Скоро ще постна снимки на целия процес и как се зароди всичко...
И да 2Т3109 е pnp и било с него или негов заместител, схемата няма да работи... Трябва да са два NPN...
Схема на работещо зарядно за акумулатори
Правила на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Ето от къде тръгна всичко...
Преди време, сменихме на една клиентка осветлението с ЛЕД и на едни от луничките "изпадна" тороидален траф 220/12V 250VA и така си седеше. Попаднах на тази тема, но това което ме спираше бе високата цена на трафа...
Един ден се сетих, че мога да му добавя малко намотки и да му вдигна изходящото напрежение... Добавих 16 намотки, със същото сечение. Така получих траф с 12V и 18V изходно напрежение.
Така и стана:
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Намотах му след това бандажна лента:
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Толкова за трафа...
Купих си платка 20/20см. Пречертах схемата, като използвах тази програма.
Напечатах я на гланцирана хартия и след това с нагорещена на макс ютия започнах да гладя листа в/у платката. Потопих във вода и изчахак да се размекне хартията и готово. За по сигурно повторих с перманентен маркер, размер M.
Платката я ецнах с това:
.jpg)
По време на ецването - отне около 30-40 минути при около 30-35 градуса на разтвора.
.jpg)
.jpg)
Ето го и крайният резултат:
.jpg)
От тук нататък следва пробиване на дупчиците със 0,8 и 1мм бургии и запояването на съответните елементи.
Ето я и новата-стара работеща схема:

PCB-то на самата платка готова за разпечатване:

П.С. За да свалите в А4 формат натиснете в/у изображението.
П.С. 2 На платката са направени следните подобрения:
1. Могат да се монтират 2 вида R-тримери;
2. Кондензаторите се запояват, а на пътечката от едната страна е добавен мост тип "jumper", за да може по всяко едно време да се прави калибровка на изключването. Т.е. само махате джъмперите, правите калибровка и после пак ги връщате.
Мисля, че е това от мен за сега. Скоро ще правя на един колега и ще гледам да направя повечко снимков материал, кое, как и защо...
Дано съм бил полезен...
Преди време, сменихме на една клиентка осветлението с ЛЕД и на едни от луничките "изпадна" тороидален траф 220/12V 250VA и така си седеше. Попаднах на тази тема, но това което ме спираше бе високата цена на трафа...
Един ден се сетих, че мога да му добавя малко намотки и да му вдигна изходящото напрежение... Добавих 16 намотки, със същото сечение. Така получих траф с 12V и 18V изходно напрежение.
Така и стана:
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Намотах му след това бандажна лента:
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Толкова за трафа...
Купих си платка 20/20см. Пречертах схемата, като използвах тази програма.
Напечатах я на гланцирана хартия и след това с нагорещена на макс ютия започнах да гладя листа в/у платката. Потопих във вода и изчахак да се размекне хартията и готово. За по сигурно повторих с перманентен маркер, размер M.
Платката я ецнах с това:
.jpg)
По време на ецването - отне около 30-40 минути при около 30-35 градуса на разтвора.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Ето го и крайният резултат:
.jpg)
От тук нататък следва пробиване на дупчиците със 0,8 и 1мм бургии и запояването на съответните елементи.
Ето я и новата-стара работеща схема:

PCB-то на самата платка готова за разпечатване:

П.С. За да свалите в А4 формат натиснете в/у изображението.
П.С. 2 На платката са направени следните подобрения:
1. Могат да се монтират 2 вида R-тримери;
2. Кондензаторите се запояват, а на пътечката от едната страна е добавен мост тип "jumper", за да може по всяко едно време да се прави калибровка на изключването. Т.е. само махате джъмперите, правите калибровка и после пак ги връщате.
Мисля, че е това от мен за сега. Скоро ще правя на един колега и ще гледам да направя повечко снимков материал, кое, как и защо...
Дано съм бил полезен...
-
- Мнения: 92
- Регистриран на: Нед 30 май 2010 19:31
- Автомобил: VW Passat B5 1.8
- Двигател: APT 2000
- Местоположение: Плевен
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
sladurra написа: Мисля, че е това от мен за сега. Скоро ще правя на един колега и ще гледам да направя повечко снимков материал, кое, как и защо...
Дано съм бил полезен...
Колега, фактически греца и тиристора ще са отделно от платката ти?
-
- Мнения: 29
- Регистриран на: Пон 11 фев 2013 1:02
- Автомобил:
- Двигател:
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Здравейте имам едно старо руско зарядно и едно ново , но и двете като зареждат акуто вдигат до 16 волта. Мога ли с този изправител на алтернатор БОШ(това с четките, на него има един мощен изправител 14 волта) да намаля напрежението при заряд ? И как да го свържа ?
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
sebastian7 написа:Здравейте имам едно старо руско зарядно и едно ново , но и двете като зареждат акуто вдигат до 16 волта. Мога ли с този изправител на алтернатор БОШ(това с четките, на него има един мощен изправител 14 волта) да намаля напрежението при заряд ? И как да го свържа ?
Само с въпросното реле-регулатор може да се управляват малки амперажи (до около няколко Ампера). Но при разреден акумулатор ампеража нараства до по-високи стойности, т.е. без някакъв управляван силов елемент от реле-регулатора, последния много лесно може да изгори. Затова на изхода на реле-регулатора трябва да се свърже силов елемент, например реле за 12 Волта с нормално отворени контакти. Така, когато при заряд напрежението на акумулатора е по-ниско от зададеното на реле-регулатора (обикновено около 14,4 Волта), то между четките на реле-регулатора има управляващо напрежение за силовото реле, последното затваря своите контакти и образува директна верига акумулатор-грец на зарядното. При превишаване на опорното напрежение на реле-регулатора (когато напрежението върху акумулатора превиши 14,4 Волта), между четките на реле-регулатора напрежението изчезва, т.е. на силовото реле му се отварят контактите и заряда приключва, докъто напрежението на акумулатора не спадне до 14,4 Волта. Прилагам схемата:
- porko
- Мнения: 337
- Регистриран на: Съб 28 окт 2006 19:58
- Автомобил: VW POLO
- Двигател: AAU 1994
- Местоположение: Русе
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
samo ra4na na zavoite написа:batVenci написа:Регулирането на ампеража при заряд според мен не е необходимо. От изключителна важност е напрежението при заряд да не превишава 15 Волта.
Прав си за волтажа,но ампеража искам да го огранича с цел ,че като включа разреден акумулатор първите часове тафа работи на макс и грее силно изпича се лака на жицата и му се скъсява много живота.
Целта ми е да пренавия подходящ П образен траф който да е с високо магнитно разсейване (подобно на заварачните трафове) .За целта ми трябва около 150VA траф с П образен магнитопровод на който първичната намотка да бъде изцяло навита на едната макара ,а вторичната на другата.
По този начин се получава голямо магнитно разсейване к.п.д-то на трафа пада ,при заряд на акумулатора той "кляка" а жицата и оттам и целия траф не греят.
По този начи навит траф ще дава около 60-70% от мощността си и 8-10 амперов траф би свършил чудесна работа.
П.П и за ампеража все пак гоним 1:10 от капацитета на акумулатора,не е желателно да зареждаме примерно с 25А
Няма траф с П-образен магнитопровод.Не може да е отворен от едната страна.Ако е така е електромагнит.Този,който споменаваш е с О-образен магнитопровод.
- dandan
- Мнения: 768
- Регистриран на: Сря 28 мар 2007 7:31
- Автомобил: Passat B5-5
- Двигател: AHA 2003
- Местоположение: Montreal
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
batVenci написа:sebastian7 написа:Здравейте имам едно старо руско зарядно и едно ново , но и двете като зареждат акуто вдигат до 16 волта. Мога ли с този изправител на алтернатор БОШ(това с четките, на него има един мощен изправител 14 волта) да намаля напрежението при заряд ? И как да го свържа ?
Само с въпросното реле-регулатор може да се управляват малки амперажи (до около няколко Ампера). Но при разреден акумулатор ампеража нараства до по-високи стойности, т.е. без някакъв управляван силов елемент от реле-регулатора, последния много лесно може да изгори. Затова на изхода на реле-регулатора трябва да се свърже силов елемент, например реле за 12 Волта с нормално отворени контакти. Така, когато при заряд напрежението на акумулатора е по-ниско от зададеното на реле-регулатора (обикновено около 14,4 Волта), то между четките на реле-регулатора има управляващо напрежение за силовото реле, последното затваря своите контакти и образува директна верига акумулатор-грец на зарядното. При превишаване на опорното напрежение на реле-регулатора (когато напрежението върху акумулатора превиши 14,4 Волта), между четките на реле-регулатора напрежението изчезва, т.е. на силовото реле му се отварят контактите и заряда приключва, докъто напрежението на акумулатора не спадне до 14,4 Волта. Прилагам схемата:
Това пробвано ли е? Струва ми се че релето ще почне да цъка докато омалее. По-добре би било да се ползва схемата с тиристора, но за целта трябва да се знае коя четка какво прави или по-скоро коя е свързана директно с + или - другата остава активната и трябва да се свърже по подходящ начин към тиристора.
Има електронни релета-solid state relay-може да се ползва успешно за целта. Цена около 3-4$ от е-bay. 25A
- samo ra4na na zavoite
- Мнения: 883
- Регистриран на: Нед 27 яну 2008 22:07
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Като написах П образен магнитопровод си представях едната му половина която има форма на буквата П.
Когато двете половини се съединят наистина става О. Не знам кое от двете е правилно. Дано колегите са ме разбрали за магнитното разсейване.
Когато двете половини се съединят наистина става О. Не знам кое от двете е правилно. Дано колегите са ме разбрали за магнитното разсейване.
-
- Мнения: 92
- Регистриран на: Нед 30 май 2010 19:31
- Автомобил: VW Passat B5 1.8
- Двигател: APT 2000
- Местоположение: Плевен
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
samo ra4na na zavoite написа:Като написах П образен магнитопровод си представях едната му половина която има форма на буквата П.
Когато двете половини се съединят наистина става О. Не знам кое от двете е правилно. Дано колегите са ме разбрали за магнитното разсейване.
Точно правилното наименование си е "П"-образен, има и "Ш"-образен и така нататъка
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
dandan написа:Това пробвано ли е? Струва ми се че релето ще почне да цъка докато омалее. По-добре би било да се ползва схемата с тиристора, но за целта трябва да се знае коя четка какво прави или по-скоро коя е свързана директно с + или - другата остава активната и трябва да се свърже по подходящ начин към тиристора.
Има електронни релета-solid state relay-може да се ползва успешно за целта. Цена около 3-4$ от е-bay. 25A
Тази схема не съм я експериментирал. Срещал съм я в схемотехниката, но е много опростена и елегантна. Въпреки това, според мен тази схема е много логична и не бива да бъде лековато подценявана. Колегата искаше такъв вариант с реле-регулатор и затова я постнах. Иначе разбира се, че варианта с тиристора на стойност от 70 стотинки е по-евтиното решение пред реле-регулатор за около 20 лв. Но въпроса на колегата трябваше да получи отговор.
- dandan
- Мнения: 768
- Регистриран на: Сря 28 мар 2007 7:31
- Автомобил: Passat B5-5
- Двигател: AHA 2003
- Местоположение: Montreal
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Имах предвид регулатора+тиристор или електронно реле. Ако се разцъка няма да е много приятно.
-
- Мнения: 92
- Регистриран на: Нед 30 май 2010 19:31
- Автомобил: VW Passat B5 1.8
- Двигател: APT 2000
- Местоположение: Плевен
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Ето до къде стигнах и аз, направих палтката двуслойна на нея ще бъде тиристора и греца етоя, и горната чат

долната част


долната част

-
- Мнения: 92
- Регистриран на: Нед 30 май 2010 19:31
- Автомобил: VW Passat B5 1.8
- Двигател: APT 2000
- Местоположение: Плевен
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Остава ми да запоя един транзистор, греца, тиристора и двата кондензатора


Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
DragoI написа:Остава ми да запоя един транзистор, греца, тиристора и двата кондензатора
А ти коя схема реализираш сега?
-
- Мнения: 20
- Регистриран на: Сря 05 яну 2011 21:47
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: BURGAS
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Дрого ,виждам ,че правиш схемата с двете релета и автоматично изключване при 14,4в!Греца го изнеси на радиатор или го хвани за металния корпос за охлаждане !!!Ще грее!!!Итересува ме меренето ти на напрежето?!?!
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 40 госта