Здравейте,
Искам да попитам дали в България важи европейската категоризация L5e за триколесни скутери – такива с две предни колела, като:
• Piaggio MP3 300 / 400 / 530
• Yamaha Tricity 300
• Peugeot Metropolis 400
В ЕС тези скутери могат да се карат с B категория, стига да са L5e и отговарят на изискванията (ширина между предните гуми поне 460 мм, автоматик и т.н.).
Въпросът ми е признава ли се L5e като отделна категория в КАТ и може ли наистина такъв скутер да се кара с В категория?
Какви особености има тази категория спрямо другите за класически мотопеди?
Имам Б категория, нямам А и не ми се изкарва. Търся си по-мощен от 50сс скутер. Карам такъв от няколко дни в Испания, адски стабилен и удобен е в града, но у нас ги няма като че ли...
Kатегория L5e за триколесни скутери
Правила на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
Re: Kатегория L5e за триколесни скутери
https://lex.bg/laws/ldoc/2134649345
чл. 150а
https://www.zemo.org.uk/assets/other/L- ... -Guide.pdf
Ето и още един източник, макар да е за UK.
Дефакто според нашия закон не би следвало да имаш право, ако е над 45км/ч и над 4kW или иначе казано както за електрически скутер за АМ категория.
Малко тъпо са го написали общо взето.
чл. 150а
https://www.zemo.org.uk/assets/other/L- ... -Guide.pdf
Ето и още един източник, макар да е за UK.
Дефакто според нашия закон не би следвало да имаш право, ако е над 45км/ч и над 4kW или иначе казано както за електрически скутер за АМ категория.
Малко тъпо са го написали общо взето.
Re: Kатегория L5e за триколесни скутери
Доколкото аз си го представих, след като прочетох тук-там, е въпрос на хомологация. Нещо подобно както беше с N1 категорията при комбитата.
Има европейски регламент, който се прилага от много държави в ЕС, производителите на точно тези мотори предоставят съответната документация, че отговорят на условията, но не знам нашия КАТ дали го практикуват това нещо ...
Има и една аномалия при Yamaha Tricity. 125сс версията не отговаря на условията за хомологацията, защото междуколесното разстояние е около 36 см и за нея си трябва А категория, докато по-мощната 300сс версия, която е 46см е ок и може да се кара с В категория.
Има европейски регламент, който се прилага от много държави в ЕС, производителите на точно тези мотори предоставят съответната документация, че отговорят на условията, но не знам нашия КАТ дали го практикуват това нещо ...
Има и една аномалия при Yamaha Tricity. 125сс версията не отговаря на условията за хомологацията, защото междуколесното разстояние е около 36 см и за нея си трябва А категория, докато по-мощната 300сс версия, която е 46см е ок и може да се кара с В категория.
Re: Kатегория L5e за триколесни скутери
Няма отделно признаване на категорията МПС към категория за книжка.
Друг е въпроса, ако те спря някой полицай и те пита що нямаш А категория и ти му кажеш, ами то за това мпс не се изисква - после да се води съдебно дело, където евентуално да ти падне глобата.
L5e генерално означава да е електрифицирано мпс-то.
Хомологацията само казва какви са "заводските" параметри, за да може след това да се категоризира. Иначе собственика може да прави каквото си иска с МПС-то и ако не е нещо очебийно си в сивата зона.
Пример са 2Т/4Т 50цц скутерите с рестрикторна шайба, за да си легален се води по хомологация с шайба в скоростната кутия и реално не можеш да вдигнеш повече от 45км/ч, ама като се махне си вдигат до към 60тина.
Друг е въпроса, че за да те спре полицай и да ти наложи глоба - трябва да ти е измерил скоростта, а не просто да каже - ама то според мен караше бързо.
Ако въпросното МПС L5e ще се кара в България, общо взето повечето полицаи ще те гледат като изтребител и ще минаваш метър, поради простия факт, че и те няма да знаят за какво да те глобят.
Ако не е тайна, кое е въпросното мпс категория L5e ?
Друг е въпроса, ако те спря някой полицай и те пита що нямаш А категория и ти му кажеш, ами то за това мпс не се изисква - после да се води съдебно дело, където евентуално да ти падне глобата.
L5e генерално означава да е електрифицирано мпс-то.
Хомологацията само казва какви са "заводските" параметри, за да може след това да се категоризира. Иначе собственика може да прави каквото си иска с МПС-то и ако не е нещо очебийно си в сивата зона.
Пример са 2Т/4Т 50цц скутерите с рестрикторна шайба, за да си легален се води по хомологация с шайба в скоростната кутия и реално не можеш да вдигнеш повече от 45км/ч, ама като се махне си вдигат до към 60тина.
Друг е въпроса, че за да те спре полицай и да ти наложи глоба - трябва да ти е измерил скоростта, а не просто да каже - ама то според мен караше бързо.
Ако въпросното МПС L5e ще се кара в България, общо взето повечето полицаи ще те гледат като изтребител и ще минаваш метър, поради простия факт, че и те няма да знаят за какво да те глобят.
Ако не е тайна, кое е въпросното мпс категория L5e ?
- Кайзен
- Мнения: 1628
- Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Германия
Re: Kатегория L5e за триколесни скутери
Напротив - има.thanis написа:Няма отделно признаване на категорията МПС към категория за книжка.
Съгласно ЗДвП чл.150а, ал.2, т.4б:
4. категория А - мотоциклети и триколесни моторни превозни средства с мощност над 15 kW:
а) мотоциклети - двуколесни превозни средства без кош (категория L3e) или с кош (категория L4e), с двигател с работен обем над 50 cm3, ако е с вътрешно горене, и/или с конструктивна максимална скорост, по-висока от 45 km/h, както са определени съответно в чл. 4, параграф 2, букви "в" и "г" от Регламент (ЕС) № 168/2013;
б) триколесни моторни средства - превозни средства с три симетрично разположени колела (категория L5e), с двигател с работен обем на цилиндъра над 50 cm3, ако е с вътрешно горене, и/или с конструктивна максимална скорост, по-висока от 45 km/h, както са определени в чл. 4, параграф 2, буква "д" и приложение I от Регламент (ЕС) № 168/2013;
Re: Kатегория L5e за триколесни скутери
Тези, които изредих в първото мнение ... а аз специално карах Piaggio MP3 300
• Piaggio MP3 300 / 400 / 530
• Yamaha Tricity 300
• Peugeot Metropolis 400

l5e не е само за електрички, а за всякакви трицикли.
Тук най-добре са описани категориите, книжките и европейските регулации:
https://assets.publishing.service.gov.u ... cation.pdf
https://www.zemo.org.uk/assets/presenta ... hicles.pdf
Сега като чета ЗДвП чл.150а, ал.2, т.4б:излиза, че нашите убавци напук на всички останали страни са набутали l5e при моторите и съответно А категория, не знам дали от свръх компетенция или на принципа "бъди различен", но .. у нас е така ...
• Piaggio MP3 300 / 400 / 530
• Yamaha Tricity 300
• Peugeot Metropolis 400

l5e не е само за електрички, а за всякакви трицикли.
Тук най-добре са описани категориите, книжките и европейските регулации:
https://assets.publishing.service.gov.u ... cation.pdf
https://www.zemo.org.uk/assets/presenta ... hicles.pdf
Сега като чета ЗДвП чл.150а, ал.2, т.4б:излиза, че нашите убавци напук на всички останали страни са набутали l5e при моторите и съответно А категория, не знам дали от свръх компетенция или на принципа "бъди различен", но .. у нас е така ...
Re: Kатегория L5e за триколесни скутери
Кайзен написа:Напротив - има.thanis написа:Няма отделно признаване на категорията МПС към категория за книжка.
Съгласно ЗДвП чл.150а, ал.2, т.4б:4. категория А - мотоциклети и триколесни моторни превозни средства с мощност над 15 kW:
а) мотоциклети - двуколесни превозни средства без кош (категория L3e) или с кош (категория L4e), с двигател с работен обем над 50 cm3, ако е с вътрешно горене, и/или с конструктивна максимална скорост, по-висока от 45 km/h, както са определени съответно в чл. 4, параграф 2, букви "в" и "г" от Регламент (ЕС) № 168/2013;
б) триколесни моторни средства - превозни средства с три симетрично разположени колела (категория L5e), с двигател с работен обем на цилиндъра над 50 cm3, ако е с вътрешно горене, и/или с конструктивна максимална скорост, по-висока от 45 km/h, както са определени в чл. 4, параграф 2, буква "д" и приложение I от Регламент (ЕС) № 168/2013;
Виж същия закон, същия член, ама параграф 5
категория В1 - четириколесни превозни средства (без тези от категория L6e) с маса без товар не повече от 400 kg (категория L7e) (550 kg за превозните средства, предназначени за превоз на товари), в която маса не се включва масата на акумулаторните батерии на електрическите превозни средства и които имат максимална нетна мощност на двигателя не повече от 15 kW, както са определени в чл. 4, параграф 2, буква "ж" и приложение I от Регламент (ЕС) № 168/2013; тези превозни средства трябва да отговарят на техническите изисквания, които се прилагат към триколесни моторни средства от категория L5e, освен ако в нормативен акт са предвидени отделни технически изисквания за тях;
Затова казвам, че тъпо е написано при нас.
Както и L5e трябва да е електричка, а ДВГ само L5, като освен това се делят на L5e-A пасажерско и L5e-B товарно.
Общо взето е малък хаос.
Основните категории са тук :
https://alternative-fuels-observatory.e ... icle-types
Върни се в “ОФФ-Топик - други”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 45 госта