Въпрос за климатик и електрогенератор

Компютри и интернет, аудио и видео, GSM, електроуреди и всяка друга техника, различна от автомобилната, обзавеждане
Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6151
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Въпрос за климатик и електрогенератор

Мнениеот ktamen » Нед 25 апр 2021 13:21


Golf 3 Yahting GT написа: Но когато говорим за хладилна машина с независимо точно какъв тип херметичен компресор, трябва де се има в предвид, че при всеки старт е под товар на електромотора. Товара най-вече зависи от статичното налягане на системата, а то пък пряко зависи от температурата и. Тоест колкото е по топло времето толкова повече ток ще е необходим за първоначалното развъртане( обикновено е за няколко стотни).

Това не го разбрах, откъде идва този товар, като налягането от двете страни на компресора е еднакво? И какво значение има колко е това налягане :gruebel Може ли да обясниш по-подробно?
Доколкото знам доста коли са с електрически климатици, демек не се задвижват с ремък от коляновия вал. Дали не може да се помисли за такъв климатик, който да се захранва с кабел между колата и караваната?




Потребителски аватар
milmar
Мнения: 4933
Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
Двигател: 1Z and CBDC
Местоположение: Русе

Re: Въпрос за климатик и електрогенератор

Мнениеот milmar » Нед 25 апр 2021 13:24


Мога да добавя само, че ако климатика е инверторен, все тая каква ще е формата на синусоидата, пък и за фактора на мощността вероятно са взети мерки, PFC си е стандарт за всеки консуматор работещ на база изправяне и честотно преобразуване.

@ktamen, налягане няма при първоначално пускане, но при включване-изключване при регулиране на конвенционален компресор може да има. То в такива случаи какви пренапрежения ще се получават при рязко разтоварване на генератора не ми се мисли. Ще има пукот според мен, и колкото е по-малък генератора, толкова по-зле.


Потребителски аватар
Golf 3 Yahting GT
Мнения: 444
Регистриран на: Вто 27 окт 2009 21:49
Автомобил: VW GOLF III YACHTING GT VARIANT
Двигател: AEK 1.6-74kW - 1996
Местоположение: Пловдив

Re: Въпрос за климатик и електрогенератор

Мнениеот Golf 3 Yahting GT » Нед 25 апр 2021 13:44


ktamen написа:

Проблема идва точно от това, че при повечето хладилни машини налягането е изравнено в системата.
Като за начало трябва да се знае, че компресора сгъстява някакъв работен газ(Фреон), и когато този фреон има статично налягане 5-15 бара( в зависимост от типа и околната температура) и от там идва товара за да се сгъсти. Докато работи системата високото налягане е от едната страна(в кондензатора) и съответно от другата е ниското( в изпарителя) което отива с компресора и съответно товара вече не е толкова голям. Примерно при R 134a според каква е машината в смукателната страна налягането може да е 1(0,5 при фризери) до 3 бара, докато статичното налягане може да бъде 8-9 бара в зависимост от температурата. Това са стойности за налягане над атмосферното, не са за абсолютно налягане.
Към всичко това трябва да добавим и механичното триене на самия компресор(не зависимо от типа му). В някой хладини системи се използва и електромагнитен стоп вентил(може да е реализиран по няколко начина), който служи да събере количеството на фреона във високата страна при спиране на компресора и съответно след това да може да стартира облекчено.
Компресор който работи на "вакуум" тоест почти нищо не засмуква поради някаква причина, има в пъти по ниска консумация от номиналната си, но съответно и няма какво да го охлажда и не изкарва много.
milmar написа:
Мога да добавя само, че ако климатика е инверторен, все тая каква ще е формата на синусоидата, пък и за фактора на мощността вероятно са взети мерки, PFC си е стандарт за всеки консуматор работещ на база изправяне и честотно преобразуване.

Принципно сте прав, ако говорим само за инверторен компресор, но не трябва да се забравя че в климатика има и други компоненти. А за ПФС- решенията обикновено струват пари(центове) и производителите гледат да ги спестят.

Поздрави!


Потребителски аватар
milmar
Мнения: 4933
Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
Двигател: 1Z and CBDC
Местоположение: Русе

Re: Въпрос за климатик и електрогенератор

Мнениеот milmar » Нед 25 апр 2021 16:07


Golf 3 Yahting GT написа: ... Докато работи системата високото налягане е от едната страна(в кондензатора) и съответно от другата е ниското( в изпарителя) което отива с компресора и съответно товара вече не е толкова голям. Примерно при R 134a според каква е машината в смукателната страна налягането може да е 1(0,5 при фризери) до 3 бара, докато ....

Поздрави!

Какво става ако неинверторен хладилник както работи го спреш и го пуснеш веднага отново както е под налягане (кондензаторът му)? - компресорът е в невъзможност да се развърти и изгаря, или му се задейства защитата. Как корелира това с твоите разяснения горе?


Потребителски аватар
Golf 3 Yahting GT
Мнения: 444
Регистриран на: Вто 27 окт 2009 21:49
Автомобил: VW GOLF III YACHTING GT VARIANT
Двигател: AEK 1.6-74kW - 1996
Местоположение: Пловдив

Re: Въпрос за климатик и електрогенератор

Мнениеот Golf 3 Yahting GT » Нед 25 апр 2021 16:33


milmar написа: Какво става ако неинверторен хладилник както работи го спреш и го пуснеш веднага отново както е под налягане (кондензаторът му)? - компресорът е в невъзможност да се развърти и изгаря, или му се задейства защитата. Как корелира това с твоите разяснения горе?

На компресора нищо, но зависи с какъв тип реле е. Ако е с ПТЦ или еПТЦ няма да тръгне докато не изстине позистора и на края ще изключи термичната защита и ще чака да изстине и тя, но ако е с ТСД ще стартира без проблем. Компресорите на домашните хладилници в повечето случай са бутални, тоест имат смукателен и нагнетателен клапан, това че има по-високо налягане от статичното в кондензатора не проблем да стартира компресора, проблема ще е ако смукателното е по високо.
Поздрави!


Потребителски аватар
milmar
Мнения: 4933
Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
Двигател: 1Z and CBDC
Местоположение: Русе

Re: Въпрос за климатик и електрогенератор

Мнениеот milmar » Нед 25 апр 2021 16:36


Ще тръгне друг път,
Поздрави
:-)
няма нужда от повече обяснения, нито защо се е задействала защитата щом няма проблем и трябва да чакаме да изстине, нито нищо...


Потребителски аватар
Golf 3 Yahting GT
Мнения: 444
Регистриран на: Вто 27 окт 2009 21:49
Автомобил: VW GOLF III YACHTING GT VARIANT
Двигател: AEK 1.6-74kW - 1996
Местоположение: Пловдив

Re: Въпрос за климатик и електрогенератор

Мнениеот Golf 3 Yahting GT » Нед 25 апр 2021 18:25


Явно освен, че не са ви ясни херметичните хладилните компресори и въоще и не четете написаното от мен, но пак за сметка на това се опитвате някакво дребно заяждане. Но пък светът е шарен, хора всякакви.
Може би не се изразих достатъчно ясно в предното мнение, ще опитам пак.
Хладилниците който са с електронно управление имат защита по време между отедлните стартове на компресорите, обикноведно 5-8 минути, за да може да се гарантира, че изстинал позистора(ПТЦ, еПТЦ масово компресорите са с такива релета) в пусковото реле. Тоест ако се пусне отново захранването на тукощо изключил компресор, позистора ще е топъл и съответно запушен и няма да може да премине достатъчно ток през него към пусковата намотка, а компоресора само на работна намотка няма да успее да развърти ще вдигне тока и съответно термично токовата защита ще изключи. Понеже в повечето случай пусковото и защитното реле са в един корпус, тоест ще се нагреят ще се чака по дълго време докато изстинат.
За това може би, ви се е случвало на хладилник с механичен термостат да не иска да равърти компресора ведна след като е бил изключен.
Но ако просто го пускате ръчно без реле или си имате на разположение няколко релета и ги сменяте след всяко вклюване или пък имате компресор с ТСД-реле ще разберете , че проблем с развъртането на компресора няма.
Както вече няколко пъти пиша проблема е с това което постъпва в компресора за сгъстяване а не това което излиза след нагнетателния клапан. Има много компресори който тръгват срещу налягане.
П.П. Ако все пак решите да продължите с дребнавото заяжде минете на лични, че достатъчно се отдалечихме от идеята на темата, надявам се автора да не сърдит за "цапането".

Поздрави!


Потребителски аватар
muns61
Мнения: 7965
Регистриран на: Чет 01 юли 2010 8:45
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: pleven

Re: Въпрос за климатик и електрогенератор

Мнениеот muns61 » Нед 25 апр 2021 19:06


Нямам нищо против обсъждането на всякакви ситуации в темата.


Потребителски аватар
Vasseto
Мнения: 2637
Регистриран на: Вто 06 сеп 2005 17:09
Автомобил: Passat B7 Passat B5_5 Jetta V
Двигател: CFFB AVF BXE
Местоположение: Пловдив

Re: Въпрос за климатик и електрогенератор

Мнениеот Vasseto » Пон 26 апр 2021 19:09


:spam2
Прикачени файлове
Без име.jpg
Без име.jpg (76.38 KиБ) Видяна 1331 пъти



Върни се в “ОФФ-Топик - електроника, техника, обзавеждане”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 56 госта