С даденият комплект решаваме проблемът с филтрирането на маслото и принципно можем да използваме всякакво масло, обаче, бих препоръчал, тази система за нови или двигатели на малко километри, за другите остава въпросът какво ще се случи с утаените от оригиналното масло боклуци, сещате се нали... Остава въпросът, дали и колко, въобще са подходящи стандартните масла за нашите двигатели. Отговорът е, че нашите двигатели, частите и консумативите, които са заложени в тях, хлабините, режима на работа и т.н. са различни от, тези на съвременните двигатели от което следва, че по-добре да използваме специализираното за нас масло. Някъде четох теория как през 90-те години, заради някакви ЕКО-норми се решава да се намалят съставките в маслата, които предпазват частите на двигателите от износване, смисълът бил, да се купуват по-често нови-автомобили, но еколозите искали, такива драстични понижения, че производителите на автомобили никак не се съгласили, опасявали са се че двигателите ще се износват прекалено бързо, дори още гаранционни, освен, това замърсяванията щели да се вдигнат заради лошото смазване или някакви подобни... Накрая стигнали до някакво компромисно решение, но маслата оттогава са значително "орязани" и вероятно, така ще бъде и за напред. Друга история: В някакъв форум, бях попаднал на една графика от правени тестове 94-95г., сканирана от някаква книга, където е показано износване на цилиндър на дизелов двигател със SAE15; 15W50 r SAE30 изненадата е, не само правата крива на износване в полза на САЕ30, а и по-доброто смазване и при ниска и при висока температура:
Във въпросният форум се питат как и защо е възможно, това, а аз се питам, дали в тестовете SAE30-то не е било въпросното Недетергентно или някое подобно масло предназначено за по-старите двигатели...
В друга статия намирам още интересна информация свързана със маслата, там авторът обяснява, че съвременните масла, често не вършат добра-работа при ретро двигателите защото са предназначени за различна горивна ефективност, различен контрол на емисиите, различен интервал на смяна и т.н. Добавя още, че добавките на цинкова и фосфорна основа имали пагубен ефект върху съвременните системи за контрол на емисиите и сегашните двигатели били проектирани да работят без, тези добавки. Твърди, че съвременните масла могат да причинят големи поражения, особено на разпределителният вал и повдигачите, където пък на нас ни е най-слабото място...
В крайна сметка май излиза, че не е само препоръчително, ами и се налага да използваме маслата за класически автомобили.
За съжаление не зная за вносител в Бг. който да поддържа на склад подобни масла. В списанието за класически автомобили съм виждал обява за масло, но беше отдавна и не помня марка. Доставка на Castrol Classic oil XL20W50 идва с поръчка, разфасовките са в щатски стандарт и са по около 1 литър и 5, като по спомени малката разфасовка не е изгодна на цена когато е за цяла смяна на масло (2,5л) - излизаше, че 3 малки струват колкото голямата, а тя, като си сметнем и доливането, би ни стигнала за препоръчителният интервал 2-3000км. и разход 800-1000гр. на 100км. или нещо подобно.... :idea:
