Схема на работещо зарядно за акумулатори

Споделете опит за собственоръчно направени подобрения или ремонти на вашият Volkswagen или попитайте как да ги направите сами
sladurra
Мнения: 8
Регистриран на: Нед 03 фев 2013 21:56
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот sladurra » Нед 10 фев 2013 23:48


Скоро ще постна снимки на целия процес и как се зароди всичко...
И да 2Т3109 е pnp и било с него или негов заместител, схемата няма да работи... Трябва да са два NPN...




sladurra
Мнения: 8
Регистриран на: Нед 03 фев 2013 21:56
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот sladurra » Пон 11 фев 2013 12:45


Ето от къде тръгна всичко...
Преди време, сменихме на една клиентка осветлението с ЛЕД и на едни от луничките "изпадна" тороидален траф 220/12V 250VA и така си седеше. Попаднах на тази тема, но това което ме спираше бе високата цена на трафа...
Един ден се сетих, че мога да му добавя малко намотки и да му вдигна изходящото напрежение... Добавих 16 намотки, със същото сечение. Така получих траф с 12V и 18V изходно напрежение.
Така и стана:
Изображение
Изображение
Изображение

Намотах му след това бандажна лента:
Изображение
Изображение
Изображение

Толкова за трафа...
Купих си платка 20/20см. Пречертах схемата, като използвах тази програма.
Напечатах я на гланцирана хартия и след това с нагорещена на макс ютия започнах да гладя листа в/у платката. Потопих във вода и изчахак да се размекне хартията и готово. За по сигурно повторих с перманентен маркер, размер M.

Платката я ецнах с това:
Изображение

По време на ецването - отне около 30-40 минути при около 30-35 градуса на разтвора.
Изображение
Изображение
Изображение

Ето го и крайният резултат:
Изображение

От тук нататък следва пробиване на дупчиците със 0,8 и 1мм бургии и запояването на съответните елементи.

Ето я и новата-стара работеща схема:
Изображение
PCB-то на самата платка готова за разпечатване:
Изображение
П.С. За да свалите в А4 формат натиснете в/у изображението.
П.С. 2 На платката са направени следните подобрения:
1. Могат да се монтират 2 вида R-тримери;
2. Кондензаторите се запояват, а на пътечката от едната страна е добавен мост тип "jumper", за да може по всяко едно време да се прави калибровка на изключването. Т.е. само махате джъмперите, правите калибровка и после пак ги връщате.

Мисля, че е това от мен за сега. Скоро ще правя на един колега и ще гледам да направя повечко снимков материал, кое, как и защо...

Дано съм бил полезен...


DragoI
Мнения: 92
Регистриран на: Нед 30 май 2010 19:31
Автомобил: VW Passat B5 1.8
Двигател: APT 2000
Местоположение: Плевен

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот DragoI » Сря 13 фев 2013 0:16


sladurra написа: Мисля, че е това от мен за сега. Скоро ще правя на един колега и ще гледам да направя повечко снимков материал, кое, как и защо...

Дано съм бил полезен...


Колега, фактически греца и тиристора ще са отделно от платката ти?


sebastian7
Мнения: 29
Регистриран на: Пон 11 фев 2013 1:02
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот sebastian7 » Сря 13 фев 2013 0:33


Здравейте имам едно старо руско зарядно и едно ново , но и двете като зареждат акуто вдигат до 16 волта. Мога ли с този изправител на алтернатор БОШ(това с четките, на него има един мощен изправител 14 волта) да намаля напрежението при заряд ? И как да го свържа ?


batVenci
Мнения: 919
Регистриран на: Пет 09 дек 2011 19:55
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот batVenci » Сря 13 фев 2013 22:08


sebastian7 написа:Здравейте имам едно старо руско зарядно и едно ново , но и двете като зареждат акуто вдигат до 16 волта. Мога ли с този изправител на алтернатор БОШ(това с четките, на него има един мощен изправител 14 волта) да намаля напрежението при заряд ? И как да го свържа ?


Само с въпросното реле-регулатор може да се управляват малки амперажи (до около няколко Ампера). Но при разреден акумулатор ампеража нараства до по-високи стойности, т.е. без някакъв управляван силов елемент от реле-регулатора, последния много лесно може да изгори. Затова на изхода на реле-регулатора трябва да се свърже силов елемент, например реле за 12 Волта с нормално отворени контакти. Така, когато при заряд напрежението на акумулатора е по-ниско от зададеното на реле-регулатора (обикновено около 14,4 Волта), то между четките на реле-регулатора има управляващо напрежение за силовото реле, последното затваря своите контакти и образува директна верига акумулатор-грец на зарядното. При превишаване на опорното напрежение на реле-регулатора (когато напрежението върху акумулатора превиши 14,4 Волта), между четките на реле-регулатора напрежението изчезва, т.е. на силовото реле му се отварят контактите и заряда приключва, докъто напрежението на акумулатора не спадне до 14,4 Волта. Прилагам схемата:

Копие (3) от St115_13SN5.jpg


Потребителски аватар
porko
Мнения: 337
Регистриран на: Съб 28 окт 2006 19:58
Автомобил: VW POLO
Двигател: AAU 1994
Местоположение: Русе

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот porko » Сря 13 фев 2013 22:19


samo ra4na na zavoite написа:
batVenci написа:Регулирането на ампеража при заряд според мен не е необходимо. От изключителна важност е напрежението при заряд да не превишава 15 Волта.


Прав си за волтажа,но ампеража искам да го огранича с цел ,че като включа разреден акумулатор първите часове тафа работи на макс и грее силно изпича се лака на жицата и му се скъсява много живота.
Целта ми е да пренавия подходящ П образен траф който да е с високо магнитно разсейване (подобно на заварачните трафове) .За целта ми трябва около 150VA траф с П образен магнитопровод на който първичната намотка да бъде изцяло навита на едната макара ,а вторичната на другата.
По този начин се получава голямо магнитно разсейване к.п.д-то на трафа пада ,при заряд на акумулатора той "кляка" а жицата и оттам и целия траф не греят.
По този начи навит траф ще дава около 60-70% от мощността си и 8-10 амперов траф би свършил чудесна работа.

П.П и за ампеража все пак гоним 1:10 от капацитета на акумулатора,не е желателно да зареждаме примерно с 25А


Няма траф с П-образен магнитопровод.Не може да е отворен от едната страна.Ако е така е електромагнит.Този,който споменаваш е с О-образен магнитопровод.


Потребителски аватар
dandan
Мнения: 768
Регистриран на: Сря 28 мар 2007 7:31
Автомобил: Passat B5-5
Двигател: AHA 2003
Местоположение: Montreal

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот dandan » Сря 13 фев 2013 22:55


batVenci написа:
sebastian7 написа:Здравейте имам едно старо руско зарядно и едно ново , но и двете като зареждат акуто вдигат до 16 волта. Мога ли с този изправител на алтернатор БОШ(това с четките, на него има един мощен изправител 14 волта) да намаля напрежението при заряд ? И как да го свържа ?


Само с въпросното реле-регулатор може да се управляват малки амперажи (до около няколко Ампера). Но при разреден акумулатор ампеража нараства до по-високи стойности, т.е. без някакъв управляван силов елемент от реле-регулатора, последния много лесно може да изгори. Затова на изхода на реле-регулатора трябва да се свърже силов елемент, например реле за 12 Волта с нормално отворени контакти. Така, когато при заряд напрежението на акумулатора е по-ниско от зададеното на реле-регулатора (обикновено около 14,4 Волта), то между четките на реле-регулатора има управляващо напрежение за силовото реле, последното затваря своите контакти и образува директна верига акумулатор-грец на зарядното. При превишаване на опорното напрежение на реле-регулатора (когато напрежението върху акумулатора превиши 14,4 Волта), между четките на реле-регулатора напрежението изчезва, т.е. на силовото реле му се отварят контактите и заряда приключва, докъто напрежението на акумулатора не спадне до 14,4 Волта. Прилагам схемата:



Това пробвано ли е? Струва ми се че релето ще почне да цъка докато омалее. По-добре би било да се ползва схемата с тиристора, но за целта трябва да се знае коя четка какво прави или по-скоро коя е свързана директно с + или - другата остава активната и трябва да се свърже по подходящ начин към тиристора.
Има електронни релета-solid state relay-може да се ползва успешно за целта. Цена около 3-4$ от е-bay. 25A


Потребителски аватар
samo ra4na na zavoite
Мнения: 883
Регистриран на: Нед 27 яну 2008 22:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот samo ra4na na zavoite » Сря 13 фев 2013 22:57


Като написах П образен магнитопровод си представях едната му половина която има форма на буквата П.
Когато двете половини се съединят наистина става О. Не знам кое от двете е правилно. Дано колегите са ме разбрали за магнитното разсейване.


DragoI
Мнения: 92
Регистриран на: Нед 30 май 2010 19:31
Автомобил: VW Passat B5 1.8
Двигател: APT 2000
Местоположение: Плевен

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот DragoI » Чет 14 фев 2013 10:02


samo ra4na na zavoite написа:Като написах П образен магнитопровод си представях едната му половина която има форма на буквата П.
Когато двете половини се съединят наистина става О. Не знам кое от двете е правилно. Дано колегите са ме разбрали за магнитното разсейване.


Точно правилното наименование си е "П"-образен, има и "Ш"-образен и така нататъка


batVenci
Мнения: 919
Регистриран на: Пет 09 дек 2011 19:55
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот batVenci » Чет 14 фев 2013 21:08


dandan написа:Това пробвано ли е? Струва ми се че релето ще почне да цъка докато омалее. По-добре би било да се ползва схемата с тиристора, но за целта трябва да се знае коя четка какво прави или по-скоро коя е свързана директно с + или - другата остава активната и трябва да се свърже по подходящ начин към тиристора.
Има електронни релета-solid state relay-може да се ползва успешно за целта. Цена около 3-4$ от е-bay. 25A


Тази схема не съм я експериментирал. Срещал съм я в схемотехниката, но е много опростена и елегантна. Въпреки това, според мен тази схема е много логична и не бива да бъде лековато подценявана. Колегата искаше такъв вариант с реле-регулатор и затова я постнах. Иначе разбира се, че варианта с тиристора на стойност от 70 стотинки е по-евтиното решение пред реле-регулатор за около 20 лв. Но въпроса на колегата трябваше да получи отговор.


Потребителски аватар
dandan
Мнения: 768
Регистриран на: Сря 28 мар 2007 7:31
Автомобил: Passat B5-5
Двигател: AHA 2003
Местоположение: Montreal

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот dandan » Пет 15 фев 2013 16:09


Имах предвид регулатора+тиристор или електронно реле. Ако се разцъка няма да е много приятно.


DragoI
Мнения: 92
Регистриран на: Нед 30 май 2010 19:31
Автомобил: VW Passat B5 1.8
Двигател: APT 2000
Местоположение: Плевен

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот DragoI » Вто 19 фев 2013 10:23


Ето до къде стигнах и аз, направих палтката двуслойна на нея ще бъде тиристора и греца етоя, и горната чат

Изображение

долната част

Изображение


DragoI
Мнения: 92
Регистриран на: Нед 30 май 2010 19:31
Автомобил: VW Passat B5 1.8
Двигател: APT 2000
Местоположение: Плевен

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот DragoI » Сря 20 фев 2013 20:12


Остава ми да запоя един транзистор, греца, тиристора и двата кондензатора

Изображение

Изображение


sladurra
Мнения: 8
Регистриран на: Нед 03 фев 2013 21:56
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот sladurra » Пет 22 фев 2013 23:48


DragoI написа:Остава ми да запоя един транзистор, греца, тиристора и двата кондензатора

А ти коя схема реализираш сега?


DOBRINMS
Мнения: 20
Регистриран на: Сря 05 яну 2011 21:47
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: BURGAS

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот DOBRINMS » Съб 23 фев 2013 13:23


Дрого ,виждам ,че правиш схемата с двете релета и автоматично изключване при 14,4в!Греца го изнеси на радиатор или го хвани за металния корпос за охлаждане !!!Ще грее!!!Итересува ме меренето ти на напрежето?!?!



Върни се в “Направи си сам!”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 40 госта