Марешки няма да го гръмнат, тъй като няма как да вземе голям дял от пазара. Постът ще бъде малко дълъг, но ще напиша някои изводи, до които съм стигнал като съм чел доста източници.
Лукойл произвежда около 60% от горивото, което се продава в България. Останалото гориво е внос, който минава през данъчните складове (законова разпоредба). Те пък са в голямата си част - около 80% - собственост на фирми, свързани с Лукойл. По този начин Лукойл контролира 60% директно и още над 30% от пазара чрез данъчните складове. Общо над 90% от всичките горива в България опират до Лукойл.
Рафинерията Лукойл от своя страна се снабдява с петрол от Литаско Груп (
www.litasco.com - регистрирана в Швейцария и собственост на Лукойл Москва). Литаско доставя на рафинерията скъп петрол, а след това изкупува голяма част от произвежданите петролни продукти на цена, която гарантира загуба на рафинерията и ги препродава нататък по веригата. Така рафинерията от доста години е на загуба (купува скъпо, продава евтино). Цялата печалба познайте къде отива, без да плати 1 лев корпоративен данък в България?
В същото време
цената на дизела в България, преди да се начислят акциза и ДДС е една от най-високите в Европа (
Европейския Енергиен Портал графа: Diesel > Excluding taxes). Към днешна дата цената на дизела без данъци и акциз е € 0.572. Цената в Австрия е € 0.391. Това означава, че българският дизел е с 18 евроцента или една трета (32%) по-скъп от австрийския. А рафинерията в Австрия със сигурност не работи на загуба - там имат и печалба. Нашата рафинерия хем продава по-скъпо, хем е на загуба. Как става така май само в Москва могат да кажат...
Ако цената на дизела в България преди данъци беше 39 цента, както е в Австрия, като му се сложи акциз от 33 цента (39+33 = 72 цента) и ДДС (72x20%=15 цента), общата цена на дизела на колонката щеше да е 87 цента! Това е 1.70 български лева!
Стигаме и до
веригите бензиностанции. Вскички вериги купуват горива от Лукойл. Да, някои внасят от чужбина, но не винаги имат достатъчна наличност, за да могат да си позволят да разчитат само на собствен внос. Дори и да имат само собствен внос, той пак зависи от благоволението на Лукойл, защото ползват негови данъчни складове. Това е и една от основните причини всички да играят по свирката на цените на Лукойл.
От друга страна печалбата и за веригите за литър гориво е по-голяма от тези в Европа. Тези 18 евроцента повече не са само в Лукойл, те са и по веригата. Пазарът е разпределен, маржовете са високи и бензиностанциите печелят добре. Никоя не смее да предприеме мерки по увеличаване на пазарния дял, чрез намаление на цените. Какво ще стане ако Еко например реши да продава по-евтин бензин? Просто ще затвори кепенците. Щом това се случи, Лукой веднага може да им блокира голяма част от доставките от Гърция, а като им спре и доставките от рафинерията и им вдигне цените, те просто няма да има какво да продават в бензиностанциите. А един ден като отидеш да заредиш на една бензиностанция и там няма бензин, отиваш на съседната и тази я забравяш. Това е и другата причина за картела на горивата - всички са достатъчно доволни и никой не иска да разваля рахатлъка.
Преди около 3 години именно Еко искаше да промени тази схема като изгради свои собствени складове. Имаше проект в доста напреднала фаза, бяха инвестирани доста пари, но до строителство не се стигна и тези пари бяха погребани. Защо и кой/какво ги е спрял - само най-висшия мениджмънт в компанията може да каже.
Какво прави правителството по въпроса. (Тук малко може да докосна политиката, но все пак сме авто форум и това ни касае пряко.) Правителството е силно зависимо от горивата. Едно, че голяма част от бюджета идва от ДДС-то и акциза, който се начислява на тях, второ, че има и лични "приятелства" (Борисов - Златев). При предишния кабинет Борисов, министър Трайчо Трайков се опита да разрови малко лайната, описани по-горе и естествено беше отстранен от кабинета. От тогава - ни вопъл, ни стон. Както знаете наскоро имаше показна PR "акция", която обаче вместо да проверява защо в България дизелът е с 35 стотинки по-скъп от Австрия, се зае да пломбира бензиноколонки...

След това се заговори, че има картел, че се прави проверка, но отново - тинтири-минтири. Т.е. отговорът на въпроса "Какво прави правителството, за да намали цените?" е много прост: "Нищо". За всички (освен за потребителите т.е. ние) е най-удобна текущата ситуация - статуквото.
Та това ми е поста - Марешки може да има няколко бензиностанции и да подбива цените, но опита ли се да го прави в голям мащаб, това просто няма как да стане, защото ако започне да разваля наложения на пазара модел, просто няма да има какво да продава в тези бензиностанции.