Запояване на интегрални схеми с 220в поялник

Компютри и интернет, аудио и видео, GSM, електроуреди и всяка друга техника, различна от автомобилната, обзавеждане
Потребителски аватар
resousers
Мнения: 84
Регистриран на: Съб 04 фев 2012 13:27
Автомобил:
Двигател:

Запояване на интегрални схеми с 220в поялник

Мнениеот resousers » Пон 02 мар 2015 21:24


Казаха ми че не е правилно да се запоява с 220в поялник по компютрите и таблата на автомобилите. Това вярно ли е? Можело да се изгорят интегралните схеми от утечка или нерабрах точно, но ми казаха за такива цели трябва да се използва поялна станция с поялник на 24в примерно. Аз досега няколко еепромчета съм презапоявал на табла с такъв поялник (25W с керамичен нагревател е, на незаземен/незанулен контакт) на имобилайзерите и съм нямал проблеми, но ако е така по-добре да не продължавам ами да си търся някаква поялна станция.




Потребителски аватар
kris11
VW експерт
VW експерт
Мнения: 13541
Регистриран на: Нед 06 фев 2005 23:04
Автомобил: VW Sharan 7M8
Двигател: ADY_DBU_LPG LANDIRENZO OMEGAS
Местоположение: Варна
Контакти:

Re: Запояване на интегрални схеми с 220в поялник

Мнениеот kris11 » Пон 02 мар 2015 21:55


правилно са ти казали.Инт. схеми с нисковолтов поялник 12/24В, през трансформатор.Заземяване на накрайника на поялника / човката/

И защо си пуснал 2 теми / изтрий си втората тема


Потребителски аватар
resousers
Мнения: 84
Регистриран на: Съб 04 фев 2012 13:27
Автомобил:
Двигател:

Re: Запояване на интегрални схеми с 220в поялник

Мнениеот resousers » Пон 02 мар 2015 21:59


Добре а щом нагревателя е керамичен, той няма досег с човката на поялника... И тогава ли е проблем? Какво точно им "вижда сметката"?



Извинявам се за 2-те теми, попогрешка е станало.


Потребителски аватар
milmar
Мнения: 4935
Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
Двигател: 1Z and CBDC
Местоположение: Русе

Re: Запояване на интегрални схеми с 220в поялник

Мнениеот milmar » Пон 02 мар 2015 23:03


Не 220V, ами и 24V поялници са опасни, Когато се работи професионално, корпусът на поялникът е свързан с отделен заземителен проводник към станцията, а самата станция има букса заземяване. Освен това работната маса е с проводящо (метално) покритие, което също е заземено, освен това има заземителни гривни за ръката на оператора, а всички тези изброени се заземяват наистина.
Не ме питай какво би се случило, ако както оператора си работи на заземената маса, някъде по ремонтираното устройство има фаза и той я пипне с ръка, а другата му ръка е просната на масата :eek .

Не вярвам да запояваш кой знае какво, иначе нямаше да задаваш подобни въпроси, така че спокойно, но поне ползвай поялник на напрежение под 220V.


Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6362
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Запояване на интегрални схеми с 220в поялник

Мнениеот ktamen » Пон 02 мар 2015 23:28


Преди доста години си купих руски електронен часовник "Направи си сам". Демек всички чаркове и платката и аз само да ги запоя. Като го разопаковах видях, че интегралната схема беше увита в станиол, разбира се го махнах да си я разгледам и обарах крачетата.
И едва после прочетох в упътването, че не трябва да се пипа с пръсти щото полеви транзстори и....... Само със заземени ръчички и поялник под 20В.В крайна сметка не тръгна часовника :mhihi
Преди две години правихме инсталацията за няква фабрика за електроника, до всяко работно място наред с останалите жици трябваше да стига и надежден, отделен заземителен проводник, пода също беше специален проводящ, абе модерна работа. Преди година ходихме да оправяме едни лампи и тогава видях и гривните дето си ги включват в контакта.
Повечето електроника обаче не е чак толкова чувствителна и може да се работи и с по-нормални методи.


Потребителски аватар
resousers
Мнения: 84
Регистриран на: Съб 04 фев 2012 13:27
Автомобил:
Двигател:

Re: Запояване на интегрални схеми с 220в поялник

Мнениеот resousers » Пон 02 мар 2015 23:58


Ами не работя професионално, отвреме на време свалям по някое малко чипче на нашите табла когато не може да се чете с кабела и иска на програматор. Затова и тука питам, да знам да купувам ли някаква апаратура или да продължавам така. И все пак не разбирам защо след като поялника е с керамичен нагревател е проблем, след като няма допир метал в метал с човката.


Ето такива са на голф5 прумерно на таблата 24C32
Изображение


Потребителски аватар
mccoy
Мнения: 993
Регистриран на: Нед 11 ное 2007 23:16
Автомобил: HONDA CRV III 2.2 I-CTDI
Двигател: N22A2
Местоположение: Стара Загора

Re: Запояване на интегрални схеми с 220в поялник

Мнениеот mccoy » Вто 03 мар 2015 0:42


resousers написа:....И все пак не разбирам защо след като поялника е с керамичен нагревател е проблем, след като няма допир метал в метал с човката.......

Получава се нещо като трансформатор.
Намотките на нагревателя индуцират напрежение в металния корпус на поялника.
Ако ползваш поялник със занулен корпус и занулен (заземен) контакт няма да имаш проблем.


Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6362
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Запояване на интегрални схеми с 220в поялник

Мнениеот ktamen » Вто 03 мар 2015 1:36


1Понякога дори статичното електричество, което се образува от триенето на кожата по пуловера е достатъчно да прецака нещо. Моя часовник най-вероятно се е прецакал веднага след като съм махнал станиола, много преди да включа поялника - просто от допира на пръстите.
2През човката на поялника тече и капацитивен ток. Замислял ли си се някога защо свети фазомера като е допрян само до едната жица - свети точно заради капацитивен ток. Капацитивният ток минава без да се замисли и през най-съвършения изолатор.
3При високи температури керамиката не винаги е чак толкова добър изолатор.


Потребителски аватар
milmar
Мнения: 4935
Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
Двигател: 1Z and CBDC
Местоположение: Русе

Re: Запояване на интегрални схеми с 220в поялник

Мнениеот milmar » Вто 03 мар 2015 8:18


Няма повтарям написаното от колегите по-горе.
Не е зле да ползваш станция все пак.
Подобни платки със серийна памет и някакво процесорче и няколко логически чипа обикновено не са чувствителни на статично електричество. Пиновете на тези чипове, дори и да са MOS тенология са вътрешно защитени. Платки, с подобна сложност сме произвели хиляди, при не чак толкова професионални условия, както ги описах горе и не е имало проблеми. Е, не и с поялник за улуци на 220V.


Потребителски аватар
kris11
VW експерт
VW експерт
Мнения: 13541
Регистриран на: Нед 06 фев 2005 23:04
Автомобил: VW Sharan 7M8
Двигател: ADY_DBU_LPG LANDIRENZO OMEGAS
Местоположение: Варна
Контакти:

Re: Запояване на интегрални схеми с 220в поялник

Мнениеот kris11 » Вто 03 мар 2015 13:17


@ resousers вместо да се мъчиш с поялник с човка тип брадва и , ако се занимаваш с това на снимката - купи си 1 поялник 12В/ 8 Вт от Конрад и подходящ траф - тънка човка ,няма опастност да прегрееш елемент или отлепиш диря.
С 8 Вт съм лепил разпоени SMD диоди от панел ма климатроник на Алфа 155, Иначе си използвам 24 В Велер че с набор човки с различен преден край. Велер чето е дуртичко 1995/6 набор, но си има и 1 резервен нагревател и човки.
С 220 В тов поялник само неотговорни спойки - от типа на прпвдници и елементи с дебели изводи.

Последна промяна от kris11 на Сря 04 мар 2015 12:10, променено общо 2 пъти.


Потребителски аватар
resousers
Мнения: 84
Регистриран на: Съб 04 фев 2012 13:27
Автомобил:
Двигател:

Re: Запояване на интегрални схеми с 220в поялник

Мнениеот resousers » Вто 03 мар 2015 13:56


А пробвал съм с такъв 8ватов и не ми харесва как се работи с него, много слаб ми идва дори за смд. Моя поялник е с най-тъкната възможна човка за него и въобще не се мъча, просто питам за да се образовам. Явно ще се насоча към някоя станция или ако реша да заделя малко повече пари, има weller станцийки втора употреба в немския ибей за под 100лв.


Потребителски аватар
radi_nrj
Мнения: 9331
Регистриран на: Вто 20 ное 2007 16:06
Автомобил: Audi A6 C4 Quattro Golf 4 TDI
Двигател: AEL ALH
Местоположение: София

Re: Запояване на интегрални схеми с 220в поялник

Мнениеот radi_nrj » Вто 03 мар 2015 14:23


Имам китайче 220V, 20W и вади 3V променливо на човката :biggrin


golf4eto99
Мнения: 37
Регистриран на: Вто 09 апр 2013 14:44
Автомобил: Golf II 1.3
Двигател: 2 G
Местоположение: Шумен

Re: Запояване на интегрални схеми с 220в поялник

Мнениеот golf4eto99 » Вто 03 мар 2015 14:54


Нямаш грижи колега при положение, че платката по която ще се работи е без подадено към нея напрежение.
Съгласен съм с колегата по горе :th_up
За по непретенциозни елементи като резистори, диоди,кондензатори съм на 220/40W , а за по деликатни запоявания съм като колегата на 220/25W или 220/18W.
Но има и една малка и деликатна подробност, че е препоръчително използването на тенол с по тънко сечение /и си е малко по скъпичък / и също така не искам да ставам банален, но се нагрява пистата около крачето на ИС, а не самото краче.
Успех колега


Потребителски аватар
radi_nrj
Мнения: 9331
Регистриран на: Вто 20 ное 2007 16:06
Автомобил: Audi A6 C4 Quattro Golf 4 TDI
Двигател: AEL ALH
Местоположение: София

Re: Запояване на интегрални схеми с 220в поялник

Мнениеот radi_nrj » Вто 03 мар 2015 15:12


Тинол колега. Идва от английското tin, което означава калай.


golf4eto99
Мнения: 37
Регистриран на: Вто 09 апр 2013 14:44
Автомобил: Golf II 1.3
Двигател: 2 G
Местоположение: Шумен

Re: Запояване на интегрални схеми с 220в поялник

Мнениеот golf4eto99 » Вто 03 мар 2015 15:33


Ок :th_up не се кахъри колега
Приемам забележката



Върни се в “ОФФ-Топик - електроника, техника, обзавеждане”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 19 госта