Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
bobbyd
Мнения: 23
Регистриран на: Нед 18 юли 2010 20:16
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Sofia

Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)

Мнениеот bobbyd » Сря 30 сеп 2015 21:53


Реших да пусна тази тема, тъй като наскоро се сблъсках с проблем с утечка и установих, че голяма част от инструкциите, които витаят из интернет пространството по темата „как се измерва утечка“ са най-малкото заблуждаващи или непълни. Двете най-основни заблуди са, че трява да:

1.(ГРЕШНО) Разкачвате кабел от клема на акумулатор и след това да свържете мултицета последователно;
2.(ГРЕШНО) Вадите предпазители един по един с надеждата да се установи от коя верига идва утечката.

НЕ следвайте горепосочените указания, ако искате да установите максимално точно къде е проблема и да не се лутате.
(1). Ако разкачите кабел от акумулатора (независимо „плюс“ или „минус“ ) рискувате утечката да изчезне за момента и да не се появи при последователното свързване чрез мултицета – така може да се заблудите, че утечка изобщо няма и тя може да се появи след следващото запалване и да остане след като загасите и заключите.
(2). Ако вадите предпазителите един по един рискувате да получите „фалшиви“ данни. Това е обяснено много добре в приложения технически бюлетин на VW,в който се казва, че изваждането и връщането обратно на даден предпазител при автомобилните CAN- шини, може да „събуди“ системата и да предизвика консумация в друга верига (изпитах това на гърба си и мога да потвърдя, че е абсолютно вярно).

Technical_bulletin_VW.pdf
Технически бюлетин на VW
(489.92 KиБ) Свален 2345 пъти


И така стигаме до същността на нещата – как да измерим утечката, така че да сме сигурни в крайния резултат ако сме въоръжени само с най-обикновен мултицет. Според мен е най-добре да се измери първо общата утечка, използвайки следния метод:

А. Измерване на обща утечка: след като загасите автомобила заключете с дистанционното и изчакайте най-малко 2 часа (вж бюлетина на VW по-горе, стр. 2) като преди това „излъжете“ алармата, че шофьорската врата и предния капак са затворени (бутнете щифта с отвертка, за всеки автомобил е различно, така че е добре да се поинтересувате как точно става за вашия). След това настройте мултицета да измерва ампераж (10 А) и поставете сондите му на правилните гнезда, както е показано на по-долната картинка.

multicet_10amp.JPG
Настройка мултицет, 10 ампера


След това разхлабете минусовия кабел на акумулатора, но не го откачвайте. Тук ще е най-добре да имате помощник до себе си, но с малко повече сръчност може да се справите и сами. С лявата ръка поставете сондата на мултицета отгоре отвесно директно върху клемата на акумулатора, а с дясната ръка хванете другата сонда и я допрете до самия кабел (на същата клема, който току-що сте разхлабили) като същевременно държите здраво кабела със същата дясна ръка. Бавно извадете минусовия кабел нагоре, така че сондата, която държите с лявата ръка да остане „вътре“ в „пръстена“ на кабела. Ако не ви става много ясно какво точно трябва да се направи, изгледайте долното видео (не е нужно да разбирате английски, само вижте действието).

https://www.youtube.com/watch?v=PYUoXApI89Q

По този начин в момента, в който октачите кабелът от клемата, токът продължава да тече през мултицета и не се прекъсва веригата, следователно няма опасност утечката да изчезне. След като вече токът минава през мултицета, погледнете какво показва дисплея: ако показанието е до 0.04 (или до 0.05 за Phaeton, вж. технически бюлетин на VW по-горе, стр.2) значи няма проблем – това е нормална консумация за автомобил VW, който е в „спящ“ режим. Ако стойностите са по-високи, тогава преминаваме към стъпка Б., описана по-долу. Сега върнете внимателно кабела върху клемата като внимавате да не ви се изплъзне сондата на мултицета (което ще доведе до нежелано прекъсне веригата). След това махнете мултицета и си затегнете минусовия кабел върху клемата на акумулатора.

Б. Установяване на веригата на утечката: Както написах в началото - не трябва да се вадят предпазители. Това, което следва да се направи оттук нататък е да се измери т.нар. пад на напрежението като се мине през всеки предпазител един по един. За да пристъпите към тази стъпка трябва да сте сигурни, че автомобилът е в „спящ“ режим от поне два часа, т.е.всичко е угасено и заключено и алармата е пусната. Ако сте минали през стъпка А., това вече е направено. Настройте мултицета да мери мили-волтове (не ампери, не волтове) както е показано на картинката по-долу.

multicet_mV.JPG
Мултицет настройка милиампери


Отворете таблото с предпазителите и се вгледайте в тях. Всеки предпазител има по 2 пин-а („метални точки“) в двата края. Поставете сондите на мултицета върху пин-овете както е показано на долната снимка (няма значение къде слагата черната или червената сонда):

mV_fuse_pins.JPG
Измерване пад на напрежението на предпазител


За по-голяма яснота и повече детайли силно препоръчвам да изгледате долното видео (на английски е, но отново е доста добре онагледено).

https://www.youtube.com/watch?v=T6rDTtxaeJ4

Запишете си точните стойности за всеки един предпазител, за който мултицета покаже стойност различна от 00.0 mV. Стойностите различни от 00.0 mV показват, че през съответния предпазител в момента протича ток и трябва да се анализира дали това е в нормите (по-горе посочихме, че е нормално да има постоянна консумация от максимум 40 mA при „спящ“ режим). Измерените стойности на предпазителите не показват ампераж, а само пад на напрежението, който се измерва в миливолтове (mV). За да конвертирате mV в mA използвайте таблицата от 6-7 стр. на прикачения по горе технически бюлетин на VW. По-долу ще разгледам просто един пример от нея за да стане по-ясно. Ако например мултицета отчете 0.3 mV пад на напрежението на 5-Aмперов предпазител, то това означава, че през него протича ток от 20 mA. По-долната картинка илюстрира примера:

example.JPG
Примерно конвертиране mV в mA


Сега сумирайте всички конвертирани стойности в mA. Ако сумата им е над 40 mA, значи има утечка. Разгледайте детайлно всички предпазители с най-големи конвертирани в mA стойности – най-вероятно проблемът е в някой от тях.

Надявам се да съм бил полезен!




Потребителски аватар
vlado_tonev
Мнения: 5497
Регистриран на: Нед 18 ное 2007 1:54
Автомобил: GOLF MK4 1.9TDI
Двигател: ALH 2000
Местоположение: София
Контакти:

Re: Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)

Мнениеот vlado_tonev » Сря 30 сеп 2015 22:07


Евала,колега!!! :bowdown С твоята тема,днес научих нещо много важно.Оценявам труда ти да опишеш всяко едно нещо в детаили. :beer


Потребителски аватар
Milanov
Мнения: 619
Регистриран на: Сря 23 май 2007 15:03
Автомобил: passat B6
Двигател: TDI
Местоположение: София
Контакти:

Re: Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)

Мнениеот Milanov » Чет 01 окт 2015 9:46


Колега, Много добре описано!
Благодаря


Потребителски аватар
DoH_KuXoT
VW експерт
VW експерт
Мнения: 4911
Регистриран на: Пон 12 сеп 2005 14:01
Автомобил:
Двигател:

Re: Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)

Мнениеот DoH_KuXoT » Чет 01 окт 2015 10:19


:bowdown ето и едно файлче за директно принтиране , това отива директно в сервизната книжка :th_up
Прикачени файлове
утечка.docx
(197.35 KиБ) Свален 3795 пъти


Потребителски аватар
siso_k
Мнения: 1221
Регистриран на: Вто 10 авг 2010 9:29
Автомобил: 1999 VW Golf
Двигател: AKL
Местоположение: Ветровития град
Контакти:

Re: Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)

Мнениеот siso_k » Нед 18 окт 2015 11:05


Имам едно питане - става въпрос за Golf 4.

Вчера като се опитах да запаля и не можах - акумулатора беше паднал. Измерих с мултицета - показа 11,74 V.
Днес искам да премеря за утечка. Алармата ми е допълнително слага и вчера не я включих, а заключих само с ключа.

Дали сега като отключа и отворя вратата (светват плафоните и се задейства бензиновата помпа) колата ще излезе от този "спящ режим"?


Потребителски аватар
nasko1978
Мнения: 2178
Регистриран на: Сря 25 юли 2007 9:47
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Nürnberg ,Перник

Re: Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)

Мнениеот nasko1978 » Нед 18 окт 2015 12:05


Благодаря ти колега!
Много полезно,много ясно обяснено! :bowdown


Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 5702
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)

Мнениеот ktamen » Нед 18 окт 2015 16:05


Ако закрепите едната сонда към някое болтче по купето, гимнастиката с откачането на минусовата клема ще е много по-лесна. Защото ще трябва да притискате само едната сонда към минусовата клема на акумулатора. Освен това след първото замерване на обхват 10А, ако консумацията позволява е желателно да направите още едно измерване на обхват 200мА. Грешката при 10А обхват обикновено е няколкостотин мА и затова при мерене на малки токове при 10А обхват не може да се разчита на показанията на мултицета.
Така или иначе браво на колегата за старателните обяснения.


Потребителски аватар
Stoyanov_Vw
Мнения: 523
Регистриран на: Вто 06 дек 2011 1:31
Автомобил: Golf Mk4
Двигател: 1.9 TDI AHF
Местоположение: Bourgas

Re: Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)

Мнениеот Stoyanov_Vw » Нед 18 окт 2015 16:33


Страхотна тема. Браво, колега!


drotomir
Мнения: 508
Регистриран на: Съб 27 окт 2012 20:30
Автомобил: Polo 9N3 2008 1.4 16V
Двигател:
Местоположение: warna

Re: Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)

Мнениеот drotomir » Нед 18 окт 2015 17:10


Да допълня че при 0,05А или дори 100 ма консумация и късия път през който мерим пад на напрежение ако въобще има такъв в което аз силно се съмнявам че мултицета ще го хване .
Или нагледно ето
Специфично съпротивление на медта 0,017 ома мм2/м , приемаме че горе долу мястото където прогаря предпазиителя е 1 мм2 , дължината е 1 см най много , делим 0,017 ома на 100 за да намерим колко е съпротивлението за 1 см и то е 0,00017 ома.
Пада на напрежение е произведението от тока в ампери по съпротивлението в омове или 0,1х0,00017=0,000017 V или в миливолтове за да е по лесно 0,017 миливолта . На повечето мултицети в обхвата за мерене на миливолтове е до втората цифра след запетаята която дори без подадено напрежение се мени от 0 към 1 т.е забравете за тоя метод освен ако утечката не е повече от 5Ампера или не разполагате с някой уред дето мери микроволтове.


bobbyd
Мнения: 23
Регистриран на: Нед 18 юли 2010 20:16
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Sofia

Re: Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)

Мнениеот bobbyd » Сря 21 окт 2015 22:31


Здравейте колеги,

Благодаря за хубавите коментари! Мисля, че имаше нужда от подобна тема и виждам още полезни неща, които препоръчват колегите (ще ги добавя в оригиналния пост). Искам само да доуточним някои неща, тъй като моите наблюдения от ежедневното двумесечно измерване са малко по-различни:

@ktamen По мое мнение на обхват 10А грешката не е чак толкова голяма (няколко стотин мА ми се струва множко) ако използваме приличен мултицет (например моя, който е и горе на снимката струва 20 лв. и смятам, че дава доста точни показания). При заключен автомобил, консумацията на обхват 10 А ми показва 0.02/0.03 А и наистина това е реалната консумация, т.е. вариацията е не повече от 5-10 мА според мен (но не и 100 мА). Но наистина е много добра идея да се намали обхвата след първото измерване за по-голяма точност, ако разбира се показанията го позволяват (т.е. първото измерване е под 0.2 А). Закрепянето на сондата също е добра идея, стига да е тип "щипка". Моята не е, но вече движението съм го отработил до съвършенство :)

@drotomir Според таблицата, прикачена в първия пост, а и според мои лични измервания мога да кажа със сигурност, че може да се измери пад на напрежението на предпазителя. Моя мултицет измерва до една десета от миливолта (т.е. 0.1 mV). Ако погледнем примера от първия пост там се вижда, че на предпазител който е 5А при консумация само 20 mА мултицета трябва да отчете 0.3 mV. Имаш право, според мен, при предпазителите с по-голям капацитет - например при 30 А предпазител, реално не може да се хване по-малка утечка от 60 мА както е видно от таблицата, защото при тази стойност е и най-ниското възможно показание на аматьорския мултицет (т.е. 0.1). Все пак си струва да се мине един по един, преди да започнат да се вадят директно. Ще добавия и тези ценни подробности в оригиналния пост.

Много благодаря за поясненията!

Поздрави!


nasko_85
Мнения: 17
Регистриран на: Съб 09 яну 2016 4:15
Автомобил: VW PASSAT 3B
Двигател:

Re: Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)

Мнениеот nasko_85 » Нед 07 фев 2016 20:45


Здравейте,
Повдигам темата защото съм собственик от скоро на Passat 2.5TDi 4motion 4x4. И забелязах, че акумулатора се скапва много бързо и реших да видя да замеря отечката тази вечер. Показанието беше 0,07А, но странното е че ритмично на около 15 секунди тегли към 12, 13А за около една секунда и пак пада на въпросните 0,07А. Ако някой може да помогне какво го предизвиква, ще съм му много Благодарен!


Потребителски аватар
Lifeguard
Мнения: 662
Регистриран на: Пон 31 мар 2008 14:50
Автомобил: Passat B5 TDI_Lupo SDI
Двигател: AHU_AKU
Местоположение: Русе

Re: Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)

Мнениеот Lifeguard » Пон 08 фев 2016 0:43


Имаше някъде писано колега....заради работата на комфорт модула.


Потребителски аватар
ALESYZ
Мнения: 1151
Регистриран на: Пет 27 апр 2007 19:13
Автомобил: BMW 525d
Двигател: M57D25 -01

Re: Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)

Мнениеот ALESYZ » Пон 08 фев 2016 16:41


Аз благодаря за инфото в темата. Моите показания, мисля, че всичко е наред.
07022016221.png

BMW 525D


Потребителски аватар
Lifeguard
Мнения: 662
Регистриран на: Пон 31 мар 2008 14:50
Автомобил: Passat B5 TDI_Lupo SDI
Двигател: AHU_AKU
Местоположение: Русе

Re: Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)

Мнениеот Lifeguard » Пон 08 фев 2016 18:53


На моя голф 3 ГТИ - 2Е показва 0,06А,което е 60mA,нали?И това без включена аларма-забравих да измеря като е пусната.Доколко знам съм на границата,че и малко отгоре.Според вас да считам ли ,че има имам утечка някъде?


bobbyd
Мнения: 23
Регистриран на: Нед 18 юли 2010 20:16
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Sofia

Re: Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)

Мнениеот bobbyd » Вто 16 фев 2016 22:38


Lifeguard написа:На моя голф 3 ГТИ - 2Е показва 0,06А,което е 60mA,нали?И това без включена аларма-забравих да измеря като е пусната.Доколко знам съм на границата,че и малко отгоре.Според вас да считам ли ,че има имам утечка някъде?



Здравей, колега!

Изпълни ли всички указания, които съм описал в оригиналния пост? И най-вече това, че трябва да изчакаш около час след като загасиш колата и тогава да мериш за утечка. Ако измериш веднага показанията ще са завишени - например моя Пасат показва 0.08 А веднага след загасване на двигателя (в моя случай продължават да работят комфорт модула + ABS модула). Чак след около 20 мин. пада на 0.02 А.

Ако ти показва 0.06 А след час покой, това означава, че имаш проблем (консумацията ти е 3 пъти над допустимата за твоя модел) и силно ти препоръчвам или сам да установиш откъде идва (ако разбираш достатъчно да се ровиш из кабеляците) или директно я карай на майстор.



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 777 и 7 госта