Въпрос към инженерите за мощност и въртящ момент
- Rabbit_TDI
- Мнения: 8410
- Регистриран на: Сря 07 юни 2006 17:32
- Автомобил: A6 C5
- Двигател: BFC
- Местоположение: Карлово/Натрапник в София
- Контакти:
-
Stefan Hadjov
- Мнения: 3
- Регистриран на: Пет 04 май 2007 12:05
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Rabbit_TDI написа:Е то тва е ясно.Тука става въпрос за всекидневно каране/един двама човека с лек багаж/.Тва вече натаъка за наклона си има зайгравка и с предавките/понякога е по-добре на 4та вместо 5та точно заради натиска върху педала и т.н./
@Rabbit_TDI
Точно така колега.По добре на 4-та вместо на 5-та предавка въпреки,че на 5-та ще са по-ниски оборотите,но на 4-та педала на газта ще е по-малко натиснат= на по-нисък разход.Горния пост го написах,защото многократно съм чел в форума оплаквания на колеги,които казват:абе карам макс.до 2000 об. и пак много ми харчи.То хубаво до 2000 об.ама е важно в този диапазон от обороти къде се ти е намирал педала на газта.Поздрави.
- Rabbit_TDI
- Мнения: 8410
- Регистриран на: Сря 07 юни 2006 17:32
- Автомобил: A6 C5
- Двигател: BFC
- Местоположение: Карлово/Натрапник в София
- Контакти:
Stefan Hadjov написа:Rabbit_TDI написа:Е то тва е ясно.Тука става въпрос за всекидневно каране/един двама човека с лек багаж/.Тва вече натаъка за наклона си има зайгравка и с предавките/понякога е по-добре на 4та вместо 5та точно заради натиска върху педала и т.н./
@Rabbit_TDI
Точно така колега.По добре на 4-та вместо на 5-та предавка въпреки,че на 5-та ще са по-ниски оборотите,но на 4-та педала на газта ще е по-малко натиснат= на по-нисък разход.Горния пост го написах,защото многократно съм чел в форума оплаквания на колеги,които казват:абе карам макс.до 2000 об. и пак много ми харчи.То хубаво до 2000 об.ама е важно в този диапазон от обороти къде се ти е намирал педала на газта.Поздрави.
Постоянното каране на колата с и под оборотите за максималния въртящ момент/на ТДИ 1800 някъде/ в момента в който изкачваш или оскоряваш излизаш солено.Отделно колата е най-икономична на 5та при постоянна скорост ,ама най-нейкономична при ускорение.Да не говорим че мазане впръскване и т.н. не са оптимални тогава.-
Stefan Hadjov
- Мнения: 3
- Регистриран на: Пет 04 май 2007 12:05
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Rabbit_TDI написа:Stefan Hadjov написа:Rabbit_TDI написа:Е то тва е ясно.Тука става въпрос за всекидневно каране/един двама човека с лек багаж/.Тва вече натаъка за наклона си има зайгравка и с предавките/понякога е по-добре на 4та вместо 5та точно заради натиска върху педала и т.н./
@Rabbit_TDI
Точно така колега.По добре на 4-та вместо на 5-та предавка въпреки,че на 5-та ще са по-ниски оборотите,но на 4-та педала на газта ще е по-малко натиснат= на по-нисък разход.Горния пост го написах,защото многократно съм чел в форума оплаквания на колеги,които казват:абе карам макс.до 2000 об. и пак много ми харчи.То хубаво до 2000 об.ама е важно в този диапазон от обороти къде се ти е намирал педала на газта.Поздрави.
Постоянното каране на колата с и под оборотите за максималния въртящ момент/на ТДИ 1800 някъде/ в момента в който изкачваш или оскоряваш излизаш солено.Отделно колата е най-икономична на 5та при постоянна скорост ,ама най-нейкономична при ускорение.Да не говорим че мазане впръскване и т.н. не са оптимални тогава.
Дали на 5-та с постоянна скорост и 3/4 натиснат педала на газта колата е най икономична??Аз предпочитам да превключа на 4-та и да върана педала нагоре и пак да се движа с равномерна скорост.Тогава ще ми харчи по-малко..
Наистина макс.мощност на ТДИ е при 4000 об.и макс.момент е при 1800 об.но това важи само при режим на двигателя по така наречената външна характееристика/максимално подадена газ/Много ,много рядко се вкарва двигателя в нормална експлоатация в такъв режим.Във всички останали режими на частично подадена газ колко ти е макс.момент и макс. мощност и при какви обороти никой не го знае защото никоя фирма не публикува тези данни.Така,че каране под,около и над обороти на макс.момент е фалшива постановка,защото нормално се джижиш по частична,а не по въшна характеристика на двигателя.Като се движиш в градско нормално ползваш 8,10,12 к.с. от двигателя с около 30,40 км/час с леко подадена газ.Можеш ли да ми кажеш тези конски сили при какви обороти са и максималния върт. момент в този режим колко е и при какви обороти е.Никой не може да го каже.Така,че:максималната мощност на двигателя е в една точка-4000 об,макс.момент е също в една точка 1800 об.и то само при пълно подадена газ.Във всички останали режими на частична газ какво става само фирмата производител си знае и никой не публикува тези данни.А в 99.9% от живота на двигателя се ползва в тези частични режими.Дано съм се изразил ясно и разбрано.
Аз се въртя около нормите на моя двигател (6.3 л/100 км) като спазвам указанията на VW.Ето тяхната графика на разхода на гориво,която ми се струва доста полезна.
http://img267.imageshack.us/my.php?imag ... ageot2.jpg
Накратко:
1.Разхода на гориво в първите няколко минути работа на двигателя след студен стар са от порядъка на 50-70 л./100км. !!!! --> извода е :
-избягвайте кратки пътувания;
-не форсирайте двигателя когато не е в темп.режим;
2.Консумацията при темп на въздуха +20 гр. е 30% по ниска от тази при Темп. -10 гр.---->извода е :
-Не си вадете изводи за икономичноста на двигателя при температури на околната среда под +20 гр.
Има и други съвети но тези мисля че са по важните.Иначе ако си сметнеш преразхода в края на деня почти винаги се оказва че не си струва много ,много да се замисляш защото обикновенно става въпрос за 3-4 литра повече на ден.
http://img267.imageshack.us/my.php?imag ... ageot2.jpg
Накратко:
1.Разхода на гориво в първите няколко минути работа на двигателя след студен стар са от порядъка на 50-70 л./100км. !!!! --> извода е :
-избягвайте кратки пътувания;
-не форсирайте двигателя когато не е в темп.режим;
2.Консумацията при темп на въздуха +20 гр. е 30% по ниска от тази при Темп. -10 гр.---->извода е :
-Не си вадете изводи за икономичноста на двигателя при температури на околната среда под +20 гр.
Има и други съвети но тези мисля че са по важните.Иначе ако си сметнеш преразхода в края на деня почти винаги се оказва че не си струва много ,много да се замисляш защото обикновенно става въпрос за 3-4 литра повече на ден.
Последна промяна от pdols на Съб 15 мар 2008 22:27, променено общо 1 път.
- ArturDent
- Мнения: 175
- Регистриран на: Вто 10 яну 2006 11:40
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Русе
Нафта или бензин - няма разлика и няма значение какъв модел VW имаш.
Как да разберем кй е най-икономичният режим?
Няма нужда от графики на вътящ момент/обороти или мощност/обороти.
Вдигнете 90 км/ч на пета предавка и вижте оборотите - това е
.
Лично съм сравнявал графики,параметри, характеристики на много VW с този метод и всичко съвпада. При мен специално е 1850 об/мин
Сега за TDI-то:
Колата е най-икономична(най-голямо КПД) при максималния си въртящ момент т.е. идеалния случай е да караш с 1850 об./мин. Това не може да се постигне на практика.
Ако караш по наклон нагоре нафтовата ти печка има интересно свойство:
Подкарай я с 2100 оборота например. Когато и стане трудно тя ще свали оборотите (~2000), но с това ще се приближи към максималният въртящ момент - т.е. ще се стреми да увеличи оборотите. Това е целият ефект от пика на вътящият момент при около 1900 об. При бензина си е съвсем различно - колкото са по-големи оборотите, толкова е по-висок въртящият момент.
Моят съвет е:
- ако караш на равен път и няма да изпреварваш - потдържай 1850-1950 оборота.
- при предстоящо изкачване и/или изпреварване малко по-нагоре (2000+оборота), за да си усигуриш т.нар. "Запас на мощност". Тази мощност не движи колата, излиза само през аспуха(джоба), но ти позволява да я използваш във необходимия момент (за ускорение например).
Точно заради този "запас на мощност" по-мощните автомобили "горят" повече. При равен път и автомобил с 50к.с. и автомобил с 500 к.с. могат да постигнат и потдържат скорост от 180 км/ч. При единия това ще стане за 120 сек. а при другия за 20 сек.
Въртящ момент - това е сила * рамо
Мощност - сила * рамо * обороти
При бензина се използва взрив в двигателя и затова те работят при по високи обороти. Времето за взрива е значително по-малко от времето за оборот. Затова въртящият момент (не мощноста) е почти константа при промяна на оборотите.
При нафта нямаме взив, а горене, което е значително по-бавен процес от този при бензина. Като абсолютно време е малко (60/1900/4) ~=8 милисекунди при 1900 об. но е доста по-вече от това на бензина. При това време в двигателя на VAG за единица гориво се произвежда най-голямо количество полезна мощност.
Баси колко глупости изписах !!!!!!!!
Как да разберем кй е най-икономичният режим?
Няма нужда от графики на вътящ момент/обороти или мощност/обороти.
Вдигнете 90 км/ч на пета предавка и вижте оборотите - това е
Лично съм сравнявал графики,параметри, характеристики на много VW с този метод и всичко съвпада. При мен специално е 1850 об/мин
Сега за TDI-то:
Колата е най-икономична(най-голямо КПД) при максималния си въртящ момент т.е. идеалния случай е да караш с 1850 об./мин. Това не може да се постигне на практика.
Ако караш по наклон нагоре нафтовата ти печка има интересно свойство:
Подкарай я с 2100 оборота например. Когато и стане трудно тя ще свали оборотите (~2000), но с това ще се приближи към максималният въртящ момент - т.е. ще се стреми да увеличи оборотите. Това е целият ефект от пика на вътящият момент при около 1900 об. При бензина си е съвсем различно - колкото са по-големи оборотите, толкова е по-висок въртящият момент.
Моят съвет е:
- ако караш на равен път и няма да изпреварваш - потдържай 1850-1950 оборота.
- при предстоящо изкачване и/или изпреварване малко по-нагоре (2000+оборота), за да си усигуриш т.нар. "Запас на мощност". Тази мощност не движи колата, излиза само през аспуха(джоба), но ти позволява да я използваш във необходимия момент (за ускорение например).
Точно заради този "запас на мощност" по-мощните автомобили "горят" повече. При равен път и автомобил с 50к.с. и автомобил с 500 к.с. могат да постигнат и потдържат скорост от 180 км/ч. При единия това ще стане за 120 сек. а при другия за 20 сек.
Въртящ момент - това е сила * рамо
Мощност - сила * рамо * обороти
При бензина се използва взрив в двигателя и затова те работят при по високи обороти. Времето за взрива е значително по-малко от времето за оборот. Затова въртящият момент (не мощноста) е почти константа при промяна на оборотите.
При нафта нямаме взив, а горене, което е значително по-бавен процес от този при бензина. Като абсолютно време е малко (60/1900/4) ~=8 милисекунди при 1900 об. но е доста по-вече от това на бензина. При това време в двигателя на VAG за единица гориво се произвежда най-голямо количество полезна мощност.
Баси колко глупости изписах !!!!!!!!
- itan75
- Мнения: 123
- Регистриран на: Пет 01 дек 2006 10:14
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Бургас
Изписа не амиArturDent написа:Нафта или бензин - няма разлика и няма значение какъв модел VW имаш.
Как да разберем кй е най-икономичният режим?
Няма нужда от графики на вътящ момент/обороти или мощност/обороти.
Вдигнете 90 км/ч на пета предавка и вижте оборотите - това е.
Лично съм сравнявал графики,параметри, характеристики на много VW с този метод и всичко съвпада. При мен специално е 1850 об/мин
Сега за TDI-то:
Колата е най-икономична(най-голямо КПД) при максималния си въртящ момент т.е. идеалния случай е да караш с 1850 об./мин. Това не може да се постигне на практика.
Ако караш по наклон нагоре нафтовата ти печка има интересно свойство:
Подкарай я с 2100 оборота например. Когато и стане трудно тя ще свали оборотите (~2000), но с това ще се приближи към максималният въртящ момент - т.е. ще се стреми да увеличи оборотите. Това е целият ефект от пика на вътящият момент при около 1900 об. При бензина си е съвсем различно - колкото са по-големи оборотите, толкова е по-висок въртящият момент.
Моят съвет е:
- ако караш на равен път и няма да изпреварваш - потдържай 1850-1950 оборота.
- при предстоящо изкачване и/или изпреварване малко по-нагоре (2000+оборота), за да си усигуриш т.нар. "Запас на мощност". Тази мощност не движи колата, излиза само през аспуха(джоба), но ти позволява да я използваш във необходимия момент (за ускорение например).
Точно заради този "запас на мощност" по-мощните автомобили "горят" повече. При равен път и автомобил с 50к.с. и автомобил с 500 к.с. могат да постигнат и потдържат скорост от 180 км/ч. При единия това ще стане за 120 сек. а при другия за 20 сек.
Въртящ момент - това е сила * рамо
Мощност - сила * рамо * обороти
При бензина се използва взрив в двигателя и затова те работят при по високи обороти. Времето за взрива е значително по-малко от времето за оборот. Затова въртящият момент (не мощноста) е почти константа при промяна на оборотите.
При нафта нямаме взив, а горене, което е значително по-бавен процес от този при бензина. Като абсолютно време е малко (60/1900/4) ~=8 милисекунди при 1900 об. но е доста по-вече от това на бензина. При това време в двигателя на VAG за единица гориво се произвежда най-голямо количество полезна мощност.
Баси колко глупости изписах !!!!!!!!
Ти направо измисли нов бензинов двигател,който при подаване на искра от запалителната свещ стехиометричната смес не гори,ами се взривява
.Това донякъде се получава но само при детонационно горене в определени условия(гориво с по-нисък октан,повишена степен на сгъстяване оттам и повишена температура и налягане на работната смес в края на сгъстителния и началото на работния ход).Въртящия момент и мощността(особенно литровата) зависят от много фактори,но един от най важните е Средното ефективно налягане в цилиндъра(което пък от своя страна зависи от фазите на газоразпределение,механичният и ефективният КПД и още куп фактори,които надявам се да научиш с повече четене)Размесени и подгрети от температурата на изгорелите газове останали от предния работен цикъл което остатъчно количество в цилиндъра пък зависи от степента на сгъстяване,качеството на обработка на изпускателните отвори в главата,изпускателния колектор(затова се полират при състезателните коли) и съпротивлението на изпускателната уредба като цяло(катализатор,предно,средно и задно гърне) като е повече от ясно,че колкото по-малко съпротивление правят на изгорелите газове,които напускат цилиндъра със температура около 750-850 градуса за бензиновите мотори и около 650-750 градуса при дизелите при скорост около 1000 -1100км/ч.При тези условия трябва да промениш някой друг физичен закон нафта и бензин да не горят с приблизително(подчертавам Приблизително,защото има малка разлика) с еднаква скорост,така че не е там проблема,че дизеловия мотор не може да се форсира над 5000 об/м, докато при Ф1 в новия сезон мисля вече са около 23000 об/м
.Мисля,че някъде съм пояснил,защо но ако те интересува пиши и ще ти кажа.itan75 написа:При тези условия трябва да промениш някой друг физичен закон нафта и бензин да не горят с приблизително(подчертавам Приблизително,защото има малка разлика) с еднаква скорост,така че не е там проблема,че дизеловия мотор не може да се форсира над 5000 об/м, докато при Ф1 в новия сезон мисля вече са около 23000 об/м .Мисля,че някъде съм пояснил,защо но ако те интересува пиши и ще ти кажа.
Би ли пояснил?
Ето едно доста по-просто обяснение за разход на гориво.
За да стигнеш от т.А до т. Б трябва да направиш определен брой обороти на двигателя,най-общо казано.Тей като за всеки оборот ти е нужно гориво извода е че колкото е по малка сумата на оборотите от старта до финала толкова и разхода ти е по-малък.Така че моите уважения на колегите но ако в общия случай карате колата с "оптималните" 1850 оборота ще изгорите доста повече гориво отколкото ако я карате с 1500 например,защото КПД и общ разход на гориво са понятия ,които определено не са в линейна зависимост.Казаното важи само за обороти осигуряващи нормален работен режим на двигателя,а те за съжаление не са в много широк диапазон.
За да стигнеш от т.А до т. Б трябва да направиш определен брой обороти на двигателя,най-общо казано.Тей като за всеки оборот ти е нужно гориво извода е че колкото е по малка сумата на оборотите от старта до финала толкова и разхода ти е по-малък.Така че моите уважения на колегите но ако в общия случай карате колата с "оптималните" 1850 оборота ще изгорите доста повече гориво отколкото ако я карате с 1500 например,защото КПД и общ разход на гориво са понятия ,които определено не са в линейна зависимост.Казаното важи само за обороти осигуряващи нормален работен режим на двигателя,а те за съжаление не са в много широк диапазон.
-
wanven
- Мнения: 11
- Регистриран на: Нед 26 авг 2007 19:22
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Славяново
Благодаря на колегите който отговориха. Ще го поставя въпроса по разбираемо Ако се движим от т.А до т.В и се изкачваме нагоре с пет човека. Примерно двигателят е на 3-предавка и това едно и също разстояние го изкачваме три пъти.
1)Първо на 3 с 2400 об.
2)Втори път на 3 с оборотите на максималният въртящ момент 1900
3)И трети път на 3 с 1500 об
Въпросът е при тези три изкачвания с един и същи товар на ІІІ но различни обороти кой разхот на гориво ще бъде най-нисък?
1)Първо на 3 с 2400 об.
2)Втори път на 3 с оборотите на максималният въртящ момент 1900
3)И трети път на 3 с 1500 об
Въпросът е при тези три изкачвания с един и същи товар на ІІІ но различни обороти кой разхот на гориво ще бъде най-нисък?
- flash
- Мнения: 751
- Регистриран на: Вто 08 юни 2004 11:29
- Автомобил: Golf III GT TDI
- Двигател: 1z 1994
- Местоположение: София/Плевен
А бе със сигурност третия вариянт е най-неудачен , а при тази ситуация която си задал според мене едно ТДИ 150к.с. ще изгори по малко от ТДИ 90к.с. при втория вариант .....
Аз съм съгласен с изказаното мнение , че когато педала на газта е по-малко натиснат колата гори по-малко , така че за всяка ситуация се преценява на място
....
Аз съм съгласен с изказаното мнение , че когато педала на газта е по-малко натиснат колата гори по-малко , така че за всяка ситуация се преценява на място
- ArturDent
- Мнения: 175
- Регистриран на: Вто 10 яну 2006 11:40
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Русе
flash написа:Аз съм съгласен с изказаното мнение , че когато педала на газта е по-малко натиснат колата гори по-малко , така че за всяка ситуация се преценява на място....
От тук следва и извода, че ако педала не е натиснат имаме най-малък (никъкъв) разход. Браво - постигаме перпетум мобиле от 2-ри тип. Без енергия получаваме движение.
Колега, не може да не натискаш педала на газта(нафтата) и да изминеш разстоянието от т.А до т.В.
Теоретично най-нисък разход за единица разстояние се постига при най-големият въртящ момент (1900 об. за TDI) и най-ниска скорост постижима при тези обороти (заради въздъшното съпротивление).
По прицип всяка една кола гори толкова колкото и налееш.
- Rabbit_TDI
- Мнения: 8410
- Регистриран на: Сря 07 юни 2006 17:32
- Автомобил: A6 C5
- Двигател: BFC
- Местоположение: Карлово/Натрапник в София
- Контакти:
pdols написа:Ето едно доста по-просто обяснение за разход на гориво.
За да стигнеш от т.А до т. Б трябва да направиш определен брой обороти на двигателя,най-общо казано.Тей като за всеки оборот ти е нужно гориво извода е че колкото е по малка сумата на оборотите от старта до финала толкова и разхода ти е по-малък.Така че моите уважения на колегите но ако в общия случай карате колата с "оптималните" 1850 оборота ще изгорите доста повече гориво отколкото ако я карате с 1500 например,защото КПД и общ разход на гориво са понятия ,които определено не са в линейна зависимост.Казаното важи само за обороти осигуряващи нормален работен режим на двигателя,а те за съжаление не са в много широк диапазон.
То тва е верно ама примерно ако патуваш от София до Търново трябва да си осигуриш отцепено движение да не ти се пречка никой,големите наклони да мине един багер и да ги изправи,селата да се премахнат и дупките да изчезнат
P.S.Тва за горенето дето ArturDent го разправя е една стара заблуда незнайно от къде тръгнала ама и дядо ми са го учили на нея
- Rabbit_TDI
- Мнения: 8410
- Регистриран на: Сря 07 юни 2006 17:32
- Автомобил: A6 C5
- Двигател: BFC
- Местоположение: Карлово/Натрапник в София
- Контакти:
wanven написа:Благодаря на колегите който отговориха. Ще го поставя въпроса по разбираемо Ако се движим от т.А до т.В и се изкачваме нагоре с пет човека. Примерно двигателят е на 3-предавка и това едно и също разстояние го изкачваме три пъти.
1)Първо на 3 с 2400 об.
2)Втори път на 3 с оборотите на максималният въртящ момент 1900
3)И трети път на 3 с 1500 об
Въпросът е при тези три изкачвания с един и същи товар на ІІІ но различни обороти кой разхот на гориво ще бъде най-нисък?
Както загатна StefanHadjov можеш да варираш и с предавкиге гака че съвсем става на усет.Също така понятието наклон може да те накара да си на 2ра 3та или 4та на 2200 оборта зависимост според наклона/аз така правя ,а и когато го видя се засилвам така ,че го изкарвам със 140 на 5та
- samo ra4na na zavoite
- Мнения: 883
- Регистриран на: Нед 27 яну 2008 22:07
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Re:
gr_kanev написа:samo ra4na na zavoite написа:Независимо от двигаеля(бензин-дизел)най иконумичен е когато е в обороти около максималния въртящ момент.
Това от собствен опит ли го казваш, или цитираш ?
В случая цитирам.
От собствен опит съм установил ,че по добре обороти мааалко над максимален въртящ момент
П.П сетих се да отговоря след 3 години

Върни се в “Дизелови агрегати”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Google [Bot] и 49 госта