Кабелите на контактите в един стар апартамент са 2- фаза и 0 и идват така от ап. табло.
Въпросът е следния:
Може ли, и по какъв начин може да се добавят "земя" и дефектнотокова защита.
Заземяване на стара ел. инсталация 220V
- fox_vt
- Мнения: 2788
- Регистриран на: Съб 22 мар 2008 18:22
- Автомобил: Seat Toledo
- Двигател: AHU 97
- Местоположение: Велико Търново
Re: Заземяване на стара ел. инсталация 220V
Не са занимавай с глупости ако е панелка и кабелите са под мазилката може лесно да се сменят но ако са в тръби вятър работа и както казва колегата тва заземяване от "третия" кабел ще стигне само до нулата в таблото и никва файда.Ако се тегли нов кабел до долу и там се свърже към заземителния кабел ако има такъв или към заземителен кол тогава може но иначе безмислено.
- calm
- Мнения: 979
- Регистриран на: Пет 28 дек 2007 0:17
- Автомобил: VW PASSAT B5
- Двигател: 1.8T
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: Заземяване на стара ел. инсталация 220V
Кооперацията е от 40-те - 50-те години. Още не съм отварял да видя въобще има ли някакво заземяване до таблото, а и се съмнявам да има такова. За връзването с 0 и майстора е ясно Til, по- скоро ме интересуваха други варианти ако има, както fox_vt казва да се тегли друг кабел до долу примерно.
Ако го вържа за гръмоотвода какво ще стане?
Ако го вържа за гръмоотвода какво ще стане?
- К.Одаджийски
- VW експерт
- Мнения: 12101
- Регистриран на: Пон 11 сеп 2006 20:11
- Автомобил: Saab 9-3 SS ARC
- Двигател: B207L
- Местоположение: София / Берковица
Re: Заземяване на стара ел. инсталация 220V
Тия заземявания гледам ги правят с едни алуминиеви колци забити дълбоко в земята, мери се нещо съпротивление ли, какво ли. Та едва ли ще стане с връзване към гръмоотвода.
- bobocamaro
- R.I.P
- Мнения: 7510
- Регистриран на: Вто 01 юли 2008 16:21
- Автомобил: Golf 3 GTI
- Двигател: 2E
- Местоположение: София
Re: Заземяване на стара ел. инсталация 220V
calm написа: Ако го вържа за гръмоотвода какво ще стане?
Идеално става, виж само го махни него самият.
- calm
- Мнения: 979
- Регистриран на: Пет 28 дек 2007 0:17
- Автомобил: VW PASSAT B5
- Двигател: 1.8T
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: Заземяване на стара ел. инсталация 220V
bobocamaro написа:Идеално става, виж само го махни него самият.
Хахаха. Сетих се какво имаш предвид

Явно, ако няма в сградната инсталация заземяване трябва да се добави.

- calm
- Мнения: 979
- Регистриран на: Пет 28 дек 2007 0:17
- Автомобил: VW PASSAT B5
- Двигател: 1.8T
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: Заземяване на стара ел. инсталация 220V
Споко колега, точно това имах предвид като казах "сетих се". Въпреки, че може да свърши работа, целта на гръмоотвода е да отведе мълнията в земята като предпази хората и имуществото им от увреждане. Вържа ли заземяването към гръмоотвода, вкарвам мълнията в апартамента.
Освен, ако не пекъсна гръмоотвода и изложа сградата на риск
, което пък е недопустимо. Глупава идея общо взето.
До сега съм правил само нови сгради където проектантите са си свършили работата, а хората които правят инсталациите са в час. Сега ми се налага да импровизирам с идеите, но разбира се ще уважа решенията на специялистите като му дойде времето.
Какво става като се върже заземяването към нулата.? Какъв е ефекта?


До сега съм правил само нови сгради където проектантите са си свършили работата, а хората които правят инсталациите са в час. Сега ми се налага да импровизирам с идеите, но разбира се ще уважа решенията на специялистите като му дойде времето.
Какво става като се върже заземяването към нулата.? Какъв е ефекта?
- К.Одаджийски
- VW експерт
- Мнения: 12101
- Регистриран на: Пон 11 сеп 2006 20:11
- Автомобил: Saab 9-3 SS ARC
- Двигател: B207L
- Местоположение: София / Берковица
Re: Заземяване на стара ел. инсталация 220V
Работата е там, че това е ток и като те удари нямаш шанс да му го върнеш
Иначе, стари сгради, тънки кабели, нагорели връзки и си такова мамата. За другите уреди не е чак такъв проблем стига сечението на кабела да отговаря за тях /примерно готварска печка на квадрат и половина кабел не става/.
Проблемите идват най- вече от бойлера, заради старите връзки и слабите кабели. Като не му е хубава нулата, той почва да си я търси, най- прекия път е от ВиК инсталацията която ако си е с железните тръби с твърдата връзка към бойлера е страшна нула за него, ако са сменени само меките връзки при проблем с нулата горят за секунди и тръгва теча, а и почва да бъцка неприятно като си пипнеш душ батерията.
Преди точно 2 седмици ме треска тока точно от проточен бойлер стар наше производство 10 киловатов, точно от меката връзка. Беше се стопила и скъсала, в момента в който гайката се отви от резбата и взеха да хвърчат искри и да пищи всичката техника из къщата, а със сигурност на палеца и показалеца на лявата ръка артрит няма да ме хване скоро
Оказа се че се е разхлабила нулата на чашката която е на къщата и на нея са направи връзката между стълба и електромера, но това го разбрахме след като викнахме хората от енергото да видят къде е аварията. Случвало ми се е на един приятел да бие по същия начин, тогава се оказа слаба връзката на нулата на стълба пред къщата.
Така че в цялата операция смисъл има, единствено ако главното табло е заземено и там вече нула земно и така нагоре до апартамента.
И пак да кажа, това са само съвети от любител и може да са тотално грешни и опасни!

Иначе, стари сгради, тънки кабели, нагорели връзки и си такова мамата. За другите уреди не е чак такъв проблем стига сечението на кабела да отговаря за тях /примерно готварска печка на квадрат и половина кабел не става/.
Проблемите идват най- вече от бойлера, заради старите връзки и слабите кабели. Като не му е хубава нулата, той почва да си я търси, най- прекия път е от ВиК инсталацията която ако си е с железните тръби с твърдата връзка към бойлера е страшна нула за него, ако са сменени само меките връзки при проблем с нулата горят за секунди и тръгва теча, а и почва да бъцка неприятно като си пипнеш душ батерията.
Преди точно 2 седмици ме треска тока точно от проточен бойлер стар наше производство 10 киловатов, точно от меката връзка. Беше се стопила и скъсала, в момента в който гайката се отви от резбата и взеха да хвърчат искри и да пищи всичката техника из къщата, а със сигурност на палеца и показалеца на лявата ръка артрит няма да ме хване скоро

Оказа се че се е разхлабила нулата на чашката която е на къщата и на нея са направи връзката между стълба и електромера, но това го разбрахме след като викнахме хората от енергото да видят къде е аварията. Случвало ми се е на един приятел да бие по същия начин, тогава се оказа слаба връзката на нулата на стълба пред къщата.
Така че в цялата операция смисъл има, единствено ако главното табло е заземено и там вече нула земно и така нагоре до апартамента.
И пак да кажа, това са само съвети от любител и може да са тотално грешни и опасни!
- milmar
- Мнения: 4935
- Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
- Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
- Двигател: 1Z and CBDC
- Местоположение: Русе
Re: Заземяване на стара ел. инсталация 220V
calm написа:....
Какво става като се върже заземяването към нулата.? Какъв е ефекта?
Зануляване и заземяване има значителна разлика. Заземяването се прави по нарочно направена заземителна верига, със поцинкован кол или плоча закопани в земята, съпротивление спраямо почвата 4 Ohm минимум (по далечни спомени от техникума). По заземителната верига не тече ток, освен от дефектирал уред. Зануляването е свързване на металния корпус на уредите към нулата на електрическата мрежа. Нулата е заземена в самия трафопост, така че зануляването представлява на пръв поглед вид заземяване, но разликата е че този проводник е натоварен (не е като заземителния) с целия консумиран ток на квартала (блока, входа). Става въпрос от точката на зануляване на твоя уред до точката на заземяване (в трафото) има проводник върху който има ел. пад на напрежение пропорционален на протичащия през него ток. Затова винаги на нулевия проводник има някакъв потенциал спрямо потенциала на "земя" на конкретното мяст. Например като си занулил бойлера, но оплетката на меката връзка не контактува нещо

За мен най-сигурно и най-безопасно е дефектнотокова защита.
Зануляването - ясно,ако си в къща особенно и си на двора и стъпил на земята, като пипнеш занулен уред - ще усетиш задължително зануляването му

За гръмоотвода е "сигурна работа"


-
- Мнения: 907
- Регистриран на: Чет 12 мар 2009 17:21
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: varna
Re: Заземяване на стара ел. инсталация 220V
milmar написа:calm написа:....
Какво става като се върже заземяването към нулата.? Какъв е ефекта?
Зануляване и заземяване има значителна разлика. Заземяването се прави по нарочно направена заземителна верига, със поцинкован кол или плоча закопани в земята, съпротивление спраямо почвата 4 Ohm минимум (по далечни спомени от техникума). По заземителната верига не тече ток, освен от дефектирал уред. Зануляването е свързване на металния корпус на уредите към нулата на електрическата мрежа. Нулата е заземена в самия трафопост, така че зануляването представлява на пръв поглед вид заземяване, но разликата е че този проводник е натоварен (не е като заземителния) с целия консумиран ток на квартала (блока, входа). Става въпрос от точката на зануляване на твоя уред до точката на заземяване (в трафото) има проводник върху който има ел. пад на напрежение пропорционален на протичащия през него ток. Затова винаги на нулевия проводник има някакъв потенциал спрямо потенциала на "земя" на конкретното мяст. Например като си занулил бойлера, но оплетката на меката връзка не контактува нещоще имаш потенциал между корпуса на бойлера и тръбната мрежа ... ако е желязна и стига до земята.
За мен най-сигурно и най-безопасно е дефектнотокова защита.
Зануляването - ясно,ако си в къща особенно и си на двора и стъпил на земята, като пипнеш занулен уред - ще усетиш задължително зануляването му. Заземяване - ами ако прекъсне по някаква причина жицата към кола, там където е под земята? Ако прекъсне нулата при зануляването, поне ще се усетиш че нямаш нула защото уреда ще спреда работи.
За гръмоотвода е "сигурна работа", особенно като се знае че има служби, които проверяват състоянието на гръмоотводните мрежи на всеки 100-150 години
. Въобще не говорим ако някоя мълния е точна и уцели твоя гръмоотвод .
Колегата е най-близко до истината, но не съвсем.
Заземяването и зануляването са два различни метода на защита от токов удар и НЕ ТРЯБВА да се смесват!
-Заземяването защитава като отвежда електичеството от защитения обект в земята, през заземителния проводник, който трябва да е минимално съпротивление < 4 Ом
-Зануляването защитава чрез предизвикване на късо съединение и сработване на максимално токовата защита /бушона/ и обезточване на веригата.
При смесването на двете се получават две паралелни вериги и заземлението може да поеме по голямата част от утечката и с това да попречи на зануляването да "гръмне" бушона и ако първото не е изпълнено с необходимото ниско съпротивление / имайки предвид многото връзки в инсталацията/ може напълно да елиминира защитата със зануляването.
Защитата в жилищните сгради е САМО ЗАНУЛЯВАНЕ!
На въпроса на колегата: Класическото зануляване е с двупроводна схема / "О" + "Ф"/ - едната дупка на контакта / обикновено дясната/ е за фазата ,другата за "О", която се замоства с "мустаците" на контакта.
Сега навлиза трипроводната схема - с отделна "О" за "мустаците"
ТУК ГОВОРИМ САМО ЗА ФИКСИРАНА МРЕЖА - разклонители и щепсели са друга бира!!!
Темата я даваха за тройка в института - май я вързах


- milmar
- Мнения: 4935
- Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
- Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
- Двигател: 1Z and CBDC
- Местоположение: Русе
Re: Заземяване на стара ел. инсталация 220V
bayspiro написа:milmar написа:calm написа:....
Какво става като се върже заземяването към нулата.? Какъв е ефекта?
Зануляване и заземяване има значителна разлика. ......
Колегата е най-близко до истината, но не съвсем. .... сработване на максимално токовата защита /бушона/ и обезточване на веригата.
При смесването на двете се получават две паралелни вериги и заземлението може да поеме по голямата част от утечката и с това да попречи на зануляването да "гръмне" бушона и ако първото не е изпълнено ....
Ако малко помислиш на коя верига се слага предпазителя (бушона) сам ще разбереш защо не си прав в това, че заземяването щяло да попречи на "гръмването на бушоня"

Иначе си прав, че една от целите на зануляването е тази, но не само, защото утечката не винаги е ток по-голям от стойността на предпазителя, а на човек му трябва утечка 100mA

ПП Представи си че нагревателя на плочата на котлон (съвсем примерно говоря) е пробил спрямо корпус някъде по-близо до края му свързан към "нула". Ако печката е занулена потенциал на корпуса и няма да има, но бушон няма да изгори. Ако обаче не е занулена може да имаш на корпус 60-70V примерно, което в повечето случаи е опасно напрежение

- stefan4o
- Мнения: 19293
- Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
- Автомобил: VW Jetta
- Двигател: PN 1990+KR 1987
- Местоположение: Стара Загора
- Контакти:
Re: Заземяване на стара ел. инсталация 220V
Подвързвал съм с голи ръце такова напрежение от порядъка на 60Волта, с консуматори с обща стойност от порядъка на може би 40вата при това напрежение, което прави 0.66А и да ти кажа дори не усещам нищо по пръстите. Друг е филмът, когато същите тези консуматори са с работно напрежение 110 волта - и тях ги пипам с голи ръце, ама ми масажират пръстите, в най-лошия случай лакътя... Инак имам колега, дето пред мен подвърза усилвател на кабелна ТВ на 220В с голи ръце към мрежа с напрежение 220В 
Скоро направих верига на някакъв консуматор на 220В, абонатен (дали прецакан контакт или телевизор, който връща по мрежата не разбрах) и получих лек сърдечен масаж, добре, че успях да се пусна. ТрЕбе да се внимава с тока и това си е

Скоро направих верига на някакъв консуматор на 220В, абонатен (дали прецакан контакт или телевизор, който връща по мрежата не разбрах) и получих лек сърдечен масаж, добре, че успях да се пусна. ТрЕбе да се внимава с тока и това си е

-
- Мнения: 907
- Регистриран на: Чет 12 мар 2009 17:21
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: varna
Re: Заземяване на стара ел. инсталация 220V
milmar написа: Ако малко помислиш на коя верига се слага предпазителя (бушона) сам ще разбереш защо не си прав в това, че заземяването щяло да попречи на "гръмването на бушоня"![]()
Иначе си прав, че една от целите на зануляването е тази, но не само, защото утечката не винаги е ток по-голям от стойността на предпазителя, а на човек му трябва утечка 100mA.
ПП Представи си че нагревателя на плочата на котлон (съвсем примерно говоря) е пробил спрямо корпус някъде по-близо до края му свързан към "нула". Ако печката е занулена потенциал на корпуса и няма да има, но бушон няма да изгори. Ако обаче не е занулена може да имаш на корпус 60-70V примерно, което в повечето случаи е опасно напрежение.
Аз го имах тоя случай - понагоряла нула и бойлер на железни тръби . Бойлера си работи, корпуса офазен и друса ток.... Щото тръбите шунтират опушеното и му пречат да изгори съвсем и бойлера да спре хептен, та да даде нишан,че има фал. И така докато започнаха да пушат кълчищата по снадките.. От тогаз пластмасови разделители на тръбите и шунтирани с глим лампи

За котлона - ние за незащитени обекти не говорим!
- milmar
- Мнения: 4935
- Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
- Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
- Двигател: 1Z and CBDC
- Местоположение: Русе
Re: Заземяване на стара ел. инсталация 220V
bayspiro написа:...
За котлона - ние за незащитени обекти не говорим!
Не разбра мисълта ми, или аз твоята. Казвам, че няма причина заземяването като добавка на зануляването да пречи на изгрянето на бушон, както ти казваш
, защото токовете през двете вериги се сумират и няма как да не минат през бушона... При смесването на двете се получават две паралелни вериги и заземлението може да поеме по голямата част от утечката ...

stefan4o написа:Подвързвал съм с голи ръце такова напрежение от порядъка на 60Волта,....
Бил съм в кабелна, монтирал съм куп усилватели по единствено възможния начин - именно под напрежение без проблем



- stefan4o
- Мнения: 19293
- Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
- Автомобил: VW Jetta
- Двигател: PN 1990+KR 1987
- Местоположение: Стара Загора
- Контакти:
Re: Заземяване на стара ел. инсталация 220V
TiL написа:Тука някакви подвързвали под напрежение, яли жици по които тече 110 волта(и краката му били голи, боси и в локва) и нищо им нямало. Стефане не си прави ташак с тока
Не пиши такива глупости, защото утре някой ще се хване за 110 волтов уред с голи ръце и ще усети тръпката
![]()
Аз изрично писах за консумацията (по-малка=>по-малък ампераж). Много ясно, че няма да се хване никой да връзва бойлер или акумулираща печка с голи ръце

Не правете това вкъщи. Техниката на безопасност казва, че не трябва да се работи под напрежение, но пусти мързел...
Върни се в “ОФФ-Топик - електроника, техника, обзавеждане”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 38 госта