Въпрос към инженерите за мощност и въртящ момент

Печките са на мода. Дори и дизела да е по-скъп феновете му са много...
Потребителски аватар
Rabbit_TDI
Мнения: 8410
Регистриран на: Сря 07 юни 2006 17:32
Автомобил: A6 C5
Двигател: BFC
Местоположение: Карлово/Натрапник в София
Контакти:

Мнениеот Rabbit_TDI » Сря 12 мар 2008 13:00


Е то тва е ясно.Тука става въпрос за всекидневно каране/един двама човека с лек багаж/.Тва вече натаъка за наклона си има зайгравка и с предавките/понякога е по-добре на 4та вместо 5та точно заради натиска върху педала и т.н./




Stefan Hadjov
Мнения: 3
Регистриран на: Пет 04 май 2007 12:05
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот Stefan Hadjov » Сря 12 мар 2008 16:32


Rabbit_TDI написа:Е то тва е ясно.Тука става въпрос за всекидневно каране/един двама човека с лек багаж/.Тва вече натаъка за наклона си има зайгравка и с предавките/понякога е по-добре на 4та вместо 5та точно заради натиска върху педала и т.н./


@Rabbit_TDI
Точно така колега.По добре на 4-та вместо на 5-та предавка въпреки,че на 5-та ще са по-ниски оборотите,но на 4-та педала на газта ще е по-малко натиснат= на по-нисък разход.Горния пост го написах,защото многократно съм чел в форума оплаквания на колеги,които казват:абе карам макс.до 2000 об. и пак много ми харчи.То хубаво до 2000 об.ама е важно в този диапазон от обороти къде се ти е намирал педала на газта.Поздрави.


Потребителски аватар
Rabbit_TDI
Мнения: 8410
Регистриран на: Сря 07 юни 2006 17:32
Автомобил: A6 C5
Двигател: BFC
Местоположение: Карлово/Натрапник в София
Контакти:

Мнениеот Rabbit_TDI » Сря 12 мар 2008 16:38


Stefan Hadjov написа:
Rabbit_TDI написа:Е то тва е ясно.Тука става въпрос за всекидневно каране/един двама човека с лек багаж/.Тва вече натаъка за наклона си има зайгравка и с предавките/понякога е по-добре на 4та вместо 5та точно заради натиска върху педала и т.н./


@Rabbit_TDI
Точно така колега.По добре на 4-та вместо на 5-та предавка въпреки,че на 5-та ще са по-ниски оборотите,но на 4-та педала на газта ще е по-малко натиснат= на по-нисък разход.Горния пост го написах,защото многократно съм чел в форума оплаквания на колеги,които казват:абе карам макс.до 2000 об. и пак много ми харчи.То хубаво до 2000 об.ама е важно в този диапазон от обороти къде се ти е намирал педала на газта.Поздрави.

:да: Постоянното каране на колата с и под оборотите за максималния въртящ момент/на ТДИ 1800 някъде/ в момента в който изкачваш или оскоряваш излизаш солено.Отделно колата е най-икономична на 5та при постоянна скорост ,ама най-нейкономична при ускорение.Да не говорим че мазане впръскване и т.н. не са оптимални тогава.


Stefan Hadjov
Мнения: 3
Регистриран на: Пет 04 май 2007 12:05
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот Stefan Hadjov » Сря 12 мар 2008 19:17


Rabbit_TDI написа:
Stefan Hadjov написа:
Rabbit_TDI написа:Е то тва е ясно.Тука става въпрос за всекидневно каране/един двама човека с лек багаж/.Тва вече натаъка за наклона си има зайгравка и с предавките/понякога е по-добре на 4та вместо 5та точно заради натиска върху педала и т.н./


@Rabbit_TDI
Точно така колега.По добре на 4-та вместо на 5-та предавка въпреки,че на 5-та ще са по-ниски оборотите,но на 4-та педала на газта ще е по-малко натиснат= на по-нисък разход.Горния пост го написах,защото многократно съм чел в форума оплаквания на колеги,които казват:абе карам макс.до 2000 об. и пак много ми харчи.То хубаво до 2000 об.ама е важно в този диапазон от обороти къде се ти е намирал педала на газта.Поздрави.

:да: Постоянното каране на колата с и под оборотите за максималния въртящ момент/на ТДИ 1800 някъде/ в момента в който изкачваш или оскоряваш излизаш солено.Отделно колата е най-икономична на 5та при постоянна скорост ,ама най-нейкономична при ускорение.Да не говорим че мазане впръскване и т.н. не са оптимални тогава.


Дали на 5-та с постоянна скорост и 3/4 натиснат педала на газта колата е най икономична??Аз предпочитам да превключа на 4-та и да върана педала нагоре и пак да се движа с равномерна скорост.Тогава ще ми харчи по-малко..
Наистина макс.мощност на ТДИ е при 4000 об.и макс.момент е при 1800 об.но това важи само при режим на двигателя по така наречената външна характееристика/максимално подадена газ/Много ,много рядко се вкарва двигателя в нормална експлоатация в такъв режим.Във всички останали режими на частично подадена газ колко ти е макс.момент и макс. мощност и при какви обороти никой не го знае защото никоя фирма не публикува тези данни.Така,че каране под,около и над обороти на макс.момент е фалшива постановка,защото нормално се джижиш по частична,а не по въшна характеристика на двигателя.Като се движиш в градско нормално ползваш 8,10,12 к.с. от двигателя с около 30,40 км/час с леко подадена газ.Можеш ли да ми кажеш тези конски сили при какви обороти са и максималния върт. момент в този режим колко е и при какви обороти е.Никой не може да го каже.Така,че:максималната мощност на двигателя е в една точка-4000 об,макс.момент е също в една точка 1800 об.и то само при пълно подадена газ.Във всички останали режими на частична газ какво става само фирмата производител си знае и никой не публикува тези данни.А в 99.9% от живота на двигателя се ползва в тези частични режими.Дано съм се изразил ясно и разбрано.


Потребителски аватар
pdols
Мнения: 93
Регистриран на: Чет 21 фев 2008 20:34
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: London

Мнениеот pdols » Сря 12 мар 2008 20:52


Аз се въртя около нормите на моя двигател (6.3 л/100 км) като спазвам указанията на VW.Ето тяхната графика на разхода на гориво,която ми се струва доста полезна.
http://img267.imageshack.us/my.php?imag ... ageot2.jpg
Накратко:
1.Разхода на гориво в първите няколко минути работа на двигателя след студен стар са от порядъка на 50-70 л./100км. !!!! --> извода е :
-избягвайте кратки пътувания;
-не форсирайте двигателя когато не е в темп.режим;
2.Консумацията при темп на въздуха +20 гр. е 30% по ниска от тази при Темп. -10 гр.---->извода е :
-Не си вадете изводи за икономичноста на двигателя при температури на околната среда под +20 гр.
Има и други съвети но тези мисля че са по важните.Иначе ако си сметнеш преразхода в края на деня почти винаги се оказва че не си струва много ,много да се замисляш защото обикновенно става въпрос за 3-4 литра повече на ден.

Последна промяна от pdols на Съб 15 мар 2008 22:27, променено общо 1 път.


Потребителски аватар
ArturDent
Мнения: 175
Регистриран на: Вто 10 яну 2006 11:40
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Русе

Мнениеот ArturDent » Пет 14 мар 2008 16:34


Нафта или бензин - няма разлика и няма значение какъв модел VW имаш.

Как да разберем кй е най-икономичният режим?
Няма нужда от графики на вътящ момент/обороти или мощност/обороти.
Вдигнете 90 км/ч на пета предавка и вижте оборотите - това е :idea: .
Лично съм сравнявал графики,параметри, характеристики на много VW с този метод и всичко съвпада. При мен специално е 1850 об/мин

Сега за TDI-то:
Колата е най-икономична(най-голямо КПД) при максималния си въртящ момент т.е. идеалния случай е да караш с 1850 об./мин. Това не може да се постигне на практика.

Ако караш по наклон нагоре нафтовата ти печка има интересно свойство:
Подкарай я с 2100 оборота например. Когато и стане трудно тя ще свали оборотите (~2000), но с това ще се приближи към максималният въртящ момент - т.е. ще се стреми да увеличи оборотите. Това е целият ефект от пика на вътящият момент при около 1900 об. При бензина си е съвсем различно - колкото са по-големи оборотите, толкова е по-висок въртящият момент.

Моят съвет е:
- ако караш на равен път и няма да изпреварваш - потдържай 1850-1950 оборота.
- при предстоящо изкачване и/или изпреварване малко по-нагоре (2000+оборота), за да си усигуриш т.нар. "Запас на мощност". Тази мощност не движи колата, излиза само през аспуха(джоба), но ти позволява да я използваш във необходимия момент (за ускорение например).

Точно заради този "запас на мощност" по-мощните автомобили "горят" повече. При равен път и автомобил с 50к.с. и автомобил с 500 к.с. могат да постигнат и потдържат скорост от 180 км/ч. При единия това ще стане за 120 сек. а при другия за 20 сек.

Въртящ момент - това е сила * рамо
Мощност - сила * рамо * обороти

При бензина се използва взрив в двигателя и затова те работят при по високи обороти. Времето за взрива е значително по-малко от времето за оборот. Затова въртящият момент (не мощноста) е почти константа при промяна на оборотите.

При нафта нямаме взив, а горене, което е значително по-бавен процес от този при бензина. Като абсолютно време е малко (60/1900/4) ~=8 милисекунди при 1900 об. но е доста по-вече от това на бензина. При това време в двигателя на VAG за единица гориво се произвежда най-голямо количество полезна мощност.

Баси колко глупости изписах !!!!!!!!


Потребителски аватар
itan75
Мнения: 123
Регистриран на: Пет 01 дек 2006 10:14
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Бургас

Мнениеот itan75 » Пет 14 мар 2008 19:30


ArturDent написа:Нафта или бензин - няма разлика и няма значение какъв модел VW имаш.

Как да разберем кй е най-икономичният режим?
Няма нужда от графики на вътящ момент/обороти или мощност/обороти.
Вдигнете 90 км/ч на пета предавка и вижте оборотите - това е :idea: .
Лично съм сравнявал графики,параметри, характеристики на много VW с този метод и всичко съвпада. При мен специално е 1850 об/мин

Сега за TDI-то:
Колата е най-икономична(най-голямо КПД) при максималния си въртящ момент т.е. идеалния случай е да караш с 1850 об./мин. Това не може да се постигне на практика.

Ако караш по наклон нагоре нафтовата ти печка има интересно свойство:
Подкарай я с 2100 оборота например. Когато и стане трудно тя ще свали оборотите (~2000), но с това ще се приближи към максималният въртящ момент - т.е. ще се стреми да увеличи оборотите. Това е целият ефект от пика на вътящият момент при около 1900 об. При бензина си е съвсем различно - колкото са по-големи оборотите, толкова е по-висок въртящият момент.

Моят съвет е:
- ако караш на равен път и няма да изпреварваш - потдържай 1850-1950 оборота.
- при предстоящо изкачване и/или изпреварване малко по-нагоре (2000+оборота), за да си усигуриш т.нар. "Запас на мощност". Тази мощност не движи колата, излиза само през аспуха(джоба), но ти позволява да я използваш във необходимия момент (за ускорение например).

Точно заради този "запас на мощност" по-мощните автомобили "горят" повече. При равен път и автомобил с 50к.с. и автомобил с 500 к.с. могат да постигнат и потдържат скорост от 180 км/ч. При единия това ще стане за 120 сек. а при другия за 20 сек.

Въртящ момент - това е сила * рамо
Мощност - сила * рамо * обороти

При бензина се използва взрив в двигателя и затова те работят при по високи обороти. Времето за взрива е значително по-малко от времето за оборот. Затова въртящият момент (не мощноста) е почти константа при промяна на оборотите.

При нафта нямаме взив, а горене, което е значително по-бавен процес от този при бензина. Като абсолютно време е малко (60/1900/4) ~=8 милисекунди при 1900 об. но е доста по-вече от това на бензина. При това време в двигателя на VAG за единица гориво се произвежда най-голямо количество полезна мощност.

Баси колко глупости изписах !!!!!!!!
Изписа не ами :banghead: Ти направо измисли нов бензинов двигател,който при подаване на искра от запалителната свещ стехиометричната смес не гори,ами се взривява :010:.Това донякъде се получава но само при детонационно горене в определени условия(гориво с по-нисък октан,повишена степен на сгъстяване оттам и повишена температура и налягане на работната смес в края на сгъстителния и началото на работния ход).Въртящия момент и мощността(особенно литровата) зависят от много фактори,но един от най важните е Средното ефективно налягане в цилиндъра(което пък от своя страна зависи от фазите на газоразпределение,механичният и ефективният КПД и още куп фактори,които надявам се да научиш с повече четене)Размесени и подгрети от температурата на изгорелите газове останали от предния работен цикъл което остатъчно количество в цилиндъра пък зависи от степента на сгъстяване,качеството на обработка на изпускателните отвори в главата,изпускателния колектор(затова се полират при състезателните коли) и съпротивлението на изпускателната уредба като цяло(катализатор,предно,средно и задно гърне) като е повече от ясно,че колкото по-малко съпротивление правят на изгорелите газове,които напускат цилиндъра със температура около 750-850 градуса за бензиновите мотори и около 650-750 градуса при дизелите при скорост около 1000 -1100км/ч.При тези условия трябва да промениш някой друг физичен закон нафта и бензин да не горят с приблизително(подчертавам Приблизително,защото има малка разлика) с еднаква скорост,така че не е там проблема,че дизеловия мотор не може да се форсира над 5000 об/м, докато при Ф1 в новия сезон мисля вече са около 23000 об/м :008:.Мисля,че някъде съм пояснил,защо но ако те интересува пиши и ще ти кажа.


chocho1
Мнения: 39
Регистриран на: Пон 14 май 2007 14:36
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Варна

Мнениеот chocho1 » Пет 14 мар 2008 20:07


itan75 написа:При тези условия трябва да промениш някой друг физичен закон нафта и бензин да не горят с приблизително(подчертавам Приблизително,защото има малка разлика) с еднаква скорост,така че не е там проблема,че дизеловия мотор не може да се форсира над 5000 об/м, докато при Ф1 в новия сезон мисля вече са около 23000 об/м .Мисля,че някъде съм пояснил,защо но ако те интересува пиши и ще ти кажа.


Би ли пояснил?


Потребителски аватар
pdols
Мнения: 93
Регистриран на: Чет 21 фев 2008 20:34
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: London

Мнениеот pdols » Съб 15 мар 2008 20:56


Ето едно доста по-просто обяснение за разход на гориво.
За да стигнеш от т.А до т. Б трябва да направиш определен брой обороти на двигателя,най-общо казано.Тей като за всеки оборот ти е нужно гориво извода е че колкото е по малка сумата на оборотите от старта до финала толкова и разхода ти е по-малък.Така че моите уважения на колегите но ако в общия случай карате колата с "оптималните" 1850 оборота ще изгорите доста повече гориво отколкото ако я карате с 1500 например,защото КПД и общ разход на гориво са понятия ,които определено не са в линейна зависимост.Казаното важи само за обороти осигуряващи нормален работен режим на двигателя,а те за съжаление не са в много широк диапазон.


wanven
Мнения: 11
Регистриран на: Нед 26 авг 2007 19:22
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Славяново

Мнениеот wanven » Съб 15 мар 2008 21:36


Благодаря на колегите който отговориха. Ще го поставя въпроса по разбираемо Ако се движим от т.А до т.В и се изкачваме нагоре с пет човека. Примерно двигателят е на 3-предавка и това едно и също разстояние го изкачваме три пъти.
1)Първо на 3 с 2400 об.
2)Втори път на 3 с оборотите на максималният въртящ момент 1900
3)И трети път на 3 с 1500 об
Въпросът е при тези три изкачвания с един и същи товар на ІІІ но различни обороти кой разхот на гориво ще бъде най-нисък?


Потребителски аватар
flash
Мнения: 751
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 11:29
Автомобил: Golf III GT TDI
Двигател: 1z 1994
Местоположение: София/Плевен

Мнениеот flash » Нед 16 мар 2008 3:42


А бе със сигурност третия вариянт е най-неудачен , а при тази ситуация която си задал според мене едно ТДИ 150к.с. ще изгори по малко от ТДИ 90к.с. при втория вариант .....

Аз съм съгласен с изказаното мнение , че когато педала на газта е по-малко натиснат колата гори по-малко , така че за всяка ситуация се преценява на място ;)....


Потребителски аватар
ArturDent
Мнения: 175
Регистриран на: Вто 10 яну 2006 11:40
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Русе

Мнениеот ArturDent » Пон 17 мар 2008 9:25


flash написа:Аз съм съгласен с изказаното мнение , че когато педала на газта е по-малко натиснат колата гори по-малко , така че за всяка ситуация се преценява на място ;)....


От тук следва и извода, че ако педала не е натиснат имаме най-малък (никъкъв) разход. Браво - постигаме перпетум мобиле от 2-ри тип. Без енергия получаваме движение.

Колега, не може да не натискаш педала на газта(нафтата) и да изминеш разстоянието от т.А до т.В.

Теоретично най-нисък разход за единица разстояние се постига при най-големият въртящ момент (1900 об. за TDI) и най-ниска скорост постижима при тези обороти (заради въздъшното съпротивление).

По прицип всяка една кола гори толкова колкото и налееш.


Потребителски аватар
Rabbit_TDI
Мнения: 8410
Регистриран на: Сря 07 юни 2006 17:32
Автомобил: A6 C5
Двигател: BFC
Местоположение: Карлово/Натрапник в София
Контакти:

Мнениеот Rabbit_TDI » Пон 17 мар 2008 9:47


pdols написа:Ето едно доста по-просто обяснение за разход на гориво.
За да стигнеш от т.А до т. Б трябва да направиш определен брой обороти на двигателя,най-общо казано.Тей като за всеки оборот ти е нужно гориво извода е че колкото е по малка сумата на оборотите от старта до финала толкова и разхода ти е по-малък.Така че моите уважения на колегите но ако в общия случай карате колата с "оптималните" 1850 оборота ще изгорите доста повече гориво отколкото ако я карате с 1500 например,защото КПД и общ разход на гориво са понятия ,които определено не са в линейна зависимост.Казаното важи само за обороти осигуряващи нормален работен режим на двигателя,а те за съжаление не са в много широк диапазон.

То тва е верно ама примерно ако патуваш от София до Търново трябва да си осигуриш отцепено движение да не ти се пречка никой,големите наклони да мине един багер и да ги изправи,селата да се премахнат и дупките да изчезнат :lol:
P.S.Тва за горенето дето ArturDent го разправя е една стара заблуда незнайно от къде тръгнала ама и дядо ми са го учили на нея :shock /даже учителя им показвал чрез бутане на двама човека :lol: / което звучи доста мъдро и романтично ама си е чиста фанатазия :lol: .Нещата са точно както ги е описал itan ама за обикновенните шофйори тва няма никво значение.Иначе според половината автомобилни фирми бъдещето е на бензиновите мотори със самовъзпламеняване :shock /спрямо тях сегашните мотори дето ни се струват бъкани с електроника ще са като Правец 8 :lol: /


Потребителски аватар
Rabbit_TDI
Мнения: 8410
Регистриран на: Сря 07 юни 2006 17:32
Автомобил: A6 C5
Двигател: BFC
Местоположение: Карлово/Натрапник в София
Контакти:

Мнениеот Rabbit_TDI » Пон 17 мар 2008 9:54


wanven написа:Благодаря на колегите който отговориха. Ще го поставя въпроса по разбираемо Ако се движим от т.А до т.В и се изкачваме нагоре с пет човека. Примерно двигателят е на 3-предавка и това едно и също разстояние го изкачваме три пъти.
1)Първо на 3 с 2400 об.
2)Втори път на 3 с оборотите на максималният въртящ момент 1900
3)И трети път на 3 с 1500 об
Въпросът е при тези три изкачвания с един и същи товар на ІІІ но различни обороти кой разхот на гориво ще бъде най-нисък?

Както загатна StefanHadjov можеш да варираш и с предавкиге гака че съвсем става на усет.Също така понятието наклон може да те накара да си на 2ра 3та или 4та на 2200 оборта зависимост според наклона/аз така правя ,а и когато го видя се засилвам така ,че го изкарвам със 140 на 5та :lol: /


Потребителски аватар
samo ra4na na zavoite
Мнения: 883
Регистриран на: Нед 27 яну 2008 22:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re:

Мнениеот samo ra4na na zavoite » Съб 05 ное 2011 19:24


gr_kanev написа:
samo ra4na na zavoite написа:Независимо от двигаеля(бензин-дизел)най иконумичен е когато е в обороти около максималния въртящ момент. :да:

Това от собствен опит ли го казваш, или цитираш ?


В случая цитирам.
От собствен опит съм установил ,че по добре обороти мааалко над максимален въртящ момент mhihi

П.П сетих се да отговоря след 3 години :screwy :dummy:



Върни се в “Дизелови агрегати”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 52 госта