Наскоро една сутрин буса запали и след няколко минути работа започна да изхвърля водата през ауспуха (бял дим с пари и струйки вода). След като измука казанчето го преместих и угасих и малко след това цък и няма палене - воден удар даче неможа да завърти.
Мислех че е замръзнал защото тубата с вода в каросерията беше замръзнала цялата (да имаше у нас и такива студени дни преди няколко седмици) но вътре водата не беше замръзнала но каквото и да беше следваше ремонт.
Дотеглиха ме с друг бус от 45 км разстояние от селото ни до Плевен и там го ремонтирах като искам да споделя как става за да улесня бъдещи ентусясти. Ремонта като цяло (ако главата е здрава) не е сложен.
1. Източвате водата и откачвате акумулатора, радиаторната маска със кабелите и маркучите и махате радиатора (на студен двигател).
2. Разкачвате всички маркучи, термостат щуцери и датчици от главата.
3. Махате ремъка на нафтовата помпа.
4. Махате ремъка на генератора (сваля се) и се откачва генератора само от болта към главата (остава си там)
5. Махате ремъка на разпределителния вал от зъбното колело (не се сваля от долу защото при тази манипулацивя няма нужда)
6. Разкачвате тръбоповодите за нафтата от дюзите и откачвате кабелите и шината за подгревните свещи.
7. Откачвате ауспуха със една щанга като леко чукнете пружинните скоби.
8. Или сега или после оттачате маслото.
8. Развивате капака на клапаните.
9. Развивате болтовете на главата - ВАЖНО ПО СХЕМАТА ОБРАТНА НА ЗАТЯГАНЕТО
10. Свалените поблове подреждате за да може всеки да се завие после на мястото на което е бил (пи затягането ако са леко разтегнати и не го забелязвате после пак стават но да са на старите места (малко вероятно е на този модел да са разтегнати)!
11. Оглеждате даливсички комуникации към главата са откачени и ако да един я вдига внимателно а друг следи да не закачи някъде и ако закачи да помогне. - ВАЖНО не се подвира отверка а леко се почуква ако е залепила, естествено с гумен или дървен чук и много внимателно!
Тук е момента да диагностицирате проблема, обикновенно се запушва едно маркуче което охлажда главата над 1-ви цилиндър до ремъците на разределителния вал и там се получава преграване и гарнитурата просто се предава. При мен като взех буса това маркуче беше тотално запушено и двигателя е прегряван многократно. Даже това му е втори двигател и при стария и новия пак това маркуче е проблема (стария именно поради прегряване е сменен) този цилиндър беше пълен с вода и за седмица беше много ръждясал. Почистих с финна шкурка, омаслих и стана като нов!
12. Свалената глава се оглежда преди почистването за да се прецени как работи двигателя и ако няма спукано или изкривено НЕ СЕ ШЛАЙФА!
Тук е важно как се почиства:
- с добре заточен шабър се чегърта внимателно всичкия нагар
- с корселин се зачиства каквото остане
- след корселина със шкурка 500 и развна подложка за шкурката се чисти главата като се взима цялата дължина, тоест не се концентрира шкуренето на едно място, шкурката се сменя най- много два пъти защото със запълването става по финно шкурене (това е ако съсшабъра всичко е изчистено прерфектно).
- Пак корселин (маха нагара много добре) и вече ще се видят следите от машинното шлайфане (тоест не мислете че със шкурката ще я надраската, напротив шлайф машината остава по големи следи от шкурпа 500!
- Ако няма спукано по главата чак тогава мерите дали не е изкривена с фабрична шина (не каква да е а специално подбрана равна като шублер), при мен главата и компресията бяха ОК преди гарнитурата да сдаде багажа и реших да не пипам нищо по главата и вече беше готова за монтиране.
13. Блока се почиства по същата схема като главата (блока не може да се изкриви).
ВАЖНО почистете отворите и резбите на болтовете и главата идеално, да няма масло и антифриз (вода) то не може чак идеално но колкото може. Няма да обяснявам защо е нужно това!
14. Буталата се превъртат едно по едно на ГМТ – и се почистват (както главата) и се удря една шкурка (шкурка навсякъде ) след почистването им следва най-важната операция от ремонта без която нищо не правите! ИЗМЕРВАНЕ колко излиза буталото над главата, на база фабричните размери (тоест според това колко излиза на д главата) се подбира гарнитурата (1,2 или 3-ти ремонт). Да ако се чудите буталата излизат над главата и според шлайфането и износването на лагерите ако не сложите правилна гарнитура ще чукат клапаните в буталата (както е било при мен, смених втори ремонт гарнитура с трети).
15. Избор на гарнитура, старата бе много менталива по зле от на трактора (МТЗ) на изработка, новата е 80 лева немска с общо 4 пластини по две на страна за да се докара 3-ти размер. Изглежда като ювелирно произведение.
- Тук е момента да проверите подгревните свещи (при мен като сменях помпата смених тази зад нея и сега още една намерих да не грее!
Следва сглобяването като първо слагате двигателя на белег и превъртате главата във съответното работно състояние (да не срещнете клапаните с буталата после при центровката) – ВАЖЕН МОМЕНТ:
16. Слагате гарнитурата като има две водещи шипчета
17. Двама внимателно слагате главата като имайте в предвид че не влиза в канал и тук е най тънкия момент, внимавайте да не я качите на шипчета, да не е на криво или на няма песъчинки или друго което надига. Имайте в предвид и че главата няма водещи шипчета както при гарнитурата тоест ако не внимавате може да я сложите не баш на място. Този проблем се решава със внимателното обиране на луфта със навиване на болтовете по схема на ръка един по един. Тоест леко, леко и си идва на мястото. Убеждавате се че нищо не пречи и стягате по схемата първо със 40 Nm после със 60 Nm после веднъж на 90 градуса и после втори път на 90 градуса. Ползвайте качествена вложка за да не заоблите болтовете. Аз купих здрава ударна (естествено не завивам ударно) за 14 лева!
Слагане на карантията:
18. Следва закачване на ремъка на разпределителния вал, слага се от колелото (зъбното) като се зацепва със шаблон или шублер (както мен) като ползвате шублер гледайте със лампа дали е точно нагодено (за мен е рутина вече но това си е за друга тема). Не се налага опъване защото зъбното е конусно и си става така както е било (по дебелата гарнитура не оказва такова влияние). Затяга се с 100 Nm (болта на зъбното колело) и се проверяват белезите още веднъж!
19. Зацепва се нафтовата помпа на съответния белег (ползва се ако има индикаторен часовник за центровка а ако няма както при мен на усет и опит). СЛед зацепване превъртате 10 пъти коляновия вал на ръка за да сте сигурни и пак сверявате белезите.
20. Нарежда се всичко останало като няма нищо особено освен че за скобите на ауспуха трябват специални скоби, има начин с верига и щанга да ги разтягате (трябва канал) или ако нямате скоби взимате две шпилки и си правите размер , слагате скобата на менгемето и с отвертка разтваряте слагате шпилката и сте готови. Важно може да изхвъктнат и да ви наранят сериозно. Слагат се от към двигателя преди да се закачи маската с радиатора (много е лесно) после един от долу държи гърнето (тръбата) а вие с една шанга лего ги чуквате и скобите затягат (този от долу да се обезопаси от хвърчащи шпилки – не хвърчат чак толкова много но все пак).
21. Буса му наливате течности и палите, като си пали лесно защото не е нужно да се обезвъздушава!
В случая вече си му налях антифриз G11 и му сложих нови гърнета от начало до край! Вече всичко е ОК и монах 500 км, с този термостат и прочистена система си държи със 1500 кг в баир 75 градуса и е ОК.
Надявам се темата да е полезна защото за Т4 има много малко писано. Ако нямате опит не се захващайте ще съсипете нещо, за мен е лесно но уви някой ще се предадат само със развиването на пробката на картера или свалянето на радиатора!
Смяна на гарнитура на главата на T4 2,4D ABB
- kalinveliki
- Мнения: 289
- Регистриран на: Съб 29 юли 2006 18:17
- Автомобил: VW T4
- Двигател: 2.4D
- Местоположение: Плевен
- Контакти:
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 25 госта