Трябва ми маркетингов одит
Правила на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
- maistora_1
- Мнения: 1325
- Регистриран на: Пон 01 авг 2005 2:57
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Трябва ми маркетингов одит
Колеги, помагайте! Трябва ми маркетингов одит. Който е имал в УНСС или може някой от вас да се занимава в сферата на маркетинга.
- maistora_1
- Мнения: 1325
- Регистриран на: Пон 01 авг 2005 2:57
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Дадено ми е следното задание:
УКАЗАНИЕ
ЗА РАЗРАБОТВАНЕ НА КУРСОВ ПРОЕКТ ПО ДИСЦИПЛИНАТА
“ПРИЛОЖНИ МАРКЕТИНГОВИ ИЗСЛЕДВАНИЯ”
Курсовият проект включва няколко задачи, чието съдържание е описано по-долу:
1. Извършване на маркетингов одит на действителна фирма или институция, работеща на българския пазар.
2. Обосноваване на нужда от маркетингово изследване въз основа на одита, което може да бъде използвано за подобряване дейността на фирмата (институцията).
3. Дефиниране на изследователския проблем, целите, основните изследователски въпроси и хипотезите на изследването (вж. С. Желев, Маркетингови изследвания (Кратък курс) и С. Желев, Маркетингови изследвания за маркетингови решения).
4. Разработване на програма и инструментариум (въпросник, карта за наблюдение, ръководство за групова дискусия или др.) на изследването. (вж. С. Желев, Маркетингови изследвания (Кратък курс) и С. Желев, Маркетингови изследвания за маркетингови решения).
В случай, че фирмата сметне за поверителна информацията от одита, нейното име и търговска марка трябва да бъдат кодирани.
Не са подходящи като обект на изследване много малки фирми, където не се очаква одитът да постигне смислени резултати.
УКАЗАНИЕ
за извършване на маркетингов одит
Маркетинговият одит преставлява подробно проучване и оценка на състоянието на маркетинга в една фирма или институция. За него може да се мисли като за своеобразен маркетингов SWOT анализ.
Маркетинговият одит трябва да даде отговор на следните групи въпроси.
А. Доколко фирмата е маркетингово ориентирана?
• Има ли тя обособен отдел по маркетинг (специалист по маркетинг като отделна позиция)? Защо да? Защо не?
• Има ли писмен маркетингов план? Защо да? Защо не?
• При разработването на нови продукти или услуги как се постъпва – първо се разработват и после се търси пазар или се прави проучванията на нуждите и се отговоря на тях? Защо едното или другото?
• Използват ли се маркетингови проучвания за вземане на управленски решения?
• Най-общо погледнато, управленската философия на фирмата е: продуктова, производствена, търговска или маркетингова?
Б. Каква е пазарната позиция на фирмата?
• Знае ли се с точност и в подробности кои са действителните основни конкуренти на фирмата? Как са определени те?
• Кои са сравнителните предимства и слабости на основните конкуренти? Как са определени те?
• Редовно ли се извършва анализ на конкурентите? Как става това? От кого?
• Знае ли се с точност и в подробности как е сегментиран пазарэт и какво е поведението на потребителите (нужди, потребности, навици, ограничения и пр.)?
• Имат ли ясна представа за целевия си сегмент (сегменти)? Защо са избрали тези сегменти?
• Как се опитват да позиционират своя продукт или услуга? Защо? С какъв успех?
• Има ли стратегия за брандиране на продукта или услугата? В какво се състои това? Доколко е разработена? Кой я е разработвал?
• Има ли ясна представа за пазарния дял, пазарното проникване, степента на потребителска преданост спрямо продуктите или услугите на фирмите?
В. Каква е продуктовата политика на фирмата?
• Какво продуктово портфолио предлагат? Как са стигнали до него?
• Как се стига до идеята за разработване на нови продукти или услуги?
• В каква степен специалистите по маркетинг участват при разработването на новите продукти?
• Какво е равнището на опаковките на продуктите?
• Има ли ясна продуктова стратегия?
• Използват ли се външни маркетингови изследвания за разработването и внедряването на нови продукти?
Г. Каква е ценовата политика на фирмата?
• Каква ценова стратегия прилагат? Защо?
• Как се определят цените на новите продукти? От кого и защо?
• Каква е ролята на специалистите по маркетинг в определянето на цените на продуктите?
• Използват ли се маркетингови изследвания за определяне на цените на продуктите?
• Доколко са удовлетворени от настоящите цени на продуктите или услугите си?
• Смятат ли да ги променят? В каква посока и защо?
Д. Каква е дистрибуционната политика на фирмата?
• Какви дистрибуционни канали използва фирмата? Защо?
• Доколко е удовлетворена от настоящите дистрибуционни канали?
• Има ли фирмата достатъчно голямо покритие на търговската мрежа?
• Дистрибуционните канали използват ли се целенасочено за позиционирането на продуктите или услугите?
• Има ли ясна дистрибуционна стратегия?
• Използват ли се външни маркетингови изследвания на дистрибуцията?
• Как се мотивират членовете на дистрибуционните канали?
Е. Каква е промоционната политика на фирмата?
• Има ли годишен план и каледар за рекламните и промоционни активности? Защо да (не)?
• Има ли ясна стратегия за привличане на нови клиенти (потребители)?
• Има ли ясна стратегия за запазване на настоящите клиенти (потребители)?
• Работят ли с професионални рекламни, промоционални и PR агенции? С кои? Как ги избират?
• Измерва ли се ефективността на рекламата?
• Има ли генерална линия в рекламата, която да се следва в различните кампании? Каква е тя? Как е била избрана? Защо?
• Има ли ясна връзка, от една страна, между стратегията за позициониране и, от друга, рекламата, промоцията, PR и другите комуникационни дейности?
• Използват ли се външни маркетингови изследвания върху рекламата? От кои агенции? Как са били избрани?
Ж. Обща информация за фирмата
• Големина
• Форма на собственост
• Предмет на дейност
• Търговски марки, с които е известна на пазара
• Вид и обхват на пазарите (населенето място, общината, областта, няколко области, национален, външни пазари)
УКАЗАНИЕ
ЗА РАЗРАБОТВАНЕ НА КУРСОВ ПРОЕКТ ПО ДИСЦИПЛИНАТА
“ПРИЛОЖНИ МАРКЕТИНГОВИ ИЗСЛЕДВАНИЯ”
Курсовият проект включва няколко задачи, чието съдържание е описано по-долу:
1. Извършване на маркетингов одит на действителна фирма или институция, работеща на българския пазар.
2. Обосноваване на нужда от маркетингово изследване въз основа на одита, което може да бъде използвано за подобряване дейността на фирмата (институцията).
3. Дефиниране на изследователския проблем, целите, основните изследователски въпроси и хипотезите на изследването (вж. С. Желев, Маркетингови изследвания (Кратък курс) и С. Желев, Маркетингови изследвания за маркетингови решения).
4. Разработване на програма и инструментариум (въпросник, карта за наблюдение, ръководство за групова дискусия или др.) на изследването. (вж. С. Желев, Маркетингови изследвания (Кратък курс) и С. Желев, Маркетингови изследвания за маркетингови решения).
В случай, че фирмата сметне за поверителна информацията от одита, нейното име и търговска марка трябва да бъдат кодирани.
Не са подходящи като обект на изследване много малки фирми, където не се очаква одитът да постигне смислени резултати.
УКАЗАНИЕ
за извършване на маркетингов одит
Маркетинговият одит преставлява подробно проучване и оценка на състоянието на маркетинга в една фирма или институция. За него може да се мисли като за своеобразен маркетингов SWOT анализ.
Маркетинговият одит трябва да даде отговор на следните групи въпроси.
А. Доколко фирмата е маркетингово ориентирана?
• Има ли тя обособен отдел по маркетинг (специалист по маркетинг като отделна позиция)? Защо да? Защо не?
• Има ли писмен маркетингов план? Защо да? Защо не?
• При разработването на нови продукти или услуги как се постъпва – първо се разработват и после се търси пазар или се прави проучванията на нуждите и се отговоря на тях? Защо едното или другото?
• Използват ли се маркетингови проучвания за вземане на управленски решения?
• Най-общо погледнато, управленската философия на фирмата е: продуктова, производствена, търговска или маркетингова?
Б. Каква е пазарната позиция на фирмата?
• Знае ли се с точност и в подробности кои са действителните основни конкуренти на фирмата? Как са определени те?
• Кои са сравнителните предимства и слабости на основните конкуренти? Как са определени те?
• Редовно ли се извършва анализ на конкурентите? Как става това? От кого?
• Знае ли се с точност и в подробности как е сегментиран пазарэт и какво е поведението на потребителите (нужди, потребности, навици, ограничения и пр.)?
• Имат ли ясна представа за целевия си сегмент (сегменти)? Защо са избрали тези сегменти?
• Как се опитват да позиционират своя продукт или услуга? Защо? С какъв успех?
• Има ли стратегия за брандиране на продукта или услугата? В какво се състои това? Доколко е разработена? Кой я е разработвал?
• Има ли ясна представа за пазарния дял, пазарното проникване, степента на потребителска преданост спрямо продуктите или услугите на фирмите?
В. Каква е продуктовата политика на фирмата?
• Какво продуктово портфолио предлагат? Как са стигнали до него?
• Как се стига до идеята за разработване на нови продукти или услуги?
• В каква степен специалистите по маркетинг участват при разработването на новите продукти?
• Какво е равнището на опаковките на продуктите?
• Има ли ясна продуктова стратегия?
• Използват ли се външни маркетингови изследвания за разработването и внедряването на нови продукти?
Г. Каква е ценовата политика на фирмата?
• Каква ценова стратегия прилагат? Защо?
• Как се определят цените на новите продукти? От кого и защо?
• Каква е ролята на специалистите по маркетинг в определянето на цените на продуктите?
• Използват ли се маркетингови изследвания за определяне на цените на продуктите?
• Доколко са удовлетворени от настоящите цени на продуктите или услугите си?
• Смятат ли да ги променят? В каква посока и защо?
Д. Каква е дистрибуционната политика на фирмата?
• Какви дистрибуционни канали използва фирмата? Защо?
• Доколко е удовлетворена от настоящите дистрибуционни канали?
• Има ли фирмата достатъчно голямо покритие на търговската мрежа?
• Дистрибуционните канали използват ли се целенасочено за позиционирането на продуктите или услугите?
• Има ли ясна дистрибуционна стратегия?
• Използват ли се външни маркетингови изследвания на дистрибуцията?
• Как се мотивират членовете на дистрибуционните канали?
Е. Каква е промоционната политика на фирмата?
• Има ли годишен план и каледар за рекламните и промоционни активности? Защо да (не)?
• Има ли ясна стратегия за привличане на нови клиенти (потребители)?
• Има ли ясна стратегия за запазване на настоящите клиенти (потребители)?
• Работят ли с професионални рекламни, промоционални и PR агенции? С кои? Как ги избират?
• Измерва ли се ефективността на рекламата?
• Има ли генерална линия в рекламата, която да се следва в различните кампании? Каква е тя? Как е била избрана? Защо?
• Има ли ясна връзка, от една страна, между стратегията за позициониране и, от друга, рекламата, промоцията, PR и другите комуникационни дейности?
• Използват ли се външни маркетингови изследвания върху рекламата? От кои агенции? Как са били избрани?
Ж. Обща информация за фирмата
• Големина
• Форма на собственост
• Предмет на дейност
• Търговски марки, с които е известна на пазара
• Вид и обхват на пазарите (населенето място, общината, областта, няколко области, национален, външни пазари)
- maistora_1
- Мнения: 1325
- Регистриран на: Пон 01 авг 2005 2:57
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Върни се в “ОФФ-Топик - други”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 44 госта