:arrow 26 - 28 август 2022 г. - предстои Фолксваген Фолклорен Събор Узана 2022! :bbq

От воден боксер към редови четири цилиндъра

Техническа и сервизна информация за бусовете от серия T3 - Multivan, Caravelle и Transporter
Правила на форума
Изображение
Потребителски аватар
me4ou
Мнения: 242
Регистриран на: Съб 17 апр 2010 23:24
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

От воден боксер към редови четири цилиндъра

Мнениеот me4ou » Съб 11 юни 2022 21:27


icon_idea Държа да спомена, че тази тема НЕ Е наръчник. По-скоро записки по моите премеждия с любимата машина. Надявам се да е интересно, а може би и полезно на някой. Тези, които не им харесва - здраве! icon_idea

Малко предистория:
Имам VW T3 2.1 MV воден боксер от лето 2015-то. От ден първи беше предвиден за кемпер - баири, чукари и всякакви други места далеч от цивилизация. Именно затова надеждността беше основен приоритет.
Спомням си разговор с Ванката (Pach) скоро след като се сдобих с буса, като го питах какво мисли за водния боксер отговорът му беше красноречив:

за мен водния боксер е отживелица, морално и материално остарял, за какво ти е подобен таралеж в гащите


В началото изобщо не можех да разбера какво толкова му е остарялото? Да почукваше някой друг повдигач след дълго стоене, но след няколко километра заработваше съвсем кротко и спокойно. Скромните му 95 к.с. стигаха точно колкото да да взема София-Бургас без да изключа от 5-та, да мога да поддържам 90-100км/ч по равно и да ме хвърлят в размисли - какво ли е аджеба да караш бус 1.6Д - 55кс!?

Четях из нета и учех какво съм си купил всъщност, защото изобщо не знаех за съществуването на водния боксер, преди да видя този бус. Тук таме се намираха плашещи статии - ниско налягане на маслото, изтропали основни/биелни лагери и други ужаси, които ме караха да се съмнявам, че мога да разчитам безусловно на този двигател.
Все пак имаше и добри отзиви - господата от gowesty.com бяха написали "Ако успеете да задържите маслото и водата в него, боксерът ще ви слуша вечно."

- Не след дълго започнах да се срещам с първите проблеми:
- Повдигачите продължаваха да си щракат почти при всеки старт и пееха все по продължително.
- След изкачване на баир на 3-та или 4-та, минавайки на по-горна предавка зумерът за налягане на маслото започваше да се обажда. Явно допълнителната жега не му се отразяваше добре. Бърза справка с маномемтъра показа, че налягането на маслото е на (или малко под) долната граница заложена от немеца. Минах на 10W-60 и закърпих положението "временно". Ако мога да цитирам хора с повече опит "Само отлагаш неизбежното".
- Водата/антифриза са изтичали повече пъти, отколкото мога да броя и всеки път ме е спасявала лампата за ниво на таблото.
- Протече семерингът към скоростите - масов проблем. Смених го - пак протече.
- За капак (може и да си внушавам) но започна да грее. Стрелката на температурата прилежно седеше точно върху лампата на уреда, но последно време започна да пристъпва леко отвъд - перката си работеше и реален проблем нямаше, но гласът в главата ми крещеше "Сигурен ли си, че ще изкара до морето без проблем?"


Миналата година мой приятел се сдоби със същия бус, но 1.9 DG. При него бяха налични абсолютно всички 'детски болести' на боксера и въпреки най-доброто ни желание и много усилия да ги отстраним - не успяхме да се справим с всички.

Тогава се сетих за Ванката и неговите думи - "материално и морално остарял" и разбрах какво всъщност е имал предвид.
Шансът да намериш боксер на части/донор, камо ли 2.1 - доста слаб.
Комплект гарнитури за двете глави на воден боксер - 200лв. (ако намериш).
Цилиндри, бутала и т.н. - трудно и скъпо, доста
Колянов вал - забрави
Основни лагери за 2.1 ремонтен размер - не се предлага в световен мащаб (има група от хора, които се опитват да убедят някой да произведе, ама за сега йок)
Майстори, които да ‘им разбират’ на тези двигатели и да могат да ги съберат качествено останаха горе долу колкото и кореняк-софиянци.
Като цяло в зависимост от състоянието на боксера един пълен основен ремонт би излязъл около 1500-2000лв, а може би и повече, с поръчка на много части от чужбина и доста чакане.

И дори и да го направя като нов - нови цилиндри, бутала, лагери, бла бла, един спукан маркуч, качествено прегряване и съм пак в изходна позиция да не говорим, че ако съм далече от вкъщи едва ли ще намеря да намеря някой да го оправи или части за него.

Макар много да уважавам немецът, макар боксерът да е изправил Германия на крака и макар много да ценя оригиналния вид и конфигурация на всяка кола, реших, че за моите цели и приложения през 21-ви век боксерът е "морално и материално остарял" сиреч - неподходящ.

Сезон 2021 му беше последен в моя бус.


Добре - сменяме го, но с какво?

Вариант А - редови четири цилиндров бензинов VAG двигател от 90-те
Вариант Б - редови четири цилиндров дизелов VAG двигател от 90-те
Вариант В - субару

Американците са големи фенове на субару конверсията - остава си воден боксер, много коне, много екстри и какво ли още не.
В щатите ползват долари, а цената на един 'Kit' за субару конверсия е между [url=https://vancafe.com/subaru-vanagon-4-cyl-conversion-diy-kit/url]1500 и 2000 долара(около)[/url.

Това не включва самият двигател а само периферия, която позволява да се монтира такъв двигател в бус. Да, може да се побългари, да идем при някой друг майстор да ни направи това и онова, да икономисаме това и онова, но пак ще е солено, а и ще се разточи във времето така или иначе вече продължителния проект.
Отпада.

За разлика от някои хора, аз против дизела нямам - добър въртящ момент, малък разход, голям пробег с един резервоар и възможност за 'тунинг', а когато са добре настроени дори не чадят толкова. Не случайно 1Z и AFN са може би най-популярните избори за подмяна на 1.6Д/ТД в Т3. Има си своите специфики, но като цяло пътеката е добре отъпкана и информация има бол.

Аз обаче не махам 1.6Д/ТД, а бензинов боксер. Опцията за дизел не е лоша. Определено я обмислях и, ако моят бус беше дизел - щеше да си остане дизел и щеше да е някой от гореспоменатите.
Бензинът си е бензин обаче.
Отпада.

Остава вариант А - редови четири цилиндров бензинов VAG двигател от 90-те, но кой точно? С изключение на двигателите с преден наклон (1,4 и 1,6) всички редови четири цилиндрови двигатели на VW са дурако- и идиотоустойчиви - търпят тормоз, искат минимална и евтина поддръжка и харчат скромно.

Основни претенденти:


1.8 Моно (ABS) 90к.с. - много масов двигател в Голф3/Венто и Passat - основно предимство на този двигател е, че е сякаш е направен да работи с обикновена газ - липсва дебитомер, плочката може да се сложи точно над дросела и спокойно може да забрави как мирише бензина. Имах Голф3 точно с този двигател - 4 години - никакви проблеми. Сигурен съм, че и в бус би се представил достойно, но все пак щеше да е стъпка назад за мен. Или по-точно 5 стъпки (MV 95к.с. > ABS 90к.с.), а и не планирах да слагам газ.

2.0 Inj (2E, ADY, AGG) 115к.с. - Тези три двигателя почти нямат разлика. Пълен инжекцион, малко повече коне, също толкова надежден и като цяло доказал се. AGG много популярен избор заради големият въртящ момент при ниски обороти, но сравнително труден за намиране и използва MAP (налягане на засмукване), за разлика от 2E-ко, което е под път и над път и използва MAF (дебитомер). AGG не намерих, 2Е-та колкото искаш. Пък ако реша да слагам газ - ще се вътря с някой лев и ще сложа инжекцион.
Решено е - бусът ще става GTI.

Важно е да се спомене, че търся двигател който е БЕЗ компресор за климатик, заради опростената конфигурация на пистовия ремък. За такъв СЪС климатик ще трябва да си набавя конзола за алтернатора и алтернатор, така че да може да се опъне ремъка без компресор. Помпата за хидравликата също е излишна(за сега), но тя е лесна за "delete".

Целта ми беше за началото на сезон 2022 да е готов - някъде към края на Април най-късно. Вторичната цел бе бусът да седи минимално време в бокса - от разтурането и махането на боксера, до тестово кръгче с 2Е-то си дадох около 14 дни.

Първа стъпка - нов двигател.
Намерих голф на части и купих 2е с малко липси. Пичът се кълнеше, че е влязал на ход и причината за скрапирането е изгнилото купе и факт - бомбетата приличаха на дантелените покривки върху телевизора на баба ми.
Превъртя се съвсем леко с тресчотка, изглеждаше да е нормално страдал, затова рискувах и го взех, барабар с двигателната инсталация, ECU, стартер (ненужен но влезе в пазарлъка) и др.
Планът бе да отворя главата за да се обслужи - шлайф, клапани, гумички и водачи. Двигателят беше каран на газ, а и по предписание немецът предвижда рутинна смяна на гарнитура на определен пробег - исках да започна начисто със сервизната история.
Отказах се да разтурам буталната група и коляновия вал. Хонингът на цилиндрите стоеше след ХХХХХХ км. О-О. Никога не съм чувал за 2Е с изтропал биелен или основен лагер. Тук беше единствено място където спестих малко време и пари.



Ту би континюд




Потребителски аватар
caro
Мнения: 458
Регистриран на: Чет 04 окт 2007 20:14
Автомобил: Golf 2- Audi Coupe-Audi 80 Avant
Двигател: MH-1988 ACE-1993- 1Z 1993
Местоположение: Шумен

Re: От воден боксер към редови четири цилиндъра

Мнениеот caro » Нед 12 юни 2022 16:37


Ако искаш да свалиш въртящия момент на 2Е в по - ниски обороти ползвай разпределителен вал от ADY или АВК на Ауди!Между кобилиците на първи цилиндър трябва да има буква D ,а между кобилиците на трети цилиндър цифри 084.


Потребителски аватар
stefan4o
Мнения: 18494
Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
Автомобил: VW Jetta
Двигател: PN 1990+KR 1987
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

Re: От воден боксер към редови четири цилиндъра

Мнениеот stefan4o » Нед 12 юни 2022 19:10


Предполагам, че ще има ефект в ниските и с вал от обикновен 1.6 карбуратор. :wink
Мечо, действай. С теб сме :th_up


Потребителски аватар
kris11
VW експерт
VW експерт
Мнения: 13095
Регистриран на: Нед 06 фев 2005 23:04
Автомобил: VW Sharan 7M8
Двигател: ADY_DBU_LPG LANDIRENZO OMEGAS
Местоположение: Варна
Контакти:

Re: От воден боксер към редови четири цилиндъра

Мнениеот kris11 » Нед 12 юни 2022 19:38


@ "2.0 Inj (2E, ADY, AGG) 115к.с. - Тези три двигателя почти нямат разлика. Пълен инжекцион, малко повече коне, също толкова надежден и като цяло доказал се."
Имат доста разлика.
2Е няма датчик на колянов вал за разлика от ADY i AGG.
Диаметъра на стъблото на клапаните при АДЪ до определена година е като на 2Е, после е по- малък
В главите има разлика - ъглите на отваряне и затваряне / разпред. вал/., освен диматъра на клапаните и гнездата. АДY от Шаран/Алхамбра е пак с макс. въртящ момент при 2400 об/мин.
2Е е отживелица и с части е проблем. дебитомера е капризен и при кихане особено на газ - проблеми.

Последна промяна от kris11 на Пон 13 юни 2022 20:57, променено общо 1 път.


Потребителски аватар
plamen000000
Мнения: 976
Регистриран на: Сря 13 фев 2008 19:22
Автомобил: Passat B3 Arriva-Variant-Vw T4
Двигател: ABS 1993-AAB 1996
Местоположение: Сливница/Благоевград/София

Re: От воден боксер към редови четири цилиндъра

Мнениеот plamen000000 » Пон 13 юни 2022 14:55


Имам двг 1,6 карбуратор ЕЗ мотор 75 коня от пасат б3.


Потребителски аватар
me4ou
Мнения: 242
Регистриран на: Съб 17 апр 2010 23:24
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: От воден боксер към редови четири цилиндъра

Мнениеот me4ou » Чет 16 юни 2022 23:28


Идеята ми е да мина от боксер към редови двигател. За почти всички редови двигатели от тези години процедурата е еднаква, защото те самите конструктивно са доста сходни. Целта е надеждност и ремонто-пригодност.
Силовият тунинг остава на заден план за сега :mrgreen

Тъй:
Докато главата беше за ремонт търсих дизелова периферия, с която да окомплектовам мотора за монтаж в буса. (накрая ще пусна списък с всички необходими части за да преминете от боксер към редови двигател. )
Взех главата и след щателно почистване на всичко започнах да сглобявам от долу нагоре.
Тук започна адаптацията на 2Е-то за да влезе в Т3.
Монтирах сондата за маслената помпа и картер от дизел. Моят картер беше от ТД, но отворът за сливане от турбото беше вече запушен. В последствие затапих и този за фунията за наливане през номера защото беше неприятно близо до вече по-дебелият пистов ремък, а също и пречеше да монтирам всмукателя така, както бях планирал.
За етапите на стягане на главата открих няколко различни информации, в крайна сметка заложих на инструкциите които дойдоха с болтовете/гарнитурата. 20Нм >90Нм > + 90°
Работата вървеше бавно, но сигурно. На няколко пъти се наложи да донабавям дреболии, което леко забави прогресът, но всичко вървеше почти по график.
Нещата постепенно придобиваха вид. Двигателят бе затворен, само алтернаторът отиде да бъде обслужен заедно със стартера (отново от 1.6Д).




Потребителски аватар
me4ou
Мнения: 242
Регистриран на: Съб 17 апр 2010 23:24
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: От воден боксер към редови четири цилиндъра

Мнениеот me4ou » Нед 03 юли 2022 22:30


Продължение на предишната част - останалата периферия по двигателя е сглобена. В общи линии вече е пригоден за монтаж в бус.



Като цяло на този етап все още имах една неяснота относно конверсията - как да свържа маркучите.
Но за това - след малко! :mrgreen


Потребителски аватар
me4ou
Мнения: 242
Регистриран на: Съб 17 апр 2010 23:24
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: От воден боксер към редови четири цилиндъра

Мнениеот me4ou » Пет 22 юли 2022 22:39


Боксерът напуска хралупата. От тук насетне връщане назад няма. Признавам самият клип не е много вълнуващ, по-скоро за да не остава дупка в хронология на проекта. Всички знаем как се точи антифриз и се откачат полуоски - нищо интересно.
Приятно изненадан останах от инсталацията на двигателя. Имаше точно две букси в малката черна кутийка, които отиват напред към бушониерата и инсталацията на компютъра, която излезе съвсем елементарно.
Започва прекрояването.





Върни се в “T3”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 5 госта