Тампони на макферсона

Техническа и сервизна информация за Passat
bachest
Мнения: 588
Регистриран на: Чет 23 авг 2007 22:47
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Тампони на макферсона

Мнениеот bachest » Нед 05 юни 2011 15:51


Ето най-трудния разигран сценарий за смяна на опорните тампони на амортисьора. Предполагам, че доста от вас са се сблъсквали. Гайката е запекла. Киснене със спирачна течност (24 часа) и всякакви други смазки - без резултат. След по стабилно напъване, резбата на стъблото на амортисьора се скъса.

Изображение Деругата, която се вижда - там е скъсано. А сега де?

Решението обаче е доста просто. Ето го онагледено с картинка:

Изображение
Маха се гумираната част на шайбата. С тръбния ключ се държи контра, а със звездогаечния ключ се отвива. Става от първия път, освен ако тръбния ключ е кекав и започне да изпуска. След като се "отклини" запеклата гайка, шайбата вече се върти свободно и с нея не става да се държи контра.

Понеже резбата на стъблото на амортисьора беше скъсана, навих отгоре друга гайка, за да прибера спуканата част. Гайката е М14, но не е със стандартна резба, а с по-ситна.

Изображение
Бялата е от железарския магазин, черната е от амортисьор за пасат. Съответно бялата е за гаечен ключ 22, а черната е за ключ 21, който е малко дефицитен и именно той ни трябва. Моя комплект от 20 скача на 22, а и другите по-евтини комплекти по магазините, интересно защо пропускат номер 21 и направо на 22.

ИзображениеИзображение
Шестограма (7мм) с който държах контра вече беше "хлабав". За да не превърта стъблото на амортисьора, вземах шестограм 8мм и го пилнах малко за да стане нещо от рода на 7,5мм. След това го сложих на камък осмица и доотвих гайката.

Изображение


Много хитро се получава, ако сменяте само тампоните, без лагерчето. Смяната става, дори без да се сваля колелото.

Изображение
1. Както си стои колата, без да вдигате на крик, слагате скобите. Малко ще трябва да се погазурчите, понеже е тесничко и гумата пречи. Ако има втори механик - сяда отгоре върху калника за да свие още пружината, а вие отдолу на ръка донавивате, за да я достегнете. Ако няма втори механик, една-две торби цимент отгоре или нещо друго, тежичко.

Изображение
2. Вдигате на крик и си вадите тампончето като първия пич.

Изображение
3. Ето един тънък момент. Чашката, която държи пружината в горния край има три дупки. Хубаво е да ги отпушите, защото след като събере вода именно това е причината лагерчето, което е над чашката да ръждясва/клеясва. Съответно след това запича и спира да се върти. С едно шило изчегъртайте, понеже е пълно с кал, пясък и камъчета, но внимавайте да не пробиете маншона на амортисьора.

Изображение
Ето една снимка на стария и новия тампон. Открийте разликите.


Освен гореописания тънък момент, ще "светна" непросветените с още един тънък момент. :lol:

Много от вас са се сблъсквали с момента, когато въртите волана до крайни позиции и по едно време се чува едно страхотно изтрополяване. Изненадата от звука, който се чува е като изненадата от гърмежа на газова уредба (АГУ). Проблема е именно в лагерчето, което е горе до тампона на макферсона. Ще пробвам да го обесня - когато въртите волана, се върти и целия амортисьор със стойката и съответно гумите завиват в едната или другата посока. За да се върти свободно амортисьора в горния край, където опира в купето е поставено и гореописаното лагерче. Когато лагерчето е запекло, амортисьора в горния си край, вече не се върти свободно, а с много зор. И при навиване на волана, се увлича и самата пружина, която започва да се върти в амортисьорната стойка. Долната чашка на амортисьора има улей, за поставяне началото на пружината. Когато пружината започне да превърта в амортисьора, тя прави едно пълно завъртане и идва момент в който попада отново в улея, където трябва да бъде. Това попадане е свързано със страхотно изкънтяване на желязо о желязо.

Еми това е общо взето.




taran
Мнения: 565
Регистриран на: Съб 21 май 2011 6:30
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Re: Тампони на макферсона

Мнениеот taran » Нед 05 юни 2011 16:36


За тази операция ползвам купен отделно "камък" за гедоре 21-заварил съм му дръжка да стане като лула.Важно е камъка да има проходен отвор,за да може да се хваща контра с шестограма.
Камъкът за развиване на дебелите свещи също е 21,но е по-дълаг и трудно се хваща контра през него.

Последна промяна от taran на Пон 06 юни 2011 18:22, променено общо 1 път.


Потребителски аватар
todval
Мнения: 5
Регистриран на: Пет 02 юли 2010 21:21
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Тампони на макферсона

Мнениеот todval » Нед 05 юни 2011 22:23


Най-бързо и най-лесно развиването на гайката става , като се мине през най-близкия гумаджия, за да я удари с гайковерта.Тогава няма и нужда да се държи контра с шестограм.


Потребителски аватар
К.Одаджийски
VW експерт
VW експерт
Мнения: 12160
Регистриран на: Пон 11 сеп 2006 20:11
Автомобил: Saab 9-3 SS ARC
Двигател: B207L
Местоположение: София / Берковица

Re: Тампони на макферсона

Мнениеот К.Одаджийски » Пон 06 юни 2011 7:14


Моите гайки са 22 и толкова полезния ключ за свещи при мен е безполезен. Досега все съм ги отвивал с една лула изпилена на шмиргел за да е по - тънка, но като се счупи лулата ще си купя камък като този за свещите, но с размер 22.


keymaker
Мнения: 822
Регистриран на: Съб 07 юни 2008 20:43
Автомобил: Passat+T4
Двигател: ABS+AAB
Местоположение: София /с. Мусачево -гр.Елин Пелин

Re: Тампони на макферсона

Мнениеот keymaker » Пон 06 юни 2011 7:31


todval написа:Най-бързо и най-лесно развиването на гайката става , като се мине през най-близкия гумаджия, за да я удари с гайковерта.Тогава няма и нужда да се държи контра с шестограм.

:да: тогава може да се наложи да се задържи контра с гумирана ръкавица на стеблото на амортисьора.


stanimirstarshi
Мнения: 36
Регистриран на: Чет 01 апр 2010 12:06
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Novi Iskar

Re: Тампони на макферсона

Мнениеот stanimirstarshi » Пон 06 юни 2011 20:04


todval написа:Най-бързо и най-лесно развиването на гайката става , като се мине през най-близкия гумаджия, за да я удари с гайковерта.Тогава няма и нужда да се държи контра с шестограм.

И брат ми така практикува и всичко става експресно и без никакъв зор. :beer


Гергин
Мнения: 1360
Регистриран на: Вто 22 май 2007 15:07
Автомобил: Passat 4
Двигател: AGG
Местоположение: София

Re: Тампони на макферсона

Мнениеот Гергин » Вто 07 юни 2011 15:45


Много хубава тема със много добри снимки. На често срещан проблем.
Включвам и себе си. Преди месец го спуках и аз. Щото съм голям разбирач и пилих шестограм.
И моят е седмица. отиваш в първия магазин и си взимаш закален на вложка за 7-10лв и забравяш.


bachest
Мнения: 588
Регистриран на: Чет 23 авг 2007 22:47
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Тампони на макферсона

Мнениеот bachest » Нед 14 авг 2011 15:02


Да допълня темата, че сменях тампоните и на един познат. Забелязах нещо интересно. Като се вдигне с крика едното колело, то пада надолу и стабилизиращата щанга се усуква, понеже другото колело я държи и бута нагоре. Гумените уши на биалетките където влизат краищата на стабилизиращата щанга се опъват и после седят отпуснати. Според мен, когато правите ремонти по ходовата част, вдигайте цялата предница и отляво и отдясно, за да паднат и двете колелета надолу. А заедно с тях и стабилизиращата щанга, която вече няма да се усуква. Не е болка за умиране, но при каране по павета и чакъл се чува доста отчетливо тропането на щангата, когато има луфтове.


Потребителски аватар
plameney
Мнения: 397
Регистриран на: Вто 25 май 2010 21:46
Автомобил: Passat B5 1.6
Двигател: ARM 2000
Местоположение: Асеновград
Контакти:

Re: Тампони на макферсона

Мнениеот plameney » Пон 12 сеп 2011 1:00


Голямо благодаря на колегата bachest за изчерпателния материял както и за снимките. :beer


Потребителски аватар
MAXXYY
Мнения: 97
Регистриран на: Сря 04 май 2011 21:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: обл.Търговище

Re: Тампони на макферсона

Мнениеот MAXXYY » Вто 25 окт 2011 21:57


Предстои ми смяна на тези тампони но не разполагам със скоба а по какъв друг начин мога да извадя тампоните?Преди време разговарях в един сервиз и ми казаха че може и без скоба.Тампоните заедно с лагера ли се продават че на мен ми е заминал най вече лагера и от 3-4 дена на всеки завой се чува едно търкане-стъргане и като я надигнах с крика от дясно направо амортисьора си ходи навсякаде.


Петър Петров
Мнения: 1139
Регистриран на: Вто 03 юли 2007 23:03
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Нови Искър

Re: Тампони на макферсона

Мнениеот Петър Петров » Вто 25 окт 2011 22:29


MAXXYY написа:Предстои ми смяна на тези тампони но не разполагам със скоба а по какъв друг начин мога да извадя тампоните?Преди време разговарях в един сервиз и ми казаха че може и без скоба.Тампоните заедно с лагера ли се продават че на мен ми е заминал най вече лагера и от 3-4 дена на всеки завой се чува едно търкане-стъргане и като я надигнах с крика от дясно направо амортисьора си ходи навсякаде.

Не си и помисляй без скоба, че да не ходиш при други специалисти после... :Mr Green Fun


Потребителски аватар
MAXXYY
Мнения: 97
Регистриран на: Сря 04 май 2011 21:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: обл.Търговище

Re: Тампони на макферсона

Мнениеот MAXXYY » Пет 28 окт 2011 20:37


ОК.Днес се сдобих със скоба за пружините и смятам до няколко дена да сменя тампоните.Преди няколко дена надигнах предницата на колата и видях че тампоните са заминали и след като я смъкнах и от предното дясно колело се чува един шум като на стъргане при леко завиване на дясно или наляво.Замислих се да не е каре но при плътно дясно или плътно ляво няма пукане или стъргане само при завиване на кръстовищата се чува това.Имал съм заминало каре и при пълен завой тракаше яко.Когато колата е на място и въртя волана този шум го няма може би в движение натиска е голям и затова се чува.Всичко това се получи след вдигането на колата без да бутам нещо по нея само исках да се уверя че тампоните са заминали .Как да разбера дали и каретата не са заминали?Помагайте колеги!



Върни се в “Passat”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 37 госта