светловоди?

Споделете опит за собственоръчно направени подобрения или ремонти на вашият Volkswagen или попитайте как да ги направите сами
Потребителски аватар
SMEL
Мнения: 1404
Регистриран на: Нед 15 яну 2006 17:58
Автомобил: MK4 TDI
Двигател: AHF 1999
Местоположение: Варна

Мнениеот SMEL » Нед 16 апр 2006 17:18


снимам със гсм че кодака изгоря,затва са кофти.но образно да добиете представа кво представлява неон маркуча.

Изображение

Изображение




Потребителски аватар
bobcho
Мнения: 2230
Регистриран на: Вто 15 фев 2005 16:45
Автомобил: VW Golf 3
Двигател: AFN 1997
Местоположение: Монтана

Мнениеот bobcho » Нед 16 апр 2006 19:54


Щтракни нощни снимки с панела да видиме как е :)


Потребителски аватар
dodi_brodi
Мнения: 22
Регистриран на: Сря 25 яну 2006 19:48
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот dodi_brodi » Нед 16 апр 2006 21:17


пичове дайте идея откъде може да се намери такъв маркуч в сф?


Потребителски аватар
gstoyanov
Мнения: 198
Регистриран на: Сря 25 яну 2006 22:22
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот gstoyanov » Пон 17 апр 2006 10:17


Onufri написа:SMEL, кажи какво си направил за да подкараш 3 волтовия неонов маркуч на 12 волта. Аз имам 3 волтови светодиоди и искам да ги включа тук-там в пасатора. Засега сам намерил само една джаджа която смъква от 12 на 5 волта, ама на мен ми трябват 3 волта да му се невиди ....
10х предварително !!!!

L&R написа:Определящия параметър за светодиода е тока(стандартно 10-50 mА.), а той се намаля много лесно с последователно свързан във веригата резистор. (примерно ~ 800 oма)

Светодиодите светят на ток, не на напрежение! Затова ВИНАГИ трябва да се ограничава токът през тях. Ако ги вържете директно към напрежение 3V или 12V - отпишете ги - изгарят! Сложете последователно съпротивление (R), което се изчислява приблизително по формулата R=U/I, където I е желаният ток (0.005A - 0.050A в зависимост от конкретния светодиод и желаната сила на светене), а U е напрежението, което подавате (12V ако е от акумулатора). Може вместо съпротивление да сложите потенциометър и да си нагласяте силата на светене (но пак е добре да сложите последователно освен него и едно предпазно съпротивление от около 200 ома).


didoriginal
Фотограф на VWClubFest
Мнения: 2271
Регистриран на: Нед 23 яну 2005 16:44
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот didoriginal » Пон 17 апр 2006 10:20


На 12V слагам 1 kOhm съпротивление - за всеки случай! ;)


Потребителски аватар
gstoyanov
Мнения: 198
Регистриран на: Сря 25 яну 2006 22:22
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот gstoyanov » Пон 17 апр 2006 10:30


didoriginal написа:На 12V слагам 1 kOhm съпротивление - за всеки случай! ;)

Това дава ток около 12mA (0.012A), което не дава максимума на светене. За повечето светодиоди е около 20 mA. Според мен можеш да пробваш със съпротивление от 470 ома. :)
Когато купувате светодиод се поинтересувайте от конкретният модел и производител за да проверите справочните данни, или поне попитайте за максимания им допустим ток и сложете подходящо съпротивление (с мощност 0.250 до 0.5 вата).


didoriginal
Фотограф на VWClubFest
Мнения: 2271
Регистриран на: Нед 23 яну 2005 16:44
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот didoriginal » Пон 17 апр 2006 11:55


gstoyanov написа:
didoriginal написа:На 12V слагам 1 kOhm съпротивление - за всеки случай! ;)

Това дава ток около 12mA (0.012A), което не дава максимума на светене. За повечето светодиоди е около 20 mA. Според мен можеш да пробваш със съпротивление от 470 ома. :)
Когато купувате светодиод се поинтересувайте от конкретният модел и производител за да проверите справочните данни, или поне попитайте за максимания им допустим ток и сложете подходящо съпротивление (с мощност 0.250 до 0.5 вата).


Горяли са ми диоди при 800ohm съпротивление на 12V... ;)


Потребителски аватар
CCCP_FAN
Мнения: 916
Регистриран на: Вто 12 апр 2005 20:44
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот CCCP_FAN » Пон 17 апр 2006 12:43


не че се оплаквам ма говорите на неразбираем език:)

А дайте верно да видиме от къде могат да се намерят такива маркучи дето светят?


didoriginal
Фотограф на VWClubFest
Мнения: 2271
Регистриран на: Нед 23 яну 2005 16:44
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот didoriginal » Пон 17 апр 2006 13:26


И аз искам да знам! :)


Onufri
Мнения: 26
Регистриран на: Нед 19 мар 2006 23:24
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот Onufri » Пон 17 апр 2006 13:34


ееее, колеги, супер сте с това инфо дето сте постнали.
от това което сте написали рабрах какво трябва да направя, но имам един въпрос:

1. ако навържа няколко светодиода в последователна верига, мога ли да шунтирам това съпротивление или пак ще трябва да се слага ?


Потребителски аватар
gstoyanov
Мнения: 198
Регистриран на: Сря 25 яну 2006 22:22
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот gstoyanov » Пон 17 апр 2006 13:41


didoriginal написа:Горяли са ми диоди при 800ohm съпротивление на 12V... ;)

При изчисляването на повечето вериги със светодиоди се приема, че токът през тях трябва да е 20mA. Тенденцията при съвременните светодиоди е да светят с колкото се може по-малък ток (напр: 5mA). Те дори биха могли да изгорят при 20mA. Така че е добре да се провери в справочника максималният допустим ток. Трябва да се вземе предвид също така и спада в самия диод, неговото съпротивление, и факта, че напрежението на акумулатора не е винаги точно 12V (при зареждане в режим на работа на двигателя - до 14.5V). Ако си слагаш 1 килоом - вероятно няма да изгори, но за някои модели - няма и да свети максимално силно, докато за други да си е супер. А ако във веригата има и намесена бобина, тогава нещата стават доста различни!

Най-добрият вариант би бил, ако се слага (схема) генератор на ток, защото така токът няма да зависи от напрежението на акумулатора (има схеми за ген. на ток с един полеви транзистор и един резистор).

Във формулата от предишният пост не съм отчел повишаването на напрежението на акумулатора при зареждане, но то се компенсира от спада върху самият светодиод (което е около 2V при 20mA, но е различно за всеки тип светодиоди!!!)
http://led.linear1.org/why-do-i-need-a-resistor-with-an-led/ и
http://led.linear1.org/why-do-i-need-a-resistor-with-an-led/2/

Никога не се свързват светодиоди паралелно (защото токът не се разпределя равномерно и през единият протича по-голям - и той изгаря), но последователно може (защото токът е един и същ). При 12 волтов акумулатор могат да се спестят резистори ако се използва един резистор и няколко (4 или 5) последователно свързани светодиода, но тогава задължително трябва да се отчете и спада на напрежение върху всеки светодиод (резистора е по-малък).
http://led.linear1.org/how-many-leds-can-i-drive-in-series/

Още:
Ето тук дават и препоръчителните стойности за резистори за конкретен тип светодиод: http://www.led1.de/shop/product_info.php?products_id=9

Калкулатор за 1 светодиод (примерен спад 2V на светодиод):
http://led.linear1.org/1led.wiz
Калкулатор за няколко последователно свързани светодиода:
http://led.linear1.org/led.wiz


Потребителски аватар
gstoyanov
Мнения: 198
Регистриран на: Сря 25 яну 2006 22:22
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот gstoyanov » Пон 17 апр 2006 13:58


Onufri написа:ееее, колеги, супер сте с това инфо дето сте постнали.
от това което сте написали рабрах какво трябва да направя, но имам един въпрос:

1. ако навържа няколко светодиода в последователна верига, мога ли да шунтирам това съпротивление или пак ще трябва да се слага ?


Използвай "Калкулатор за няколко последователно свързани светодиода":
http://led.linear1.org/led.wiz
Харесай си светодиоди от някой магазин и попитай за какъв ток са (напр: 20mA) и колко е спадът на напрежение върху диод при този ток (напр:2V). Не знам до колко се повишава напрежението на акумулатора при зареждане, но приеми че е около 14V за всеки случай. Използвай тези данни в калкулатора (за пример 14V, 2V, 20mA, 4, schematic - получава се R = 330 ohms).


didoriginal
Фотограф на VWClubFest
Мнения: 2271
Регистриран на: Нед 23 яну 2005 16:44
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот didoriginal » Пон 17 апр 2006 14:23


На кутията съм вързал 2 успоредно към 3.3V идващи от захранването. Без никакви резистори.. и светят вече 2 години! :)


Потребителски аватар
gstoyanov
Мнения: 198
Регистриран на: Сря 25 яну 2006 22:22
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот gstoyanov » Пон 17 апр 2006 14:41


didoriginal написа:На кутията съм вързал 2 успоредно към 3.3V идващи от захранването. Без никакви резистори.. и светят вече 2 години! :)

:) Един приятел преди време ми сподели най-мащабната концепция обясняваща работата на всички електронни ел-уреди: "Те работят въз основа на вълшебният дим! Ако в следствие на повреда видиш как вълшебният дим излиза от електронната джаджа - забрави да тръгне пак!" :)

Ако светодиодите ти са като този:
Изображение
То се вижда от графиката, че без резистор, при 3.3V през диода си протичат 20mA!
Ако обаче напрежението малко мръдне до 3.4V (например през някой по-горещ летен ден), то токът би бил около 40mA :) и ще видиш "вълшебния" дим да се вие от тях ;) ... или просто твоите светодиоди са по-държеливи :)
Принципите на проектиране на схеми със светодиоди обаче не са такива, и съм ги споменал по-горе. Изключения, както винаги, има, но нека да следваме правилата.


Потребителски аватар
idkedikov
Мнения: 914
Регистриран на: Вто 27 сеп 2005 15:49
Автомобил: VW Passat 3bg
Двигател: AVF
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

Мнениеот idkedikov » Пон 17 апр 2006 15:54


Един приятел едно време си прави син габарит на мотора ( тогава нямаше още диодни габарити.. ) и си купи 3 V-тов диод и съпротивление 1 Kohm за да свети на 12 V и така светеше 2-3 години без проблем ;)



Върни се в “Направи си сам!”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 34 госта