Особености на ДВГ на съвременните автомобили
- Lupender
- Мнения: 708
- Регистриран на: Съб 29 окт 2011 18:22
- Автомобил: SEAT Cordoba
- Двигател: TDI 1.9 ASV
- Местоположение: Благоевград
Особености на ДВГ на съвременните автомобили
Напоследък все по-често се питам, дали има нови автомобили с читави ДВГ, без значение дизел/бензин. Питането ми произтича от видяното в различни сервизи (мои клиенти) и разговори с мханици, според които новите двигатели са "голям шит" и определено виждат в това умисъл.
Налага се едно обобщено мнение за това от къде произтичат проблемите на съвременните двигатели - първо липсата на адекватен топлообмен на самия двигател, произтичащ от факта, че блока е от алуминии, а ризите са от чугун. Даже, напоследък и ризи липсват като се разчита на повърхностно закаляване (никасил/алусил и пр.). Логиката на производителя е по-високата топлопроводимост на алуминия и по-лесното и бързо охлаждане, по-лека и по-лесна за обработка конструкция. Проблемите при тези положения възникват от небалансираното термично натоварване в различни части на двигателя, което води до деформации и от там по-бързо износване. Второто неприятно обстоятелство е свързано с буталата, които са съвсем "икономични" и изглеждат 1/2 от нормалните бутала които сме свикнали да виждаме - по думите на монтьорите "без фусти" (имат предвид полата на буталото или неговата долна част).
Бутало нов тип
Бутало класическо
Новите бутала не са в състояние да се натоварят термично балансирано, т.е. има значителни температурни разлики между челото и основата, което води до неефективна работа на сегментите и "коксоване" на маслените пръстени, а от там и повишен разход на масло. Освен това, този по-орязан вид на буталото води до неравномерно износване на стената на цилиндъра (елипса), поради неправилно разпределение на освободената енергия в процеса на горене. В резултат, буталото започва да "клапа" в цилиндъра със съвсем лесно видима амплитуда.
Друг характерен проблем на новите двигатели е този със смазването, поради усложнената конструкция - напоследък в много двигатели освен стандартните елементи блок, глава, капак и картер, се добавят и още два - по един над и под блока с цел монтирането на тях на разпределителните валове (горе) и помпените елементи (долу). Към това се добавят и редица "дребни", но съществено влияещи елементи като уплътнения от пластмаса, кото бързу губят свойствата си (стават на кокал), износване на самата помпа и не добре разчетени маслени магистрали.
"Иновации" има и при задвижването на разпределителните валове, къде с цел опростяване, къде с цел олекотяване, къде с цел спестяване с помоща на калпава верига, с още по-калпав обтяжен механизъм (с корпус от алуминий и бутало от стомана), който сдава багажа много бързо поради разликите в температурните разширения и двигателя започва да издава странни звуци.
За "иновациите в конструкцията на коляновите валове и лагеруването им, чак не ми се говори...
Така стигам до извода, че трябва да се търси нов автомобил, но с технологично "стар" двугател от чугун - въпроса е има ли такива?
Налага се едно обобщено мнение за това от къде произтичат проблемите на съвременните двигатели - първо липсата на адекватен топлообмен на самия двигател, произтичащ от факта, че блока е от алуминии, а ризите са от чугун. Даже, напоследък и ризи липсват като се разчита на повърхностно закаляване (никасил/алусил и пр.). Логиката на производителя е по-високата топлопроводимост на алуминия и по-лесното и бързо охлаждане, по-лека и по-лесна за обработка конструкция. Проблемите при тези положения възникват от небалансираното термично натоварване в различни части на двигателя, което води до деформации и от там по-бързо износване. Второто неприятно обстоятелство е свързано с буталата, които са съвсем "икономични" и изглеждат 1/2 от нормалните бутала които сме свикнали да виждаме - по думите на монтьорите "без фусти" (имат предвид полата на буталото или неговата долна част).
Бутало нов тип
Бутало класическо
Новите бутала не са в състояние да се натоварят термично балансирано, т.е. има значителни температурни разлики между челото и основата, което води до неефективна работа на сегментите и "коксоване" на маслените пръстени, а от там и повишен разход на масло. Освен това, този по-орязан вид на буталото води до неравномерно износване на стената на цилиндъра (елипса), поради неправилно разпределение на освободената енергия в процеса на горене. В резултат, буталото започва да "клапа" в цилиндъра със съвсем лесно видима амплитуда.
Друг характерен проблем на новите двигатели е този със смазването, поради усложнената конструкция - напоследък в много двигатели освен стандартните елементи блок, глава, капак и картер, се добавят и още два - по един над и под блока с цел монтирането на тях на разпределителните валове (горе) и помпените елементи (долу). Към това се добавят и редица "дребни", но съществено влияещи елементи като уплътнения от пластмаса, кото бързу губят свойствата си (стават на кокал), износване на самата помпа и не добре разчетени маслени магистрали.
"Иновации" има и при задвижването на разпределителните валове, къде с цел опростяване, къде с цел олекотяване, къде с цел спестяване с помоща на калпава верига, с още по-калпав обтяжен механизъм (с корпус от алуминий и бутало от стомана), който сдава багажа много бързо поради разликите в температурните разширения и двигателя започва да издава странни звуци.
За "иновациите в конструкцията на коляновите валове и лагеруването им, чак не ми се говори...
Така стигам до извода, че трябва да се търси нов автомобил, но с технологично "стар" двугател от чугун - въпроса е има ли такива?
Последна промяна от Lupender на Пет 21 юни 2019 12:43, променено общо 1 път.
- samo_pechka
- Мнения: 8352
- Регистриран на: Пон 05 дек 2011 22:46
- Автомобил: YAMAHA Drag star 1100+XJ 900 58L
- Двигател: V-twin 2002 + R4 1989
Re: Особености на ДВГ на съвременните автомобили
Болна тема ми е и на мен. Любопитно ми е запознати колеги да споделят. После ще добавя и мои виждания по въпроса.
-
- VW експерт
- Мнения: 12769
- Регистриран на: Съб 07 мар 2009 13:41
- Автомобил: Skoda Octavia
- Двигател: AQY 2001
- Местоположение: Враца
Re: Особености на ДВГ на съвременните автомобили
https://autobild.bg/golf-%D1%81%D0%B5-% ... %81%D1%82/
Сигурно сте го чели.
+сервизният интервал до 30000км,който повечето хора спазват,че и прескачат.
Сигурно сте го чели.
+сервизният интервал до 30000км,който повечето хора спазват,че и прескачат.
- tdi fen
- Мнения: 4227
- Регистриран на: Пет 05 юни 2009 19:45
- Автомобил: Skoda Octavia 1U Renault Clio
- Двигател: TDI AGR
- Местоположение: София
Re: Особености на ДВГ на съвременните автомобили
има значение дали е бензин или дизел при дизела буталата не са такива,като тези които си дал съвсем са нормални,като от преди 20 години
-
- VW експерт
- Мнения: 12769
- Регистриран на: Съб 07 мар 2009 13:41
- Автомобил: Skoda Octavia
- Двигател: AQY 2001
- Местоположение: Враца
Re: Особености на ДВГ на съвременните автомобили
При дизела буталата не са проблем.
Но едни дюзи да кихнат,и си чао.
Но едни дюзи да кихнат,и си чао.
- Stivi
- Мнения: 8289
- Регистриран на: Пет 02 дек 2005 20:19
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Правец-Поморие
Re: Особености на ДВГ на съвременните автомобили
Не съм много наясно с устройството на новите двигатели,но все си мисля че поне за смяна на дюза не се налага да "разпукват" мотора като за бутала !
- forski
- Мнения: 4160
- Регистриран на: Пет 07 мар 2008 22:10
- Автомобил: SUZUKI SX4 S-CROSS Boosterjet
- Двигател:
- Местоположение: Сенник/Севлиево
- Контакти:
Re: Особености на ДВГ на съвременните автомобили
От какъв автомобил е това "ново бутало" защото всички нови двигатели звучи много общо казано?
- silent
- Мнения: 2618
- Регистриран на: Вто 15 юни 2004 22:41
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Re: Особености на ДВГ на съвременните автомобили
те и сегашните жени не са кат онези от едно време дето и на бой и на копане носеха....сега и те са така 2- 5 години и за нищо не стават трябва да се сменят...
Вероятно това важи и за мъжете но там нямам интереси и не съм запознат...
По темата всичко тече и всичко се променя. И в общи линии за добро.
Аз не споделям масовото мнение че всичко ново не става а всичко старо е прекрасно. Хеле пък от мнение на тъй наречените майстори ...Всички които пишем тук сме много далече от материята за да можем да хулим и псуем обективно...факт е обаче че често самите конструктори са изненадани от разминаването на теория и реалност ...и се случват гафове...но всичко е направено с цел моторите да са по леки с намалени маси на въртящите части с намалена инертност и намалено триене....затова новите двигатели са толкова различни и толкова повече вървят и толкова по малко харчат...ако някой иска да си стои в каменната ера да се качва на олдтаймерите...и да... не се гони голям ресурс поради това което по-горе съм написал и поради все по-консуматорско ориентираното общество...за което един 5 годишен автомобил е остарял на 7-8 е антика а на 10 е за бракуване....това че ние сме боси безпарични киртаци си е наш проблем и никой производител няма да се трогне от нашето желание да караме читава скраб дето вече веднъж е изхвърлена като остаряла и амортизирана...
Вероятно това важи и за мъжете но там нямам интереси и не съм запознат...
По темата всичко тече и всичко се променя. И в общи линии за добро.
Аз не споделям масовото мнение че всичко ново не става а всичко старо е прекрасно. Хеле пък от мнение на тъй наречените майстори ...Всички които пишем тук сме много далече от материята за да можем да хулим и псуем обективно...факт е обаче че често самите конструктори са изненадани от разминаването на теория и реалност ...и се случват гафове...но всичко е направено с цел моторите да са по леки с намалени маси на въртящите части с намалена инертност и намалено триене....затова новите двигатели са толкова различни и толкова повече вървят и толкова по малко харчат...ако някой иска да си стои в каменната ера да се качва на олдтаймерите...и да... не се гони голям ресурс поради това което по-горе съм написал и поради все по-консуматорско ориентираното общество...за което един 5 годишен автомобил е остарял на 7-8 е антика а на 10 е за бракуване....това че ние сме боси безпарични киртаци си е наш проблем и никой производител няма да се трогне от нашето желание да караме читава скраб дето вече веднъж е изхвърлена като остаряла и амортизирана...
-
- VW експерт
- Мнения: 12769
- Регистриран на: Съб 07 мар 2009 13:41
- Автомобил: Skoda Octavia
- Двигател: AQY 2001
- Местоположение: Враца
Re: Особености на ДВГ на съвременните автомобили
Stivi написа:че поне за смяна на дюза не се налага да "разпукват" мотора като за бутала !
За финансовата страна на въпроса иде реч.
5000лв за 4 дюзи в Автомотор, за дръта С4.
- Кайзен
- Мнения: 1511
- Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Германия
Re: Особености на ДВГ на съвременните автомобили
В сравнение с почти 8 000лв за ремонт на TSI..
Май е по-добре да смениш дюзите.
Май е по-добре да смениш дюзите.
- Водния дух1
- Мнения: 3481
- Регистриран на: Вто 21 май 2013 21:17
- Автомобил: Golf 3 variant
- Двигател: 1Z
- Местоположение: Русе
Re: Особености на ДВГ на съвременните автомобили
Всичко вече се прави за малко пари -говоря за производителя. От всичко се пести . И лошото е ,че не само при автомобилите е така,ами всичко- от храните до корабите. Нали сте чували за планирано стареене .Може ли автомобил ,произведен след 2008,2010 да изкара толкова години както нашите кошници?- не.
- kris11
- VW експерт
- Мнения: 13422
- Регистриран на: Нед 06 фев 2005 23:04
- Автомобил: VW Sharan 7M8
- Двигател: ADY_DBU_LPG LANDIRENZO OMEGAS
- Местоположение: Варна
- Контакти:
Re: Особености на ДВГ на съвременните автомобили
Zdravko Zankov написа:5000лв за 4 дюзи в Автомотор, за дръта С4.
Миналото лято носих неща в Булавто /ивеко/ подобна цена казаха на 1 с Ивеко голям бус- а не щял да го кара докато се движи - ама то зад него димна завеса , па и няма тяга - ама не му пука
-
- VW експерт
- Мнения: 12769
- Регистриран на: Съб 07 мар 2009 13:41
- Автомобил: Skoda Octavia
- Двигател: AQY 2001
- Местоположение: Враца
Re: Особености на ДВГ на съвременните автомобили
Кайзен написа:В сравнение с почти 8 000лв за ремонт на TSI..
Май е по-добре да смениш дюзите.
Май е по-добре да я хвърлиш на боклука.
- group®
- Темерут
- Мнения: 9869
- Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
- Автомобил: Passat B8 Alltrack
- Двигател: DFCA
- Местоположение: София
Re: Особености на ДВГ на съвременните автомобили
Поздравления за темата
Читави дизели има.
При бензиновите е плачевно положението.
Отчасти се дължи на факта, че при дизела няма почти нищо ново. Основните въведения са в пречистването на газовете.
При бензина са една камара нескопосани експерименти.
И не само във ВАГ.
Другото - дизелите се слагат и на бусове, големи джипове/пикапи и т.н. Там, където се иска повече ресурс. И ако не са същите, то са на същата база и в леки коли. Та повече може да изпадне някой читав.
При бензина - няма такова нещо. Има само в луксозния клас, но нищо не се пренася в нормалните коли. За бусове и дума не може да става.
Някои японски марки започнаха тенденция на възраждане на стари, култови двигатели, но май ще е повече бутикова история. Иначе спират някои много добри и доказани бензинови мотори, които продаваха извън Европа. Та и тоя лъч гасне ...
В общи линии - Европата я съсипаа!
И другия определящ пазар - Китай, с тяхното Евро 6, също съсипа двигателите
Така или иначе, до няколко години няма да има значение ДВГ.
Читави дизели има.
При бензиновите е плачевно положението.
Отчасти се дължи на факта, че при дизела няма почти нищо ново. Основните въведения са в пречистването на газовете.
При бензина са една камара нескопосани експерименти.
И не само във ВАГ.
Другото - дизелите се слагат и на бусове, големи джипове/пикапи и т.н. Там, където се иска повече ресурс. И ако не са същите, то са на същата база и в леки коли. Та повече може да изпадне някой читав.
При бензина - няма такова нещо. Има само в луксозния клас, но нищо не се пренася в нормалните коли. За бусове и дума не може да става.
Някои японски марки започнаха тенденция на възраждане на стари, култови двигатели, но май ще е повече бутикова история. Иначе спират някои много добри и доказани бензинови мотори, които продаваха извън Европа. Та и тоя лъч гасне ...
В общи линии - Европата я съсипаа!
И другия определящ пазар - Китай, с тяхното Евро 6, също съсипа двигателите
Така или иначе, до няколко години няма да има значение ДВГ.
- toraborat
- Мнения: 934
- Регистриран на: Пет 19 апр 2013 22:09
- Автомобил: VW Bora
- Двигател: ASZ 2002
- Местоположение: София
Re: Особености на ДВГ на съвременните автомобили
Ваг групата още предлага MPI... Те са си пушка, голф 3 :) Че и газчица може.
Върни се в “Общи автомобилни дискусии”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 76 госта