ТДИ и ТД да видим разликите

Печките са на мода. Дори и дизела да е по-скъп феновете му са много...
Потребителски аватар
kompresor
Мнения: 493
Регистриран на: Нед 09 авг 2009 18:57
Автомобил: Audi 8D Avant
Двигател: AEB 1996
Местоположение: град Русе
Контакти:

ТДИ и ТД да видим разликите

Мнениеот kompresor » Пет 07 юни 2013 0:36


TDI - Turbocharged Direct Injection - Турбинирано директно инжектиране / впръскване
TD - Тurbocharged Diesel - Турбиниран дизел

`I` Не означава `Intercooler` при `TDI` а означава `injection` - `впръскване`
Охладители на въздуха - Интеркулери имат както TDI така и TD.

TD са предкамерни дизели, предкамерни защото имат вихрова камера, имат и едно нещо което е набито в цилиндровата глава и се нарича бренер. Инжектора или дюзата пръска в камерата или бренера където се намира и подгревната свещ, получават се загуби от изгарянето и КПД от самото горене е по - малко точно заради тези загуби. Тия дизели са по склонни към пукане на глава (1.9 75 коня AAZ 1.6 80 коня SB) по-тракащи са, без подгрев не палят, без подгрев на единия цилиндър палят по - трудно, просто са по - стара технология. Нямат никаква електроника, настройва се центровката на ГНП предварение и закъснение, количество гориво - циклова порция, ако има турбо има помпи с буустпин, който обогатява с нафта при бууста на турбината. Толкова за ТД предкамерните дизели.
Това са нагледни картинки на дизел с предкамерно впръскване - TD

0904dp_02_z+diesel_engines+indirect_injection.jpg

dfds.JPG
dfds.JPG (19.94 KиБ) Видяна 6782 пъти


Директни дизели - ТДИ.
Нафтата се впръсква директно в цилиндъра, без вихрова камера, без бренер, без загуби, горенето започва и свършва само и единствено в горивната камера в цилиндъра. Елиминира се момента със загубите на мощността от температурата на горящото гориво, даже самото бутало има отвор в който става изгарянето. Затова ТДИ са по - пъргави от ТД както казват някои майстори. При директния дизел горивния процес се управлява пак от ГНП но педала не е свързан с нея чрез жило ами чрез ECU-компютър на български. В него има прословут чип или чипове които са програмирани с горивни карти за 1001 страни на процеса - горене. Сиреч електронна гнп. Там се закача на компютър и така се настройва всичко, като процеса е много по - точен и прецизен спрямо ТД защото не настройваш машината на слух, разход, и мирис от ауспуха, ами следиш директно параметрите на монитора на компютър. Модерна работа. Тди пали по - лесно при повредена свещ, подгрява по - бързо, зимата ТДИ е по - добре от ТД доказано е ! . Директния дизел е с по - малък разход от предкамерния, пак поради онези причини с вихровата камера и загубите.
Ето снимки на типични директни дизели ТДИ-та

dsfewfewf.JPG
dsfewfewf.JPG (16.27 KиБ) Видяна 6787 пъти

0904dp_03_z+diesel_engines+direct_injection.jpg
0904dp_03_z+diesel_engines+direct_injection.jpg (15.35 KиБ) Видяна 6742 пъти

diesel_injection.jpg
diesel_injection.jpg (19.87 KиБ) Видяна 6756 пъти




И така. И директните дизели и предкамерните дизели могат да бъдат турбинирани и интеркулирани така да кажа. Турбото и интеркулера са части от автомобила, които не се влиаят от това дали той е предкамерен или директен дизел. Особено интеркулера. Турбото е възможно да бъде без променлива геометрия и с променлива геометрия. С променлива геометрия в повечето случаи да не кажа винаги се монтира при директните дизели - ТДИ, а обикновеното турбо без променлива геометрия се монтира и при ТД и при ТДИ като основно при ТД. Разликата при ТДИ е, че процесите които се извършват от турбината се контролират от компютъра а при ТД се контролират от винт, болтче, шпилка на уестгейта, и пак от усет, мирис от ауспуха, разход на гориво.
ТДИ се чипосва защото има компютър с чип/ове, ТД не се чипосва защото няма компютър следователно няма чипове. МЕрцедес имат 250тд който е предкамерен с компютър и може да се чипоса, често гледам обяви в интернет където пише мерцедес 2.5 тди, а той си е предкамерен дизел последно поколение с електронна гнп и компютър.

Да живее Рудолф Дизел ! :a040




Потребителски аватар
muns61
Мнения: 7965
Регистриран на: Чет 01 юли 2010 8:45
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: pleven

Re: ТДИ и ТД да видим разликите

Мнениеот muns61 » Пет 07 юни 2013 5:21


Що с мисля, че директното впръскване е по-старата технология...


duzar84
Мнения: 25
Регистриран на: Пет 01 май 2009 20:38
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: lovech

Re: ТДИ и ТД да видим разликите

Мнениеот duzar84 » Пет 07 юни 2013 7:50


Не всички ТД имат интеркулер - даже повечето нямат :smile


Потребителски аватар
kompresor
Мнения: 493
Регистриран на: Нед 09 авг 2009 18:57
Автомобил: Audi 8D Avant
Двигател: AEB 1996
Местоположение: град Русе
Контакти:

Re: ТДИ и ТД да видим разликите

Мнениеот kompresor » Пет 07 юни 2013 11:58


Здравейте, колеги, duzan84, muns61. И двамата сте прави.
Първо за интеркулера.
Затова написах, че интеркулера не зависи от това какъв е двигателя - ТД или ТДИ, но не започнах да изброявам модели защото не знам кой точно има и кой точно няма, но предимно последните ТД имат интеркулер, и предимно всички ТДИ имат интеркулер.
Сега за директното впръскване, колега muns61 ако знаеш как е историята моля да я напишеш защото не се сещам. Сещам се че фолксваген първо измислят първо директното впръскване , 100% е така, но нещо ги спира за да го произвеждат, мисля че не са били произвели двустъпалната дюза с пилотно впръскване или електронната гнп, дано ти го знаеш за да допълним темата.
Аз наблегнах в производството на системите в обясненията си, но съм забравил да напиша че директното впръскване е измислено по - рано от предкамерното. :Mr Green Fun


Потребителски аватар
don hose
Мнения: 568
Регистриран на: Сря 28 юни 2006 15:14
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Шумен

Re: ТДИ и ТД да видим разликите

Мнениеот don hose » Пет 07 юни 2013 12:32


Разлика между предкамерен и директно впръскване не е толкова съществена.
Ползата е за директното впръскване е около 15% повишено КПД, дължащо се на по ниска степен на сгъстяване,високо налягае на впръскването,по-малко топлина загуба при горивния процес.
Ако говорим за тунинг това не важи съвсем, като концепция!


Потребителски аватар
samo_pechka
Мнения: 8990
Регистриран на: Пон 05 дек 2011 22:46
Автомобил: YAMAHA Drag star 1100+XJ 900 58L
Двигател: V-twin 2002 + R4 1989

Re: ТДИ и ТД да видим разликите

Мнениеот samo_pechka » Пет 07 юни 2013 12:36


Предполагам,че една от причините за по-късното "внедряване" на DI моторите е и самото гориво ( нафтата) просто предкамерния работи с горива с ниско цетаново число , докато DI мотор ( TDI, SDI) изискват "по-запалимо" гориво :mrgreen И не е задължително ГНП-ето да е с ел. управление за DI мотор ,има доста предкамерни с ел. помпа ,както и директно впръскване с мех.помпа. Но си е факт ,че мотор DI има доста плюсове ,по-голям въртящ момент, по-високо КПД и пр.


Потребителски аватар
kompresor
Мнения: 493
Регистриран на: Нед 09 авг 2009 18:57
Автомобил: Audi 8D Avant
Двигател: AEB 1996
Местоположение: град Русе
Контакти:

Re: ТДИ и ТД да видим разликите

Мнениеот kompresor » Пет 07 юни 2013 12:39


http://www.vwclub.bg/forum/viewtopic.php?f=24&t=74473&start=15
Ето тази тема е доста поучителна за разликите и защо тди пред тд. Колегата muns61 е прав защото в тази тема колегите Golf@ и Brezel разясняват че директни дизели има много преди да започне серииното произвеждане на директен дизел при автомобилите. Те казват че по корабите и камионите си има директен дизел доста отдавна ... Камаз например.... четете интересна е темата им.


Потребителски аватар
kompresor
Мнения: 493
Регистриран на: Нед 09 авг 2009 18:57
Автомобил: Audi 8D Avant
Двигател: AEB 1996
Местоположение: град Русе
Контакти:

Re: ТДИ и ТД да видим разликите

Мнениеот kompresor » Пет 07 юни 2013 14:44


Дизеловият двигател е създаден на базата на определен работен цикъл, който се осъществява с помощта на определен вид работна камера. Съществен момент при работата на дизеловия двигател е начинът на впръскване на горивото и смесването му с въздуха, намиращ се в горивната камера.
Като имаме предвид това се прави класификация на дизеловите двигатели :
В зависимост от вида на горивната камера:
- Двигатели с неразделни горивни камери;
- Двигатели с разделни горивни камери;
По принцип в дизеловия двигател, горивната камера се образува от два обема: единият е в буталото или в цилиндровата глава, а вторият е между буталото и челото на цилиндровата глава. Връзката между двата обема е цилиндричен отвор с определен диаметър. Когато отношението между диаметъра на свързващия отвор и диаметъра на буталото е по - малко от 0.3, се говори за разделна горивна камера, а когато това отношение е по - голямо от 0.3, се говори за неразделна. Типичен пример за неразделна горивна камера е показан на фиг. 1-1.
фиг 1-1 неразделна горивна камера.jpg

При нея горивото се впръсква директно от многоотворов разпръсквач. За този вид камери съществуват много варианти. Понякога за този вид камери се използва терминът `камери с директно впръскване`
Съществуват и други камери от тази група фиг 1-2, а, б, които със своята форма създават възможност за точно определено движение на въздушния заряд в горивната камера. Понякога се наричат ` камери с директно впръскване и интензивно завихряне на въздуха`.
фиг 1-2 неразделни горивни камери .jpg

При горивните камери със слабо завихряне смесообразуването е за сметка на налягането на впръскването на горивото и броя на отворите на разпръсквача т.е. изискванията към горивната апаратура са много високи. Освен това е много важно и разположението на дюзата спрямо горивната камера на двигателя.
При втория вид - неразделни горивни камери с интензивно завихряне на въздушния заряд, част от енергията за смесообразуване се получава именно от това завихряне в горивната камера, а останалата част от налягането на впръскване на горивото. При този вид горивни камери, процесът е по - съвършен независимо от по - високите хидравлични загуби вследствие турбулентното движение на заряда.
При двигателите с неразделна горивна камера обикновено степента на сгъстяване е от 14 до 18, като най често се използва 16. Налягането на впръскване на горивото е около 17.5 МПа, като при някои двигатели достига 25 МПа, дори и 100 МПа.
Неразделните горивни камери по принцип се използват при нискочестотните и средночестотните двигатели, но напоследък навлизат все по често и при автомобилните високочестотни двигатели, като при автомобилите се използват по високи стойности на налягането на впръскване, дори и двустепенно пръскане в някои случаи, както и подгревна свещ за запалване на двигателя.

Литература : Наръчник по дизелова горивна апаратура.
Ангел Димитров, Трифон Узунтонев


Потребителски аватар
kompresor
Мнения: 493
Регистриран на: Нед 09 авг 2009 18:57
Автомобил: Audi 8D Avant
Двигател: AEB 1996
Местоположение: град Русе
Контакти:

Re: ТДИ и ТД да видим разликите

Мнениеот kompresor » Пет 07 юни 2013 14:54


При втората група двигатели с разделни горивни камери се оформят главно две подгрупи: вихровокамерни фиг. 1-3 а, б и предкамерни фиг. 1-4 двигатели. Тук основната горивна камера има обем от 25% до 60% от общия обем на горивната камера на дизеловия двигател. Връзката между разделната и основната горивна камера се осъществява посредством един или няколко отвора. Енергията на смесообразуването е за сметка на интензивното движение на заряда в горивната камера. Впръскването на горивото става в разделната горивна камера с едноотворов впръсквач най често щифтов, при относително ниско налягане до 15МПа. Степента на сгъстяване е от 18 до 24, като по-високите стойности са характерни за предкамерните дизелови двигатели. Задължително е наличието на подгрявна свещ при стартирането на този тип дизелови двигатели.
фиг. 1-3 Вихрови горивни камери.jpg


Литература : Наръчник по дизелова горивна апаратура.
Ангел Димитров, Трифон Узунтонев



Върни се в “Дизелови агрегати”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 23 госта