Bardolini B4 OBD на Golf 4 (2000) мотор AQY

При тази цена на горивата, все повече от нас се "газифицират". Проблеми и решенията им тук
mzk
Мнения: 6
Регистриран на: Вто 20 мар 2012 13:38
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София, България

Bardolini B4 OBD на Golf 4 (2000) мотор AQY

Мнениеот mzk » Нед 13 яну 2013 14:06


Здравейте колеги. Ще ви споделя моя опит с АГУ Bardolini B4 OBD (самоадаптивна). Не правя реклама на фирмата, но ако модераторите преценят - да цензурират или изтрият темата. Предварително се извинявам са оскъдното наличие на снимки от монтажа и софтуера, ще се опитам да добавя по-нататък.

Проблемът: в търсенето на максимално качествен газов инжекцион на прилична цена бях насочен към гореспоменатия. Автомобилът се води произведен 2000 година, а задължението за вграждане на OBD-II в ЕС е за коли от 2001 нататък (бензинови). В този смисъл не е сигурно дали ECU-то поддържа OBD-II и дали инвестицията в този газов компютър има смисъл.

Няколко думи за OBD-II: лично моето схващане, макар и запознат що-годе с материята беше, че OBD-II е основно при коли с CAN шина. При CAN се ползват 2 проводника с диференциален сигнал (когато нивото на сигнала по едната линия е -1, по другата е 1 и по този начин се предотвратяват грешки в комуникацията), а самият стандарт поддържа сравнително високи скорости
canbus_waveform_2.jpg
Логически нива при CAN


Информацията по OBD-II протокола може да се пренася и по още няколко различни начина, т.е. ако колата няма CAN шина, това не води задължително до липса на OBD-II.

Проверката за наличие на OBD-II съвместимост извърших с VCDS-Lite. В програмата има опция за тестване на OBD-II
vcds-obdii.png


По-късно ще пусна и снимка от съобщението на програмата, но то представлява малка кутийка с текст от рода на "Testing for OBD-II compatibility... Found ISO-9141-2 Protocol".

OBD-II поддържа няколко различни протокола:
SAE J1850 PWM
SAE J1850 VPW
ISO 9141-2
ISO 14230 KWP2000
ISO 15765 CAN

Повече информация за конкретния номер на пиновете можете да намерите тук: http://en.wikipedia.org/wiki/On-board_d ... _protocols

OBD-pinout.png
Пинове на OBD интерфейса


И на самия конектор
OBDII port1070929671.jpg
Второ описание на пиновете


При мен протоколът е ISO-9141-2. Газовото ЕКУ закачих към пин 7 от буксата, през ключе. Причината е, че ако газовото ЕКУ е постоянно свързано (и не може да се изключи ръчно през ключето) не можете да направите и диагностика с VCDS.

Няколко думи за връзката газово ЕКУ - ОБД2 (без да претендирам за точност и изчерпателност): когато бензиновото ЕКУ управлява впръскването, то има някакви фабрично заложени таблици с постоянни коефициенти на впръскването (примерно при такава температура и натоварване - такова време за впръскване). За допълнителна корекция служи ламбда сондата (сензора за кислород), който дава информация дали сместа е обеднена или обогатена и въз основа на тази информация се прави допълнителна корекция на дозирането на горивото.

Тези параметри в OBD-II стандарта са Short Term Fuel Trim и Long Term Fuel Trim (първия дава почти мигновенна информация, а втория - усреднена за някакво време).

Когато газовото ЕКУ заработи, то взима времето на бензиновите инжектори и го умножава с някакъв коефициент, за да впръска необходимото количество газ. За да може газовото ЕКУ "да разбере", че има някакво сериозно разминаване между очакваните и коригираните времена на впръскване, то чете горепосочените параметри от бензиновото ЕКУ. Например, ако има зацапване на бензиновите инжектори, сместа става леко обеднена, компютъра трябва да обогати сместа и тази корекция се отразява чрез двата параметъра. Така газовото ЕКУ може да прави оптимално смесообразуване, без да преобогатява или преобеднява сместа и да вкара грешка в бензиновото ЕКУ. Предполагам, че това е важно и за катализатора, но ще се въздържа да коментирам поради липса на информираност по въпроса.

Bardolini B4 и ламбда сондата: установих, че газовото ЕКУ веднъж чете двата параметъра + ламбда сондата по OBD-то, а отделно има закачен проводник към самата ламбда сонда. Не мога да кажа кое е приоритетно, просто констатирам:
b4-wo-obd.png
Скрийншот на софтуера при разкачен OBD


В общи линии това е, което исках да споделя (а и няма разрешение за повече прикачени файлове). Мисля, че такъв самоадаптивен компютър е добро решение. Нямам опит с обикновени газови инжекциони, а доста хора казват "слагаш и забравяш", така че от тук нататък е въпрос на личен избор. Аз не бих спестил 50-100 лв за по-висок клас компютър.

ПС: колата ми е с 2 ламбда сонди и до сега не съм имал грешки в компютъра.

Последна промяна от mzk на Нед 17 мар 2013 22:16, променено общо 1 път.




Потребителски аватар
heimdal
Мнения: 1857
Регистриран на: Пон 19 юни 2006 10:43
Автомобил: VW Polo
Двигател: 1997
Местоположение: София

Re: Bardolini B4 OBD на Golf 4 (2000) мотор AQY

Мнениеот heimdal » Сря 23 яну 2013 7:25


Драсни и за ТПС. eusa


vasiliigi
Мнения: 9
Регистриран на: Сря 10 мар 2010 15:03
Автомобил: Polo
Двигател: 2008
Местоположение: СОФИЯ

Re: Bardolini B4 OBD на Golf 4 (2000) мотор AQY

Мнениеот vasiliigi » Вто 29 яну 2013 15:28


mzk написа:Bardolini B4 и ламбда сондата: установих, че газовото ЕКУ веднъж чете двата параметъра + ламбда сондата по OBD-то, а отделно има закачен проводник към самата ламбда сонда. Не мога да кажа кое е приоритетно, просто констатирам:
b4-wo-obd.png


Клега, параметрите от ламбда сондата газовия комютър ги взима директно през OBD буксата защото там могат да се гледат реалните показания по време на настройката на самия ГИ, кабелът който е даден да се свърже към самата сонда се свързва ако случайно някога газовия компютър не се свърже с бензиновия да има още една връзка м/у тях.


nikola66
Мнения: 10
Регистриран на: Нед 09 дек 2012 23:54
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Pleven

Re: Bardolini B4 OBD на Golf 4 (2000) мотор AQY

Мнениеот nikola66 » Съб 13 юли 2013 0:43


При мен връзката по obd на газовия с бензиновия комп. изобщо не тръгва.
Става дума за ГИ Bardolini B4, Голф4 1.6, 16v BCB 2003г. От производителя BSM казаха, че така се получавало с някои коли от ВАГ групата. А протокола е същия -ISO9141 - установено с VCDS. Проблема със сигурност е от колата, защото съм пробвал и с други два газови компютъра. Чудя се дали проблема не идва от радиото, защото и то е вързано на К линията, за да си чете кода?


Потребителски аватар
eurogas
Мнения: 438
Регистриран на: Пон 05 апр 2010 10:42
Автомобил: Jeep
Двигател: 4.7 V8
Местоположение: София
Контакти:

Re: Bardolini B4 OBD на Golf 4 (2000) мотор AQY

Мнениеот eurogas » Съб 13 юли 2013 5:58


Да не се вкарате в заблуждение, няма газов компютър който да чете директно ламбда сонда, тя се визуализира само за да може настройващия да я вижда, и не участва по никакъв начин в работата на газовия комп., той следи единствено тримовете, и според софтуера си прави корекции.

А колкото до марка ГИ, аз предпочитам твърдо Фобос пред Бардолини, за мен е значително по-качествена и технологично по-напреднала система, отдавна наблюдавам с интерес развитието на двете марки.

Комуникацията с ОБД наистина е проблем при някой ВАГ коли, но тези с които съм имал проблем с комуникацията с газовия комп., нямаха никаква комуникация, дори с ВАГ-а не се свързваха, което си е тяхен проблем, и няма как да търся вина в ГИ. :th_up


nikola66
Мнения: 10
Регистриран на: Нед 09 дек 2012 23:54
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Pleven

Re: Bardolini B4 OBD на Golf 4 (2000) мотор AQY

Мнениеот nikola66 » Пет 19 юли 2013 10:47


Махнах радиото, но за съжаление връзката по OBD пак не тръгна :cry А при диагностиката с VCDS нямам никакви проблеми? Интересното е че на OBD конектора имам изведени CAN пинове (№6 и №14) и VCDS при диагностика се свързва с Gateway K<->CAN на Address 19. Някой знае ли за какво е този CAN Gateway ?


mzk
Мнения: 6
Регистриран на: Вто 20 мар 2012 13:38
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София, България

Re: Bardolini B4 OBD на Golf 4 (2000) мотор AQY

Мнениеот mzk » Чет 26 дек 2013 18:10


eurogas написа:Да не се вкарате в заблуждение, няма газов компютър който да чете директно ламбда сонда, тя се визуализира само за да може настройващия да я вижда, и не участва по никакъв начин в работата на газовия комп., той следи единствено тримовете, и според софтуера си прави корекции.


Това е важна информация, благодаря!

Искам да разкажа за скорошни проблеми с моята кола и АГУ. Не бях сменял филтрите от поставянето (15000км). Това доведе до сериозно влошаване и проблеми при работа на газ. Като махнах капака на филтърчето пред изпарителя (на самия изпарител в моя вариант) то беше подпряно от насъбралия се боклук. Не знам как това се отразява на налягането след изпарителя, но след почистване (използвах прахосмукачка за самото легло + смяна с ново филтърче). Смених и филтъра преди рейката.

След това нещата се нормализираха горе-долу, но отново имаше проблеми. Установих, че газовите дюзи не работят както трябва. Позволявам си да копирам текст, който написах в един блог, както и посочвам линка към самата статия, откъдето може да научите как се почиства газова рейка.

Линк: http://gogothebee.wordpress.com/2012/12/29/%D0%BF%D0%BE%D1%87%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5-%D0%BD%D0%B0-%D0%B3%D0%B0%D0%B7%D0%BE%D0%B2%D0%B8-%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%BF%D0%B0%D0%BD%D0%B8-rail-%D0%B8-valtek

Мои коментари:
Здравейте. Появи ми се досаден проблем с газовата и минах по предложените стъпки, за което съм изключително благодарен. При мен мръсотията беше около 4 пъти повече от посочените снимки по-горе.

Предлагам следната допълнителна информация:
1. Съпротивлението на бобинките измерих около 3.5 ома (3 омови се водят, може и да има малка грешка от уреда).
2. Индуктивността на бобинката е около 1.5мХ (от рейка RAIL като на автора).

Уверете се, че всички инжектори са закачени правилно (към съответния цилиндър), защото аз ги бях разменил погрешка.

От софтуера на компютъра можете да превключвате инжекторите поединично (аз пусках по един инжектор и слушах кой точно щрака, а за допълнителна „диагностика“ го разкачах и гледах дали имам промяна в работата на мотора, трябва да се влоши).

При мен се оказа, че инжектора на четвърти цилиндър не работи (не щрака), макар да го почистих и да спазих оборотите на завинтване (маркирах ги предварително).

Най-лесно е да се разменят маркучите и кабелите със съседния инжектор, за да се премахне евентуален изгорял транзистор от газовото ЕКУ. После можете да размените и бобинките.

След като се уверих, че проблемът не е нито в бобинката, нито в кабелите, нито в газовото ЕКУ, отново разглобих 4ти инжектор, сместа според софтуера на газовата беше бедна, т.е. недостиг на газ, следователно инжекторът не отваря. Започнах да го отвивам с по 1/8 оборот или някаква малка стъпка, докато не започна да щрака. Сега ще взема ремонтен комплект и се надявам нещата да се оправят.

Уточнявам, че горната процедура направих без да връщам зегерката на място, а бобинката си стоеше без да подскача.

Успех на всички!

Добавям още малко информация.

Последния път направих профилактика и почистване на газовата рейка. Оказа се, че четвърти цилиндър не пали и причината е газовият клапан. Смених го с ремонтен комплект от магазина (игла/котва/буталце, пружинка + нова гумичка). За съжаление това не беше достатъчно. Оказа се, че новата пружинка е по-натегната от другите. Купих дълбокомер, помолих приятел със струг да ми изработи фланец, с който да направя калибриране на хода на иглата. (Вижте във форума на offroad bulgaria – Калибриране на газови дюзи – http://www.offroad-bulgaria.com/showthread.php?t=124336 ) Калибрирах всичките дюзи на 0.6мм, след което върнах рейката и отново имах проблем. Този път на първи цилиндър.

Обърнете внимание, че старите пружинки с времето се разширятват леко и не влизат плавно в буталцето на клапана. Това води до неравномерен ход и леки блокирания (може да се забележи и при калибрирането). В крайна сметка купих още 3 нови комплекта, смених всичко и калибрирах отново. След монтажа АГУ работи безпроблемно. Ползвам самоадаптиращ компютър и сигналът от ламбда сондата е напълно идентичен спрямо работа на бензин (логически 0 до 1 с резки преходи, без задържане в средата). В момента не може да се усети превеключването от бензин на газ (първо при редуването на цилиндрите, а после включването им един по един).
Извод: ако пружинките са се износили до толкова, че да запират в буталцата, явно трябва да се сменят и това се прави с всички накуп. Най-износващите се елементи изглежда да са пружинките + гумичките (задните, предотвратяващи биенето метал в метал), но не намерих да се продават по отделно като консуматив. Ако открия подходящи пружинки и гумички ще пиша отново коментар в блога. Ремонтният комплект върви 6-8 лв за клапан.

Поздрави


Искам да уточня, че формата на сигнала от ламбда-сондата е напълно идентичен при работа на газ и на бензин и така трябва да бъде!

Още едно пояснение: при моята кола, на 3-4 седмици се случва да се задави или да не обработи добре коефициентите при превключване, което води до неправилно горене/незапалване (misfire) на някой от цилиндрите. Бензиновият комп. след 2-3 такива случая изключва closed loop режима (със сондата) и преминава в open loop. В този случай при мен се усеща давене на колата при подаване на газ (присецване), което е много неприятно (решавам проблема с превключване на предавката, отпускане на съединителя и плавно подаване на газ след това). Проблемът се решава с изчистване на грешките на бензиновото ЕКУ със съответния кабел. Предполагам, че причината е бавната скорост на протокола в моя случай.

Пояснение 3: не е описано добре в документацията на БСМ как точно става превключването от бензин на газ, а то става по следния начин:
1. за определено време (при достигнати температура и налягане) сепревключва всеки един цилиндър на газ, след което се връща отново на бензин и следващият по ред преминава на газ. Така минават всички поединично, а след това започват общо превключване (един на газ, два на газ, докато не се превкл. всички на газ).
2. времето за общото превключване е различно от първото и има опция за студен и топъл ДВГ. Вижте прикачената снимка.

В общи линии иначе всичко работи и съм доволен.
Прикачени файлове
bsm_prevkl_i_reika_grami_gaz_benz.png


mzk
Мнения: 6
Регистриран на: Вто 20 мар 2012 13:38
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София, България

Re: Bardolini B4 OBD на Golf 4 (2000) мотор AQY

Мнениеот mzk » Чет 26 дек 2013 20:43


nikola66 написа:Махнах радиото, но за съжаление връзката по OBD пак не тръгна :cry А при диагностиката с VCDS нямам никакви проблеми? Интересното е че на OBD конектора имам изведени CAN пинове (№6 и №14) и VCDS при диагностика се свързва с Gateway K<->CAN на Address 19. Някой знае ли за какво е този CAN Gateway ?


Здравей колега! Оправи ли проблема, има ли връзка вече? Ако имаш напредък пиши в темата, за да знаят и останалите колеги от форума.

Не съм спец по тия неща, но изглежда, че твоят автомобил си поддържа CAN шина (докато моят примерно има само старият и по-бавен протокол).

По едно и също време само един "клиент" може да е закачен към линията, примерно газовото ЕКУ или vag-com-а, но за твоя случай трябва да се провери допълнително.


Потребителски аватар
eurogas
Мнения: 438
Регистриран на: Пон 05 апр 2010 10:42
Автомобил: Jeep
Двигател: 4.7 V8
Местоположение: София
Контакти:

Re: Bardolini B4 OBD на Golf 4 (2000) мотор AQY

Мнениеот eurogas » Чет 26 дек 2013 22:25


Бардолини винаги са имали проблем със сутрешното студено преминаване от бензин към газ, как не го решиха за толкова години, ами препишете от някой като неможете да го измислите, не е достатъчно да се настройва само времето за превключване между цилиндрите, има си още важни неща, студената рейка не работи коректно в първия момент и колата засецва, толкова е просто.

При Фобос никога не е имало такъв проблем, има си софтуерна стратегия за "разцъкване" на рейката още докато колата работи на бензин, и преминаването към газ винаги е перфектно и елегантно, защото рейката е подготвена за работа. :th_up


mzk
Мнения: 6
Регистриран на: Вто 20 мар 2012 13:38
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София, България

Re: Bardolini B4 OBD на Golf 4 (2000) мотор AQY

Мнениеот mzk » Пет 27 дек 2013 10:19


@eurogas, аз не съм спец по газови компютри, но съм чувал, че при някои газови ЕКУ-та може да се зададе впръскване на бензин на всеки n газови цикъла (фобос?), примерно, което ме навежда на мисълта, че рейката може да се подгрее по подобен начин.

При мен има един неприятен проблем - по време на преминаването на газ се разчита само на бензиновия комп. и ако аз искам за загряване на рейката да имам по-голямо време на превключване на цилиндрите, в този момент моторът не работи съвсем равномерно. Предполагам, че има причина от BSM да не са направили адаптация точно в този период, но сякаш точно това са случаите, в които инцидентно се случва някой от цилиндрите да не запали, да вкара грешка в бензиновото ЕКУ, да премине на open loop и от там да влоши цялостно работата на газ.

Мисля, че всички тези проблеми могат да се решат софтуерно, даже мислех да звъня да питам за по-нов фърмуер, но така и не съм се наканил.


nikola66
Мнения: 10
Регистриран на: Нед 09 дек 2012 23:54
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Pleven

Re: Bardolini B4 OBD на Golf 4 (2000) мотор AQY

Мнениеот nikola66 » Пет 27 дек 2013 10:55


Здравей колега! Оправи ли проблема, има ли връзка вече? Ако имаш напредък пиши в темата, за да знаят и останалите колеги от форума.


Не, не успях да осъществя връзката по OBD, за съжаление... и се примирих вече :smile
Но ако някой даде някакви идеи, съм готов да експериментирам :biggrin
Гледам разликата между мен и теб е само в софтуерната версия на газовото ЕКУ. Аз съм с 3.3.0.4, а ти с 3.2.0.4. И при мен протокола по OBD е ISO-9141. Така че внимавай с по новите версии фърмуера :-)
При мен при преминаването от газ на бензин става с едва забележимо притреперване на двигателя. Превключването е при 25 С.

Последна промяна от nikola66 на Пет 27 дек 2013 11:15, променено общо 1 път.


mzk
Мнения: 6
Регистриран на: Вто 20 мар 2012 13:38
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София, България

Re: Bardolini B4 OBD на Golf 4 (2000) мотор AQY

Мнениеот mzk » Пет 27 дек 2013 11:15


Твоят автомобил е по-нов от моя и вероятно има CAN шина. Можеш да пробваш да закачиш жълтия (can high) и черно-жълтия (can low) съответно на 6 и 14 крак (тези от АГУ-то), без да свързваш 7ми (k line). Нямам опит с can, така че не нося отговорност за последсвия.

Не знам как ги свързваш, но бих те посъветвал да си вземеш едни конекторчета, щракват се върху кабела директно и дават връзка, а след това можеш да ги зарежеш там. Аз не ги знаех и правих разни грозни изпълнения.

ПС: предполагам ползваш стария кабел за vag-com, който се водеше 403.11 или нещо от сорта. По-новите работят на CAN шината и можеш да пробваш. Не съм се занимавал с VCDS 10+, но ако е на CAN би трябвало да работи значително по-бързо.


Потребителски аватар
eurogas
Мнения: 438
Регистриран на: Пон 05 апр 2010 10:42
Автомобил: Jeep
Двигател: 4.7 V8
Местоположение: София
Контакти:

Re: Bardolini B4 OBD на Golf 4 (2000) мотор AQY

Мнениеот eurogas » Нед 29 дек 2013 2:10


mzk написа:@eurogas, аз не съм спец по газови компютри, но съм чувал, че при някои газови ЕКУ-та може да се зададе впръскване на бензин на всеки n газови цикъла (фобос?), примерно, което ме навежда на мисълта, че рейката може да се подгрее по подобен начин.

При мен има един неприятен проблем - по време на преминаването на газ се разчита само на бензиновия комп. и ако аз искам за загряване на рейката да имам по-голямо време на превключване на цилиндрите, в този момент моторът не работи съвсем равномерно. Предполагам, че има причина от BSM да не са направили адаптация точно в този период, но сякаш точно това са случаите, в които инцидентно се случва някой от цилиндрите да не запали, да вкара грешка в бензиновото ЕКУ, да премине на open loop и от там да влоши цялостно работата на газ.

Мисля, че всички тези проблеми могат да се решат софтуерно, даже мислех да звъня да питам за по-нов фърмуер, но така и не съм се наканил.

Да, софтуерно може да се реши проблема, само че от BSM още не са стигнали до правилно решение, а Фобос го имат от години и работи идеално, жалко че неможе да качиш Фобос-ки софтуер на БСМ-ска система. хахахаха.
Колкото до подгряването на рейката, продават се специални италиански нагреватели, които се връзват на рейката, и ползвайки 12 волта ток греят успешно, има ги в БСМ, понеже тяхните инжинери немогат да си свършат работата, шефа им е купил подгреватели да тушира многото проблеми като твоя, цената е към 50 лева, а може и сам да си направиш някакъв нагревател на 12 волта. :th_up


mzk
Мнения: 6
Регистриран на: Вто 20 мар 2012 13:38
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София, България

Re: Bardolini B4 OBD на Golf 4 (2000) мотор AQY

Мнениеот mzk » Нед 29 дек 2013 16:30


А дали имаш представа как са подредени пиновете в куплунга на газовото ЕКУ? Изглежда ми на някакъв стандартен конектор, но по-скоро смятам, че всеки производител си ги подрежда различно... :question (Мога да пробвам с друг компютър.)

По принцип тръбичката на инжектора представлява намотка на късо, мисля, че може да се загрее с високочестотни импулси. Ако това е така, струва ми се доста просто, за да не са го имплементирали :redface


Потребителски аватар
eurogas
Мнения: 438
Регистриран на: Пон 05 апр 2010 10:42
Автомобил: Jeep
Двигател: 4.7 V8
Местоположение: София
Контакти:

Re: Bardolini B4 OBD на Golf 4 (2000) мотор AQY

Мнениеот eurogas » Нед 29 дек 2013 23:05


Всеки производител на ГИ ползва различни пинове, иначе буксата е еднаква, 56 пинова на известен френски производител.

Между другото, едно време като работех само с Бардолини, нямах избор и се налагаше да решавам стотици такива проблеми на гаранционни коли, оказа се че след старателно почистване на рейката, точно калибриране, и задължително перфектна настройка в движение, този проблем изчезваше, неволята ме беше научила на много неща.

А има и филтри-подгреватели, монтират се преди рейката, имат подгряване с вода, и пак стават нещата, без да чистиш рейката, ама за мен най-добре е да я почистиш и настроиш всичко наново. :th_up



Върни се в “Автогазови уредби”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 178 госта