Питане до юристите във форума - Закон за потребителя

Взаимопомощ, полезна информация и всичко, извън темата на останалите секции
Потребителски аватар
XaxoXaxo
Мнения: 129
Регистриран на: Вто 06 юли 2004 15:08
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Питане до юристите във форума - Закон за потребителя

Мнениеот XaxoXaxo » Чет 22 ное 2007 20:02


Здравйте,

има ли някой юрист, който да може да ми каже дали има в сила закон, че всичката електронна техника, която се продава в България е с гаранция 2 години. Знам че в ЕС е така, а нали и ние уж сме там.

За проблема накратко. Купих лаптоп от МЕТРО (не питайте защо :)) Интересно е обаче, че гаранцията му е 1 година. Тъкмо преди да му изтече гаранцията изгоря мрежовата карта, и го занесох в СТЕМО - оторизиран сервиз. Поправиха в последния възможен момент, но ...
Така го оправиха, че въобще не тръгва. Пак го занесох и ми казаха, че му е изтекла гаранцията и искат пари :evil: Може ли това да се случи в някоя друга държава макар и не от Европа :)

И на въпроса. Мога ли да направя нещо? Има ли наистина закон, че гаранцията е 2 години за всички уреди? Чудя се ако отида в МЕТРО ще мога ли да си взема парите?

Мерси предварително за помощта.




Потребителски аватар
silent
Мнения: 2618
Регистриран на: Вто 15 юни 2004 22:41
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот silent » Чет 22 ное 2007 20:34


Чувал сам по форумите че закона за потребителя не важи за Метро клиентите...защото са корпоративни клиенти - юридически лица....
Аз също купих от там един плеяр не питате защо китайски боклук и защо от метро...и жената от гаранциите прояви човечност и задвижи нещата щото да ми върнат парите като спомена че това не е практика ...в противен случай трябжаше да пазарувам на същата стойност...
Представяте ли да си купи човек плазма за няколко хиляди лева и да му кажат ми пазарувай за парите шот не можем да ти ги върнем ....не мерси...техника да..... ама не от там...........


Потребителски аватар
dobrin
Чингис хан
Мнения: 30039
Регистриран на: Пет 03 юни 2005 20:05
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот dobrin » Чет 22 ное 2007 23:21


http://www.kzp.bg/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=250
Това е законът. Като цяло, гаранцията наистина трябва да е две години. Освен това, времето през което стоката е била в гаранционен сервиз за ремонт, се добавя към гаранцията. Освен това, на въпросния линк горе, има информация как можеш да си защитиш правата. Също така, напиши в Google защита на потребителя и ще ти излязат доста полезни линкове. Успех :да: Краен вариант е дело.


Потребителски аватар
musura
Сър
Мнения: 7129
Регистриран на: Пон 28 мар 2005 21:01
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Голям Поровец

Мнениеот musura » Чет 22 ное 2007 23:31


В случая ще трябва да "съдиш" производителя, защото търговеца (в случая Метро) не е виновен, че HP и FSC имат политика да продават евтините си машини с 1 година гаранция и така е в цяла Европа. Ако искаш по-голяма гаранция си доплащаш, мисля някъде към 80 евро без ДДС на година за HP беше, като не може повече от 3 години. Предполагам, че някъде по документите, които си получил в комплект с преносимия компютър са описани тези неща.

Мисля, че комисията за защита на потребителите няма как да влияе на световните потребители с каква гаранция да си произвеждат стоките. Може би тези 2 годни задължителна гаранци са задължителни за стоките произведени в БГ :?: Реално ежедневно се сблъсквам с проблема, че доста стоки са с една година гаранция от производителя, някой даже са с по 6 месеца (батерии на някой модели лаптопи) и не виждам как търговеца е виновен случая?


Потребителски аватар
dobrin
Чингис хан
Мнения: 30039
Регистриран на: Пет 03 юни 2005 20:05
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот dobrin » Чет 22 ное 2007 23:34


Аз имах предвид принципно. Но щом в гаранционната карта е написан друг срок, и ти си сложил подписа си в нея....


Потребителски аватар
BECKER
Мнения: 146
Регистриран на: Сря 08 ное 2006 0:17
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Петрич

Мнениеот BECKER » Чет 22 ное 2007 23:43


lВ случая другар ти си поредния пре......ан . Нема такива екстри за каквито говориш. И разберете най- накрая..... Няма безплатен обяд. Всичко със тия застраховки е поредния фарс който може да ти се случи.
ЗАТРАХОВКИ......Мамата да им е...а на сички.Да си застраховат местото дето ше ги погребват дееба техната мама.

Браво, много помогна с мнението си.
За сметка на това нарушаваш правилата.
mod edit: dobrinb


Потребителски аватар
XaxoXaxo
Мнения: 129
Регистриран на: Вто 06 юли 2004 15:08
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот XaxoXaxo » Пет 23 ное 2007 0:23


Мерси за отговорите.

Значи търговеца е виновен до толкова, колкото и прозиводителя. Закона си е закон, нали? Ако не може да осигури 2 години гаранция, не трябва да продава. Това което ми направиха МЕТРО и СТЕМО е все едно да ме срещнат 2-ма бабаита на улицата и да ми вземат 1000 лв. :)

ПП:
А по принцип в ЕС ( в частност например Белгия, Германия и т.н) като се развали нещо го връщаш в магазина, откъдето си го купил. И гаранционна карта няма :) Не се разписваш никъде. Гаранцията си е 2 години и е касовия бон. Дано да доживеем и ние такива времена.


Потребителски аватар
BECKER
Мнения: 146
Регистриран на: Сря 08 ное 2006 0:17
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Петрич

Мнениеот BECKER » Пет 23 ное 2007 0:41


ИЗВИНЕТЕ ме ,явно съ м прекалил.


stil
Мнения: 534
Регистриран на: Вто 13 юли 2004 9:04
Автомобил: VW Polo 1991
Двигател: NZ
Местоположение: София

Мнениеот stil » Пет 23 ное 2007 1:34


Съществуват два вида гаранция за продуктите - законова и търговска.

В цяла Европа срокът на законовата гаранция е минимум 2 години*(Директива 1999/44/EC). Срокът на търговската гаранция е различен и се дава от производителя или търговеца.

Рекламациите по законови гаранции се подават при ТЪРГОВЕЦА. Условията са посочени в закона - гаранционна карта не е необходима.
Рекламациите по търговски гаранции се подават в обектите посочени в гаранционната карта. В същата са посочени и гар. условия.

Потребителят има правото да реши на коя гаранция да се позове при подаване на рекламация, в зависимост от изгодността на условията.

Обаче:
§ 13. По смисъла на този закон:
1. "Потребител" е всяко физическо лице, което придобива стоки или ползва услуги, които не се предназначени за извършване на търговска или професионална дейност, и всяко физическо лице, което като страна по договор по този закон действа извън рамките на своята търговска или професионална дейност.

*в някой страни гаранционният срок е диференциран в зависимост от вида на стоките и за някой стоки е по-малък от предвидения в Директивата, в което има известна логика защото някой видове продукти имат период на експлоатация значително по-къс от 2 години. Как обаче са защитили това отклонение пред ЕК чисто юридически, нямам представа


psstv18rp
Мнения: 1282
Регистриран на: Чет 20 юли 2006 14:32
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот psstv18rp » Пет 23 ное 2007 9:57


Закона за защита на потребителите, до колкото знам важи за физически лица, а не за юридически. Т.е. щом си купил от Метро - не важи. :)


Потребителски аватар
Pichaga
Антиспамър №1
Антиспамър №1
Мнения: 16339
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:57
Автомобил: Opel Zafira B
Двигател: Z19DT
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот Pichaga » Пет 23 ное 2007 10:39


абе важи за всички и всичко
даже бяха докарали до абсурд с мои клиенти за едни обувки да им искат 2 години гаранция
като те даваха 1 месец
и аз не знам кво да отговоря
по-скоро щом си подписал договора за продажба и си се съгласил за 1 година, това важи, ама....


Потребителски аватар
joro_kem
VW експерт
VW експерт
Мнения: 3968
Регистриран на: Пет 03 юни 2005 7:11
Автомобил: Octavia I Tour Octavia III FL
Двигател: AXR DFFA
Местоположение: Пловдив

Мнениеот joro_kem » Пет 23 ное 2007 21:20


малко встрани от темата, но от януари т.г. за стоки с европейски произход не съществува понятието "вносител" - така се наричат търговци, търгуващи със стоки, произведени извън ЕС .


Потребителски аватар
stinka
Мнения: 83
Регистриран на: Сря 27 дек 2006 18:09
Автомобил: pasat b5 i pasat b3
Двигател:
Местоположение: София

?

Мнениеот stinka » Пет 23 ное 2007 21:54


колега дай ква марка е лаптопа,да видя дали мога да помогна.И един съвет-имах проблем с кафемашина Fhilips и ПАН сервиз,не ми признаваха за 3 ти път гаранция на един и същи дефект-а и оставали няколко дена от края на гаранцията.С машината в официалното представителсво на Fhilips за България, взех от ПАН-а протокол ,че нискат да поемат за 3-ти път ремонт на едно и също нещо/пък и била скъпа деф.част/. От fhilips ми дадоха каталога за същата година и ми казаха от кой ценови клас да си избера друга машина.след седмица с куриер беше в къщи.Така че търси си докрай правата-повечете големи производители имат и международна гаранция-година или две.


Потребителски аватар
wili98
Щраусолог
Мнения: 7566
Регистриран на: Вто 07 дек 2004 12:42
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот wili98 » Пет 23 ное 2007 22:27


някъде пишеше, че всичко върху което си се подписал и е в разрез със този ЗЗП.. се счита за минорно.!
така и аз не моем схвана ква е разликата м/у двете гаранциии/...


Потребителски аватар
Божков
Мнения: 270
Регистриран на: Пон 09 окт 2006 19:46
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Габрово

Мнениеот Божков » Пет 23 ное 2007 23:32


Например великите флашове Кингстън дето ги продават с 5 години "гаранция" в крайна сметка се оказва май 0 години. Познавам няколко човека дето са им изгорели по 1ГБ без никакви причини от типа на изтърване, огъване или вадене "в движение". Но тая гаранция е само реклама докато я купиш. Все пак в БГ сме, не очаквайте нещо различно.



Върни се в “ОФФ-Топик - други”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 37 госта