тракане, задно дясно колело

Техническа и сервизна информация за Polo, Lupo, Up и Fox
Потребителски аватар
freestyler911
Мнения: 2609
Регистриран на: Съб 29 мар 2008 14:20
Автомобил: VW polo
Двигател: AEX 1996
Местоположение: София

тракане, задно дясно колело

Мнениеот freestyler911 » Сря 18 мар 2009 9:27


6Н е машината... повечето знаят...

Та забелязах аз от известно време дори се увеличи това протракване на задно дясно колело.Едно че спирачката скрибуца като е влажно и не е карана колата.Но сега се появи и това тракане, което е осезаемо сутрин като се кача на кочината, после като мина 2-3 км. утихва че и почти напълно не се усеща.
Трака сякаш е откачена пружината между накладките, ама не е това щото не загрява барабана , не е и тампон, щото кое ще го накара да спре , не е и лагер, щото луфта си е все тоя, пък и не вие.

Насочил съм се да разглобя барабана, пък да видя кво е що е ...

Някой има ли идея и да дава насоки от кое може да трака.
Някой разглобявал ли е там, и как точно става и какви инструменти трябват.

Колко струват накладките за задните спирачки и удачно ли е да се смени само феродото , ако да то къде и колко пари искат, ако не, то каква марка да купувам нови челюсти...

Благодарско!




Потребителски аватар
Anbuch
Полохолик
Мнения: 3278
Регистриран на: Пет 03 мар 2006 23:53
Автомобил: VW POLO 6R
Двигател: CGGB 2010г
Местоположение: Хасково
Контакти:

Re: тракане, задно дясно колело

Мнениеот Anbuch » Сря 18 мар 2009 11:01


Трябва да се отворят барабаните и да се види. Не е сложно да се направи но,честно казано ,трябва да си виждал как се прави ,че има някои тънкости дето ей тъй в нета трудно могат да се обяснят.

Примерно:
Като свалиш гумата , бъркаш с отверка през едната дупка за болта и с нея избутваш клинчето нагоре ,за да могат да излезнат барабаните по-лесно. Ако не го знаеш, къде е точно клинчето е апочти невъзможно да го напипаш. Натягането на лагера после е много важно.Поне за натягането на лагера има много написано ето ти една добре разработена тема (направо научен труд)

stil написа:Понеже се казаха някой неистини, пък темата е важна, а осван това останах с впечатление, че всеки разбира нещо различно под лагерна хлабина – ето един опит за уточнение.

1. Трябва да се прави разлика между НАЧАЛНА, МОНТАЖНА и РАБОТНА хлабина

1.1 Началната хлабина е присъща само за неразглобяемите таркалящи лагери и е заложена в тяхната конструкция в зависимост от вида и големината, т.е предписана е от производителя на лагера.
Произвеждат се лагери с пет групи хлабини:
– C2 (намалена);
– CN (нормална) – не се означава;
– C3,C4, C5 (увеличена).
Например за радиален сачмен лагер от група CN с d = 30mm, радиалната хлабина е в рамките на 6–23µm

1.2 Монтажната хлабина се осигурява в процеса на монтаж на лагера в лагерния възел. Присъща е за неразглобяемите и разглобяемите лагери, но е от особена важност за вторите. При неразглобяемите лагери може да се получи по-малка или равна на началната. Разглобяемите лагери разчитат единствено на нея, понеже нямат начална хлабина (нали гривните са разделени).
Целта на тази хлабина е да се осигури оптимална работна хлабина, когато лагерът работи при номинално натоварване и температура. Предписва се от производителя на лагерния възел.

1.3 Работна (някой я наричат и действителна, което не е съвсем точно) е тази хлабина, която би се получила при установен режим на работа на лагерния възел, т.е. натоварен с предвидените сили, скорост на въртене и достигнал температурно равновесие. Присъща е за всички лагери. Работната хлабина обикновено е по-малка от монтажната, но е възможно и обратното.

2. За кои точно хлабини говорим?

Естествено, най-важен е крайният резултат, т.е. РАБОТНАТА хлабина. Но тъй като няма лесен начин как да я измерим в работни условия, се ръководим от това, което е предписал производителя за МОНТАЖНАТА хлабина. Предполага се, че той е направил необходимите изчисления и опити, при което е установил определена стойност за монтажната хлабина, постигането на която да гарантира необходимата работна хлабина. Така чрез монтажната косвено контролираме работната хлабина. Това обаче, с уговорката, че всички елементи на лагерния възел са изправни.

3. Каква трябва да бъде стойността на хлабините в лагерите?

Големите работни хлабини водят до несъосности между елементите, вибрации, шум и намаляване живота на лагера със всички последствия от това.
Липсата на хлабини увеличава риска от задиране и разрушаване на лагера и пак има негативни последствия. Ясно е, че работната хлабина трябва да има някаква оптимална стойност. Ето една графика, ординатата на която представлява дълговечността на лагера, а абцисата дава стойностите на хлабините:
Изображение
Каква стана тя :lol: , досега говорехме за хлабини, а се оказа, че лагерите достигат максимума на своето дълголетие при липсата на такива. Нещо повече – даже когато са леко натегнати.
Изглежда примамливо просто, но в действителност не е. Цяла наука си е и изисква теоретични познания и опит. Показаната графика общо взето отразява действително нещата, но има такова разнообразие от конструкции на лагери и лагерни възли, че понякога се налага да се правят ОБОСНОВАНИ изключения от нея, защото изискванията често са противоречиви. Безпроблемното постигане на максимамума от графиката не винаги е лека задача, особено когато се работи с не особено точни лагери и/или не особено прецизни детайли на лагерния възел.

4. А какво да правим с хлабините в лагерите на задните главини на нашето Фауве?

Най-лесният отговор на този въпрос е каквото препоръчва производителя. Е… да, ама не. Както стана дума по-горе, той упорито отказва да даде тази информация, защото я пази за доверените си сервизи. Какво друго ни остава тогава на нас непросветените специалисти тип "направи си сам", освен да търсим тази информация от разни неофициални източници. И когато най-после се доберем до някакво копие от рода на "Ръководство за…" ни попарват с израз от рода: "Затягате гайката на лагера с … N.m". Ами сега, откъде по дяволите да вземем динамометричен ключ, той много скъп?!
Ясно е, че за да постигнем предписаната монтажна хлабина без необходимите инструменти, за нас ще бъде мисия почти невъзможна. Но ако имаме някой минимални познания, положим необходимите усилия и направим лек КОМПРОМИС, ще постигнем все пак приемлив резултат.

Нека се върнем пак на графиката. Вижда се, че кривата е несиметрична спрямо своя максимум – стръмна лява част и полегата дясна. С други думи, дори и с малко да превишим оптималната стегнатост, съкращаваме живота на лагера катастрофално. От друга страна, полегатата дясна част на кривата ни подсказва възможност за допускане на приемлив КОМПРОМИС С ЖИВОТА НА ЛАГЕРА.

Защо мисля така?
Съвременните лагери от реномирани производители имат достатъчно дълъг живот, понякога съизмерим със стотици хиляди километри изминат път. Съгласно десния клон на кривата от графиката, съвсем спокойно можем да се лишим, например с 1/10 от живота на лагера, което ще рече, че е по-добре да се застраховаме с някакаква минимална хлабина в задната главина, отколкото да рискуваме с катастрофално износване, последвано от задиране на лагера и блокиране на колелото.

Горното важи преди всичко за колеги, които все пак имат някакви умения и искат сами да ремонтират колите си в домашни (гаражни) условия. Тези, който са скарани с техниката, по-добре да ползват услугите на Майстор. Масторите, които имат опит и знаят какво правят, обикновено се справят добре, постигайки "на усет" монтажни хлабини от порядъка на 0.05-0.06 mm, което гарантира работни хлабини близки до 0. Само тези, които са инвестирали в динамометрични ключове и индикаторни часовници, могат да си позволят "лукса" да гонят връхчето от графиката, т.е. да гарантират стегнатост при работни условия.

Уточнение

Написаното по т. 4 важи само за задни главини, лагерувани с два едноредни радиално-аксиални лагера с конусни ролки по схема "О", каквито мисля са на повечето VW с предно предаване. Прилагането му е НЕДОПУСТИМО:
– за предни главини от "Макферсон" окачване;
– за друг вид лагери и лагерни възли, без анализ на ситуацията.

Методът с "мърдащата шайба", за който писа колегата petev, е описан и в някой руски ръководства и мисля че дава добри резултати.


от тази тема : viewtopic.php?f=5&t=38425&hilit=%D0%BB%D0%B0%D0%B3%D0%B5%D1%80


Потребителски аватар
freestyler911
Мнения: 2609
Регистриран на: Съб 29 мар 2008 14:20
Автомобил: VW polo
Двигател: AEX 1996
Местоположение: София

Re: тракане, задно дясно колело

Мнениеот freestyler911 » Сря 18 мар 2009 11:08


гледах го този барабан аз в техн. докум. , не видях клинче което трябва да се избута нагоре, но обстойно ще огледам отворите на болтовете на джантата, дано го намеря.

Показано е на схемата че барабана се държи от един болт, но не ми стана ясно освен този болт, дали трябва да се свали и лагера на главината, ако свалям и лагера на главината тогава идва приключението с натягането, и освен това , трябва ли ми скоба евентуално за издърпване на лагера, ако е набит навътре, че немога да си го представя как ще излезе. Мисля , свалям джантата, отвивам болтовете на главината и тоя другия дето държи барабанеца, и дърпам барабана назад (към мене...) и това клинче дето ме вкара в шах ... как изглежда ?


Потребителски аватар
freestyler911
Мнения: 2609
Регистриран на: Съб 29 мар 2008 14:20
Автомобил: VW polo
Двигател: AEX 1996
Местоположение: София

Re: тракане, задно дясно колело

Мнениеот freestyler911 » Сря 18 мар 2009 11:22


ммм даа, темата с лагерите си е цяла наука, повечето неща са ми известни , и динамометричен ключ имам... та остава въпроса с клинчето , и идва въпроса, при монтажа на лагера на главинатаа ,на колко н.м. да го стягам, щото и мойта гайка на главината я усещам че ще се развие на ръка ....

И аджеба гадното тракане от къде може да е , явно като загреят спирачките намалява, и всеки път ми стържат като е било влажно вънка и не съм я карал, инак , на прегледа мин. год. излезе спирачките задните абсолючно еднакво хващат ... Има там 3 пружини май... може ли да се е скъсала една от тях , ама защо пък спира да трака ..... ако е скъсана .... ???? :bishop


Потребителски аватар
Anbuch
Полохолик
Мнения: 3278
Регистриран на: Пет 03 мар 2006 23:53
Автомобил: VW POLO 6R
Двигател: CGGB 2010г
Местоположение: Хасково
Контакти:

Re: тракане, задно дясно колело

Мнениеот Anbuch » Сря 18 мар 2009 11:29


Неможеш да свалиш барабана ,без да магнеш лагерите ( поне външният)
сега ще се опитам да намеря снимка на клинчето.
От всичко може да трака :roll: . Дето се вика: може и камъче между таса и джантата да е


Потребителски аватар
freestyler911
Мнения: 2609
Регистриран на: Съб 29 мар 2008 14:20
Автомобил: VW polo
Двигател: AEX 1996
Местоположение: София

Re: тракане, задно дясно колело

Мнениеот freestyler911 » Сря 18 мар 2009 11:33


ок, а колега, може ли да ми дадеш и номерата на ключовете които се използват , и за главината дили не е по добре да е лула ? И освен за главината, и оня другия болт, и отвертка, какви други инстр. евентуално може да се наложи да се използват.

за тракането е така, но не съм отварял да видя и накладките, и затова , дано е камъче, или някаква мръсотия някъде, дано мине без покупки въпреки че ме съмнява.... я пружина я жилото на ръната, я една от двете челюсти ...


Потребителски аватар
Anbuch
Полохолик
Мнения: 3278
Регистриран на: Пет 03 мар 2006 23:53
Автомобил: VW POLO 6R
Двигател: CGGB 2010г
Местоположение: Хасково
Контакти:

Re: тракане, задно дясно колело

Мнениеот Anbuch » Сря 18 мар 2009 11:39


Изображение

Виждат се 2 дълги пружини : една тънка и една дебела.
Тънката дърпа клинчето надолу. Ти с отверката ,през отвора за болта напиваш мястото където е връзката на клинчето с пружината и го натискаш нагоре (пружината да се разпъне)И тогава започваш да блъскаш за да се свали барабана. Ако барабана ти е чисто нов (и няма ръбче от износване),тогава може да стане и без да се занимаваш с клинчето ,но ако има ръб. ще свалиш барабана 100 пъти по-лесно

Последна промяна от Anbuch на Сря 18 мар 2009 11:50, променено общо 1 път.


Потребителски аватар
Anbuch
Полохолик
Мнения: 3278
Регистриран на: Пет 03 мар 2006 23:53
Автомобил: VW POLO 6R
Двигател: CGGB 2010г
Местоположение: Хасково
Контакти:

Re: тракане, задно дясно колело

Мнениеот Anbuch » Сря 18 мар 2009 11:49


Трябва ти обикновенна отверка , (графитна грес за лагери е добре да имаш),гайчен ключ 24 (без значение какъв),тънки клещи и разбира се чук (без чук нищо не става :lol: )

С чука и отверката ,лекичко избиваш металната капачка да се покаже лагера, после изправяш двете страни на шпленда за да можеш да го извадиш, махаш го,вадиш предпазната шайба,после лагера и започваш с ваденето на барабана (на този етап единственото което го държи са накладните).


Потребителски аватар
Anbuch
Полохолик
Мнения: 3278
Регистриран на: Пет 03 мар 2006 23:53
Автомобил: VW POLO 6R
Двигател: CGGB 2010г
Местоположение: Хасково
Контакти:

Re: тракане, задно дясно колело

Мнениеот Anbuch » Сря 18 мар 2009 11:59


Аз динометричен ключ нямам и досега винаги съм натягал лагерите си по мой си начин и не съм прецаквал лагер никога. Съответно не притендирам ,че е супер правилен ,но ето моя начин :

Anbuch написа:Иначе имайте в предвид ,че като хванеш гумата отгоре и отдолу и заклатиш...луфта е винаги по-голям от този ако си хванал гумата отляво и отдясно. Аз ги настройвам така.... Ляво-дясно да няма луфт ,а горе-долу да има съвсем лек (това се получава заради разположението на накладните които са отляво и отдясно

След 300-500 км ,отново правя проверка и дозатягам ако е нужно


Виж тук : viewtopic.php?f=7&t=97192&hilit=%D0%BB%D0%B0%D0%B3%D0%B5%D1%80


Потребителски аватар
freestyler911
Мнения: 2609
Регистриран на: Съб 29 мар 2008 14:20
Автомобил: VW polo
Двигател: AEX 1996
Местоположение: София

Re: тракане, задно дясно колело

Мнениеот freestyler911 » Сря 18 мар 2009 12:19


капачките се свалят само с отверка, без никакъв чук (управителя...)

другото ми стана съвсем ясно , надявам се тунайт да ми остане време да разглобя, ако не , то утре ...

ще пиша и снимки също...


Потребителски аватар
Anbuch
Полохолик
Мнения: 3278
Регистриран на: Пет 03 мар 2006 23:53
Автомобил: VW POLO 6R
Двигател: CGGB 2010г
Местоположение: Хасково
Контакти:

Re: тракане, задно дясно колело

Мнениеот Anbuch » Сря 18 мар 2009 12:22


freestyler911 написа: и снимки също...


:banana


Потребителски аватар
freestyler911
Мнения: 2609
Регистриран на: Съб 29 мар 2008 14:20
Автомобил: VW polo
Двигател: AEX 1996
Местоположение: София

Re: тракане, задно дясно колело

Мнениеот freestyler911 » Пет 20 мар 2009 14:56


ти хубаво се радваш ама ако знаеш какъв сняг плющи в софето... добре си е там на юг .... :drinking:


Потребителски аватар
freestyler911
Мнения: 2609
Регистриран на: Съб 29 мар 2008 14:20
Автомобил: VW polo
Двигател: AEX 1996
Местоположение: София

Re: тракане, задно дясно колело

Мнениеот freestyler911 » Чет 26 мар 2009 17:30


Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

еТО И ОБЕЩАНИТЕ снимки , нищо тракащо не намерих, смазах там дето скърцаше и затворих,

Поправка, ключа за главината е 24, не е 23. Нужни са още , клещи, отверка.

Не забравяйте да си подложите гумата... за всеки случай...


Потребителски аватар
maslinkov
Мнения: 1700
Регистриран на: Вто 03 юли 2007 7:45
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Сливен
Контакти:

Re: тракане, задно дясно колело

Мнениеот maslinkov » Нед 02 авг 2009 11:55


Абе, що не влезеш в Ибей-де да видиш хората какви работи продават за жълти стотинки, а и имаме и колеги, които могат да ти ги доставят - за ремонт на задни спирачки /заедно с ремонтните китове, барабаните и накладките/ 70евро как ти се струват /горното барабар с лагерите/? Забравих да спомена и спирачните цилиндърчета....:applause:


Потребителски аватар
freestyler911
Мнения: 2609
Регистриран на: Съб 29 мар 2008 14:20
Автомобил: VW polo
Двигател: AEX 1996
Местоположение: София

Re: тракане, задно дясно колело

Мнениеот freestyler911 » Нед 02 авг 2009 16:41


мислиш ли че имам проблем със задните спираки? Аз не открих нищо обезспокояващо, ако си мернал нещо слушам те !



Върни се в “Polo, Lupo, Up & Fox”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 57 госта