Благодаря !
Aз също пробвах да го кажа с няколко думи, ама видях, че не стана и объркахме хората още повече

.
Темата си заслужава внимание и затова реших да го опиша на дълго и на широко, за да е възможно най-ясно.
Да, точно така е - когато EGR клапанът е затворен, обменника няма възможност да работи, независимо в какво положение е вакуумната му клапа, защото няма поток на газовете.
Сега, ако трябва да сме напълно изчерпателни, а аз обикновено гледам да съм, дори EGR клапана да е затапен /затворен, теоретично обменника пак ще се нагрява от газовете, защото налягането в колекотора не е постоянно и изменението му поддържа някакъв поток на газове в самия обменник (завихряне и т.н.), отделно е точно зад турбината и изп. колекор, та те го греят и външно, но това е много по-неефективно, спрямо нормалния поток газове през обменника, при работещ EGR клапан.
До колкото ми е известно и каквото съм чел, EGR клапанът на този двг. работи основно в режим на празен ход, както и в движение, когато условията позволяват - двигателя поддържа що годе константни обороти и/или не е особено натоварен и т.н. При този тип EGR клапан, където клапата му е електромеханична, има възможност за частично отваряне на различни %-ти, което се регулира прецизно от ECU, според условията и натоваряването на двигателя. Възможността за това по-прецизно отваряне, му дава възможност да работи по-дълго и по-често, ако го сравним с по-старите варианти на EGR клапани с вакуумно управление.
При ускорение, е затворен напълно, така е, защото целият поток газове се използва за турбокомпресора, отделно на двг тогава му трябва макс. количество кислород (свеж въздух) и изгорели газове нямат място там.
При регенерация също е затворен, така е, но тогава целия двг. е в съвсем друг режим на работа.
Google AI не е най-подходящият източник за достоверна информация, ама в случая се припокрива с това, което и аз зная и съм чел насам-натам :
"The EGR valve on a CFFB engine is active when the engine is at idle or low load to reduce NOx emissions, and it is closed during startup and full acceleration to allow for maximum power. When the engine requires more power, the valve closes to ensure a higher concentration of oxygen for more efficient combustion. "
Да разгледаме един студен неделен ден - запалваме дизела студен и го оставиме да си работи на п.х. за някакво време. Тогава EGR работи и подпомага загряването на двигателя с вкарване на топли газове в цилиндрите. После тръгваме да излизаме от града и ако няма резки ускорения и натоварвания (все пак е неделен ден

), EGR предимно работи, но на по-малки %-ти и продължава да подпомага загряването. Достигаме 50 градуса, където в играта влиза и обменника и когато EGR е отворен на някакви %-ти, има няккаъв поток от газове през него и той също зачпова да подпомага загряването. Двг вече е позагрял, ние пък сме вече извън града и караме примерно на темпомат с 90-100км/ч, по сравнително равен път, двг тогава не се товари кой знае колко и това дава възможност на EGR отново да е частично отворен, което значи, че през обменника минават газове и той подпомага загряването на двг. Неговата работа (на обменника) компенсира това, че двигателя не грее много, защото не е натоварен, а пък от другата страна парното консумира голяма част от топлината, за да отоплява купето. Разбира се има много "ако", но общо взето това е.
В тази идилична картинка, ако EGR клапана не работи или пък обменника не работи, двигателят ще закове едни 60-70 градуса раб. температура и докато не дойде 2-3км изкачване, за да започне да грее, ще си остане така...
