Затова кабинетът е склонен да разтури концесията и вече преговаря с представители на бранша у нас. Български фирми са предложили да доизградят аутобана на половин цена - около 2 млн. евро на километър. Сред кандидатите са "Мостстрой", "Главболгарстрой" и варненската "Автомагистрали". Те имат техника и опит, коментират от бранша. Възможен е и консорциум с "Техноекспортстрой" ЕАД. Тя в момента е една от двете родни фирми, които участват в дружеството с португалските компании - МСФ, "Лена" и "Сомаг". Другата наша фирма е "Автомагистрали".
Ако сделката с "Магистрала Тракия" АД влезе в сила, ще платим общо 717 млн. евро. Или близо 4,5 млн. евро на километър от оставащите около 170 км от аутобана. Концесионерът ще стопанисва пътя 35 г. и ще събира тол такси. Първоначално за 1 км от пътя София-Бургас ще плащаме по 2,5 евроцента. Така договорът за отдаване ще струва на държавата в пъти повече, отколкото офертата на родните фирми. Ако той влезе в сила без промяна на обхвата на концесията, държавата ще трябва да върне и 100-те милиона евро, които Европейската инвестиционна банка отпусна за строителството на отсечките Оризово-Стара Загора и Карнобат-Бургас.
Сделката е икономически неизгодна за държавата, показа и анализ на международната консултантска компания "ПрайсУотърхаус Купър". Данните на доклада са унищожителни за сделката, твърди Чачев. Бившият строителен министър е един от малцината, чели секретния анализ.
Според международните експерти, ако сделката влезе в сила, държавата ще плаща на банките кредиторки заемите на концесионерите.
Цената за преминаване по аутобана пък ще расте с всяка година. Например през 2035 г. ще броим рекордната сума от 110 лв., за да идем на море в Бургас.
В случай, че държавата развали сделката, тя ще плати неустойки на португалските фирми. Практиката в такива случаи показва, че сумата ще е около 20-30% от договора, или около 150 млн. евро. Дори и да изплатим тази сума, ще е по-изгодно сами да достроим магистралата със заем от ЕИБ и със средства от еврофондовете, твърди Чачев. Това ще е много по-малко от въпросните 717 млн. евро. При това печалбата от трафика и платените тол такси ще остане в страната, допълни Чачев.
standartnews
ай поне тук май ще се оттървем
Спират сделката за “Тракия”
Правила на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
Върни се в “ОФФ-Топик - други”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Monyo Monev и 62 госта