За обороти, въртящ момент и смяна на предавки

Печките са на мода. Дори и дизела да е по-скъп феновете му са много...
Потребителски аватар
fur1ous
Мнения: 1735
Регистриран на: Пет 14 окт 2011 15:21
Автомобил:
Двигател: CFMA
Местоположение: София

Re: За обороти, въртящ момент и смяна на предавки

Мнениеот fur1ous » Сря 05 ное 2025 11:55


Traytor написа:Маховика и тампоните на мотора като че ли са най-потърпевши от индикатора за смяна на предавка.


Тия двете споменати най много страдат от старт-стоп.

thanis написа:Също така, ниска предавка с яко натиснат педал е рецепта за изкривени бутала и гръмнал цилиндър, заради LSPI (самозапалнване на гориво въздушната смес преди колата да е пуснала искра, поради голям товар).


Извинявай, ти да не живееш в 1970-та? Питам.. защото тогава беше така, в нито една съвременна кола нищо няма да гръмне ако искаш само до долу педала я карай и превключвай на 1500 оборота.
ECU-то не позволява такива глупости няма да ти гръмне нищо, освен ако не вярваш в митове




thanis
Мнения: 1930
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: За обороти, въртящ момент и смяна на предавки

Мнениеот thanis » Сря 05 ное 2025 12:16


Така наречения knock sensor е реактивен сензор, а не проактивен.

Възможно е при определени условия да се получи самозапалване(детонация) извън ГМТ, което от своя страна води до значително повишаване на налягането и напреженията над частите не когато трябва и може да доведе до ред "приятни резултати", като най-фаталния от които е пробит блок.

Това не означава, че е гарантирано. Съвкупност от много фактори е, един от които висока компресия и ниско октаново число. Повечето автомати, ще свалят предавка и няма да допуснат да се седи много в този режим.

Има блокове със стени от сорта на 1.5-2мм алуминиева сплав с дизайн както са Ecoboost на Форд двигателите, сиреч с обграждаща водна риза, компресия от калибъра на 10:1 и нагоре

Когато караш ръчна кутия, водача е основния фактор. ЕCU-то може да коригира след като засече knock-a, ама риска си е там.

Модерните коли в общия случай се проектират за водачи идиоти, а не за хора които са "наясно" с колите.

Реалистично шанса е наистина много малък, но съществува.

Пак казвам товара над мотора когато говорим за 1.0 ecoboost 125 к.с. монтиран на Ford Мондео комби 1500кг натоварено на макс с климатик по байр в Търново е коренно различен от примерно 1.0 72к.с. Тойота Aygo без климатик сам водач в Холандия на равно, нищо че и двата двигателя ще се карат в форсират от 1200 оборота на макс натиснат педал.

Мондеото в тази ситуация има в пъти по-висок риск да "изгърми" нещо.

Най-засегнати са бензинови "икономи" двигатели с алуминиеви блокове, висока компресия и висока мощност на литър.


Потребителски аватар
fur1ous
Мнения: 1735
Регистриран на: Пет 14 окт 2011 15:21
Автомобил:
Двигател: CFMA
Местоположение: София

Re: За обороти, въртящ момент и смяна на предавки

Мнениеот fur1ous » Сря 05 ное 2025 13:10


Knock sensor е реактивен, ама ECU-то не е тъпо и работи с адаптивни карти, след първите няколко детонации вече знае при какви условия се случват и си дърпа запалването превантивно.
Това е knock retard strategy, не е 1975-та с делко и чукче.

+ това LSPI не е това, което описваш. То се случва при малки двигатели с директно впръскване, не при всяка кола с електронен дросел.
При нормална кола с адекватен софтуер няма как да получиш LSPI само защото си натиснал педала на ниски обороти.

При пълна газ на ниска предавка ECU-то няма да отвори дросела 100%, нали имаш така наречените "torque limiting" и "load control", т.е, каквото и да си мислиш, колата вече сама се пази.

А това с "пробития блок" звучи като от списание от 80-те.


thanis
Мнения: 1930
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: За обороти, въртящ момент и смяна на предавки

Мнениеот thanis » Сря 05 ное 2025 13:28


Ще ти задам така въпрос. От 140км/ч от 6-та като вкарам 2-ра и пусна напълно съединителя, колата щот е умна, ще се спаси ли ?

Както казах, това не е фактор засягащ всички коли от всички производители когато караш с 1000-1300 оборота и искаш голяма мощност.

Просто обороти сами по себе си нищо не значат за товара на един двигател. Едно е 4.4 V8 друго е 0.9TCE с 1200 оборота и макс товар.

да се появи LSPI не е самодостатъчно условие ниски обороти + голям товар.

Има нещо наречено умора на материала, което си е цяла отделна наука.

Не съм казал if - else, ама както и да е.

Нямам какво повече да добавя към казуса - не се опитвам да те убедя в нищо, просто не винаги каране на каква да е кола в диапазон под 1500 оборота е най-разумното нещо


Потребителски аватар
fur1ous
Мнения: 1735
Регистриран на: Пет 14 окт 2011 15:21
Автомобил:
Двигател: CFMA
Местоположение: София

Re: За обороти, въртящ момент и смяна на предавки

Мнениеот fur1ous » Сря 05 ное 2025 13:33


Не може да сравняваш LSPI и адаптивна стратегия с нормално каране и това да вкараш 2-ра при 140, това не е "товар", това е механичен удар, и няма нищо общо.
ECU-то не е проектирано да спасява човек от умишлена глупост.

Никой не говори за каране под 1000 оборота. Говорим за 1100-1500 при нормално натоварване, където в съвременните ДВГ няма никакъв риск, ECU-то си знае работата и LSPI не е фактор.

А иначе умора на материала не идва от натискан педал, а от дългосрочно натоварване и термоцикли и няма общо с темата.


thanis
Мнения: 1930
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: За обороти, въртящ момент и смяна на предавки

Мнениеот thanis » Сря 05 ное 2025 13:45


Има значение пластичната деформация за умората на материала и както сам споделяш, това е фактор от натоварване и термоцикли. Едно е алуминиев блок, друго е чугун. Едно са 10 000 км, друго са 250 000. Едно са 300 студени старта за 10 000км, друго са 7000. Едно е гориво по EN228, друго е бензина на бай Стамат от село, Всички тези неща малко или много допринасят риска за съществен проблем от LSPI в общия случай ще се предаде я бутало, я мотовилка, я някой пръстен.

Не съм казал умора на материала = натиснат педал.

Явно не се изразявам правилно.

С удоволствие бих преминал на лично, да не разводняваме само двамата темата.


Потребителски аватар
PzKpfW
Мнения: 247
Регистриран на: Нед 02 ное 2008 3:48
Автомобил: Golf 6
Двигател: CAYC
Местоположение: София
Контакти:

Re: За обороти, въртящ момент и смяна на предавки

Мнениеот PzKpfW » Сря 05 ное 2025 23:34


Индикатора за превключване на предавките е направен само с цел да се влезе в обявения в рекламната брошура разход на гориво. При Голф 6 ако се опитам да го следвам се получава така, че ме кара да държа обороти под 1400, където двигателя работи с повишени вибрации и едвам реагира на подаването на газ. Който е карал по-стари коли веднага ще усети, че нещо не е наред.

Понеже се споменаха камиони: Новите камиони Евро 6 имат софтуер който да ги държи на ниски обороти дори когато не е оптимално, само и само да имат нисък разход на гориво и да покрият еконормите. Заради екологичните стандарти се използва ultra low SAPS масло 5W30. Помпата, лагерите и тн са непроменени от Евро 3, които работят с 10W40. Резултатите са, че има масово повлекли лагери на двигатели още преди да са направили милион километра, което грубо е около половината живот на камиона. В същото време има двигатели Евро 5 и по-стари на над 2 милиона километра, които не са отваряни.

При камиона има опция да се следи налягането на маслото в реално време, при колите не. Налягането на маслото зависи от оборотите на помпата, която пък се върти от двигателя. Ниски обороти и пълно натоварване означава максимално натоварване на лагерите на двигателя, при ниско налягане на маслото. Също така при ниските обороти на двигателя има и ниски обороти на водната помпа, което внася допълнителен "нюанс".

Само за справка: Камиона сутрин на студено в ден като днешния държи налягане на маслото на празен ход 5.5 bar. При температура на маслото 100 градуса налягането на празен ход е 1.2bar. В същото време при 1500 оборота налягането е над 5 bar при температура 100 градуса (двигател D2676LFL, Евро 6Б)


Потребителски аватар
fur1ous
Мнения: 1735
Регистриран на: Пет 14 окт 2011 15:21
Автомобил:
Двигател: CFMA
Местоположение: София

Re: За обороти, въртящ момент и смяна на предавки

Мнениеот fur1ous » Чет 06 ное 2025 9:30


Всичко, което описваш е вярно за тежкотоварни дизели, не за бензинови леки коли.
При камион с 25 литра масло и маслена помпа с механично управление на 600 оборота нещата са други.
При бензинов мотор с електронен дросел, променлив аванс и knock control, дори на 1200 оборота ECU-то следи налягане, смес, аванс и температура и няма сценарий, в който да му повлекат лагерите, защото си подал газ.


Потребителски аватар
walentin
Мнения: 526
Регистриран на: Чет 22 мар 2007 19:28
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: За обороти, въртящ момент и смяна на предавки

Мнениеот walentin » Чет 06 ное 2025 13:16


Lupender написа:Пускам темата поради възникнал спор по повод съветника за превключване на предавките. Пътувахме из Родопите с жената и на връщане и дадох да кара аудито (с ръчна кутия). Тя взе да превключва предавките според указанията на съветника, а аз и направих забележка да не го прави, а да се ориентира по звук и да превключва на малко по-високи обороти - около 1700-1800, а не да ми кара със 70 на 6-та (ебати съветника). Завърза се спор и тя реши да ползва за арбитър един познат майстор монтьор, който съсвсем ме утрепа - каза, че инженерите знаели по-добре от мен :mhihi Според мен съвсем обективно, колата не се чувства добре на висока предавка с ниска скорост при обороти около 1250 и някак си се мъчи, независимо от съветника.
Спорът си е спор, но въпросът е какви могат да са последствията за мотора? Според мен със сигурност няма да е добре за горивния процес. Предполагам ще има неефективно изгаряне и натоварване върху бутала и КВ.
Имам подозрение, че препоръките имат отношение към декларираните от производителя данни за разход на гориво. Освен това като направя съпоставка между графиките на въртящ момент и мощност на производителя и тези от диното (когато правих ремап) установявам някои несъответствия. Вероятно, съветника стъпва на графиката на производителя, която на практика не е съвсем коректна (прилагам ги).
Според вас, какво може да му стане на мотора, а вероятно има отражение и върху СК, ако системно се кара според съветника за превключване на предавките? И друг въпрос - при автоматите, алгоритъма за превключване също ли е такъв (като съветника при ръчката) - да превключва преждевременно с цел да държи мотора на максимално ниски обороти с цел пестене на гориво?
Данни мощност и въртящ момент.png


Голема грешка! С жена не се спори - това първо. И второ - по дифолт - жените не разбират нищо от машини, камо ли за усет към оборотите! Виж ги как карат.


Потребителски аватар
Andonov
Мнения: 3929
Регистриран на: Вто 06 мар 2007 8:44
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Ямбол
Контакти:

Re: За обороти, въртящ момент и смяна на предавки

Мнениеот Andonov » Чет 06 ное 2025 13:40


Предложението за по-висока предавка е само като мотора е разтоварен при ръчна кутия, както и колегата @nikolay_ss сподели. Когато е автомат си има и в него карти за превключване както нагоре, така и надолу, като си "приказват" с моторния компютър, вземайки предвид натоварване и наклон на пътя.


Потребителски аватар
К.Одаджийски
VW експерт
VW експерт
Мнения: 12172
Регистриран на: Пон 11 сеп 2006 20:11
Автомобил: Saab 9-3 SS ARC
Двигател: B207L
Местоположение: София / Берковица

Re: За обороти, въртящ момент и смяна на предавки

Мнениеот К.Одаджийски » Нед 16 ное 2025 7:49


Карах едно поло преди време с ръчна кутия и такъв съветник за превклюване на предавките по околовръстното на София от Симеоново до Враждебна, честно казано доста пъти успях да му кажа на тоя съветник, че мога да убия мотора. Нагоре съветва смяна на ниски обороти, надолу не съветва изобщо докато не се разтресе, полото беше 1,4 бензин 75 к.с с 5 предавки. Карах и един фокус 1,6 екобууст 150 к.с на равно при 70 км по Ботевградско съветва включване на 6-та предавка и в интерес на истината ускоряваше доста прилично при подаване на газ и колата беше много приятна за лежерно каране с учудващо добър въртящ момент и отговор при управление дори и през Петрохан в двете посоки с доста нисък разход на гориво. Аз успявах да я докарам до 7 на 10 градско в София и 6 на 100 София до Берковица и обратно, засечено на колонка. Саабът ми е 2.0 бензин 210 к.с автоматик, айсин на 20 години. Минавам през цяла София без да мина 2000 оборота, на 30 км в час трета предавка, на 40, четвърта и на 50 вече е на пета предавка. При леко подаване на газ си ускорява на моментната предавка, ако подам повече от 30% газ сваля една предавка. С такова лежерно каране дава среден разход около 10 на 100 в София и на дълъг път съм го свалял на 6,5 на 100. Братчеда има бензиново волво 2 литра 250 к.с с 8 степенен айсин, тая кола в нормален режим трудно прехвърля 1700-1800 оборота и индикаторът е в еко позиция. Минеш ли на спортен режим работата вече става друга.
Та до усещане и опит е това с ръчните предавки и според мен проблемите не са толкова за мотора защото там наистина има електроника която да го предпази и от забавена или преждевременна смяна едва ли ще има какво да се счупи за тая сметка много страда съединителя и скоростната кутия

П.С Извинете ме, че в тема за дизелови коли приказвах само за бензинови, но само такива съм карал, дизели само на клиенти и то за някой тест


Потребителски аватар
w_smith
Мнения: 2325
Регистриран на: Сря 27 апр 2005 15:31
Автомобил: Golf 3_Volvo XC70
Двигател: AHU 1997_D5244T10_2010
Местоположение: София
Контакти:

Re: За обороти, въртящ момент и смяна на предавки

Мнениеот w_smith » Вто 18 ное 2025 15:27


Потвърждавам думите на Одата. Моето Волво също не стига 2000 оборота и 70 включва 6та и там върви с 1300 оборота. Моето обаче е дизел 2.4 петак. Не се усеща задъхване заради ниските обороти, а ако поискаш нещо от него веднага сваля 1,2 или 3 предавки.


Потребителски аватар
Lupender
Мнения: 792
Регистриран на: Съб 29 окт 2011 18:22
Автомобил: Audi A4 B9
Двигател: EA 288
Местоположение: Благоевград

Re: За обороти, въртящ момент и смяна на предавки

Мнениеот Lupender » Вто 18 ное 2025 15:38


Да, има значение каква СК и респективно предавателните числа, както и обема и броя на цилиндрите. Имах БМВ Е36 с 2,5 бензинов шестак с по-къса кутия (пауър драйв), с която на 5-та вървеше и с 40, но при 120 оборотомера беше на 3000. Карал съм и 2.4 дизелов петак, където също не му беше проблем да "къкри" на тихи обороти на висока предавка, но аудито нещо не ги усеща така добре ниските обороти на висока предавка, независимо от съветника. При автомата сигурно щеше да свали 1-2-3 предавки в зависимост от силата на натиска на педала на газта... Аз ще си карам както си знам и както се казва - каквот-такова :-)



Върни се в “Дизелови агрегати”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 109 госта