Реших да ви разкажа как се справя моят немски ветеран в родината си.
Действието се развива в Германия, на 120км от квартирата ми към 20ч събота срещу неделя. Автомобилът е VW Polo 1.9D, AEF.
Както си карам със 120 изведнъж ми се втвърдява волана и светкат лампите на таблото. Следва принудително спиране в аварийното платно, вдигане на капака и първа проба на новия пожарогасител, защото нещо гореше.
След кратък оглед диагнозата беше ясна – скъсан пистов ремък.
Беше ми се случило веднъж в София, поради износени канали на оригиналната ремъчна шайба на коляновия вал. Проблемът се реши генерално с нова от Евро 07. Оказа се, че при различните изпълнения на този двигател AEF и не само има разлика в размери, изнасяне и тип на този детайл. От морга ми свалиха шайба от същото Поло AEF /не бях свалил моята, а само метнах един ремък да се придвижвам няколко дни/.
Oказа се разлика във външния диаметър около 2см!
Освен това новата беше демпферна, а моята оригинална не.
Монтираната в момента пак е демпферна, но да се надяваме Полото да се пенсионира с нея преди да се амортизира гумата.
Добре, че на 500м имаше паркинг и се придвижих дотам.
Беше добре осветен, вдигнах отново капака и не без помощта и на джобното фенерче открих причината този път – разбита ролка на алтернатора. Играеше във всички посоки съвсем свободно.
Погледнах GPS-а, следващото населено място беше на 6км. Имах още един паркинг и една отбивка за принудително спиране.
Трябваше да действам сам. Нямах много пари в себе си, а след кратка справка по телефона с немската пътна помощ ADAC раво ме отказаха с тарифата от 50 Евро до първия сервиз. А аз имах всичко на всичко 91 кеш. Бяха ми откраднали дебитната карта преди няколко дни /не че там има кой знае колко/ та я бях блокирал и нея...
Придвижих се тези 6км точно с 2 почивки за по 3 часа и паркирах колата на удобно за работа място. Вдигнах предницата а стойки и с един конец премерих всички възможни варианти, където може да се задвижи ремък без да се ползва ролката на алтернатора.
Сега е момента да кажа, че ако съм се изказал по адрес на най-близките роднини на служителите от немската пътна помощ си взимам думите назад.
След подробно обяснение на моя случай, както и какво смятам да правя ме упътиха към техен сервиз наблизо. Имах късмета, че техен колега в момента беше докарал автомобил за смяна на гума. Той беше дежурен служител на пътна помощ, но специално за мен отвори сервиза и ми извади един кашон с ремъци да си избера. Всичко беше или ново с изтекъл срок на годност /съдейки по напуканата гума/ или втора употреба, но идеално пасваше за целта ми. Избрах си няколко ремъка, благодарих няколко пъти, тъй като за голямо съжаление нямаше с какво да почерпя и се захванах за работа.

След 2 неудачни комбинации стигнах до това:

Ремъка беше с шест канала, но изрязах единия с макетно ножче.
Техниката беше следната- първо шайбата на коляновия вал, след това на демонтираната шайба на сервопомпата, която само фиксирах и на 2 дълги болта и кръстата отвертка в третия отвор, която ползвах като лост. Леко начукване на шайбата, с монтирания на нея ремък и подлагане на омаслена права отвертка за напасване на ремъка към водната помпа /ролката в средата/.

Ремъка беше много натегнат, но стоеше стабилно.
По този начин водната помпа въртеше наобратно, но стрелката си се закова на 90 градуса и ме закара безаварийно.Дори в градско движение ако не ми светеше лампата на акумулатора нямаше да разбера, че съм с нов ремък, даже сервото въртеше една идея по-меко.
Вече пред дома свалих алтернатора:


Държи се на 2 болта, но при развиване на вътрешния е хубаво някой да ви опъне обтягащата ролка /звездогаечен 15/ и да държи контра. Аз бая се поизмъчих докато не заглаяих една лула.
Ето на какво прилича и резбата на вала:

Ролката:

Сега предстои най-трудния момент, особено ако си с ограничен бюджет – избор на алтернатор.
Ролка мога да си взема от ибей за 30 евро, отделно инструмент за 20.
Смяната в сервиз, включително нова ролка струва 80, но не ми дават никаква гаранция, поради състоянието на вала ми.
Отделно само за справка сваляне и качване на алтернатор – 80-86!
Монтаж на пистов ремък 50 труд, 70 с ремък.
Новите алтернатори по магазините почват от 270, рекорда е Бош за 900!/всички цени са в евро/
По моргите, които са ми достъпни с градски транспорт моя автомобил е отдавна изчезнал вид – по някой фар или броня да, но алтернатор никакъв!
Моя алтернатор е следния:

Bosch No 0123320036
14V, 90A
Технически данни и цена в една много добра търсачка:
http://www.teilesuche24.de/bosch/lichtmaschine-generator-123320036?c=100350

В ибей има много изгодни решения втора употреба /40-50евро/, но ме притеснява единствено броя на каналите на ролката.
Моята е с пет канала:
INA No F2265564
http://portal.zensa.com.br/portalzen/cat_fichaTecnica.jsp?produto=5384
Външен диаметър 61мм, диаметър по периферията на каналите 56,2мм, брой канали-5.
Всичко, което намерих досега втора ръка при едни и същи диамерти на ролката е с шест канала /включително нови алтернатори по каталожни данни за моя автомобил се произвеждат масово с шестканална ролка/.
В момента съм се спрял на този:
Bosch No 123320007
В ибей втора употрба е за 40 евро с доставката. Свален е от Polo 1.4, 44kW, AEX.


Чисто нов:
http://www.teilesuche24.de/bosch/lichtmaschine-generator-123320007?c=100350

Единствената разлика е шестия канал на ролката, както и факта, че производителя не е включил Поло 1.9D AEF в списъка:

Ако някой от вас се е сблъсквал вече с този проблем моля да сподели, поздрави!