Въпрос за климатик и електрогенератор

Компютри и интернет, аудио и видео, GSM, електроуреди и всяка друга техника, различна от автомобилната, обзавеждане
Потребителски аватар
muns61
Мнения: 7965
Регистриран на: Чет 01 юли 2010 8:45
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: pleven

Въпрос за климатик и електрогенератор

Мнениеот muns61 » Пет 23 апр 2021 17:58


Интресува ме с колко киловатов генератор минимум мога да захраня климатик девятка, имайки предвид големия пусков ток на компресора. Инак номинала на девятката е около 750 вата.
Би ме устроил 7 BTU, но техните цени са... Ще се ползва само за охлаждане.

Последна промяна от muns61 на Пет 23 апр 2021 20:03, променено общо 1 път.




Потребителски аватар
Golf 3 Yahting GT
Мнения: 444
Регистриран на: Вто 27 окт 2009 21:49
Автомобил: VW GOLF III YACHTING GT VARIANT
Двигател: AEK 1.6-74kW - 1996
Местоположение: Пловдив

Re: Въпрос за климатик е електрогенератор

Мнениеот Golf 3 Yahting GT » Пет 23 апр 2021 18:17


Въпроса е сложен но и интересен. Първо трябва да се поясни какъв ще е типа на компресора, конвенционален или инверторен. При инверторен компресор има шанс 9-ка да роботи с генератор 1.5-2 киловата. За климатик с обикновен компресор(за 12-ка) трябва да се има предвид, че при старт може да иска ток от 15-20 ампера за милисекунди, дори може и повече. Примерно Ел. мощност на обикновен компресор за 12-ка е 1500-600 вата, не се заблюждавайте по мощността на етикета, тя е средната за цикъл. От друга страна инверторните компресори имат плавен старт и съответно по малък ток.
Поздрави!


Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6150
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Въпрос за климатик и електрогенератор

Мнениеот ktamen » Съб 24 апр 2021 1:27


Аз съм пускал 1кВт водна помпа с 3кВт генератор. При пуска си променя малко звука, но според мен ще издържи пуска и на 1,5кВт двигател дори и без плавен пуск. Ако е инверторен вероятно и 1кВт генератор ще е достатъчен за 750Вт двигател. Дори да има проблем, той вероятно ще може да се оправи с добавянето на по-големи кондензатори в изправителя на климатика.
При пуск на климатик, двигателя тръгва без никакъв товар на вала, защото налягането и от двете страни на компресора е еднакво. Значи, ако имаш някакъв генератор, можеш да го пробваш колко мощен двигател може да завърти в стартов режим, може да свържеш и два монофазни двигателя за да симулираш един по-голям.
Обясни по-подробно каква е целта на занятието, някоя палатка ли искаш да охлаждаш.


Потребителски аватар
muns61
Мнения: 7965
Регистриран на: Чет 01 юли 2010 8:45
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: pleven

Re: Въпрос за климатик и електрогенератор

Мнениеот muns61 » Съб 24 апр 2021 9:07


Идеята е за охлаждане на каравана 4.25-метрова. Генераторът ще е инвертор и колкото по-малък, толкова по-тих. Инак за тази каравана 7 btu са напълно достатъчни.
Абе човек като поостарее, по-трудно се разделя с домашните удобства. :)


bayspiro
Мнения: 905
Регистриран на: Чет 12 мар 2009 17:21
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: varna

Re: Въпрос за климатик и електрогенератор

Мнениеот bayspiro » Съб 24 апр 2021 11:27


Вземи 2х мощността на климатика поне, щото няма да е само той.... :mhihi
И може 7 да не стигне ако караваната е много голяма и стои на слънце. Моя опит в климатизиране на газени тенекии (китайски кораби) показа,че ламарините искат поне 1,5 отгоре на съответната стая в апартамент.


Потребителски аватар
muns61
Мнения: 7965
Регистриран на: Чет 01 юли 2010 8:45
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: pleven

Re: Въпрос за климатик и електрогенератор

Мнениеот muns61 » Съб 24 апр 2021 12:27


Мой познат охлажда каравана 5.5 метра с мобилен, 700 вата консумация и държи приятна температура. Караваните имат добра изолация.
Инак неговия климатик не тръгваше с генератор 900 вата, захранвахме го с моя 2.4 киловата, който е доста шумен. Нямам познати с инвертор 1.2 - 1.5 да пробвам. Идеята ми е сложа някаква евтина девятка, ще ми трябва само за охлаждане.


bayspiro
Мнения: 905
Регистриран на: Чет 12 мар 2009 17:21
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: varna

Re: Въпрос за климатик и електрогенератор

Мнениеот bayspiro » Съб 24 апр 2021 14:17


Те 9 са 700 -900 -, най -много. Моята 12 е 1,1 квт. С твоя генератор 2,4 нямаш грижи и 200вт за бирения погреб ще има.

Колкото до алармата, с преработване на кюнеца, не става ли?


Потребителски аватар
muns61
Мнения: 7965
Регистриран на: Чет 01 юли 2010 8:45
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: pleven

Re: Въпрос за климатик и електрогенератор

Мнениеот muns61 » Съб 24 апр 2021 19:05


Този 2.4 е доста обемист и шумен, искам инвертор по-малък и по-тих.


Потребителски аватар
radotom
Модератор
Модератор
Мнения: 19555
Регистриран на: Пет 10 мар 2006 19:42
Автомобил: Sharan 7M
Двигател: AFN
Местоположение: Пловдив

Re: Въпрос за климатик и електрогенератор

Мнениеот radotom » Съб 24 апр 2021 19:27


Golf 3 Yahting GT написа:При инверторен компресор има шанс 9-ка да роботи с генератор 1.5-2 киловата. За климатик с обикновен компресор(за 12-ка) трябва да се има предвид, че при старт може да иска ток от 15-20 ампера за милисекунди

При инверторните управления проблема е точно в пусковия ток, ама на инвертора
Не на самия мотор, а управлението на мотора.
ktamen написа:Дори да има проблем, той вероятно ще може да се оправи с добавянето на по-големи кондензатори в изправителя на климатика.

Точно в кондензаторите е проблема - в момента на подаване на напрежение те искат за кратко много голям ток, за да се заредят.
След това си кибичат на ниска консумация :c020

Навярно не-малко от вас знаят, че има автоматични предпазители с различни криви на изключване.
Най-често срещаните са В-крива (такива монтират енергодружествата в централните табла) и С-крива (нормалните, човешки предпазители :icon_lol ). При захранване на електромотори (независимо с или без инверторно управление) се използват предпазители с D-крива.
Първите понасят най-малко претоварване, последните - най-голямо за кратък период от време.

Как ще се отрази захранването през агрегат - не зная, не ми се е случвало да пробвам.
Със сигурност агрегата е доста инертно жУвотно - няма да се забележи нищо повече от едва осезаемо на слух спадане на обротите, но може да му пада предпазителя при включване на щепсела на климатика.


Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6150
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Въпрос за климатик и електрогенератор

Мнениеот ktamen » Съб 24 апр 2021 21:24


Предпазителя лесно може да се смени, ама едва ли ще се наложи, аз мен реален проблем ще бъде, ако агрегата угасне от претоварване. А кондензаторите едва ли ще го угасят, ще се заредят бързо и инерцията на ротора ще е достатъчна да преодолее претоварването.
muns61 написа:Този 2.4 е доста обемист и шумен, искам инвертор по-малък и по-тих.

Това не го разбрах, генератора ли да е инверторен?


Потребителски аватар
muns61
Мнения: 7965
Регистриран на: Чет 01 юли 2010 8:45
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: pleven

Re: Въпрос за климатик и електрогенератор

Мнениеот muns61 » Съб 24 апр 2021 22:13


Да, генераторът да е инвертор.
Когато опитвахме да пуснем климатика на моя познат с малкото генераторче, то не изключваше, а не тръгваше климатика заради голям пад на напрежението. Двигателчето забележимо клякаше в момента на включване. Той и моя генератор се товари и леко падат оборотите за миг, като включа големия флекс, който е без плавен старт.


Потребителски аватар
milmar
Мнения: 4933
Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
Двигател: 1Z and CBDC
Местоположение: Русе

Re: Въпрос за климатик и електрогенератор

Мнениеот milmar » Нед 25 апр 2021 10:06


Слагането на инвертор след обикновен генератор може да е проблемно за системата му за контрол на оборотите и често да изпада в незатихващи колебания на оборотите. Това е от моя опит с генератор с центробежно регулиране.


Потребителски аватар
samo_pechka
Мнения: 8376
Регистриран на: Пон 05 дек 2011 22:46
Автомобил: YAMAHA Drag star 1100+XJ 900 58L
Двигател: V-twin 2002 + R4 1989

Re: Въпрос за климатик и електрогенератор

Мнениеот samo_pechka » Нед 25 апр 2021 11:31


Вариант един як УПС с подходящ акумулатор да поема пиковете , а генератор да захранва УПС-а? В крайна сметка ще имаш постоянни 220в и в моментите когато няма пуснат мощен консуматор ( изключен климатик през нощта да речем ) , дори може да не се ползва в него момент генератора.


Потребителски аватар
Golf 3 Yahting GT
Мнения: 444
Регистриран на: Вто 27 окт 2009 21:49
Автомобил: VW GOLF III YACHTING GT VARIANT
Двигател: AEK 1.6-74kW - 1996
Местоположение: Пловдив

Re: Въпрос за климатик и електрогенератор

Мнениеот Golf 3 Yahting GT » Нед 25 апр 2021 12:17


samo_pechka написа:Вариант един як УПС с подходящ акумулатор да поема пиковете , а генератор да захранва УПС-а? В крайна сметка ще имаш постоянни 220в и в моментите когато няма пуснат мощен консуматор ( изключен климатик през нощта да речем ) , дори може да не се ползва в него момент генератора.

Здравейте, един въпрос за това което сте написали? Някога опитвали ли сте да захраните климатик или друга херметична хладилна машина през УПС-а на променливо напрежение от 220 вола?

Ще дам и правилния отговор, възможно е но много зависи от типа на синусоидата и самата мощност на устройството. В повечето случай изгарят и двете.
Повечето евтини(под 1000 вата и 1000 евро) УПС-и не дават истинска синусоида а по скоро някаква "Правоъгълна", с която могат да се захранят някой типове електромотори, който не са натоварени на празен ход(дрелки, ъглошлайфи и др.) Но когато говорим за хладилна машина с независимо точно какъв тип херметичен компресор, трябва де се има в предвид, че при всеки старт е под товар на електромотора. Товара най-вече зависи от статичното налягане на системата, а то пък пряко зависи от температурата и. Тоест колкото е по топло времето толкова повече ток ще е необходим за първоначалното развъртане( обикновено е за няколко стотни).
На времето като се занимавах с домашни климатизатори съм виждал стойности при старт на обикновен компресор( 12-ка) 20-25А, докато при инверторните компресори това е редуцирано от плавния им старт повечето развъртат на 250-300 вата или 3-5А(инвертера "замърсява мрежата" и косинус „фи“ пада на 0,4-0,5).
Но пък при инверторите трябва да се внимава с максималната им електрическа мощност, примерно на 9-ка може да е 1700-800 вата, като се има предвид и влошения косинус фи амперите могат да бъдат и над 15А при пълна мощност. Докато компресор на обикновена 9-ка с мощност 1000-1100 вата ще има по ниска консумация на ток около 4-5 ампера, като изключим старта.
Препоръчвам на автора на темата ако може да пробва с генератор от някъде(познат, от работа или другаде) да замери тока при старта, след около 10 минути колко ще е и на пълна мощност на климатизатора. И след резултатите да реши.
В работа ми използваме 8-броя УПС-и с всеки с мощност от 30Киловолтампера и с цена около 10К евро броя, но пък ги използваме за малки хладилни компресори с мощност от 20-150 вата, но дори и при тях понякога имат пикова консумация при старт до 8-10 ампера, особено ако компресора е обикновен.
Поздрави!


Потребителски аватар
samo_pechka
Мнения: 8376
Регистриран на: Пон 05 дек 2011 22:46
Автомобил: YAMAHA Drag star 1100+XJ 900 58L
Двигател: V-twin 2002 + R4 1989

Re: Въпрос за климатик и електрогенератор

Мнениеот samo_pechka » Нед 25 апр 2021 12:43


Имах съмнение ,че ще напиша глупост. Бях чел за обща култура за честотен инвертор и там беше наблегнато за синусоидата . Но незнаех, че УПС-ите са толкова зле :redface



Върни се в “ОФФ-Топик - електроника, техника, обзавеждане”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 160 госта