In the refrigeration cycle, heat is transported from the passenger compartment to the environment. A refrigerator is an example of such a system, as it transports the heat out of the interior and into its environment (i.e. the room).
Circulating refrigerant vapor enters the compressor (located in the engine bay) and is compressed to a higher pressure, resulting in a higher temperature as well. The hot, compressed refrigerant vapor is now at a temperature and pressure at which it can be condensed and is routed through a condenser, usually located in front of the car's radiator. Here the refrigerant is cooled by air flowing across the condenser coils and condensed into a liquid. Thus, the circulating refrigerant rejects heat from the system and the heat is carried away by the air.
The condensed and pressurized liquid refrigerant is next routed through an expansion valve where it undergoes an abrupt reduction in pressure. That pressure reduction results in flash evaporation of a part of the liquid refrigerant, lowering its temperature. The cold refrigerant is then routed through the evaporator which is located in the passenger compartment. The air (which is to be cooled) blows across the evaporator, causing the liquid part of the cold refrigerant mixture to evaporate as well, further lowering the temperature. The warm air is therefore cooled.
To complete the refrigeration cycle, the refrigerant vapor is routed back into the compressor.
The compressor can be driven by the car's engine (e.g. via a belt) or by an electric motor.
Струва ли си кола без климатик
- Traytor
- Мнения: 1912
- Регистриран на: Пон 24 авг 2009 3:09
- Автомобил: Passat B8
- Двигател: DSRB
- Местоположение: София
Re: Струва ли си кола без климатик
Честно казано аз знаех това което майсторите ми казаха. Като купих колата и аз разсъждавах като 777, щом хладилника ни не трябва да се зарежда, значи и в колата трябва да е така. Хората ми казаха "няма проблем, ще ти взема пари за труд за да ти направя диагностика и да надуя системата със въздух да видим дали издиша, ама ако имаше някъде теч, тя щеше да изпуска страшно бързо". Ето ти и как работи климатика в колата.
- 777
- Предупреждение за вечен БАН
- Мнения: 2789
- Регистриран на: Пон 24 фев 2014 21:26
- Автомобил:
- Двигател:
Re: Струва ли си кола без климатик
Преди малко намерих съвети от фирма за ремонт на климатици. Искат профилактика на 1-2 години, но не за да наливат масло, а да допълват фреон, ако е спаднал. Един вид ела да платиш за да си спокоен. Сега някой ще каже, че са некадърници и не знаят, че трябва да наливат масло. Защо - ей така, нали в двг се сменя маслото, значи и в климатика трябва.
-
- Мнения: 5389
- Регистриран на: Сря 22 мар 2006 19:23
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Пловдив
Re: Струва ли си кола без климатик
На моя Голф 3 постепенно му е излитал фреона (семеринга на компресора); усещах, че не хлади, затова държах климатроника на econ, т.е. изключен компресор. Докато в един есенен ден натиснах копчето за обдухване на предното стъкло, компресорът се включил, въпреки, че в системата имаше само газова фаза фреон (т.е. почти празна система); след 2 минути компресорът блокира, пистовият ремък се запалил, аз направих димна завеса след себе си,уплаших се, спрях, взех си пожарогасителя, отварям капака - мирише на запалил се ремък...беше умопомрачително дълго и интересно чистенето на остатъците от ремък по шайбите. Компресорът не ставаше, тефлоновите семеринги бяха заминали;естествено това се установи след опит да съживя компресора с нов клапан и ново пълнене на фреон се оказа, че не става - нов от моргата. Цялата простотия с работата струваше около 300-400 лв. Сега всяка година ходя на профилактика - 20 лв.
Между другото след инцидента с ремъка климатика ми го прави един "майстор", който ми зареди системата с фалщив фреон, който правеше много високо налягане - почти веднага системата вдигаще 23-24 бара и стоеше там. После от друг майстор разбрах, че съществува това нещо "китайски фалшив фреон"...ново претакане, нова сума жълтици...нека да е весело.
Извод: поне на голф 3 датчиците за ниско налягане позволяват на системата да включи компресора, дори и при много малко фреон, което може да доведе до сериозни проблеми. Ходете на профилактика на всеки 2 години...
Между другото след инцидента с ремъка климатика ми го прави един "майстор", който ми зареди системата с фалщив фреон, който правеше много високо налягане - почти веднага системата вдигаще 23-24 бара и стоеше там. После от друг майстор разбрах, че съществува това нещо "китайски фалшив фреон"...ново претакане, нова сума жълтици...нека да е весело.
Извод: поне на голф 3 датчиците за ниско налягане позволяват на системата да включи компресора, дори и при много малко фреон, което може да доведе до сериозни проблеми. Ходете на профилактика на всеки 2 години...
- ktamen
- Мнения: 6365
- Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София - Ямбол
Re: Струва ли си кола без климатик
Някой знаещ може ли да ми обясни как малкото фреон може да причини блокиране на компресора 

- radi_nrj
- Мнения: 9331
- Регистриран на: Вто 20 ное 2007 16:06
- Автомобил: Audi A6 C4 Quattro Golf 4 TDI
- Двигател: AEL ALH
- Местоположение: София
Re: Струва ли си кола без климатик
Не съм от най-знаещите, но маслото на компресора циркулира с фреона. За щастие почти всички системи имат защита от ниско налягане и не пускат компресора ако то падне под определена стойност.
Re: Струва ли си кола без климатик
По темата:
Семейна кола без клима не си струва.
Малко Офф:
Не е истина, че климатика трябва да се пълни на или проверява на 2 години. Ето една извадка от книжка за употреба на кола:
If the air conditioning seems less effective than usual,
the cause might be a refrigerant leak. We recommend
you to have the system inspected.(Ако климатика ви се струва по-слаб е добре да го проверите.)
И нещо, за което не видях някой да е обърнал внимание:
During a long period of disuse
The air conditioning should be operated for at least
five minutes each week, even in cold weather. This
is to prevent the compressor from seizing and to
maintain the air conditioning in the best operating
condition. (За климатика не е добре да не работи дълго време. Дори и в студено време трябва да работи поне 5 мин. седмично. Това предотвратява блокирането на компресора и държи системата в добра форма.)
Имам и сервизна книжка с интервалите кога какво се сменя за въпросната кола. Там освен ежегодна проверка дали климатичната система работи, друго не е споменато.
Семейна кола без клима не си струва.
Малко Офф:
Не е истина, че климатика трябва да се пълни на или проверява на 2 години. Ето една извадка от книжка за употреба на кола:
If the air conditioning seems less effective than usual,
the cause might be a refrigerant leak. We recommend
you to have the system inspected.(Ако климатика ви се струва по-слаб е добре да го проверите.)
И нещо, за което не видях някой да е обърнал внимание:
During a long period of disuse
The air conditioning should be operated for at least
five minutes each week, even in cold weather. This
is to prevent the compressor from seizing and to
maintain the air conditioning in the best operating
condition. (За климатика не е добре да не работи дълго време. Дори и в студено време трябва да работи поне 5 мин. седмично. Това предотвратява блокирането на компресора и държи системата в добра форма.)
Имам и сервизна книжка с интервалите кога какво се сменя за въпросната кола. Там освен ежегодна проверка дали климатичната система работи, друго не е споменато.
Re: Струва ли си кола без климатик
andro_ написа:После от друг майстор разбрах, че съществува това нещо "китайски фалшив фреон"...ново претакане, нова сума жълтици...нека да е весело
И аз съм чувал подобни неща, но не става дума за китайски фреон, а просто слагали пропан-бутан вместо фреон. Вдига налягане, някак охлажда символично и им струва минимални пари. Може би да има малка доза фреон все пак.
radi_nrj написа:Не съм от най-знаещите, но маслото на компресора циркулира с фреона. За щастие почти всички системи имат защита от ниско налягане и не пускат компресора ако то падне под определена стойност.
Имат си защита - моя климатик не включваше когато изчезне фреона. Така че в случая проблемът е в нещо друго, а не в не-ходенето на "профилактика".
-
- Мнения: 280
- Регистриран на: Чет 17 юли 2008 11:51
- Автомобил: MK4 PD
- Двигател: 1.9 TDI 131
- Местоположение: Кеймбридж
Re: Струва ли си кола без климатик
Едно нещо ако работи не се бара. А проверката на климата става като го пуснеш. :D
Стига сте спамили.
Стига сте спамили.
- w_smith
- Мнения: 2303
- Регистриран на: Сря 27 апр 2005 15:31
- Автомобил: Golf 3_Volvo XC70
- Двигател: AHU 1997_D5244T10_2010
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: Струва ли си кола без климатик
На който му се свидят 30-40 лв. на две-три години е направо за градския транспорт. Сумата е направо смешна спрямо всякакви други разходи, които се правят по колата. Това е най-елементарна грижа за да имате комфорт като цъкнете копчето.
Re: Струва ли си кола без климатик
Въпрос на гледна точка. Значи 40лв изобщо не те бъркат заедно с изгубени 2-3 часа. А какво толкова те бъркат 200-300лв на 7-8г и то евентуално, ако се развали климатика? По същата логика може да поискаш да ти отворят двигателя профилактично - да се види дали нещо не отива на зле.
- polovera_9n3
- Мнения: 1916
- Регистриран на: Съб 17 авг 2013 22:39
- Автомобил: VW POLO TDI
- Двигател: BNM 2007
- Местоположение: Кърджали
Re: Струва ли си кола без климатик
Моя не бачка, утре колата отива в сервиз, понеже от работа само утре мога да мръдна. Оставям я там да я правят. май ще сменям радиатор и един датчик, ама и 500 лв да ми кажат за ремонта - давам ги.... в тия нечовешки жеги климата си е нужна...
Особено както ме чака доста път след 10ти август без клима не става.....
Особено както ме чака доста път след 10ти август без клима не става.....
- НарКол
- Мнения: 888
- Регистриран на: Чет 31 мар 2011 8:00
- Автомобил: Polo Classic
- Двигател: AFT
- Местоположение: София
Re: Струва ли си кола без климатик
w_smith написа:На който му се свидят 30-40 лв. на две-три години е направо за градския транспорт.
30-40 тук, 30-40 там, накрая като теглиш чертата стават хиляди... знаемЕ ги как стават тия работи.

-
- Мнения: 811
- Регистриран на: Сря 11 юли 2007 15:49
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София Nissan Primera GT, Passat 5.5 TDI, Mondeo MK4
Re: Струва ли си кола без климатик
Който иска да дава пари за "профилактика" на алчните ни майстори, който иска да си спазва инструкциите за експлоатация от производителя. Климатик се прави когато почне да не духа добре студено или да издава странни звуци.
- w_smith
- Мнения: 2303
- Регистриран на: Сря 27 апр 2005 15:31
- Автомобил: Golf 3_Volvo XC70
- Двигател: AHU 1997_D5244T10_2010
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: Струва ли си кола без климатик
Определено никога няма да си купя кола от тук. Божееее с какви хора се напълни тоя форум.
- KKamenov
- Мнения: 216
- Регистриран на: Сря 29 яну 2014 10:36
- Автомобил: Golf MK5
- Двигател: 1.6 FSI
- Местоположение: София и Перник
Re: Струва ли си кола без климатик
Темата е уникална...
Сега си представете да карате по магистрала с кола без климатик/климатроник на 40 градуса температура.
Какво бихте направили?
а. Отваряте прозорците и разваляте аеродинамиката на колата и се движите с 70-80
б. Затваряте прозорците и ви стала лошо от жегата
с. Карате и се наслаждавате как пукат пластмасите от жегата?
Сега си представете да карате по магистрала с кола без климатик/климатроник на 40 градуса температура.
Какво бихте направили?
а. Отваряте прозорците и разваляте аеродинамиката на колата и се движите с 70-80
б. Затваряте прозорците и ви стала лошо от жегата
с. Карате и се наслаждавате как пукат пластмасите от жегата?
Върни се в “Избор и покупка на автомобил”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: stefan4o и 42 госта