Синя зона - санкция

Маршрути, хотели, заведения, проблеми на пътя
Потребителски аватар
i.e.i
Мнения: 2563
Регистриран на: Чет 28 апр 2005 9:51
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Синя зона - санкция

Мнениеот i.e.i » Чет 25 яну 2007 19:12


Някой знае ли каква е санкцията за неплащане на 2.50 лв като глоба за паркиране в синя зона без надлежното разрешение ?
Поне нещо такова пишеше на едно листче залепено върху стъклото ми.




Потребителски аватар
Стиви Джи
Мнения: 1987
Регистриран на: Пет 05 авг 2005 15:26
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот Стиви Джи » Чет 25 яну 2007 19:15


И аз си намерих веднъж такова листче, сега чакам да видя кво ще стане


Потребителски аватар
Varbona
El Presidente
Мнения: 7663
Регистриран на: Пон 28 юни 2004 14:31
Автомобил:
Двигател:

Мнениеот Varbona » Чет 25 яну 2007 19:15


Наредба за организация на движението на територията на Столична община

Н А Р Е Д Б А

за организация на движението на
територията на Столична община

/Приета с решение № 332 по Протокол № 48 от 19.05.2005 г.;
изм. с Решение № 3 по Протокол № 67 от 12.01.2006 г.; доп. с Решение № 515 по Протокол № 83 от 13.07.2006 г; доп. и изм. с Решение № 709 по Протокол № 88 от 28.09.2006 г./

Глава 1.
Общи положения

Чл.1. Тази наредба урежда специфичните правила, ограничения и забрани, свързани с организацията на движението на пътни превозни средства /ППС/ на територията на Столична община.

Чл.2. На територията на Столична община /СО/ се определят следните зони : “Център” /приложение №1/ и “Първа” /приложение №2/.

Чл.3. /1/ Забрани за обществено ползване на улици, площади, пътища или участъци от тях от ППС, както и регламентирането и създаването на пешеходни зони, се въвеждат с решение на Столичен общински съвет /СОС/ по предложение на кмета на СО.
/2/ Временни забрани за обществено ползване на улици, площади, пътища или участъци от тях от ППС се въвеждат със заповед на кмета на СО в следните случаи :
1.за извършване на планирани ремонти – за срок до 6 /шест/ месеца.
2.природни бедствия и аварии, както и при неблагоприятни климатични условия, водещи до възникване на опасност за сигурността на движението – за срок до 3 /три/ месеца.
3.организиране на търговия на открито – за срок до 24 часа, веднъж седмично, на точно определени места и с точно определени срок и граници.
4.провеждане на масови спортни и културни мероприятия – за срок до 3 /три/ дни.
5.провеждане на държавни, политически или обществени мероприятия – за срок до 3 /три/ дни.
6.за снимане на филми и реклами – за срок до 24 часа.
/3/ Забрани по предходната алинея се въвеждат с решение на СОС, в случай, че срокът им е по-дълъг от предвидения в ал.2.
/4/ Лицата, организатори на мероприятията по т.3, т.4 и т.6, подават молба до кмета на СО не по-късно от 20 дни преди провеждане на мероприятието.
/5/ Организаторите на проявите по ал.2, т.3 и т.6 заплащат за предоставената им услуга да ползват временно публична общинска собственост. Цената й е съобразно Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги, предоставяни от СО, приета от СОС.
/6/ Всички места за паркиране, попадащи в обхвата на забраните по ал.2, се закриват за срока на забраната.
/7/ Забраните по ал.1 и ал.2 се сигнализират по съответния ред.

Глава 2.
Движение на пътни превозни средства

Раздел 1.
Организиране на движението

Чл.4. /1/ За организация на движението на територията на СО се изготвя Генерален план за организация на движението (ГПОД). Той обхваща всички комуникационно-транспортни площи, обслужващи движението на ППС, маршрутите на превозните средства по редовните и допълнителните линии за обществен превоз на пътници, пешеходното и велосипедното движение и паркирането. Срокът на действие на този план е 5 години.
/2/ Във връзка с възникнала необходимост се допуска изработването на План за организация на движението /ПОД/ за част от територията на СО – район, зона, жилищен комплекс. Необходимостта от този план се доказва от компетентните звена на общинската администрация. Той съдържа всички елементи, изискващи се за ГПОД, но специфични за частта, за която се изработва. Този план няма ограничение на срока за действие.
/3/ При изработването на ГПОД и ПОД трябва да бъдат спазени изискванията на Наредба № 1/17.01.2001 г. на МРРБ, за организиране на движението по пътищата.
/4/ Кметът на СО възлага изработването на ГПОД и на ПОД за части от територията на СО на специализирано звено на столичната общинска администрация.
/5/ Проектът за ГПОД се разглежда, обсъжда и приема в Общинския експертен съвет по устройство на територията /ОЕСУТ/ на СО. Съгласуваният проект се представя за разглеждане и одобрение от СОС.
/6/ Проектите за ПОД за части от територията на СО се разглеждат, обсъждат и приемат от ОЕСУТ на СО.
/7/ Приетите проекти се одобряват от кмета на СО.
/8/ Актуално копие от ГПОД и ПОД се съхранява в Дирекция “Транспорт” при СО.

Раздел 2.
Скорости на движение

Чл. 5. /1/ Разрешената максимална скорост за движение по улиците в населените места на територията на СО е до 50 км/ч, което се сигнализира с пътни знаци Д 11 “Начало на населено място” и Д 12 “Край на населеното място”.
/2/ По изключение се разрешава максимална скорост за движение над посочената в предходната алинея по улици, които отговарят на следните условия:
1.За максимална скорост на движение до 80 км/час:
а/ наличие най-малко на две ленти за движение в една посока и на разделителна ивица;
б/ пресичанията с други улици да бъдат на различни нива;
в/ пешеходните пресичания да са на различни нива;
г/ да не се допуска паркиране по тях;
д/ пътните участъци да са добре осветени.
2. За максимална скорост на движение до 70 км/час:
а/ наличие най-малко на две ленти за движение в една посока и на разделителна ивица;
б/ пресичанията с други улици да бъдат на светлинно регулирани кръстовища;
в/ пешеходните пресичания да са на различни нива;
г/ да не се допуска паркиране по тях;
д/ пътните участъци да са добре осветени.
/3/ Списъкът на улиците, отговарящи на условията по предходната алинея, е даден в приложение №3.
/4/ Разрешената максимална скорост за движение по улиците посочени в приложение № 3 се сигнализира със съответните пътни знаци.
/5/ Промени в списъка се извършват с решение на СОС по предложение на кмета на СО, съгласуван предварително с направление “Пътна полиция-КАТ” при СДВР /НПП-КАТ-СДВР/.

Раздел 3.
Организиране и регулиране на движението по улиците

Чл.6. /1/ За организиране и регулиране на движението по улиците се използват самостоятелно или съчетани помежду си пътна маркировка, пътни знаци, светофарни уредби и други средства за регулиране и сигнализиране.
/2/ Всички проекти за организация и регулиране на движението, както и промените в тях, се изработват в съответствие с нормативните актове, ГПОД и ПОД за части от територията на СО и се съгласуват с дирекция “Транспорт” на СО и НПП-КАТ-СДВР.
/3/ Дирекция “Транспорт” при СО създава и поддържа в актуално състояние специален регистър за съществуващите на територията на СО пътна маркировка, пътни знаци и светофарни уредби. Всички промени се отразяват в регистъра в едномесечен срок от настъпването им.

Чл.7. /1/ Поставянето на пътна маркировка, пътни знаци и светофарни уредби става по проекти за организация на движението, изработени съгласно действащите нормативни актове.
/2/ Право да поставят пътна маркировка, пътни знаци и светофарни уредби имат лицата, на чието име са съгласувани проектите.

Чл.8. /1/ Смяната на светлинните сигнали за всички светофарни уредби на територията на Столична община се извършва автоматично.
/2/ В случай на необходимост се допуска смяната на светлинните сигнали на светофарните уредби да се извършва и ръчно от обучен оператор от системата на СДВР. Тогава операторът определя продължителността на сигналите, с които се разрешава и забранява преминаването през регулираното място.

Чл.9. Всички нови светофарни уредби трябва да са оборудвани с подходящи светлинни тела, отговарящи на последните технологични изисквания.

Чл.10. /1/ Лицето, поддържащо светофарните уредби, е длъжно да отстранява възникналите повреди по тях, от момента на подаване на сигнала от неговия дежурен диспечерски пункт или от дежурния в СО, както следва:
1. за светофарни уредби от зона “Център” – до 45 /четиридесет и пет/ минути от подаване на сигнала;
2. за светофарни уредби от зона “Първа” – до 60 /шестдесет/ минути от подаване на сигнала;
3. за светофарни уредби извън зона “Първа” – до 90 /деветдесет/ минути от подаване на сигнала;
/2/ Всички сигнали за повреди се записват автоматично на магнитен носител. Записите се съхраняват най-малко три години и се предоставят на заинтересованите лица при поискване.
/3/ Контролът по ал. 1, т. 1 до т. 3 се осъществява от Направление “Пътна полиция” – КАТ-СДВР.

Чл.11. /1/ В зависимост от интензивността на движение или станалите пътно транспортни произшествия на регулирано със светофарни уредби кръстовище, се определят следните режими на работа :
1. денонощен;
2. на жълто мигане от 24.00 до 06.00 часа.
/2/ Конкретните режими на работа се определят от заместник кмета на СО, отговарящ за транспорта, по доклад на дирекция “Транспорт”, съгласуван с НПП-КАТ-СДВР.

Чл.12. На пешеходни пътеки с интензивен пешеходен поток и интензивно движение на ППС се монтират хоризонтално разположени три броя светофарни секции ф 300 мм на конзоли, изобразяващи светла бягаща човешка фигура на тъмен фон.

Чл.13. Всички предложения и молби по този раздел се отправят до заместник кмета на СО, отговарящ за транспорта. Те се разглеждат и решават в едномесечен срок.

Раздел 4.
Осигуряване на движението по улиците

Чл.14. /1/ При необходимост от строително – монтажни работи /СМР/ по улиците или по прилежащи на тях недвижими имоти, лицата, които ще ги извършват, подават молба до заместник кмета на СО, отговарящ за транспорта. Към молбата се прилагат задължително проект за Временна организация на движението /ВОД/, изработен съгласно действащото законодателство, както и график за съответния вид работа. Проектите за ВОД и графиците задължително се съгласуват от дирекция “Транспорт” и Направление “Пътна полиция–КАТ” при СДВР. Максималният срок за съгласуване е до 1 месец от подаване на молбата.
/2/ Когато проектите предвиждат извършването на работи по улици, по които се движат ППС за обществен превоз на пътници по редовните линии на градския транспорт, дирекция “Транспорт” уведомява писмено ръководствата на търговските дружества, извършващи превоза, за въведената ВОД и за срока на действието й.
/3/ Пресцентърът на СО, чрез средствата за масово осведомяване, прави съобщение за създадената ВОД и за срока на действието й, в подходящ срок преди началото на извършване на работите.
/4/ Лицата по ал.1 почистват и възстановяват за своя сметка засегнатите: подземна инфраструктура, улици, пътни съоръжения и принадлежности в обхвата на обекта, като заплащат извършването на допълнителния пробег от ППС за обществен превоз на пътници по редовните линии на градския транспорт. За целта, преди издаването на разрешението за извършване на определената работа, лицата сключват договор с:
1.кмета на СО или упълномощено от него лице – когато работите по ал.1 засягат улици, по които се движат ППС за обществен превоз на пътници по редовните линии на градския транспорт;
2.кмета на съответния район – за всички останали улици.
/5/ Кметовете на райони изпращат копия от сключените договори по ал.4 до ресорния заместник кмет на СО, отговарящ за транспорта в едноседмичен срок от сключването им. В същия срок изпращат и копия от констативните протоколи след окончателното приключване на договорите.
/6/ Дирекция “Транспорт” на СО създава и поддържа в актуално състояние специален регистър за сключените договори. Всички промени се отразяват в регистъра в едноседмичен срок от настъпването им.

Чл.15. Лицата, извършващи работи по чл.14, ал.1, след одобряването на проектите и издаването на необходимите разрешения за работа, поставят съответната сигнализация за създадената ВОД, осигуряваща безопасността на движение на ППС и на пешеходците. Те следва да поддържат в изправност сигнализацията през целия период на работа. След приключване на работата – своевременно да я премахнат и да възстановят съществуващата сигнализация.

Чл. 16. /1/ При възникване на авария на подземни мрежи и съоръжения от техническата инфраструктура в обхвата на улица, експлоатационното дружество – собственик или ползвател на съоръженията, е длъжно, преди започване на работа по отстраняване на аварията, да вземе всички необходими мерки за обезопасяване движението на ППС и на пешеходците, съгласно нормативните изисквания, както и незабавно да уведоми дежурния на СО, НПП-КАТ-СДВР и средствата за масово осведомяване.
/2/ В случай, че аварията не може да бъде отстранена в рамките на 24 часа, дружеството по ал. 1 писмено уведомява дирекция “Транспорт” и представя проект за ВОД и график за работа.
/3/ Когато аварията е по улици, по които се движат ППС за обществен превоз на пътници по редовните линии на градски транспорт, дружеството по ал.1 уведомява писмено и оперативния дежурен на “СКГТ-София” ЕАД.”
/4/ След приключване на работите по отстраняване на аварията по ал.1, експлоатационното дружество е длъжно за своя сметка в тридневен срок да възстанови и почисти улиците и засегнатите пътни съоръжения и принадлежности в обхвата на обекта.

Чл.17. /1/ За извършване на строително-монтажни работи /СМР/ по прилежащите към улиците имоти, с проекта за ВОД може да се предвиди заемането на част от тротоара. В този случай в проекта задължително се предвижда осигуряване на пешеходен тунел или лента за движение на пешеходците, обезопасени срещу падащи предмети, с ширина най-малко 2 /два/ метра.
/2/ По изключение, доказано с работния проект за организация и изпълнение на СМР, за целите по ал. 1, може да се заеме целия тротоар или до половината от пътното платно на улицата. В проекта за ВОД задължително се предвижда осигуряването на пешеходен тунел или лента за движение на пешеходците, обезопасени срещу падащи предмети, с ширина най-малко 2 /два/ метра.
/3/ Заемането на цялото пътно платно и тротоари за извършване на работи по чл. 14, ал. 1 се извършва само с решение на СОС.
/4/ В проектите за ВОД по предходните алинеи задължително се посочва размера на заеманата площ от пътното платно и/или тротоара, както и срока на извършване на работите.

Чл. 18. В случаите по чл.17 лицата, извършващи СМР, сключват договор с кмета на СО или упълномощено от него лице, в който се определят размера на заеманата площ, публична общинска собственост; срока и цената на правото за ползване; задълженията за качественото почистване и възстановяване в експлоатационно състояние на пътното платно и/или тротоара; засегнатите пътни съоръжения и принадлежности в обхвата на обекта. Цената се определя съгласно Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги, предоставяни от СО.

Чл. 19. /1/ За намаляване на скоростта на МПС по пътните платна се допуска използването на напречни неравности, като основните видове и размери са дадени в приложение № 4.
/2/ Неравностите по ал.1 се разполагат само по обслужващи и по изключение по събирателни улици, по които не се извършва движение на ППС за обществен превоз на пътници по редовните линии на градския транспорт, когато е налице поне едно от следните условия :
1. при пешеходни пътеки, при които е значимо пресичането на деца или лица със зрителни, слухови или двигателни затруднения;
2. по улици, преминаващи покрай входове на училища, детски ясли, детски градини, спортни и детски площадки, здравни заведения;
3. по улици, с концентрация на пътно-транспортни произшествия, при които е доказано, след съответен анализ, че причините за тях са несъобразената скорост на ППС.

Чл. 20. /1/ За предотвратяване на неправилното пресичане на улиците от пешеходците, за ограничаване на достъпа на ППС до пешеходните пространства и за обезопасяване и насочване на пешеходното движение, върху тротоарите или разделителните ивици на улиците могат да се поставят предпазни ограждения /верижен или тръбно-решетъчен парапет/, като основните видове и размери са посочени в приложение № 5, антипаркингови елементи или бетонови саксии.
/2/ За ВОД по чл. чл.14, 16 и 17 може да се използва и преместваем тръбно-решетъчен парапет, като основните видове и размери са посочени в приложение № 5.
/3/ Върху тротоари пред имоти, в които влизат и излизат ППС, се допуска поставянето на подвижни антипаркингови елементи, осигуряващи свободния достъп до имотите с ППС.

Чл.21. /1/ СО поставя напречни неравности за снижаване на скоростта на ППС, предпазни ограждения (верижен и тръбно-решетъчен парапет, антипаркингови елементи или бетонови саксии) по списък на улиците, утвърден от кмета на СО. Списъкът е ежегоден и съобразен с осигуреното финансиране на дейността в бюджета. Предложението се изготвя от комисия, назначена от кмета на СО, в която участват представители на СО и НПП-КАТ-СДВР.
/2/ За изработването, доставката и поставянето на съоръженията по ал. 1, както и за тяхната поддръжка се сключва договор с физическо или юридическо лице, при спазване на действащото законодателство.
/3/ Всички лица, желаещи да поставят за своя сметка напречни неравности за снижаване на скоростта на ППС по улиците и предпазни ограждения, подават молба до заместник кмета на СО, отговарящ за транспорта. Молбата задължително съдържа: обосновка за необходимостта от поставянето на съоръженията и техния вид, срокът за поставянето им, схема за разполагане и лицето, което ще ги поддържа.
/4/ В 30 дневен срок от подаването на молбата заместник кметът на СО, отговарящ за транспорта, разрешава или отказва поставянето на съоръженията. В разрешението се посочва молителя, основанието, обосновката, срока, вида на съоръженията и лицето, което ще ги поддържа.
/5/ Лицата поставят съоръженията съобразно разрешението по ал.4, при спазване на действащото законодателство.
/6/ Отказите за разрешение се обжалват по реда на ЗАП.
/7/ След отпадане на необходимостта от поставяне на съоръженията или при изтичане на срока на разрешението за поставянето им, те се премахват от лицата, които са ги поставили за тяхна сметка. Лицата са длъжни да възстановят улицата и тротоара в първоначален вид.

Чл.22. Дирекция “Транспорт” на СО създава и поддържа в актуално състояние специален регистър за законно поставените напречни неравности за снижаване на скоростта на ППС по улиците и на предпазни ограждения. Всички промени се отразяват в регистъра в едноседмичен срок от настъпването им.

Чл.23. Забранява се :
1. умишленото повреждане или отстраняване на пътни знаци, пътна маркировка, предпазни ограждения, светофарни уредби, съоръженията на уличното осветление и контактната мрежа, настилки на улиците, напречни неравности, подлези, надлези, съоръжения по спирките;
2. поставянето или преместването на съоръженията по предходната алинея в нарушение на установения за това ред;
3. използването на мигащи светлини и/или символи и буквени шрифтове, използвани за пътни знаци или пътна сигнализация в реклами, рекламни съоръжения, плакати и агитационни материали, разположени или поставени по улици, ППС, сгради и съоръжения;
4. маркирането на реклами върху платното за движение;
5. поставянето на контейнери и кофи за битови отпадъци и на всякакви други предмети (в т.ч. столове, маси, щайги, стълбчета) върху платната за движение;
6. затварянето за движение на улици с бариери или други съоръжения;
7. извършването на търговска дейност върху платната за движение и в зелените площи между тях;
8. разполагането на преместваеми съоръжения, в т.ч. маси и столове пред търговски обекти, върху тротоарите и в пешеходни подлези, ако не е осигурена ширина за свободно преминаване на пешеходците съответно най-малко 2,00 м върху тротоара и най-малко 4,00 м в пешеходния подлез;
9. поставянето на преместваеми съоръжения в обхвата на спирките на ППС по редовните линии на градския транспорт, с изключение на спирков знак, навес за пътници, павилиони за продажба на превозни документи и вестници, а за крайните станции – и павилион за обслужване на персонала на дружеството-превозвач;
10. поставянето върху тротоарите и в пешеходните подлези на всякакви предмети и съоръжения, създаващи затруднения за движението на пешеходците.

Раздел 5.
Движение на велосипедисти

Чл. 24. /1/ Велосипедисти могат да се движат по уличните платна, а по тротоари и в пешеходни зони – само при наличие на велосипедни алеи или ленти, означени по съответния начин.
/2/ Велосипедистите следва да спазват изисикванията на Закона за движение по пътищата.

Раздел 6.
Движение на ППС с животинска тяга

Чл.25. ППС с животинска тяга се допускат за движение по улиците, отворени за обществено ползване на територията на СО, след като бъдат регистрирани.

Чл.26. /1/ ППС с животинска тяга се регистрират в съответния район на територията на Столична община по местоживеене на собственика.
/2/ Регистрацията на ППС с животинска тяга се извършва въз основа на писмена молба, подадена от собственика до кмета на района.
/3/ Кметът на района в едноседмичен срок разглежда подадената молба и при наличието на всички необходими изисквания, вписва в специален регистър, /приложение № 6/, ППС с животинска тяга и собственика. За извършената регистрация се издава регистрационен талон по образец /приложение № 7/.

Чл.27. ППС с животинска тяга трябва да са оборудвани съгласно изискванията на ЗДП, както и с престилки за животинските отпадъци.

Раздел 7.
Ограничения на движението на ППС

Чл. 28. /1/ Забранява се :
1. Влизането на товарни автомобили с допустима максимална маса над 4 тона от 07.00 до 21.00 часа в зона “Център”.
2. Влизането на автобуси с над 22 пътнически места от 07.00 до 21.00 часа в зона “Център”.
3. Влизането на товарни автомобили с допустима максимална маса над 15 тона в зона “Първа”, с изключение на следните улици и булеварди в зоната : бул. “Сливница”, ул. “Владайска река”, ул. “Зидарска”, ул. “Градинарска”, ул. “Резбарска”, бул. “Ген. Данаил Николаев”, бул. “Константин Стоилов”, ул. “Каменоделска”, бул. “Ген. Владимир Вазов”, моста “Чавдар” и ул. “Злетово”.
4. Влизането на ППС в неработни дни от 08.00 до 17.00 часа по пътищата в Парк “Витоша” в следните участъци : от кв. “Бояна” до “Златни мостове” и от кв. “Драгалевци” до “Щастливеца”.
5. Влизането на ППС :
а/ по ул. “Пиротска” в участъка между бул. “Княгиня Мария Луиза” и бул. “Ст. Стамболов” – от 09.00 до 21.00 часа;
б/ по бул. “Ст. Стамболов” в участъка между ул. “Екзарх Йосиф” и бул. “Сливница” (Женския пазар) – от 09.00 до 19.00 часа;
в/ по ул. “Екзарх Йосиф” в участъка между ул. “Г. С. Раковски” и ул. “Г. Бенковски” – денонощно;
г/ пешеходната зона около НТ “Иван Вазов” – денонощно;
д/ по ул. “Граф Игнатиев” в участъка между бул. “Патриарх Евтимий” и ул. “Цар Шишман” и в участъка между ул. “Шести септември” и ул. “Алабин” – денонощно.
е/(изм. с Решение № 709 по Протокол № 88 от 28.09.2006 г.) по бул. „Витоша” между ул. „Алабин” и бул. „Патриарх Евтимий” – денонощно
6. Движението на други ППС, освен леки автомобили, товарни автомобили с допустима максимална маса до 4 тона, автобуси и тролейбуси по бул. “Цариградско шосе” в участъка между “Орлов мост” и бул. “Д-р Г. М. Димитров”.
7. Движение на ППС върху тротоари, в паркове, градини, зелени площи, пешеходни подлези, детски и спортни площадки, територията на детски ясли, детски градини и училища.
8. Влизането на ППС с животинска тяга в зона “Първа”, включително и по граничните й улици и булеварди, както и по : Околовръстен път, бул. “Цар Борис ІІІ”, бул. “Царица Йоана”, бул. “Сливница”, бул. “Ломско шосе”, бул. “Рожен”, бул. “Ген. Владимир Вазов”, бул. “Ботевградско шосе”, бул. “Цариградско шосе”, ул. “Самоковско шосе”, бул. “Александър Малинов”, бул. “Драган Цанков”, бул. “Св. Кл. Охридски”, ул. “Симеоновско шосе”, бул. “Черни връх”, бул. “България”, бул “Брюксел”.
/2/ Забраните, посочени в предходната алинея, не се отнасят за :
1. автомобилите на Бърза медицинска помощ, МВР, регионално звено “Противопожарна и аварийна безопасност” /РЗ “ПАБ”/, НСО, МО; гражданска защита /ГЗ/.
2. специализираните автомобили на дружествата-концесионери за поддържане на чистотата, използвани при изпълнение на задълженията им по договорите със СО;
3. специализираните автомобили на експлоатационните дружества – собственици или ползватели на мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура в обхвата на улицата, използвани при отстраняване на аварии;
4. автомобилите на ОП “Социален патронаж” – при изпълнение на служебните им задължения;
5. автомобилите на дружествата, изпълнители на работи по : поддържане на улиците, релсовия път и контактно-кабелната мрежа на градския транспорт, поставяне и поддръжка на вертикалната и хоризонтална сигнализация, светофарните уредби и уличното осветление, поддръжка на зелената система;
6. автомобилите на охранителните фирми, обслужващи обекти със сигнално-охранителни системи.
/3/ Изключение от забраните по ал.1 се допуска срещу пропуск:
1. за товарни автомобили и строителни машини в зоните по ал.1 за извършване на строителни работи – за срока на одобрения график за строителство.
2. за автобуси, изпълняващи “случаен превоз” на пътници с цел туристическо посещение, обслужващи хотели, сватби, абитуриентски тържества и други подобни – в зоната по ал. 1, т.2.
3. за автомобили, зареждащи обекти, сгради и съоръжения в парковете и градините – на местата по ал. 1, т.7 – за конкретно посочен интервал от време, но не по-дълъг от 2 часа в денонощието.
4. за автомобили, зареждащи търговски обекти или извършващи инкасова дейност в участъка по ал. 1, т.5, буква “д” – за конкретно посочен интервал от време, но не по-дълъг от 2 часа в денонощието. Движението е разрешено само в посока от бул. “Патриарх Евтимий” към ул. “Алабин”.
5. за ППС с животинска тяга, обслужващи сватби и абитуриентски тържества – в зоната по ал. 1, т.8.
/4/ Забраната по ал.1, т.4 не важи за автобуси, извършващи обществен превоз на пътници по редовните линии на градския транспорт, наети автобуси по договор за “случаен превоз”, наети таксиметрови автомобили и автомобили, превозващи хора с увреждания.
/5/ Забраната по ал.1, т.2 не се отнася за автобуси за обществен превоз на пътници по редовните линии на градския транспорт.
/6/(изм. с Решение № 709 по Протокол № 88 от 28.09.2006 г.) Забраната по ал. 1, т. 5, буква „е” не важи за ППС, които са собственост на лица с постоянен адрес на бул. „Витоша” – между ул. „Алабин” и бул. „Патриарх Евтимий”, ППС доставящи едрогабаритни стоки до домовете им, както и за ППС, обслужващи обекти в същата зона в интервалите от 15,00 ч. до 16,00 ч. и от 23,00 ч. до 07,00 ч.
/7/ Редът и условията за издаване на пропуски по ал. 3 са посочени в приложение №8.
/8/ Дирекция “Транспорт” създава и поддържа в актуално състояние регистри за всички издадени пропуски.

Чл.29. Забранява се управлението на учебни автомобили в зона “Център” в работни дни от 08.00 до 10.00 часа и от 16.00 до 19.00 часа.

Глава 3
Обществен превоз на пътници

Раздел 1.
Обществен превоз на пътници по редовни линии на градския транспорт.

Чл. 30. Движението на МГТ се организира в съответствие със ЗАП и ГПОД.

Чл. 31. /1/ Спирането на пътни превозни средства за обществен превоз на пътници по редовните линии на градския транспорт за качване и слизане на пътници е разрешено само на сигнализираните за тази цел спирки.
/2/ Когато спирките са оформени със специално уширение на пътното платно, водачът на нерелсовото превозно средство за обществен превоз на пътници по редовните линии на градския транспорт е длъжен да спира в това уширение, а когато такова няма, да спира възможно най-близо до границата на платното за движение.

Чл.32. Определя се обхватът на спирките за масов градски транспорт (МГТ), обозначени съгласно изискванията на Закона за движението по пътищата (ЗДП), в следните размери:
а) дължина на спирка на масов градски транспорт;
- автобусна и тролейбусна спирка единична - 20 метра;
- автобусна и тролейбусна спирка двойна - 40 метра;
- трамвайна спирка единична - 35 метра;
- трамвайна спирка двойна - 50 метра;
б) ширина на спирка на масов градски транспорт;
- стандартна ширина - 3,25 метра;
- минимално допустима ширина (при силно притеснени условия) - 1,5 метра.

Раздел 2.
Обществен превоз на пътници по допълнителни маршрутни линии

Чл.33. Движението на автобусите за обществен превоз на пътници по допълнителни маршрутни линии е разрешено само по транспортна схема, утвърдена от Столичния общински съвет.

Чл.34. Местата на автобусите за изчакване на клиентите на началния и крайния пункт на допълнителната маршрутна линия се сигнализират със спиркоуказатели по утвърдена от дирекция "Транспорт" при СО схема. Изработването и поставянето на спиркоуказателя се заплаща от превозвача.

Чл.35. Водачите на автобуси за обществен превоз на пътници по допълнителни маршрутни линии са длъжни да спират, възможно най-вдясно на платното за движение на улиците за слизане и качване по желание на пътниците, така че да не затрудняват останалите участници в движението.

Чл.36. Промените в общинската транспортна схема се осъществяват съгласно изискванията на Наредба № 2/15.03.2002 г. на МТС за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси и леки автомобили, като се отразяват в ПОД и ГПОД по съответния ред.

Раздел 3.
Таксиметров превоз на пътници

Чл. 37. /1/ Таксиметровите автомобили изчакват клиенти само на означените за целта места
/2/ Местата по ал.1 се утвърждават със заповед на кмета на СО.
/3/ Определените места по ал.1 могат да се ползват от всички превозвачи, получили разрешение за извършване на таксиметров превоз.

Чл.38. Забранява се на водачите на таксиметрови автомобили да престояват на спирките на пътните превозни средства за обществен превоз на пътници по редовните линии на градския транспорт и на пътните платна на улиците с цел изчакване на клиенти, при което се създават затруднения за останалите участници в движението.
Раздел 4.
Обществен превоз на пътници по редовните линии на междуселищен и международен транспорт

Чл.39. /1/ Започването/завършването на курсовете от автобусите за обществен превоз на пътници по редовните линии на междуселищния и международен транспорт на територията на СО се разрешава само от автогари, отговарящи на изискванията на Наредба № 33 на МТС от 03.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България
/2/ Местата на автогарите и автоспирките по предходната алинея се утвърждават с писмена заповед на кмета на СО.

Чл.40. Маршрутът за придвижване на автобусите от междуселищните и международните автобусни линии на територията на Столична община до и от автогарите се определя от дирекция "Транспорт" при СО.

Чл.41. /1/ Кметът на СО или уторизирано от него лице съгласува разписание с посочена автогара за спиране на автобусите, като междинна спирка по маршрута на международна автобусна линия съгласно Наредба № 11/31.10.2002 г. за международен автомобилен превоз на пътници и товари, издадена от МТС.
/2/ Дирекция “Транспорт” на СО създава и води актуален регистър за съгласуваните междинни спирки.
Раздел 5.
Случаен и специализиран превоз на пътници

Чл.42. Случаен превоз на пътници с цел туристическо посещение и туристическа обиколка на гр. София се извършва по утвърдени от дирекция "Транспорт" при СО схеми, в които са указани маршрута на автобуса и местата за престояване и паркиране.

Чл.43. /1/ Специализиран превоз с местонахождението на клиента на територия на СО, се извършва въз основа на сключен договор между лице, предприятие, учебно заведение или организирана група пътуващи с разписание и маршрутна схема, които се съгласуват с дирекция "Транспорт" при СО общината.
/2/ Дирекция “Транспорт” на СО създава и води актуален регистър за съгласуваните специализирани превози.

Глава IV.
ПАРКИРАНЕ

Раздел 1.
Общи правила

Чл.44. /1/ Паркирането на пътни превозни средства /ППС/ на територията на Столична община се извършва само на разрешените, определени и обозначени за това места.
/2/ Престоят и паркирането са забранени:
1. на място, където превозното средство създава опасност или е пречка за движението или закрива от другите участници в движението пътен знак или сигнал;
2. до престояващо или паркирано пътно превозно средство от страната на движението;
3. в тунели и подлези, на мостове, надлези, стеснени участъци от пътя и в участъци с ограничена видимост;
4. върху трамвайни и железопътни линии или в такава близост до тях, която може да затрудни движението на релсовите превозни средства;
5. на пешеходни или велосипедни пътеки и на разстояние, по-малко от 5 метра преди тях;
6. на кръстовище и на по-малко от 5 метра от тях;
7. на платното за движение, където разстоянието между пътното превозно средство и пътната маркировка, забранена за пресичане, е по-малко от 3 метра или с пътен знак е забранено изпреварването;
8. върху пътна лента, предназначена за движение на бавнодвижещи се пътни превозни средства, обозначена с пътен знак.
/3/ Освен в посочените в ал.2 случаи паркирането е забранено:
1. пред входовете на паркове, училища, театри, кина, предприятия, както и на други места, където е възможно да влизат или да излизат пътни превозни средства;
2. на платното за движение и на тротоара непосредствено пред входовете на жилищни сгради и гаражи, когато това затруднява достъпа до тях;
3. на спирките на превозните средства от редовните линии за обществен превоз на пътници;
4. на места, определени за инвалиди;
5. на пътя - за регистрирани пътни превозни средства, свидетелството за регистрация на които е отнето или върнато в Министерството на вътрешните работи.
/4/ По изключение се допуска спиране за престой и паркиране на моторни превозни средства /ППС/ с допустима максимална маса до 2,5 тона върху тротоарите, ако откъм страната на сградите остава лента с широчина не по-малко от 2 метра за преминаване на пешеходците.
/5/ Местата по ал.4 се обозначават с допълнителна табела Т12, с която се указва начина на паркиране на ППС.
/6/ Забранява се паркирането на товарни автомобили с допустима максимална маса над 4 тона, автомобили с ремарке с допустима максимална маса над 2 тона, самостоятелно паркирани ремаркета и каравани, независимо от допустимата максимална маса и на автобуси с над 22 пътнически места по улиците, площадите, паркингите и други площи за обществено ползване с изключение на местата, утвърдени с писмена заповед от кмета на Столична община.
/7/ Забранява се предлагането на ППС за покупко-продажба по улиците, площадите, тротоарните плочници, зелените площи и другите територии за обществено ползване с изключение на местата, утвърдени с писмена заповед от кмета на Столична община.
/8/ На територията на Столична община се забранява нерегламентираното поставяне и/или разполагане върху улици, площади и тротоари общинска собственост на всякакви подвижни, неподвижни и други прегради, знаци, табели, съоръжения и други подобни, които затрудняват и/или препятстват преминаването, спирането, престоя и/или паркирането на ППС и/или пешеходци.
/9/ Всички поставени в нарушение на забраната по предходната алинея подвижни, неподвижни и други прегради, знаци, табели, съоръжения и други подобни подлежат на незабавно премахване и изземване от упълномощените представители на Столична община без да е необходимо предупреждение или предизвестие.
/10/ Контролът и оперативните действия по предходната алинея се организират и осъществяват от общинското дружество „Паркинги и гаражи”, по ред и при условия определени с писмена заповед на кмета на Столична община.

Раздел 2.
Режим на платено паркиране на ППС

Раздел 2.1.
Режим на кратковременно платено паркиране – „Синя зона”

Чл.45. /1/ На улици, площади и паркинги – публична общинска собственост, по решение на Столичният общински съвет, се въвежда режим за кратковременно платено паркиране – „Синя зона” за ППС с допустима максимална маса до 2,5 тона и на микробуси и автобуси с до 12 пътнически места.
/2/ Режимът на паркиране по ал.1 е валиден само в работни дни в часовия диапазон от 08.30 до 18.30 часа.
/3/ Максималното времетраене за еднократно паркиране на ППС в „Синя зона” не може да бъде за повече от 1, 2 или 3 часа, като това се изписва на пътния знак, указващ режима на паркиране.
/4/ Изменения и допълнения на списъка на улици, площади и паркинги общинска собственост, на които е въведен режим за кратковременно платено паркиране „Синя зона” се извършват с решение на Столичният общински съвет.

Чл.46. /1/ Удостоверяването на заплащането и контрола на действителното времетраене на паркирането на автомобили в „Синя зона” става с предварително закупен от водача талон.
/2/ Талоните по ал.1 са три вида – за времетраене на паркирането ½, 1, и 2 часа, като желаното от водача на ППС времетраене на паркирането може да бъде комбинирано от различни по вид талони.
/3/ При паркиране на ППС в „Синя зона”, водачът е длъжен да отбележи върху талона (талоните) началния момент на паркирането, чрез трайно задраскване по диагонал на годината, месеца, деня, часа и минутите и да постави талона (талоните) зад предното стъкло на автомобила така, че отбелязванията върху талона (талоните) да се виждат ясно и отчетливо отвън.
/4/ Типа и образеца на талоните по ал.1 и ал.2, информацията съдържаща се в тях, единичната цена и условията за валидността им са указани в „Приложение №9” – неразделна част от настоящата наредба.

Чл.47. Не се допуска в „Синя зона”:
1. Паркиране на автомобил, без да е поставен от водача на видно място валиден талон трайно и отчетливо попълнен с всички задължителни отбелязвания.
2. Паркиране на автомобил, ако поставения на видно място талон не е трайно и отчетливо попълнен с всички или някои от задължителните отбелязвания.
3. Времетраене на паркирането, по-голямо от отбелязаното на поставения попълнен талон (талони).
4. Времетраене на паркирането по-голямо от максималното, което е означено на пътния знак.
5. Отбелязване върху поставения попълнен талон на по-късен от действителния начален момент на паркиране.
6. През времетраенето на вече започнало паркиране на ППС, водачът да подменя поставения попълнен талон (талони) с друг талон (талони), на който е отбелязан по-късен момент от действителния начален момент на паркирането или да поставя допълнителен талон (талони), при което общото времетраене на паркиране би надвишило максимално разрешеното.

Чл.48. Временно или постоянно, цялостно или чaстично закриване на участъци от „Синя зона”, с цел провеждането на заявени по съответния ред в Столична община мероприятия от частен характер, се допуска единствено в неработни дни, а в работни дни за времето след 18.30 часа, но не по-късно от 08.30 часа.

Чл.49. Mестата за паркиране в откритите паркинг-зони с режим на кратковременно платено паркиране „Синя зона” се обозначават хоризонтално с пътна маркировка, могат да се оборудват с камери за видеонаблюдение и апарати за фото заснемане, като се сигнализират вертикално с пътни знаци и табели, чрез които на водачите на ППС се указват условията за паркиране.

Раздел 2.2.
Режим на платено паркиране на ППС – „Служебен абонамент”

Чл.50. /1/ На улици, площади и паркинги – общинска собственост, на специално обозначени за това места, може да се въвежда режим на платено паркиране „Служебен абонамент”.
/2/ Редът и условията за определяне на местата с режим на платено паркиране „Служебен абонамент” се утвърждава със заповед на кмета на Столична община.
/3/ Административни и обслужващи звена, които изцяло се издържат от столичния общински бюджет, ползват за служебни нужди безплатно места за паркиране, означени по съответния начин.
/4/ Редът и условията за използване на местата за служебни нужди, посочени в ал. 3 се приемат от СОС по предложение на кмета на СО.
/5/ Временно закриване на места за паркиране в режим „Служебен абонамент”, с цел провеждането на заявени по съответния ред в Столична община мероприятия от частен характер, се допуска единствено в неработни дни, а в работни дни за времето след 19.30 часа, но не по-късно от 08.30 часа.
/6/ Режимът на паркиране по ал.1 е валиден само в работни дни в часовия диапазон от 08.30 до 19.30 часа.

Раздел 3.
Режим на преференциално паркиране на ППС

Раздел 3.1.
Режим на преференциално паркиране на ППС, превозващи хора с увреждания

Чл.51. /1/ На територията на Столична община, в паркингите общинска собственост – открити, покрити, подземни, многоетажни и от смесен вид се осигуряват определен брой места за преференциално паркиране на ППС, превозващи хора с увреждания.
/2/ На територията на Столична община в откритите паркинг-зони с режим на кратковременно платено паркиране „Синя зона”, се осигуряват определен брой фиксирани и обозначени места за преференциално паркиране на ППС, превозващи хора с увреждания.
/3/ Местата за паркиране по ал.1 и ал.2 са с възможно най-добър достъп от входовете и подходите към тях и се обозначават с пътен знак Д21 „Инвалид” и с плътна пътна маркировка с изобразен международния символ „Инвалид”.
/4/ Броят, разположението и обозначаването на местата за преференциално паркиране на ППС, превозващи хора с увреждания е указан в „Приложение №10” – неразделна част от настоящата наредба.
/5/ Критериите за определяне на правоимащи лица при издаване на карти за преференциално паркиране на ППС, превозващи хора с увреждания в откритите паркинг-зони с режим на кратковременно платено паркиране „Синя зона” и паркингите общинска собственост на територията на Столична община са указани в „Приложение №11” – неразделна част от настоящата наредба.
/6/ Картите на правоимащите лица, легитимиращи и удостоверяващи правото на преференциално паркиране на територията на Столична община се издават, преиздават, активират, анулират и контролират оперативно от общинското дружество „Паркинги и гаражи” по ред и при условия, определени с нарочна писмена заповед на кмета на Столична община.
/7/ Видът на картите за преференциално паркиране, задължителната информация съдържаща се в тях и начина за обозначаване на ППС, превозващи хора с увреждания, при паркиране в откритите паркинг-зони с режим на кратковременно платено паркиране „Синя зона” и паркингите общинска собственост на територията на Столична община са указани в „Приложение №12” – неразделна част от настоящата наредба.
/8/ Забранено е ползването без заплащане на места за платено паркиране на превозни средства.

Раздел 4.
Режим на привилегировано паркиране на ППС

Раздел 4.1.
Режим на привилегировано паркиране на ППС за служебни нужди

Чл.52. /1/ На територията на Столична община, с решение на Столичният общински съвет по улици, площади и паркинги общинска собственост се определят места за привилегировано паркиране на ППС за служебни нужди.
/2/ Режимът на привилегировано паркиране на ППС за служебни нужди на територията на Столична община е валиден само в работни дни от 8.30 до 18.30 часа.
/3/ Режимът на привилегировано паркиране на ППС за служебни нужди се прилага единствено по отношение на ППС, обслужващи лица на изборна длъжност в Столичен общински съвет и Столична община за времето на техния мандат.
/4/ Режимът на привилегировано паркиране на ППС за служебни нужди може да се приложи и по отношение на ППС, които са собственост на Столична община и/или се ползват от административни и обслужващи звена, които изцяло се издържат от бюджета на Столична община.
/5/ Привилегиите на правоимащите лица по ал.3 и ал.4 се легитимират и удостоверяват със служебни карти.
/6/ Не се допуска преотстъпване на трети лица на привилегиите по ал.3 и ал.4, както безвъзмездно, така и срещу заплащане.
/7/ Списъкът на лицата по ал.3 се изготвя, изменя и актуализира от председателя на Столичния общински съвет, а списъкът по ал. 4 от кмета на СО.
/8/ Списъкът по предходната алинея, както и актуалната информация за внасяните промени в същия, се предоставя текущо на общинското дружество „Паркинги и гаражи”, което организира и извършва оперативните действия по изработването, активирането и контрола на картите за привилегировано паркиране на територията на Столична община.
/9/ Видът на служебните карти за привилегировано паркиране на ППС за служебни нужди по ал.5, задължителната информация съдържаща се в тях и начина за обозначаване на ППС, обслужващи служебни лица при паркиране в откритите паркинг-зони с режим на кратковременно платено паркиране „Синя зона” и паркингите общинска собственост на територията на Столична община са указани в „Приложение №13” – неразделна част от настоящата наредба.
/10/ ППС на управление "Социални дейности" към Столична община, при извършване на дейности по обслужване на хора с увреждания или социално слаби могат да паркират безплатно в "Синя зона" за времето на обслужване.
/11/ ППС с надпис „Полиция” и автомобили на служба „Пожарна и аварийна безопасност” и „Бърза помощ” имат право да паркират безплатно в „Синя зона” за времето необходимо при и по повод изпълнение на служебните им функции.

Раздел 4.2.
Режим на привилегировано паркиране на ППС, обслужващи дипломатически представителства

Чл.53. /1/ Привилегировано паркиране на дипломатически ППС по улици, площади и паркинги общинска собственост, при и по повод обслужването на дипломатически представителства, се извършва на специално определени за целта места, сигнализирани с пътни знаци и пътна маркировка и при следните ограничения в бройката им:
а/ пред сградите на посолствата се разрешава да се ползват до 6 места за напречно паркиране или до 3 места за надлъжно паркиране;
б/ пред сградите на консулствата се разрешава да се ползват до 3 места за напречно паркиране или до 2 места за надлъжно паркиране;
в/ пред сградите на резиденциите, културните институти и търговските отдели се разрешава да се ползват до 2 места за напречно паркиране или до 1 място за надлъжно паркиране.
/2/ Редът и условията за определяне и ползване на местата за паркиране на ППС, обслужващи дипломатически представителства се определя със заповед на кмета на Столична община. Местата над определените се заплащат като служебен абонамент.
/3/ “При извънредна необходимост от подобряване на сигурността в обхвата на сградите на дипломатическите представителства се допуска поставяне на физически прегради (бариери, кашпи и др.) за определен срок, с цел предотвратяване преминаване и/ или паркиране на ППС след решение на СОС.”

Раздел 5.
Принудително преместване на неправилно паркирани ППС

Чл.54. За осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения могат да се прилагат следните принудителни административни мерки:
а/ преместване на паркирано пътно превозно средство без знанието на неговия собственик или на упълномощеният от него водач, когато превозното средство е паркирано правилно, но обстоятелствата налагат неговото преместване; за новото местоположение на превозното средство се уведомява районното полицейско управление, а разходите, направени във връзка с преместването на превозното средство са за сметка на лицето или организацията, поискала преместването;
б/ преместване на паркирано пътно превозно средство без знанието на неговия собственик или на упълномощеният от него водач, когато превозното средство е паркирано в нарушение на правилата за движение на места, обозначени с неподвижен пътен знак, предупреждаващ за принудително преместване на паркирано превозно средство, както и когато създава опасност или прави невъзможно преминаването на другите участници в движението; в този случай длъжностните лица от службите за контрол по тази наредба уведомяват районното полицейско управление, от територията на което е преместен автомобилът за новото местоположение на превозното средство; разходите, направени във връзка с преместването на превозното средство са за сметка на собственика на превозното средство, което може да бъде задържано до заплащане на тези разходи, като в този случай на нарушителя се съставя акт, а таксата за отговорното пазене на преместения автомобил се начислява от момента на уведомяването на районното полицейско управление;
/2/ Принудително преместените ППС се транспортират до специално определени паркинги на територията на Столична община и се освобождават от там след заплащане на разноските по отстраняването, транспортирането и паркирането.
/3/ Контролът по спазването на правилата за паркиране, както и дейността по принудително преместване на неправилно паркирани ППС, може да се осъществява и от служби за контрол, определени с нарочна писмена заповед от кмета на Столична община, издадена на основание и в изпълнение на чл.167 и следващите от Закона за движението по пътищата.
/4/ Оперативната дейност по принудително преместване на ППС на територията на Столична община се организира и осъществява по ред и при условия определени със заповед на кмета на Столична община, издадена на основание и в изпълненеие на чл.167 и следващите от Закона за движението по пътищата.
/5/ Размерът на сумите за разноски и такси, дължими от собствениците или упълномощените от тях водачи на принудително преместените ППС са фиксирани и се определят ежегодно с решение на СОС.

Раздел 6.
Блокиране на колелото на неправилно паркирано ППС, чрез използването на техническо средство („скоба”)

Чл.55. /1/ ППС, което е паркирано в нарушение на чл.47, може да бъде принудително задържано чрез използването на техническо средство („скоба”).
/2/ Оперативната дейност по използването и прилагането на техническото средство („скоба”), таксуването на собствениците или упълномощените от тях водачи, както и освобождаването на блокираните ППС, се организира и осъществява по ред и при условия, определени със заповед на кмета на Столична община, издадена на основание и в изпълненеие на чл.167 и следващите от Закона за движението по пътищата.
/3/ Конструкцията на скобата и начинът на поставянето и трябва да бъдат такива, че да не се нанасят повреди на ППС.
/4/ Забранява се повреждането на скобата и/или освобождаването и от други лица, освен от упълномощените за това.
/5/ Размерът на таксата, дължима от собствениците или упълномощените от тях водачи на принудително задържано ППС, чрез използването на техническо средство („скоба”), е фиксиран и се определя ежегодно по предложение на общинското дружество „Паркинги и гаражи”.
/6/ Предложението по предходната алинея се утвърждава от кмета на Столична община и влиза в сила след приемането му с решение на Столичният общински съвет.

Чл.56. При престояване на блокирано с техническо средство („скоба”) ППС, паркирано в „Синя зона” за време по-дълго от указаното на пътния знак, същото може да бъде отстранено принудително по реда на чл.54, като водачът или собственикът на ППС, освен разноските по принудителното задържане, заплаща и разноските по принудителното преместване, транспортирането и паркирането.

Чл.57. Не се задържат принудително и не се отстраняват чрез принудително преместване автомобили с надпис „Полиция”, автомобили на служба „Пожарна и аварийна безопасност” и „Бърза помощ”.

Глава V.
Контрол и санкции

Раздел 1.
Общи положения

Чл.58. Контролът по изпълнение на тази наредба се осъществява от:
1. Кмета на Столична община и/или определени с негова писмена заповед длъжностни лица.
2. Лица, определени и упълномощени с решение на Столичния общински съвет.
3. Директора на СДВР и/или определени от него с писмена заповед длъжностни лица.

Чл.59. /1/ За установените нарушения на тази наредба, лицата извършили или допуснали нарушението се наказват с глоба в размер до 500 /петстотин/ лева, ако за констатираното нарушение не е предвидено друго наказание.
/2/ За маловажни случаи на нарушения на изискванията на тази наредба, установени при извършването им, органите по чл.58 налагат на място глоба с фиш в размер до 50 /петдесет/ лева.
/3/ Ако лицето оспори нарушението и размера на наложената глоба или откаже да подпише фиша по ал.2, се съставя акт по реда на чл.61 от настоящата наредба.

Чл.60. /1/ Собственик или длъжностно лице, което нареди или съзнателно допусне негов подчинен да извърши нарушение по тази наредба се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение.
/2/ Собственикът или този, на когото е предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение. Собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство.

Чл.61. /1/ Актовете за установяване на нарушенията на тази наредба се съставят от длъжностните лица, определени от органите по чл.58.
/2/ Редовно съставените актове по тази наредба имат доказателствена сила до доказване на противното.
/3/ Наказателните постановления се издават от кмета на Столична община или определени от него с нарочна писмена заповед длъжностни лица.
/4/ За неуредените в тази наредба случаи по съставянето на актовете, издаването и обжалването на наказателните постановления и по изпълнението на наложените наказания се прилагат разпоредбите на Закона за административните нарушения и наказания.

Чл.62. Когато нарушение на тази наредба е извършено при или по повод осъществяване дейността на юридическо лице или едноличен търговец, се налага имуществена санкция в размер до 500 /петстотин/ лева, но не по-малко от 100 /сто/ лева.

Раздел 2.
Санкции при неправилно паркиране

Чл.63. /1/ За нарушенията на правилата за паркиране на извършителите се налагат предвидените в Закона за движение по пътищата санкции, в размерите им определни със същия закон.
/2/ При констатирани и/или установени нарушения на правилата за паркиране, за които няма изрично и конкретно определена санкция в Закона за движение по пътищата на лицата, извършили или допуснали нарушението, се налагат санкциите предвидени в настоящата наредба.

Чл.64. /1/ При маловажни случаи на нарушения, които са установени в момента на извършването им, на мястото на нарушението, на извършителят може да бъде наложена глоба с фиш в размер до 50 /петдесет/ лв. Издаденият за наложената глоба фиш трябва да съдържа данни: за самоличността на упълномощеният от Столична община служител, наложил глобата; за самоличността на нарушителя; за мястото и времето на нарушението; за нарушените разпоредби и за размера на глобата. Фиша се подписва от служителя, наложил глобата, и от нарушителя, когато е съгласен да плати на място наложената глоба. На нарушителя заплатил глобата доброволно, се дава екземпляр от фиша.
/2/ На лице, което оспорва извършеното от него нарушение и/или размера на наложената му глоба, откаже да подпише фиша и/или да заплати на място наложената му глоба, се съставя акт.
/3/ Фиш за неправилно паркирано моторно превозно средство може да се издаде и в отсъствие на нарушителя. В този случай първия екземпляр от фиша се закрепва към моторното превозно средство, като се вземат мерки той да не се повреди от атмосферните условия. Закрепването на фиша към моторното превозно средство е равносилно на връчването му. Втория екземпляр се изпраща по пощата, а третия екземпляр остава за съхранение в службата за контрол.
/4/ Издаден фиш, глобата по който не е платена доброволно в 7-дневен срок от датата на издаването му, се смята за влязло в сила наказателно постановление.

Чл.65. /1/ За спиране, престой, паркиране и/или преминаване на ППС през паркове, градини и зелени площи на извършителите се налагат глоби в размер 500 /петстотин/ лева.
/2/ За паркиране на ППС в нарушение на изискванията на настоящата наредба, върху специално обозначено място, определно за паркиране на ППС, обслужващо хора с увреждания, на извършителя се налага глоба в размер на 100 /сто/ лева.
/3/ За паркиране на ППС, върху улични противопожарни хидранти, при което се затруднява или би се затруднила възможността за безпрепятственото им използване по предназначение от екипите на служба „Пожарна и аварийна безопасност”, на извършителите се налагат глоби в размер от 50 /петдесет/ до 500 /петстотин/ лева.
/4/ На нарушителите на забраната по чл.44, ал.6 се налага глоба в размер от 50 /петдесет/ до 300 /триста/ лева.
/5/ На нарушителите на забраната по чл.44, ал.7 се налага глоба в размер от 50 /петдесет/ до 300 /триста/ лева.

Раздел 3.
Други санкции

Чл.66. /1/ За използване на издадена по съответния ред, но с изтекъл срок на валидност карта за преференциално или привилегировано паркиране, на извършителя се налага глоба в размер от 50 /петдесет/ до 100 /сто лева/ лева, като картата се изземва и перфорира от контрольора установил нарушението.
/2/ За използване на неиздадена по съответния ред, недействителна карта за преференциално или привилегировано служебно паркиране, на извършителя се налага глоба в размер от 200 /двеста/ до 500 /петстотин/ лева, като картата се изземва от контрольора установил нарушението. В този случай се уведомява и районното полицейско управление.

Чл.67. /1/ За частично или цялостно повреждане или нерегламентиран демонтаж на пътен знак, указателна табела или друго, регламнетирано поставено по съответния ред съоръжение за вертикална пътна сигнализация, на извършителите се налагат глоби в размер от 50 /петдесет/ до 300 /триста/ лева.
/2/ За нерегламентирано, частично или цялостно заличаване на хоризонтална пътна маркировка на извършителите се налагат глоби в размер от 50 /петдесет/ до 300 /триста/ лева.
/3/ За частично или цялостно повреждане или нерегламентиран демонтаж на монтирано по съответния ред анти-паркинг съоръжение на извършителите се налагат глоби в размер от 50 /петдесет/ до 300 /триста/ лева.
/4/ За частично или цялостно повреждане или нерегламентиран демонтаж на монтирана по съответния ред светофарна уредба на извършителите се налагат глоби в размер от 100 /сто/ до 500 /петстотин/ лева.

ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ:

§1.
По смисъла на тази наредба:
1. „ППС, превозващи хора с увреждания” са ППС, които към момента при и по време на паркирането обслужват персонално лицето, отговарящо на критериите съгласно „Приложение №11” и са обозначени според изискванията на тази наредба с валидна карта, издадена на името на обслужваното лице.
2. „Преференциално паркиране” е:
а/ Безплатно за време до 4 часа паркиране на специално определените и сигнализирани за тази цел места в „Синя зона” на ППС, обозначени според изискванията на тази наредба, които към момента при и по време на паркирането, пряко, непосредствено, индивидуално, конкретно и лично обслужват хора с увреждания.
б/ Безплатното за време до 4 часа паркиране на специално определените и сигнализирани за тази цел места в паркингите общинска собственост на територията на СО на ППС, обозначени според изискванията на тази наредба, които към момента при и по време на паркирането пряко, непосредствено, лично, индивидуално и конкретно обслужват хора с увреждания.
в/ Безплатното и неограничено във времето паркиране върху специално определеното и сигнализирано за тази цел паркинг-място, на ППС, обслужващо лице с увреждания пред сградата по настоящ адрес на същото лице, в която се намира жилището обитавано от това лице. В този случай е задължително ППС, обслужващо лицето с увреждания, да е негова собственост, както и адреса на местодомуването на ППС да съвпада с адреса, указан в регистрационния тралон на автомобила.
3. „Привилегировано паркиране за служебни нужди” е:
а/ Безплатното и неограничено във времето паркиране на определените и сигнализирани за тази цел места на улици, площади и паркинги общинска собственост на ППС, обозначени според изискванията тази наредба.
б/ Безплатното и неограничено във времето паркиране в „Синя зона” на ППС, обозначени според изискванията на тази наредба и обслужващи лица на изборна длъжност в Столична община и Столичен общински съвет, за времето на техния мандат.
в/ Безплатното паркиране в „Синя зона” на ППС с надпис „Полиция” и на автомобили на служба „Пожарна и аварийна безопасност” и „Бърза помощ”, при и по повод изпълнение на служебните им функции.
4. „Служебен абонамент” е режим на платено паркиране върху определени от Столична община и съгласувани с Направление “Пътна полиция–КАТ” при СДВР, фиксирани и обозначени за тази цел места на улици, площади и паркинги общинска собственост на територията на Столична община, на ППС на физически или юридически лица, на основание сключени от същите лица договори за временно и възмездно ползване на съответните паркинг-места с общинското дружество „ПАРКИНГИ И ГАРАЖИ” ЕАД.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 2. В срок от три години от влизане в сила на Наредбата всички светофарни уредби на територията на СО следва да бъдат оборудвани с подходящи светлинни тела, отговарящи на последните технологични изисквания.

§ 3. В шест месечен срок от влизане в сила на наредбата, кметовете на райони да извършат проверка и да премахнат всички поставени в нарушение на действащите норми напречни неравности и предпазни ограждения /верижен и тръбно-решетъчен парапет, антипаркингови елементи или бетонови саксии/.

§4. /1/ Всички схеми за разполагане на рекламно – информационни елементи на територията на СО, попадащи в обхвата на пътя и обслужващия го сервитут, преди одобряването им, се съгласуват задължително с дирекция “Транспорт” и с направление “Пътна полиция – КАТ” при СДВР за съответствие със ЗДв.П, действащото законодателство и тази наредба.
/2/ Всички схеми за разполагане на преместваеми съоръжения върху имоти – публична общинска собственост на територията на СО, преди одобряването им, се съгласуват задължително с дирекция “Транспорт” и с направление “Пътна полиция – КАТ” при СДВР.

§5. /3/ Кметът на Столична община изготвя и издава предвидените в настоящата наредба нарочни заповеди в двумесечен срок от приемането на настоящата наредба.
/4/ Столичният общински съвет приема всички необходими за по-ефективното прилагане на настоящата наредба свои допълнителни решения в тримесечен срок от влизането в сила на същата.
/5/ До издаването на заповедите по ал.1 и приемането на решенията по ал.2, заварените процедури, режими, такси и др. запазват действието си.

§6. Всеки притежател на валидно издадена карта за преференции и привилегии при паркиране е длъжен в двумесечен срок от влизане в сила на настоящата наредба да подаде заявление чрез Столична община до общинското дружество „ПАРКИНГИ И ГАРАЖИ” за подновяване на валидността на картата, при наличието на съответствие с изискванията на тази наредба.

§7. Всички издадени карти и/или разрешителни за привилегии и преференции при паркиране по отменената наредба следва да бъдат подменени в три месечен срок. Регламентирано издадените до приемането на настоящата наредба карти за преференции и привилегии при паркиране запазват валидността си до подмяната им с нови по реда и в сроковете по настоящата наредба.

§8. Всички заварени производства се довършват по досегашния ред.

§9. Указания във връзка с приложението на наредбата се дават от кмета на СО.

§10. До приемането от СОС на нов списък на улици, площади и паркинги общинска собственост, на които се въвежда режим за краткотрайно платено паркиране „Синя зона”, остава да действа списъкът приет от СОС с решение № 5 по Протокол № 38/26.01.1998 год.

§11. Тази наредба се приема на основание чл.22 във връзка с чл. 21, ал.1, т.13 от ЗМСМА и отменя Наредбата за обществения ред при ползване на превозни средства на територията на Столична община, приета с решение № 1 по протокол № 33 от 28-29.07.1993 год. и Решение № 508 по Протокол № 33 от 25.11.2004 г. на СОС.


Потребителски аватар
joro_kem
VW експерт
VW експерт
Мнения: 3969
Регистриран на: Пет 03 юни 2005 7:11
Автомобил: Octavia I Tour Octavia III FL
Двигател: AXR DFFA
Местоположение: Пловдив

Мнениеот joro_kem » Чет 25 яну 2007 19:22


мисля, че никой вече няма да пита за подобни глоби :)


Потребителски аватар
i.e.i
Мнения: 2563
Регистриран на: Чет 28 апр 2005 9:51
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот i.e.i » Чет 25 яну 2007 19:34


Ако това листче го броят за фиш би трябвало третият екземпляр да бъде изпратен по пощата. Така и не можах да го дочета, защото падна от прозореца докато се прибирах.

[/url]


Потребителски аватар
4oroi4o
Мнения: 1502
Регистриран на: Чет 16 фев 2006 9:19
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот 4oroi4o » Чет 25 яну 2007 23:20


Нищо не могат да ти направят. Лисчето е само да плашат гаргите. Така ми каза един техен служител. За тази цел щели да почват да правят снимки за да имат доказателства, че ти е изтекъл талона! Но когато ти сложат скоба и като дойдеш няма мърдане.


Потребителски аватар
Volkov
Мнения: 1704
Регистриран на: Нед 19 ное 2006 16:53
Автомобил: Golf 3 20 Jahre
Двигател: 2.0 16V ABF
Местоположение: София

Мнениеот Volkov » Чет 25 яну 2007 23:58


Добре а при наложена глоба от КАТ, за сума от 100лв. (без винетка), при положение че лището не се осигурява само и неможе м усе одържи от заплатата какви са санкциите, аз бях чул за отнемане на книжка за 3 месеца!??! това вярно ли е???


Потребителски аватар
maistora_1
Мнения: 1325
Регистриран на: Пон 01 авг 2005 2:57
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот maistora_1 » Пет 26 яну 2007 1:12


4oroi4o написа:Нищо не могат да ти направят. Лисчето е само да плашат гаргите. Така ми каза един техен служител. За тази цел щели да почват да правят снимки за да имат доказателства, че ти е изтекъл талона! Но когато ти сложат скоба и като дойдеш няма мърдане.


вече доста пъти ги виждам, че снимат...
не мога да разбера, защо като видите листчето не потърсите служителя и си платите въпросните 2,50 лв...тия служители обикновенно са на 10-20 метра от вас.
знам, че ако си тръгнеш без да платиш си пращат доказателствата в кат и там ти пишат акт(дано не е така).
все пак ми се струва доста печеливш бизнес за общината синята зона-за да назначават хора на толкова мн места да продават талончета и тн


Потребителски аватар
vasstop
Гадфадъ'
Гадфадъ'
Мнения: 17179
Регистриран на: Сря 11 авг 2004 6:15
Автомобил: Golf 2 syncro
Двигател: 1P 1990
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот vasstop » Пет 26 яну 2007 3:47


maistora_1 написа:все пак ми се струва доста печеливш бизнес за общината синята зона-за да назначават хора на толкова мн места да продават талончета и тн

Да бяха осигурили и безплатни места от общината за паркиране...
А, да, щях да забравя, да бяха ни оправили и улиците, щото аз данъка съм си го платил, а някой го е гушнал, вместо да ми асфалтира улицата... ай че се ядосвам :evil:


Потребителски аватар
nadia23
Мнения: 222
Регистриран на: Нед 04 юни 2006 19:50
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот nadia23 » Пет 26 яну 2007 12:01


Да бяха осигурили и безплатни места от общината за паркиране...
А, да, щях да забравя, да бяха ни оправили и улиците, щото аз данъка съм си го платил, а някой го е гушнал, вместо да ми асфалтира улицата... ай че се ядосвам

Абсолютно си прав колега,но това никога няма да стане.Сега "великия" Бойко Борисов замисля целия център да става синя зона :shock .Аз не мога да се примиря -защо да не си оставям колата,където живея?За уточнение-бул."Скобелев" :o
Е все пак има и по-зле от мене. :twisted: Визирам приятеля ми,който живее на бул."Витоша"-той там не може да спре дори за малко. :)



Върни се в “Пътеводител”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 38 госта