TD - Тurbocharged Diesel - Турбиниран дизел
`I` Не означава `Intercooler` при `TDI` а означава `injection` - `впръскване`
Охладители на въздуха - Интеркулери имат както TDI така и TD.
TD са предкамерни дизели, предкамерни защото имат вихрова камера, имат и едно нещо което е набито в цилиндровата глава и се нарича бренер. Инжектора или дюзата пръска в камерата или бренера където се намира и подгревната свещ, получават се загуби от изгарянето и КПД от самото горене е по - малко точно заради тези загуби. Тия дизели са по склонни към пукане на глава (1.9 75 коня AAZ 1.6 80 коня SB) по-тракащи са, без подгрев не палят, без подгрев на единия цилиндър палят по - трудно, просто са по - стара технология. Нямат никаква електроника, настройва се центровката на ГНП предварение и закъснение, количество гориво - циклова порция, ако има турбо има помпи с буустпин, който обогатява с нафта при бууста на турбината. Толкова за ТД предкамерните дизели.
Това са нагледни картинки на дизел с предкамерно впръскване - TD
Директни дизели - ТДИ.
Нафтата се впръсква директно в цилиндъра, без вихрова камера, без бренер, без загуби, горенето започва и свършва само и единствено в горивната камера в цилиндъра. Елиминира се момента със загубите на мощността от температурата на горящото гориво, даже самото бутало има отвор в който става изгарянето. Затова ТДИ са по - пъргави от ТД както казват някои майстори. При директния дизел горивния процес се управлява пак от ГНП но педала не е свързан с нея чрез жило ами чрез ECU-компютър на български. В него има прословут чип или чипове които са програмирани с горивни карти за 1001 страни на процеса - горене. Сиреч електронна гнп. Там се закача на компютър и така се настройва всичко, като процеса е много по - точен и прецизен спрямо ТД защото не настройваш машината на слух, разход, и мирис от ауспуха, ами следиш директно параметрите на монитора на компютър. Модерна работа. Тди пали по - лесно при повредена свещ, подгрява по - бързо, зимата ТДИ е по - добре от ТД доказано е ! . Директния дизел е с по - малък разход от предкамерния, пак поради онези причини с вихровата камера и загубите.
Ето снимки на типични директни дизели ТДИ-та
И така. И директните дизели и предкамерните дизели могат да бъдат турбинирани и интеркулирани така да кажа. Турбото и интеркулера са части от автомобила, които не се влиаят от това дали той е предкамерен или директен дизел. Особено интеркулера. Турбото е възможно да бъде без променлива геометрия и с променлива геометрия. С променлива геометрия в повечето случаи да не кажа винаги се монтира при директните дизели - ТДИ, а обикновеното турбо без променлива геометрия се монтира и при ТД и при ТДИ като основно при ТД. Разликата при ТДИ е, че процесите които се извършват от турбината се контролират от компютъра а при ТД се контролират от винт, болтче, шпилка на уестгейта, и пак от усет, мирис от ауспуха, разход на гориво.
ТДИ се чипосва защото има компютър с чип/ове, ТД не се чипосва защото няма компютър следователно няма чипове. МЕрцедес имат 250тд който е предкамерен с компютър и може да се чипоса, често гледам обяви в интернет където пише мерцедес 2.5 тди, а той си е предкамерен дизел последно поколение с електронна гнп и компютър.
Да живее Рудолф Дизел !
