Малко помощ от знаещите.Ел.Елементи.

Взаимопомощ, полезна информация и всичко, извън темата на останалите секции
Потребителски аватар
parno
Мнения: 7309
Регистриран на: Сря 19 сеп 2007 13:41
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Бургас
Контакти:

Малко помощ от знаещите.Ел.Елементи.

Мнениеот parno » Съб 28 юни 2008 13:44


Търсих в нета...в помагало има материали ама са доста оскъдни или са примерни изпитни листи от университети.
с 2 думи не стават.
някой ако има под ръка учебник или информация относно въпроса ми ще съм благодарен.
а той е:
"Пробивни напрежения на биполярния транзистор."
мерси




Потребителски аватар
radotom
Модератор
Модератор
Мнения: 19709
Регистриран на: Пет 10 мар 2006 19:42
Автомобил: Passat B6
Двигател: CBBB
Местоположение: Пловдив

Мнениеот radotom » Съб 28 юни 2008 14:13


Ехххх... много си сложен! :(
За това нещо се исписват 4 страници обяснения, още 2 с графики и почти толкова с формули!

Най просто казано- пробивните напрежения са 2 вида:
Ценеров пробив- това е пробив, който PN прехода почва да пропуска напрежение в обратна посока без да се поврежда. Ефекта може да се използва за стабилизция на напрежението. На транзистор 2T3606 ценеровото пробивно напрежение е от порядъка на 6.6-7V.
Ценеровия пробив е обратим! С други думи- след спиране на приложеното напрежение нормалната работа на PN-прехода се възстановява

Топлинен пробив Това е пробив, при който PN-прехода се поврежда! Настъпва при протичане на ток при Ценеровия пробив, по-голям от допустимия. Прехода се нагрява от тока, от там се увеличава количеството на емитираните електрони, тока се увеличава още повече- прехода се нагрява все повече и настъпва момента, в който прегрява и се разрушава. Процеса е лавинообразен и в повечето случаи трае микросекуди.
Топлинния пробив е необратим

Ако имаш възможност и време, потърси книгата-учебник 'Електронни компоненти' I част с автор Атанас Шишков.
Трябва да я има по библиотеките.
Ако не ти е спешно, мога в понеделник да ти я пратя. Мисля, че е в нас, но и да не е, ще е у кума ми ;)


Потребителски аватар
parno
Мнения: 7309
Регистриран на: Сря 19 сеп 2007 13:41
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Бургас
Контакти:

Мнениеот parno » Съб 28 юни 2008 14:17


ами утре ми е изпита ... та горе долу до гъза ми е ел.елементите :lol:
благодаря за информацията която споделяш....това от учебник ли го гледаш в момента или го знаеш просто...
питам защото ако не ти представлява трудност да споделиш още съвсем малко инфо за пробивните напрежения и да си бия каиша да уча :)
пп. ма ти си железен .МЕрси


Потребителски аватар
radotom
Модератор
Модератор
Мнения: 19709
Регистриран на: Пет 10 мар 2006 19:42
Автомобил: Passat B6
Двигател: CBBB
Местоположение: Пловдив

Мнениеот radotom » Съб 28 юни 2008 15:47


Знаех го, но явно има и някои тънки моменти ;)

Имам предвид, че на практика границата м/у Ценеровия и Топлинния пробив също се дефинира. Нарича се Лавинен пробив и това е момента на повишаване на токоносителите в следствие на загряването на PN-прехода

Ценеров пробив се получава основно в преходи с малка ширина (има се предвид ширината на кристала) Създават се условия за големи скорости на токоносителите, които избиват валентни електрони и концентрацията им силно нараства.
Ценеровото напрежение може да се намери по формулите:
Uпробивно=9 900*pn -за силициев преход
Uпробивно=3 900*pn - за германиев преход
символа е [ро], а не [пе]


Лавинния пробив се характеризира с коефициент на ударна йонизация
M=I/Io=1/1-(U/Um)на степен n
като Io е обратния ток, преди пробива I е тока по време на пробива, U е големината на обратното напрежение, а Um е напрежението на лавинния пробив.
Um=1 640*pnна степен 0.64- за силиций
Um=1 380*pnна степен 0.61- за германий



дефиниция: Състоянието, при което обратния ток е силно нарастнал, а диференциалното съпротивление- силно намаляло се нарича пробив на PN-преход.
Напрежението, при което настъпва това явление се нарича пробивно напрежение.


Това, разбира се, вече го чета от учбника ;)
Ами... би трябвало, ако не ти е това специалността, да ти е достатъчно за да искараш поне 5. Лошото е, че няма как да ти сканирам графиките, но можеш да споменеш, че графиките на Волт-Амперната характеристика на пробив се изобразява в III квадрант.

Успех на испита! :да:


Потребителски аватар
parno
Мнения: 7309
Регистриран на: Сря 19 сеп 2007 13:41
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Бургас
Контакти:

Мнениеот parno » Съб 28 юни 2008 16:07


благодаря ти много.благодаря и на Сее за пратеното ЛС.
тези твой 2 поста ще са ми отговора на въпроса.
в комбинация с другите ми 2 се надявам да вържа 3ката....
5ца за съжаление при този човек не се изкарва така лесната...
трябват си 10 листа писанка + милион схеми...
мерси отново...
моля само да се заключи темата тъй като може да ми потрябва пак.НЕ да се изтрие :wink:



Върни се в “ОФФ-Топик - други”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 44 госта