
Брокери: "Уника" прекратява предсрочно застраховки "Каско"
INSURANCE.BG
запиши отпечатай изпрати на приятел
Пол Мориц: Това е допустима практика. Докато пазарът не приеме практиката на франшиза, "Уника" ще трябва да търси други решения, за да поддържа портфейла си печеливш и да защитава интересите на клиентите си
Eдна от най-големите застрахователни компании у нас - „Уника“, прекратява предсрочно застраховки „Каско“, алармираха пред варненския вестник "Народно дело" застрахователни брокери. По техните думи, договорите се спирали, когато щетите по МПС-то надвишат платената премия. Това нарушава основните принципи на застрахователната дейност, алармираха те и изразиха опасения, че клиентите ще се отдръпнат от услугите им, защото ще се почувстват подведени. "Например, ако сте платили 1000 лева премия, а покриването на щетата ви е на стойност 1100 лева, ще ви я изплатят, но веднага след това прекратяват застраховката", разказа адвокат Явор Якимов, който възнамерява да заведе дело срещу компанията от името на неколцина свои клиенти с такъв проблем. Според него така се нарушава Кодексът на застраховането. Все пак в договорите пише, че срокът на застрахователната полица е 1 година и би трябвало да се покриват всички щети, станали през целия период, посочи юристът. Става въпрос за вътрешни разпоредби на "Уника", които са влезли в сила преди дни, обясниха застрахователи.
Специално за Иншурънс БГ Паул Мориц, главен изпълнителен директор на застрахователна компания "Уника" АД и "Уника Живот" АД, коментира:
"Направихме анализ на нашите каско полици, тъй като финансовите резултати от каско бизнеса не бяха задоволителни за нас. Бихме искали да подчертаем, че основен принцип в застраховането e група клиенти да споделя риска заедно, което ние наричаме „колективна съдба”. Ако и когато някой от тази група клиенти наруши баланса на групата повече от останалите, ние трябва да предприемем мерки, за да защитим другите членове на колектива. Затова започнахме прекратяване на онези договори, в които тежестта на щетите нахвърля значително границите на средното равнище за групата. Тези мерки ни позволяват да поддържаме качеството на обслужване и нивото на цените на пазара, така както сме правили и досега. Не смятаме, че това ще застраши нашата доказана репутация на пазара, напротив, смятаме, че тези наши действия показват, че ние работим професионално и надеждно, тъй като "Уника" има дългосрочни намерения за българския пазар.
Ние не нарушаваме условията на застрахователния договор, нито тези на Кодекса за застраховане, тъй като автомобилният и имущественият бизнес следват различни и много критерии, които трябва да се имат предвид, за разлика от животозастраховането. Ние следваме нашия международен опит и ноу-хау, бидейки член на една от водещите застрахователни групи в Европа.
Мога да Ви предоставя информация за тази практика, не само в Австрия и Западна Европа, където "Уника"е водещ застраховател, но и в страните на присъствие на "Уника" в този регион, като Чехия, Словакия, Унгария, Румъния и Сърбия. Навсякъде прекратяването на "Каско" договори в случай на дял на загубите над определен процент в рамките на срока на застрахователния договор, е допустима практика.
Ето и няколко конкретни примера:
Чехия и Словакия: след две щети и коефициент на загубите над 75% следва прекратяване на застрахователния договор, без право той да бъде продължен. Франшизът (самоучастие на застрахования в щетата) е включен преди повече от 5 години и от 2005 година действа сегментирана тарифа.
Унгария: тъй като портфейлът се състои основно от лизингови компании, е въведен модел на споделяне на печабата и загубата от клиента и този модел регулира премията. В Унгария франшизът също се използва повече от пет години, както и сегментираната тарифа е въведана през 2005 година.
Сърбия: прекратяване на догорова въз основа на коефициента на загуба.
Румъния: активно управление на портфейла чрез увеличаване на премията и вече въведен франшиз в размер на 100 евро.
Това, което е по-различно във всички останали страни, които Ви дадох за пример, е че те прилагат франшиз и селективен подход, включващ процес на мониторинг. Затова ситуацията в България не е сравнима с тази в останалите страни. Докато пазарът не приеме практиката на франшиза, "Уника" ще трябва да търси други решения, за да поддържа портфейла си печеливш и да защитава интересите на клиентите си.
Предприетите от нас мерки нямат нищо общо с финансовата криза.
"Уника" е повече от добре обезпечена с капитал компания. Ние сме провеждали ревизии на определени портфейли неведнъж през годините във всички страни, където оперираме и искаме да Ви информираме, че активите на нашата група надхвърлят 50 милиарда лева. Освен това, направените от нас анализи за деветмесечието на 2008 година показват, че тя ще е най-успешната в досегашната история на "Уника".
"Уника България" в момента е на второ място на българския животозастрахователен пазар. Ние се гордеем с тази позиция, но искам да споделя с Вас, че нашата цел е да станем застрахователна компания номер 3 на български пазар, и в общото, и в животозастраховането. Ние притежаваме знанията и опита, за да постигнем тази амбициозна цел, тъй като сме стратегически Европейски инвеститор. На повече от 20 пазара в Европа и за повече от 5,7 млн. клиента, "Уника" е синоним на качество, познание и финансов успех. Ние предлагаме конкурентни продукти и услуги, за да задоволим всички потребности на нашите клиенти, ние сме динамично растяща международна застрахователна институция, базирана в Астрия, със значителен опит в Централна и Източна Европа. Нашите корпоративни ценности са уважение, качество, гъвкавост, взаимност и почтеност. Ние не само дълбоко вярваме в тези ценности, но сме морално задължени да ги споделяме с нашите клиенти и партньори.
Ето и едно интересно коментарче, на брокер на УНИКА от което става ясно до къде се разгръща прекратяването на полици:
Аз също работя с Уника и съм учил застраховане и си мисля, че това противоричи на същите принципи, за които се споменава по-горе. В този тон на мисли - като видиш другия път Макс или Мориц му прати поздрави. Защо: 1. Уника прекратява полици и на коли при втора щета - например Каско на Мерцедес С200- 97 год. застрахован за ~10 хил лева, платил ~600 лв. премия, предишни години е нямал щети и сега за 10 дни му се случват 2 щети за по 100 лв всяка и Уника му прекратява полицата - много поздрави мистър Мориц, но това не е защитаване на интересите на клиентите и "селективен подход". Ако тези 200 лв щети за 2 години представляват групата, която нарушава баланса за който се споменава - браво. 2. Друг пример - клиент няма щети 2 години, но един хубав ден някъв минава на червено и го блъска, като му нанася щети за над 2000 лв. на неговата 4-ри годишна кола. И понеже е платил 1200 лв - Уника му прекратява полицата, защото щетата е над 150 % от премията, въпреки че има регрес по ГО на виновния - много поздрави мистър Мориц - така се постъпва с клиент, който дори няма вина. Излиза, че за Уника клиенти са само тези, който не се удрят повече от 1 път годишно или имат късмета да не бъдат ударени от друг и НАЙ-ВЕЧЕ не си карат колите, а само ги застраховат. Това ли е разпределение на риска? Това ли е Ноу-Хау, това ли е синоним на качество, познание и финансов успех. Предприетите действия към хората от горните два случая показват всичко друго, но не и корпоративните ценности на УНИКА - "уважение, качество, гъвкавост, взаимност и почтеност". Особено ПОЧТЕНОСТ - Aufwiedersehen Herr Moritz Хората се застраховат, за да са спокойни и сигурни за бъдещето си и да посрешнат евентулни загуби без проблеми и сътресения. Едва ли прекратяването на полици има такъв ефект. Дали хер Мориц има идея какво значи думата Insure - защото в застраховките Каксо на Уника няма нищо SURE.
Аз нямам думи .. за вас незнам ... позорни застрахователни практики

П.П ааа и забравих ,едната ми кола е застрахована там
