Транспорт/ Пренасяне на домашни хладилници или фризери

Компютри и интернет, аудио и видео, GSM, електроуреди и всяка друга техника, различна от автомобилната, обзавеждане
Потребителски аватар
Golf 3 Yahting GT
Мнения: 445
Регистриран на: Вто 27 окт 2009 21:49
Автомобил: VW GOLF III YACHTING GT VARIANT
Двигател: AEK 1.6-74kW - 1996
Местоположение: Пловдив

Транспорт/ Пренасяне на домашни хладилници или фризери

Мнениеот Golf 3 Yahting GT » Пон 13 юли 2015 20:34


Здравейте,

Провокиран от въпросите който се породиха от моите коментари в следната тема: http://www.vwclub.bg/forum/viewtopic.php?f=67&t=444518

Реших да нахвърля някой ред за това как трябва да се транспортират или пренасят домашните хладилници или фризери.

За препоръчване винаги когато има възможност да се транспортират в изправено състояние независимо хладилника дали е нов с опаковка или 2(3,4) употреба. Но не винаги имаме възможност за такъв транспорт.

Когато става въпрос за нов хладилник с оригинална опаковка е по лесно, обикновено на самата опаковка е отбелязано ако съответния производител позволява то на коя страна да лежи. Повечето заводско опаковани хладилници могат да лежат на вратата или вратите си, като тук има опасност самия компресор да се откачи от мястото си поради прекрасните ни пътища :mhihi . Затова аз винаги препоръчвам при невъзможност за транспортиране в изправено положение хладилника да не ляга целя на разрешената страна или на вратата или вратите а да се постави диагонално - т.е. долната част на хладилника да остане по ниско от останалата част на уреда.
А това на коя страна може да бъде легнал зависи от марката и модела на компресора който е използван при дадения хладилник. Компресорите са с лява и дясна смукателна тръба, като няма точна дефиниция коя марка какви произвежда - примерно не може да се каже че всички компресори на фирма Ембрако са само с лява смукателна тръба или само с дясна от там и не може винаги да се каже даден хладилник като е компресор Ембрако той може на еди коя си страна да легне.

Когато трябва да се транспортира хладилник втора или трета и там коя си употреба е по сложно, защото е рядкост някой да запази оригиналната опаковка и ръководството за употреба примерно след 7 години.
Тогава трябва да се огледа от коя страна е смукателната тръба на компресора, по дебелата от двете на компресора(изключвам компресорите който имат и охлаждане на маслото, по често при уредите от търговската мрежа) тя е изхода от изпарителя - обикновено е медна но при някой може и да е алуминиева тръба. Тогава хладилника трябва да легне на срещу положната и страна т.е. смукателната тръба да остане на високо.
При транспортиране на хладилни втора употреба също е важно вътрешното оборудване(разбирайте: стъкла, купи, поставки и др.) както и фризерните чекмеджета да бъдат обезопасени - т.е. ако се наложи хладилника да бъде наклонен или легнал да не се изпочупи всичко. Естествено могат да се извадят и да се пренесат отделно.
Докато при нови хладилници обикновено производителя е предвидил обезопасяването на оборудването на уреда с оригиналната си опаковка.

Независимо хладилника дали е нов или втора употреба след пренасянето е силно препоръчително да се нивелира на новото място и да не се включва да работи поне 24 часа.

Самите компресори имат обозначение как могат да бъдат транспортирани, съответно за различната марка различни варианти - Единственото общо между всички компресори е, че не могат да бъдат транспортирани с главата на долу. Малко в страни от темата, но набързо ще нахвърля няколко реда за устройството на херметичен бутален компресор за домашен хладилник( за съжаление в момента нямам снимки на отворен компресор, утре ще добавя). Най общо компресора се състой от електромотор в оста на които има канали който играят ролята на маслена помпа та да може да се качва маслото от картера и за да може да се смаже групата бутало цилиндър (сегменти като в ДВГ-тата не се използват) има смукателен и нагнетателен клапан, конпенсатори за успокояване на пулсациите от буталото което свързано посредством мотовилка и най често чрез ексцентриков механизъм към вала на електромотора. Преди смукателния клапан има цедка и отделител на течност за да не може да се засмука масло или течен хладилен агент(обикновено при презаредени с повече газ хладилници) и да се избегне хидравличен удар.
Ето и обещаните снимки:
Jiaxipera.jpg
Това е отворен херметичен бутален компресор на фирма Джаксипера, такъв имах под ръка. Общо взето разликите са минимални спрямо другите производители.

Ето и какво има вътре в компресора:
ACC.jpg
В случая това е компресор на фирма АСС модел Капа.

Източник: http://www.the-acc-group.com/ACCDocs/1212.pdf
Ето и една цветна схема:
Kappa_Acc_1.jpg
В случая пак е на фирма АСС(или по скоро бившата фирма АСС, настояща Секоп).

Схема как могат да се транспортират различните модели херметични компресори на фирма Ембрако:
Embraco_1.jpg
Важи почти същото и за другите производители.

От схемите на компресорите се вижда че самите компресори са окачени на четири пружини спрямо корпуса(кожуха) на компресора - възможно е също при неправилен транспорт компресора да се откачи от тези пружини спрямо корпуса и тогава приемливия вариант е смяна на компресора. Преди 15-на години си играехме да ги отваряме и да ги наместваме, но вече е безсмислено упражнение. То най-вече се отваряха поради това ще тънката тръбичка която се вижда на снимките и схемите се откъртваше от мястото и на свръзка с корпуса почваше да байпасира вътре в корпуса. Но пак казвам вече компресорите са лесно достъпна стока.

Сега малко за хладилните агенти за домашни хладилници и фризери най-масовите който в момента се използват са R600a(Изобутан) и R134а.
Съответно за дадения хладилен агент се използва и съответното масло, тук маслата не се доливат при всеки ремонт(примерно както при автоклиматиците). Маслото седи в компресора, но понеже е разтворимо в хладилния агент част от него циркулира през хладилния кръг. Когато обаче при неправилен транспорт успеем да напълним изпарителя с голяма част от маслото рискуваме да изгорим компресора поради не достатъчно смазване на групата бутало цилиндър.
Друга опасност която можем да предизвикаме при неправилен транспорт е да напълним отделителя на течност който се намира вътре в компресора с масло и да го включим почти веднага - това ще предизвика така наречения хидравличен удар тоест групата бутало цилиндър ще се напълни с масло и компресора няма да тръгне. При домашните хладилници и фризери особено при тези с повече +++ се използват по слабички компресори от 30-40W до 250-300W хладилна мощност и съответна електрическа от 20W-200W тоест те няма да могат да тръгнат развъртат ако буталото засмука масло, но пък ще започна да ги изключва защитното реле(кликсонира) до като не изгори или то или компресора или до по гадния вариант най-често срещан при китайски копресори да се подпалят самите релета от там нататък сами се сещате какво се случва :death

П.П. Утре ще добавя снимки и евентуално ще допълня темата.

Не всеки път когато се транспортира легнал хладилник или фризер се получават проблеми, и аз лично съм превозвал сигурно стотици хладилници легнали - но винаги на правилната страна.

Но пък в крайна сметка хладилниците са си ваши, така че можете да си пренасяте както искате дори и с горната част на долу :mhihi
В крайна сметка работа трябва да има и за нас и ние обичаме студена :beer

Ако имате въпроси свързани с хладилници, фризери или домашни климатизатори - бих се радвал ако мога да бъда полезен! :th_up
Поздрави!

Последна промяна от Golf 3 Yahting GT на Вто 14 юли 2015 13:40, променено общо 2 пъти.




Потребителски аватар
vucata
Мнения: 3610
Регистриран на: Пон 28 сеп 2009 8:38
Автомобил: Ford Mondeo MK2
Двигател: 1.8TD 2000
Местоположение: Bulgaria- Sofia
Контакти:

Re: Транспорт/ Пренасяне на домашни хладилници или фризери

Мнениеот vucata » Пон 13 юли 2015 21:49


Баси...сигурно някоя божа сила е бдяла над мене....пренесъл съм 4 хладилника, и то доста километри са навъртяли при пренасянето и веднага включвани, пък още работят.
Иначе като цяло е полезно като информация. Въпреки, че дори и новия хладилник на братовчед ми го доставиха легнал. Просто беше висок, а буса нисък и явно нямало как. Включихме го веднага след разопаковането и отново си работи 2ра година вече.


Потребителски аватар
milmar
Мнения: 4935
Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
Двигател: 1Z and CBDC
Местоположение: Русе

Re: Транспорт/ Пренасяне на домашни хладилници или фризери

Мнениеот milmar » Вто 14 юли 2015 8:29


Компресорът е в най-долната част на хладилника и е трудно да се случи най-лошото, ама който желае да тества, може да намери начин. Имам един приятел дето си кара колата вече може би 70-80 х.км. без да е сменял масло и е пушка! Това значи ли че е глупост да си сменяме маслото на 8-10 или 15 х.км. ? Всеки сам може да си отговори :biggrin .



Върни се в “ОФФ-Топик - електроника, техника, обзавеждане”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 37 госта