Безстепенно регулиране оборотите вентилатора на парното

Споделете опит за собственоръчно направени подобрения или ремонти на вашият Volkswagen или попитайте как да ги направите сами
Потребителски аватар
FLAIR
Мнения: 102
Регистриран на: Нед 09 окт 2005 17:25
Автомобил: Golf IV
Двигател: SR 1999
Местоположение: София

Мнениеот FLAIR » Вто 18 сеп 2007 7:40


zfa159 написа:... да се използва просто схема,която отпушва в различна степен един биполярен транзистор ...


Става! А транзистора може да използваш за отопление на купето през зимата. :lol:
По-добре тогава го направи с релета и резистори; чиста работа

В автомобилите с климаторници е направено с ШИМ.
Предимствата: минимални загуби, евтино изпълнение. Трябва просто да се подбере честотата. Ако на някой му се занимава, може да го направи с микроконтролер.




Потребителски аватар
L&R
Мнения: 9371
Регистриран на: Чет 09 юни 2005 15:19
Автомобил: CCC
Двигател:
Местоположение: coffeeforums.bg
Контакти:

Мнениеот L&R » Вто 18 сеп 2007 7:45


Абе един псевдо климатроник с няколко бутончета и всеки път като даваш на контакт да почва от 0 и да увеличава до зададената стойност.
Ефектно би било.


Потребителски аватар
Dobromirski
Мнения: 1582
Регистриран на: Нед 31 дек 2006 10:12
Автомобил: Seat Leon
Двигател: ARL 150+ hp
Местоположение: Плевен
Контакти:

Мнениеот Dobromirski » Вто 18 сеп 2007 8:21


naka_76 написа:Здравейте ,

понеже съм го правил и мога смело да кажа , че работи......

Колега ти ме удари в земята. На BMW с климатроник има такъв модул за управление на вентилатора който често гори.Управлението му беше от 0 до 2V (по спомен) .Както и да е , заместихме го с ШИМ. Ефекта : При висока честота индиктивнустта на електромотора беше толкова голяма, че ток почти не протичаше при средните диапазони. Гадно не-плавно регулиране. При ниска честота около 5khz всичко работеше идеално с изключение на пищенето което се чуваше от бобините или от луфтовете на ротора :cry:


psstv18rp
Мнения: 1282
Регистриран на: Чет 20 юли 2006 14:32
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот psstv18rp » Вто 18 сеп 2007 10:00


Определено не може да игнорират особеностите на товара. Все пак говорим за колекторен двигател, не за лампа с нажежаема жичка.

Може и да стане просто така, но с клизматичен подбор на честотата.

Иначе наистина трябва да се захрани през дросел и кондензатор, т.е. посъщество се получава импулсен регулатор на напрежение. А за целта си има и готови чипове.

А има и специализирани чипове за управление на постояннотокови двигатели - това е вероятно най-доброто решение.


Потребителски аватар
naka_76
Мнения: 107
Регистриран на: Чет 08 дек 2005 20:45
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Варна
Контакти:

Мнениеот naka_76 » Вто 18 сеп 2007 15:56


понеже Фиата отиде на металекс , а с него и платката на регулатора , няма да мога да се сетя на каква честота беше, но не беше висока. Мисля , че не беше повече от 500 Хц. Бях му задал и начални обороти и си работеше повече от 2 години.


Потребителски аватар
Dobromirski
Мнения: 1582
Регистриран на: Нед 31 дек 2006 10:12
Автомобил: Seat Leon
Двигател: ARL 150+ hp
Местоположение: Плевен
Контакти:

Мнениеот Dobromirski » Сря 19 сеп 2007 10:12


Е, звуци не издаваше ли ? :gruebel


Потребителски аватар
zfa159
Мнения: 7908
Регистриран на: Сря 31 яну 2007 12:16
Автомобил: Mitsubishi Outlander + B4 Syncro
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот zfa159 » Сря 19 сеп 2007 11:05


Има доста прилични схеми за управление на постояннотокови двигатели и то даже ги слата по видеа и т.н. така че не са лоши.В google има разни дето излизат като картинки.Някъде имам една книжка ама трябва да я потърся.
Иначе транзистора предупредих че ще топли "леко" :)

Ако някой има идея колко ток папа вентилатора може да сподели за да видим дали това http://www.onsemi.com/pub/Collateral/LM350-D.PDF не е удачно решение.Първоначално бях изнамерил едно регулаторче за 1.5A ама това е за 3А.
Ако съпротивлението на мотора е константно а то е такова при ниските обороти ток-а ще е по-малък т.е. няма да се товари толкова много регулатора.Релано погледнато ще е натоварен най-много при високите скорости (мксимално изходно напрежение съответно максимален ток,консумиран през елемента).Това обаче може да се сметне при зададено съпротивление на мотора (което нямам как да премеря защото колата ми не е при мен) и да се види какво е максималното изходно напрежение при което няма да се надвишават въпросните 3А на елемента (разбира се ако съпротивлението се окаже твърде малко отпада възможността за използване на тази схемка).При около 3 ома съпротивление на мотора максималното напрежение ще е малко под 9V а това няма да е достатъчно за развиване на нормалните му обороти.


psstv18rp
Мнения: 1282
Регистриран на: Чет 20 юли 2006 14:32
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот psstv18rp » Сря 19 сеп 2007 15:41


Мисля че трябва да се търси импулсен регулатор на напрежение, за да има високо кпд. Иначе ще е "котлон".
Тока на двигателя може да се замери, не става просто с мерене на "съпротивление" - това е индуктивен товар. Плюс това е с колектор, който се върти и постоянно комутира различни намотки.
Освен това има пусков ток, който може да е доста по-голям от номиналния.


Потребителски аватар
dandan
Мнения: 768
Регистриран на: Сря 28 мар 2007 7:31
Автомобил: Passat B5-5
Двигател: AHA 2003
Местоположение: Montreal

Мнениеот dandan » Сря 19 сеп 2007 22:04


Освен това работи във вентилаторен режим, което е различно от постоянен товар на оста.
Преди време и аз правих с ШИМ , заработи перфектно но поради пищенето се отказах. Не пробвах да променя честотата или да сложа еднo LC на изхода. Но ако се ползва за охлаждането на радиатора би могло и да не се чува в купето.


Потребителски аватар
naka_76
Мнения: 107
Регистриран на: Чет 08 дек 2005 20:45
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Варна
Контакти:

Мнениеот naka_76 » Чет 20 сеп 2007 10:20


Dobromirski написа:Е, звуци не издаваше ли ? :gruebel



помня ли , беше 1,3 дизел. :twisted: :twisted:


Потребителски аватар
Dobromirski
Мнения: 1582
Регистриран на: Нед 31 дек 2006 10:12
Автомобил: Seat Leon
Двигател: ARL 150+ hp
Местоположение: Плевен
Контакти:

Мнениеот Dobromirski » Пет 21 сеп 2007 7:22


L&R написа:Абе един псевдо климатроник с няколко бутончета и всеки път като даваш на контакт да почва от 0 и да увеличава до зададената стойност.
Ефектно би било.

От псевдо току виж станал полу-климатроник.Има два начина да потдържаш определена температура в купето.
1. С промяна на температурата на входящият въздух.
2. С промяна на дебита на входящият въздух.
Разбира се най-комфортно е когато е комбинация от 2-те. Но ако няма възможност за 1-ят вариант, при подходящо положение на врътката за парното един терморезистор който да управлява ШИМ-а на вентилатора върши чудеса и напълно забравяте да пипате парното когато карате градско и извънградско :wink:
С две думи : един аналогов компаратор който следи терморезистор и потенциометър (в границите между 18 и 28 'С) и изхода му управлява ШИМ-а. Най-добре работи с хистерезис 2'С , че иначе става мазало :roll: Айде народе на псевдо климатроника :)

пс: ааа забравих, за лятото с едно ключе се разменят местата на резистора и потенциометъра за да работи наопаки . За мераклиите същото се вгражда да щтрака от врътката на парното. Врътнеш ли малко парното, вече знае че е зима :)


Потребителски аватар
Dobromirski
Мнения: 1582
Регистриран на: Нед 31 дек 2006 10:12
Автомобил: Seat Leon
Двигател: ARL 150+ hp
Местоположение: Плевен
Контакти:

Мнениеот Dobromirski » Пет 21 сеп 2007 7:40


И понеже в горният пост цитирах L&R се замислих , че май най-доре е да се сложи терморезистор с АЦП и изхода му в един ПИК. От там нататък, функциите зависят изцяло от фантазиата му :да:
Забавен и плавен старт, да работи само когато двигателят е запален, температурата ще се задава с бутончета, а и една LCD матричка може да се сложи за моментната и зададената с-ст на 'С , както и за текущата сила на вентилатора.

аааааа и швепс на клечка :oops:


Потребителски аватар
MamaMy
Мнения: 1040
Регистриран на: Вто 27 юни 2006 22:33
Автомобил: Galaxy
Двигател: AUY 2003г
Местоположение: Едно малко село край Плевен

Мнениеот MamaMy » Съб 22 сеп 2007 10:41


С малко преработки мисля, че и това може да се ползва:
Изображение


Потребителски аватар
grizzly
Мнения: 38
Регистриран на: Сря 08 мар 2006 19:49
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот grizzly » Вто 02 окт 2007 15:11


Леле какви реферати написахте.

1. ТАЗИ СХЕМА С ТИРИСТОРА НЯМА ДА СТАНЕ ИЗОБЩО. Тя е за пулсиращо захранване от трансформатор. В колата ще пуска винаги пълна мощност.

2. Регулатор на постояннотоков двигател се прави с ШИМ и МОСФЕТ. ЩЕ РАБОТИ. Правил съм такава сервозадвижка 2500 Вата (80 Ампера се щракат при 30 Волта) на 20 Килохерца БЕЗ дросели. Това нещо вече 3 годнини мъкне едни 100 кила напред/назад по релса 3 метра с точност 0.2мм. Така че СТАВА. Е, за 80 АМпера иска специални части но това е друг разговор. И е на 20 килохерца за да не пищи.

Колегата на който не му е тръгнало не е направил нещо както трябва.


Потребителски аватар
pas1.8mi
Мнения: 5208
Регистриран на: Нед 10 окт 2004 14:08
Автомобил: Passat B5
Двигател: 1.8T AEB 1999
Местоположение: София,Плевен

Мнениеот pas1.8mi » Вто 02 окт 2007 16:57


Колега,ако не ти е проблем пусни принципната схема по която си работил.Предварително ти благодаря! :wink:



Върни се в “Направи си сам!”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 22 госта