От воден боксер към редови четири цилиндъра

Техническа и сервизна информация за бусовете от серия T3 - Multivan, Caravelle и Transporter
Правила на форума
Изображение
Потребителски аватар
me4ou
Мнения: 259
Регистриран на: Съб 17 апр 2010 23:24
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

От воден боксер към редови четири цилиндъра

Мнениеот me4ou » Съб 11 юни 2022 21:27


icon_idea Държа да спомена, че тази тема НЕ Е наръчник. По-скоро записки по моите премеждия с любимата машина. Надявам се да е интересно, а може би и полезно на някой. Тези, които не им харесва - здраве! icon_idea

Малко предистория:
Имам VW T3 2.1 MV воден боксер от лето 2015-то. От ден първи беше предвиден за кемпер - баири, чукари и всякакви други места далеч от цивилизация. Именно затова надеждността беше основен приоритет.
Спомням си разговор с Ванката (Pach) скоро след като се сдобих с буса, като го питах какво мисли за водния боксер отговорът му беше красноречив:

за мен водния боксер е отживелица, морално и материално остарял, за какво ти е подобен таралеж в гащите


В началото изобщо не можех да разбера какво толкова му е остарялото? Да почукваше някой друг повдигач след дълго стоене, но след няколко километра заработваше съвсем кротко и спокойно. Скромните му 95 к.с. стигаха точно колкото да да взема София-Бургас без да изключа от 5-та, да мога да поддържам 90-100км/ч по равно и да ме хвърлят в размисли - какво ли е аджеба да караш бус 1.6Д - 55кс!?

Четях из нета и учех какво съм си купил всъщност, защото изобщо не знаех за съществуването на водния боксер, преди да видя този бус. Тук таме се намираха плашещи статии - ниско налягане на маслото, изтропали основни/биелни лагери и други ужаси, които ме караха да се съмнявам, че мога да разчитам безусловно на този двигател.
Все пак имаше и добри отзиви - господата от gowesty.com бяха написали "Ако успеете да задържите маслото и водата в него, боксерът ще ви слуша вечно."

- Не след дълго започнах да се срещам с първите проблеми:
- Повдигачите продължаваха да си щракат почти при всеки старт и пееха все по продължително.
- След изкачване на баир на 3-та или 4-та, минавайки на по-горна предавка зумерът за налягане на маслото започваше да се обажда. Явно допълнителната жега не му се отразяваше добре. Бърза справка с маномемтъра показа, че налягането на маслото е на (или малко под) долната граница заложена от немеца. Минах на 10W-60 и закърпих положението "временно". Ако мога да цитирам хора с повече опит "Само отлагаш неизбежното".
- Водата/антифриза са изтичали повече пъти, отколкото мога да броя и всеки път ме е спасявала лампата за ниво на таблото.
- Протече семерингът към скоростите - масов проблем. Смених го - пак протече.
- За капак (може и да си внушавам) но започна да грее. Стрелката на температурата прилежно седеше точно върху лампата на уреда, но последно време започна да пристъпва леко отвъд - перката си работеше и реален проблем нямаше, но гласът в главата ми крещеше "Сигурен ли си, че ще изкара до морето без проблем?"


Миналата година мой приятел се сдоби със същия бус, но 1.9 DG. При него бяха налични абсолютно всички 'детски болести' на боксера и въпреки най-доброто ни желание и много усилия да ги отстраним - не успяхме да се справим с всички.

Тогава се сетих за Ванката и неговите думи - "материално и морално остарял" и разбрах какво всъщност е имал предвид.
Шансът да намериш боксер на части/донор, камо ли 2.1 - доста слаб.
Комплект гарнитури за двете глави на воден боксер - 200лв. (ако намериш).
Цилиндри, бутала и т.н. - трудно и скъпо, доста
Колянов вал - забрави
Основни лагери за 2.1 ремонтен размер - не се предлага в световен мащаб (има група от хора, които се опитват да убедят някой да произведе, ама за сега йок)
Майстори, които да ‘им разбират’ на тези двигатели и да могат да ги съберат качествено останаха горе долу колкото и кореняк-софиянци.
Като цяло в зависимост от състоянието на боксера един пълен основен ремонт би излязъл около 1500-2000лв, а може би и повече, с поръчка на много части от чужбина и доста чакане.

И дори и да го направя като нов - нови цилиндри, бутала, лагери, бла бла, един спукан маркуч, качествено прегряване и съм пак в изходна позиция да не говорим, че ако съм далече от вкъщи едва ли ще намеря да намеря някой да го оправи или части за него.

Макар много да уважавам немецът, макар боксерът да е изправил Германия на крака и макар много да ценя оригиналния вид и конфигурация на всяка кола, реших, че за моите цели и приложения през 21-ви век боксерът е "морално и материално остарял" сиреч - неподходящ.

Сезон 2021 му беше последен в моя бус.


Добре - сменяме го, но с какво?

Вариант А - редови четири цилиндров бензинов VAG двигател от 90-те
Вариант Б - редови четири цилиндров дизелов VAG двигател от 90-те
Вариант В - субару

Американците са големи фенове на субару конверсията - остава си воден боксер, много коне, много екстри и какво ли още не.
В щатите ползват долари, а цената на един 'Kit' за субару конверсия е между [url=https://vancafe.com/subaru-vanagon-4-cyl-conversion-diy-kit/url]1500 и 2000 долара(около)[/url.

Това не включва самият двигател а само периферия, която позволява да се монтира такъв двигател в бус. Да, може да се побългари, да идем при някой друг майстор да ни направи това и онова, да икономисаме това и онова, но пак ще е солено, а и ще се разточи във времето така или иначе вече продължителния проект.
Отпада.

За разлика от някои хора, аз против дизела нямам - добър въртящ момент, малък разход, голям пробег с един резервоар и възможност за 'тунинг', а когато са добре настроени дори не чадят толкова. Не случайно 1Z и AFN са може би най-популярните избори за подмяна на 1.6Д/ТД в Т3. Има си своите специфики, но като цяло пътеката е добре отъпкана и информация има бол.

Аз обаче не махам 1.6Д/ТД, а бензинов боксер. Опцията за дизел не е лоша. Определено я обмислях и, ако моят бус беше дизел - щеше да си остане дизел и щеше да е някой от гореспоменатите.
Бензинът си е бензин обаче.
Отпада.

Остава вариант А - редови четири цилиндров бензинов VAG двигател от 90-те, но кой точно? С изключение на двигателите с преден наклон (1,4 и 1,6) всички редови четири цилиндрови двигатели на VW са дурако- и идиотоустойчиви - търпят тормоз, искат минимална и евтина поддръжка и харчат скромно.

Основни претенденти:


1.8 Моно (ABS) 90к.с. - много масов двигател в Голф3/Венто и Passat - основно предимство на този двигател е, че е сякаш е направен да работи с обикновена газ - липсва дебитомер, плочката може да се сложи точно над дросела и спокойно може да забрави как мирише бензина. Имах Голф3 точно с този двигател - 4 години - никакви проблеми. Сигурен съм, че и в бус би се представил достойно, но все пак щеше да е стъпка назад за мен. Или по-точно 5 стъпки (MV 95к.с. > ABS 90к.с.), а и не планирах да слагам газ.

2.0 Inj (2E, ADY, AGG) 115к.с. - Тези три двигателя почти нямат разлика. Пълен инжекцион, малко повече коне, също толкова надежден и като цяло доказал се. AGG много популярен избор заради големият въртящ момент при ниски обороти, но сравнително труден за намиране и използва MAP (налягане на засмукване), за разлика от 2E-ко, което е под път и над път и използва MAF (дебитомер). AGG не намерих, 2Е-та колкото искаш. Пък ако реша да слагам газ - ще се вътря с някой лев и ще сложа инжекцион.
Решено е - бусът ще става GTI.

Важно е да се спомене, че търся двигател който е БЕЗ компресор за климатик, заради опростената конфигурация на пистовия ремък. За такъв СЪС климатик ще трябва да си набавя конзола за алтернатора и алтернатор, така че да може да се опъне ремъка без компресор. Помпата за хидравликата също е излишна(за сега), но тя е лесна за "delete".

Целта ми беше за началото на сезон 2022 да е готов - някъде към края на Април най-късно. Вторичната цел бе бусът да седи минимално време в бокса - от разтурането и махането на боксера, до тестово кръгче с 2Е-то си дадох около 14 дни.

Първа стъпка - нов двигател.
Намерих голф на части и купих 2е с малко липси. Пичът се кълнеше, че е влязал на ход и причината за скрапирането е изгнилото купе и факт - бомбетата приличаха на дантелените покривки върху телевизора на баба ми.
Превъртя се съвсем леко с тресчотка, изглеждаше да е нормално страдал, затова рискувах и го взех, барабар с двигателната инсталация, ECU, стартер (ненужен но влезе в пазарлъка) и др.
Планът бе да отворя главата за да се обслужи - шлайф, клапани, гумички и водачи. Двигателят беше каран на газ, а и по предписание немецът предвижда рутинна смяна на гарнитура на определен пробег - исках да започна начисто със сервизната история.
Отказах се да разтурам буталната група и коляновия вал. Хонингът на цилиндрите стоеше след ХХХХХХ км. О-О. Никога не съм чувал за 2Е с изтропал биелен или основен лагер. Тук беше единствено място където спестих малко време и пари.



Ту би континюд




Потребителски аватар
caro
Мнения: 556
Регистриран на: Чет 04 окт 2007 20:14
Автомобил: Golf 2- Audi Coupe -Audi 80 Avant
Двигател: MH-1988 ACE-1994- 1Z-1994
Местоположение: Шумен

Re: От воден боксер към редови четири цилиндъра

Мнениеот caro » Нед 12 юни 2022 16:37


Ако искаш да свалиш въртящия момент на 2Е в по - ниски обороти ползвай разпределителен вал от ADY или АВК на Ауди!Между кобилиците на първи цилиндър трябва да има буква D ,а между кобилиците на трети цилиндър цифри 084.


Потребителски аватар
stefan4o
Мнения: 19133
Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
Автомобил: VW Jetta
Двигател: PN 1990+KR 1987
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

Re: От воден боксер към редови четири цилиндъра

Мнениеот stefan4o » Нед 12 юни 2022 19:10


Предполагам, че ще има ефект в ниските и с вал от обикновен 1.6 карбуратор. :wink
Мечо, действай. С теб сме :th_up


Потребителски аватар
kris11
VW експерт
VW експерт
Мнения: 13428
Регистриран на: Нед 06 фев 2005 23:04
Автомобил: VW Sharan 7M8
Двигател: ADY_DBU_LPG LANDIRENZO OMEGAS
Местоположение: Варна
Контакти:

Re: От воден боксер към редови четири цилиндъра

Мнениеот kris11 » Нед 12 юни 2022 19:38


@ "2.0 Inj (2E, ADY, AGG) 115к.с. - Тези три двигателя почти нямат разлика. Пълен инжекцион, малко повече коне, също толкова надежден и като цяло доказал се."
Имат доста разлика.
2Е няма датчик на колянов вал за разлика от ADY i AGG.
Диаметъра на стъблото на клапаните при АДЪ до определена година е като на 2Е, после е по- малък
В главите има разлика - ъглите на отваряне и затваряне / разпред. вал/., освен диматъра на клапаните и гнездата. АДY от Шаран/Алхамбра е пак с макс. въртящ момент при 2400 об/мин.
2Е е отживелица и с части е проблем. дебитомера е капризен и при кихане особено на газ - проблеми.

Последна промяна от kris11 на Пон 13 юни 2022 20:57, променено общо 1 път.


Потребителски аватар
plamen000000
Мнения: 985
Регистриран на: Сря 13 фев 2008 19:22
Автомобил: Passat B3 Arriva-Variant-Vw T4
Двигател: ABS 1993-AAB 1996
Местоположение: Сливница/Благоевград/София

Re: От воден боксер към редови четири цилиндъра

Мнениеот plamen000000 » Пон 13 юни 2022 14:55


Имам двг 1,6 карбуратор ЕЗ мотор 75 коня от пасат б3.


Потребителски аватар
me4ou
Мнения: 259
Регистриран на: Съб 17 апр 2010 23:24
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: От воден боксер към редови четири цилиндъра

Мнениеот me4ou » Чет 16 юни 2022 23:28


Идеята ми е да мина от боксер към редови двигател. За почти всички редови двигатели от тези години процедурата е еднаква, защото те самите конструктивно са доста сходни. Целта е надеждност и ремонто-пригодност.
Силовият тунинг остава на заден план за сега :mrgreen

Тъй:
Докато главата беше за ремонт търсих дизелова периферия, с която да окомплектовам мотора за монтаж в буса. (накрая ще пусна списък с всички необходими части за да преминете от боксер към редови двигател. )
Взех главата и след щателно почистване на всичко започнах да сглобявам от долу нагоре.
Тук започна адаптацията на 2Е-то за да влезе в Т3.
Монтирах сондата за маслената помпа и картер от дизел. Моят картер беше от ТД, но отворът за сливане от турбото беше вече запушен. В последствие затапих и този за фунията за наливане през номера защото беше неприятно близо до вече по-дебелият пистов ремък, а също и пречеше да монтирам всмукателя така, както бях планирал.
За етапите на стягане на главата открих няколко различни информации, в крайна сметка заложих на инструкциите които дойдоха с болтовете/гарнитурата. 20Нм >90Нм > + 90°
Работата вървеше бавно, но сигурно. На няколко пъти се наложи да донабавям дреболии, което леко забави прогресът, но всичко вървеше почти по график.
Нещата постепенно придобиваха вид. Двигателят бе затворен, само алтернаторът отиде да бъде обслужен заедно със стартера (отново от 1.6Д).




Потребителски аватар
me4ou
Мнения: 259
Регистриран на: Съб 17 апр 2010 23:24
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: От воден боксер към редови четири цилиндъра

Мнениеот me4ou » Нед 03 юли 2022 22:30


Продължение на предишната част - останалата периферия по двигателя е сглобена. В общи линии вече е пригоден за монтаж в бус.



Като цяло на този етап все още имах една неяснота относно конверсията - как да свържа маркучите.
Но за това - след малко! :mrgreen


Потребителски аватар
me4ou
Мнения: 259
Регистриран на: Съб 17 апр 2010 23:24
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: От воден боксер към редови четири цилиндъра

Мнениеот me4ou » Пет 22 юли 2022 22:39


Боксерът напуска хралупата. От тук насетне връщане назад няма. Признавам самият клип не е много вълнуващ, по-скоро за да не остава дупка в хронология на проекта. Всички знаем как се точи антифриз и се откачат полуоски - нищо интересно.
Приятно изненадан останах от инсталацията на двигателя. Имаше точно две букси в малката черна кутийка, които отиват напред към бушониерата и инсталацията на компютъра, която излезе съвсем елементарно.
Започва прекрояването.




Потребителски аватар
PACH
Bus Master
Мнения: 3086
Регистриран на: Пон 25 окт 2004 16:54
Автомобил: VW Bus T3 Syncro
Двигател: 1.9 M-Tdi
Местоположение: Бургас
Контакти:

Re: От воден боксер към редови четири цилиндъра

Мнениеот PACH » Пет 02 сеп 2022 22:35


Отдавна не бях влизал във форума, радвам се на новия проект :)
Има и боксер мазохисти, но когато пътуваш много и искаш спокойствие и безпроблемни пътешествия, залагаш на класическия редовак.
1.8 моно с 3H кутия е много приятна комбинация за стандартен бус без надстройка. Първия ми Т3 Каравеле оборудвах с AGG и резултатите бяха супер, само разхода не ми харесваше :)
Ако имаш неясноти или въпроси, винаги можеш да звънкаш :)


nikola_koynov@abv.bg
Мнения: 1
Регистриран на: Нед 25 сеп 2022 17:34
Автомобил:
Двигател:

Re: От воден боксер към редови четири цилиндъра

Мнениеот nikola_koynov@abv.bg » Нед 25 сеп 2022 17:40


Имам същия т3 и ми омръзна да отремонтирам боксеровия двегател. Не съм технически грамотен и търся кой може да направи конверсия като вашата. Ще съм благодарен за съвет.


Потребителски аватар
me4ou
Мнения: 259
Регистриран на: Съб 17 апр 2010 23:24
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: От воден боксер към редови четири цилиндъра

Мнениеот me4ou » Пет 11 ное 2022 18:58


Ще ме извините за забавянето от предишния пост. Лятото взе превез :Mr Green Fun

Имам същия т3 и ми омръзна да отремонтирам боксеровия двегател. Не съм технически грамотен и търся кой може да направи конверсия като вашата. Ще съм благодарен за съвет.


Съвет не мога да дам, защото всеки сам си знае уменията, възмонжостите и условията. Настоящата конверсия стъпва здраво на оригиналните разработки на немеца. Не се конструира и преправя нищо особено, но си иска 'техническа грамотност' все пак. Сигурно има някъде майстор, който би се навил да я свърши, но там вече не знам как ще е финансовото изрежение на нещата. Надявам се моите писания и клипове да помогнат поне малко в ориентацията.



Реално погледнато тук е началото на същинската конверсия.
Първата стъпка бе да окломплектовам скоростите с дизелова камбана, опашка и конзола от задната страна. Опашката (входящия вал - по инженерно му) при дизела е с 12мм по-къса отколкото при бензина. Вариантите са два - тъй и тъй ще се сменя камбаната, да се смени и опашката или просто да се 'скъси' бензиновата с въпросните 12мм.
Когато камбатанта е долу, се маха една зегерка, дърпа се муфата, която куплира опашката към останалата част от вала и позволява да се развие опашката, която е с права резба. И въпреки, че се бях подготвил със дизелова опашка и с най-доброто ми желание да направя нещата 'като хората', се оказа, че тъй като моята кутия е с шпер диференциал няма как муфата да се премести достатъчно, защото пречи дифа. След около 30-40 минути чудене и маене, пробване от тук и от там, десетки обороти на дифа и какво ли още не просто взех флекса и я 'оправих'.
Това беше първата, но не единствена драма за деня.
Монтирах камбаната и задната конзола без проблеми - всичко си идваше на място.
После монтирах дизеловия съединител с дизелов маховик и лагерче вътре в коляновия вал, тъй като 2Е-то оригинално няма.
Куплирах мотора към скоростите. Дизелови болтове за целта нямах, но за моя изненада тези за глава от дизел са със същата резба, макар и леко длъжки.
Натоварих целия агрегат на количката и нежно го затиках под буса, за да мога да го кача с жирафа в новия му дом.



Последна промяна от me4ou на Съб 12 ное 2022 15:46, променено общо 1 път.


Потребителски аватар
me4ou
Мнения: 259
Регистриран на: Съб 17 апр 2010 23:24
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: От воден боксер към редови четири цилиндъра

Мнениеот me4ou » Съб 12 ное 2022 12:39


Ето тук падна голямото псуванье.
Бях монтирал, тампона на скоростите на купето и се опитвах да го нацеля с конзолата с отвертки, щанги и всякакви други силови методи.
Грешка първа - самият тампон при дизелова конфигурация се монтира на купето на съседните 4 отвора за болтове, които аз изобщо не бях забелязал, че съществуват.
Преместих тампона и вече очевидно бях по-близо до истината, но все още не виждах как нещата ще се случат без гореспоменатите инструменти.
Последва още известна доза псуване, мангерене и други 'техники', като положих и не малко старание да размажа спирачната тръбичка, която минава наблизо. За щастие тя е стоманизирана и преди да успея да нанеса сериозни щети осъзнах какво се случва.

Грешка втора - конзолите на скоростите освен за дизел и бензин, варират и за 4 и 5 скорости... ама кой да мисли. Наложи се отново корекция с флекса и малко с бормашина, но като цяло положението заспа.


Дойде време и за жиците.
Това определено не ми е силната страна, затова ползвах жокер - помощ от приятел.
Както отбелязах по-рано до двигателния отсек стигат плюс, плюс през контакт, маса и фабричната букса за сигналите към таблото. От донора бях взел в общи линии всеки един кабел, който ми попадна пред очите, та се наложи малко да ги поокрастрим. Въоражени с ел. схемата на 2Е-то и чифт резачки много бързо редуцирахме ситуацията до 'нещо с което мога да се справя'.
Реално погледнато за да се запали самият двигател трябва да се навържат 10-15 жици към плюс, плюс през контакт и маса. Има само две релета и като цяло (едно захранващо компютъра и това за бензиновата помпа), беше доста по-лесно от колкото си представях. След това трябват още 10-тина жици, които носят сигналите напред - температура, масло, обороти и т.н. Набавих си оригинална буксичка за бус и навързах кабелите на нея. Стана съвсем като истинско. Релетата буксите и т.н. успяхме да натъпчем в черната кутийка, в която си жевееха и преди, а сноповете с кабели увих с текстилно тиксо и дова придаде доста завършен вид на инсталацията. Останаха да висят кабелите за ОБД буксата, която някой ден може би ще вържа и за ламбда сондата.


След като му чухме гласа за сефте, трябваше да наредя още няколко дизелови части за да мога да го оставя да поработи за по-дълго.
Охладителната система беше сравнително сериозно предизвикателство, главо поради факта, че нямах дизелов донор. Във видеото не успях да опиша подробно детайлите, но ето някои от нещата.
Първата част, която трябва да си набавите е фланеца на термостата, който при дизела е под друг ъгъл, за да размине лапата на двигателя.
Масленият охладител завъртях на 90 градуса, така че маркучите му да излизат напред, а не към водната помпа. Разклонението на тройният маркуч от 2Е-то, който захранва масления охладител го затапих по нашенски с болт.
Сдобих се с двата дебели маркуча - единият с четири изхода (глава, тръба към радиатор, маслен охладител и парно) и този с три (водна помпа, парно и тръба към радиатора) и съответно двете пластмасови тръби към радиатора напред.
Реших да елиминирам електрическата помпа, която се монтира на някои дизели. Не съм сигурен какво й е предназначението точно, мисля, че е за тези с печка.
Вече събрах малко впечатления и ми се струва, че дебитът на водната помпа на празех ход много леко недостига, но не е болка за умиране, освен ако не планирате да седите 3 дни в задръстване.

Колебая се дали трябва да се кара със син антифриз като боксера или с червен, като 2Е-то. Някой експерт ако има мнение?


Последният сегмент от този епизод е може би най-зле изпълненият от цялата поредица - ауспуха. Тук импровизацията е на високо ниво. Обещал съм си, че ще я направя наново и, че това е само временно... 6000км по-късно все още кара в тази конфигурация.
Не ми харесва, че слиза сравнително ниско, няма мека връзка и не заварих гайка за ламбда сондата. С повече усилия и желание би трябвало да стане по-тих дори.



На този етап бих казал, че проектът е завършен. Бусът е готов за истински road test.


Потребителски аватар
me4ou
Мнения: 259
Регистриран на: Съб 17 апр 2010 23:24
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: От воден боксер към редови четири цилиндъра

Мнениеот me4ou » Нед 11 дек 2022 22:35


Доказах старата максима 'временните неща са най-постоянни'. Кадрите от предното видео бяха заснети през Април 2022 и в това си 'временно' положение изкарах цялото лято. Събраха се някъде около 6000км +/-. Като цяло съм безкрайно доворен от конверсията. Бусът е по-жив, по-пъргав и поне в моята глава, по-надежден. Кара се с удоволствие и без да ме гризе съвестта, когато му давам газ. Отдолу в клипа съм споделил някои плюсове и минуси, но смело мога да заявя, че недостатъците като цяло бледнеят пред позитивите. Проблеми като цяло не съм имал, или поне неочаквани такива. Скъса се едната конзола на гърнето и скапоното казанче на 'topran' се наду като риба балон когато видя малко жега. Имах проблеми със паленето, след като е поседял буса 10-15 минути. Оказа се, че е избила мембраната на регулатора на налягане на горивото и плюе бензин през маркучето за вакуум право в смукателя. Вътре имаше буквално поне чаша бензин. 30лв по-късно и буса пали 'от четвърт'. Остана ми един неразрешен казус - защо стартера звучи като кафемелачка? Опитах с друг, тестван и читав - звучи 1 към 1. Може ли моят маховик да е за обикновен, нередукторен стартер? Други разлики не знам да има - камбана, маховик, стартер, всичко е едно и също.


Слагам края на този разказ тук. Ако има нещо неясно или, други видове коментари - стреляйте.

Вече съм наредил нов проект на хоризонта така, че не сменяйте канала, връщаме се след кракта пауза!




Потребителски аватар
PACH
Bus Master
Мнения: 3086
Регистриран на: Пон 25 окт 2004 16:54
Автомобил: VW Bus T3 Syncro
Двигател: 1.9 M-Tdi
Местоположение: Бургас
Контакти:

Re: От воден боксер към редови четири цилиндъра

Мнениеот PACH » Вто 10 яну 2023 22:02


me4ou написа:
Реших да елиминирам електрическата помпа, която се монтира на някои дизели. Не съм сигурен какво й е предназначението точно, мисля, че е за тези с печка.
Вече събрах малко впечатления и ми се струва, че дебитът на водната помпа на празех ход много леко недостига, но не е болка за умиране, освен ако не планирате да седите 3 дни в задръстване.

Колебая се дали трябва да се кара със син антифриз като боксера или с червен, като 2Е-то. Някой експерт ако има мнение?

Последният сегмент от този епизод е може би най-зле изпълненият от цялата поредица - ауспуха. Тук импровизацията е на високо ниво. Обещал съм си, че ще я направя наново и, че това е само временно... 6000км по-късно все още кара в тази конфигурация.
Не ми харесва, че слиза сравнително ниско, няма мека връзка и не заварих гайка за ламбда сондата. С повече усилия и желание би трябвало да стане по-тих дори.

На този етап бих казал, че проектът е завършен. Бусът е готов за истински road test.


Електрическата помпа се монитира само на ТД, където двигателя е натоварен температурно и след изгасяне, тя продължава да работи, докато не се охлади мотора.
Избери водна помпа с отлята печка на турбината и намери ремъчна шайба с по-малък диаметър, така ще имаш по-добра циркулация.
Слагай смело червен антифриз.
Ауспуха ще г правиш когато се скъса или започне много да ти къса тампоните :)


Потребителски аватар
me4ou
Мнения: 259
Регистриран на: Съб 17 апр 2010 23:24
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: От воден боксер към редови четири цилиндъра

Мнениеот me4ou » Пон 16 яну 2023 19:43


Полезна информация, благодаря! За антифриза се чудих бая, но точно преди зазимяването сипах червен.
Имаш ли идеи от какво да взема шайба с по-малък диаметър, която да е подходяща?


Обещах списък с частите, които набавих за този проект (работя по памет, ще допълвам с каквото се сетя). Ето го:

От ГТИ донора:

Двигател
Инсталация
Дебитомер - гофрето е добре да го вземете също, ако е читаво, защото са кът
Компютър
Даунпайп(заради фланеца към колектора и ламбда сондата, не че не спасва универсална)


От дизелов бус:

Картер
Сонда за маслена помпа
Маховик
Стартер
Камбана за скоростите
Конзола за скоростите
Задната част от лоста за скорости
Опашка (ако не сте с шпер и не искате да режете вашата)
Фланец за термостата
Тръби към радиатора (мисля, че само 1-та е разлина, но аз смених и двете за по-лесно)
Лапи са мотора
Греди, които се хващат за купето
Маркучи - двата дебели към предния радиатор - 068121101H & 068121081C
Казанче за антифриз (аз взех чисто ново и силно съжалих)



Нови части:

Тук поръчнките бяха дълги, а разходките - безброй. Купих всяка гарнитура, уплътнение и семеринг, за който се сетих. Повечето вероятно бяха пожелателни, но тук "всеки сам си преценя".
Купих си също и нова бобина, свещи, капачка, термостат, ангренаж, съединител, маркучи за картерната вентилация и като цяло всичко, което може да се счита за 'консуматив'. Отново повечето вероятно можеше да бъдат пропуснати.

Други:


Горивна помпа - Тъй като аз бях с инжекцион по условие, горивната ми система вече работеше на 3 бара, но ако започвате с карбуратор ще имате нужда от горивна помпа. Не че не може просто да монтирате една външна помпа, както е моята реално, но по-удачно решение се оказва кошница от голф 2 ГТИ, която се монтира външно на резервоара, за разлика от тройката. Въпросната 'кошница' съдържа подкачваща помпа и помпа за високо налягане. Някои източници твърдят, че защото изходът на резервоара при карбураторните бусове е по-тесен(10mm) от при инжекцията (12/14mm) не стигал дебит. При авера не сме пипали резервоара и директно сложихме кошницата - проблеми няма за сега.


Ауспух - тук творчеството е свободно. Аз купих ново гърне за 1.6ТД, което почти пасна, но заради дебелата шайба на коляновия вал се наложи да го модифицирам. Поне е подходящ диаметър за да не ограничава потока и пасва сравнително добре в мястото, с което разполагах. Ползвах фланеца от 2Е, събрах го 2>1 веднага и ших свободно надолу. Както казах не се гордея с изпълнението си. Конзолата, която държи гърнето се скъса след 5000км, което е доста масов проблем при дизелите до колкото знам. Съветвам ви да сложите мека връзка след даупайпа, така или иначе място има бол - хем да облекчи конзолите, хем да намали вибрациите и шума. Някои мераклии по чужбина слагат и катализатори - въпрос на вкус.


Всмукател - ползвах оригиналното гофре, купих си тръба Ф80 и силиконово гофре(малко ме заболя сърцето тук ама беше най-лесния и удачен вариант) от магазин Руди в Дружба, така дебитомера стигна точно в нишата зад десния стоп, където монтирах и компютъра. Затапих го с един конусен филтър и заспа.


Не мога да дам точна сума за цялата конверсия. Някои неща ги взех 'на далавера', други можеше да бъдат изцяло икономисани. Одисеята беше разточена във времето но като тегля чертата се връзват някъде между 1000 и 1500лв тогавашни пари (началото 2022-ра). Както казах и по-нагоре - като цяло не съм пестил и икономисвал. Сумата може да бъде свалена и под 1000лв със сигурност. Например ако започвате с дизелов бус. Авера купи цял голф 3 ГТИ за 600лв, взе каквото му трябваше и си изби парите, че и отгоре с останалото. Няма правило.
Надявам се да ви е било полезно или поне интересно.
Успех с вашите проекти!



Върни се в “T3”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 15 госта