без кош (категория L3e) или с кош (категория L4e), с двигател с работен обем над 50 cm3, ако е с вътрешно горене, и/или с конструктивна максимална скорост, по-висока от 45 km/h, както са определени съответно в чл. 4, параграф 2, букви "в" и "г" от Регламент (ЕС) № 168/2013;
б) триколесни моторни средства - превозни средства с три симетрично разположени колела (категория L5e), с двигател с работен обем на цилиндъра над 50 cm3, ако е с вътрешно горене, и/или с конструктивна максимална скорост, по-висока от 45 km/h, както са определени в чл. 4, параграф 2, буква "д" и приложение I от Регламент (ЕС) № 168/2013;


Виж същия закон, същия член, ама параграф 5

категория В1 - четириколесни превозни средства (без тези от категория L6e) с маса без товар не повече от 400 kg (категория L7e) (550 kg за превозните средства, предназначени за превоз на товари), в която маса не се включва масата на акумулаторните батерии на електрическите превозни средства и които имат максимална нетна мощност на двигателя не повече от 15 kW, както са определени в чл. 4, параграф 2, буква "ж" и приложение I от Регламент (ЕС) № 168/2013; тези превозни средства трябва да отговарят на техническите изисквания, които се прилагат към триколесни моторни средства от категория L5e, освен ако в нормативен акт са предвидени отделни технически изисквания за тях;

Затова казвам, че тъпо е написано при нас.

Както и L5e трябва да е електричка, а ДВГ само L5, като освен това се делят на L5e-A пасажерско и L5e-B товарно.

Общо взето е малък хаос.

Основните категории са тук :

https://alternative-fuels-observatory.e ... icle-types



Върни се в “ОФФ-Топик - други”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 45 госта