рапицово (слънчогледово) олио вместо нафта?

Печките са на мода. Дори и дизела да е по-скъп феновете му са много...
Rayko18
Мнения: 19
Регистриран на: Нед 29 авг 2004 15:01
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот Rayko18 » Сря 26 апр 2006 0:20


Привет колеги !
Да споделя скромния си опит с алтенативните горива.
Биодизел не съм пробвал. Бях се запалил да си правя, но начинанието е трудно и рисковано в домашни условия -- работи се с натрева основа, метанол (и двете опасни вещества), трябва готовият биодизел да се "мие" -- да се пречиства от остатъчната сода каустик. След процеса остава глицерин, който трябва нещо да се прави.
Затова се ориентирах към олиото. Отначало малък процент, после до 50%.
Колицата (форд Фиеста 1.6Д от 1988г., а иначе в тоя форум съм заради колата на наште, която си е бензинка Г3 ) го прие добре, пуши по-малко, работи наистина по-тихо и направо си мърка.
Но има някои правила, които трябва да се спазват:
* ГНП "Бош " толерират до 50% олио, ГНП "Лукас" -- до 30 през лятото (при Фолксваген май се ползва само "Бош" ?).
* задължително е сместа да се прави ИЗВЪН резервоара - в туба се наливат примерно 5 л. олио и се допълва със същото количество нафта, после това се налива в резервоара. Иначе се получава, че олиото пада на дъното и се засмуква към ГНП, която не ги обича тия работи, защото олиото е с вискозитет в пъти по-голям от този на нафтата.
* да се използува само добре филтрирано олио. Ако се ползува нерафинирано такова, то трябва да се филтрира на студено -- до 15 гр. Целзий -- с цел да се отделят фосфолипидите - смолите демек, които образуват филм по повърхността на буталата и цилиндрите и запичат двигателя и му е*** м***ката.
** ако се ползва вторично, отпадъчно, и тн. олио -- от ресторанти, МакДо, КФЦ и тн, да се филтрира през филтър от 1 микрон задължително.
** през зимата процентите пада значително.
** добре е да се направи някаква система за за загряване на горивото, което отива към ГНП-то и мотора -- отопляем (от охлаждащата течност) горивен филтър като на рената например.
Това при един резервоар -- демек, работим със смес от нафта и олио.
Аз съм опитвал само тая система и работи добре. Не съм забелязал спад на мощността, мудност и тромавост (то на тая кола каква по-голяма мудност от вродената :mrgreen:).
Ако искаме 100% олио -- има два варианта или (1) бикарбурация -- два резервоара -- колата пали на нафта, при достигане на работна температура 70 градуса на антифриза се превключчва на олио, което се подгрява до 70 гр чрез топлообменник от антифриза, или (2)някаква скъпа система като тези, описани във приложената по-горе от колегите статия -- системите на Елсбет например.
Лично аз си мечтая за пълна конверсия -- 100% олио със система със два резервоара.
Ако се интересувате и четете на френски -- ето линк :
www.oliomobile.org/forum
форумът е супер. Французите са напред с материала, при това всичко там е самоделка.
МОЖЕ да се кара с олио, но трябва предпазливост и спазване на нЕкои правила.
:)
Р




Потребителски аватар
rudolf
Мнения: 385
Регистриран на: Сря 22 фев 2006 5:01
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

...

Мнениеот rudolf » Сря 26 апр 2006 1:37


мерси райко,,,много добре го обобщи защото беше много общо и хаотично до сега, само ми кажи ако не си в франция-на колко пари взимаш олиото и откъде?? според мен е на 1.4-1.60 и ако го смесиш с нафта за 1.70 излиза 7-10 стотинки разликата...ей това не ми се вразва...


Rayko18
Мнения: 19
Регистриран на: Нед 29 авг 2004 15:01
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот Rayko18 » Сря 26 апр 2006 8:06


Добро утро,
:D
не, не съм във Франция (за съжаление); там олиото е 0.80 евро/л., нафтата -- май някъде около евро и малко, на знам точно.
за цената на олиото и нафтата : миналата година си карах с олио от магазина -- туби от 3 или от 5 литра. После си купих от някаква рафинерия в Габрово за по 1.20/л. - нерафинирано, за което още съжалявам -- наложи се да си го филтрирам сам през филтър за прахосмукачка (22 или 24 микрона са, питах производителя), а после и с филтър за кафе (май 5 или 7 микрона).

Наистина, ако не се използва отработено олио, не се спестява кой знае колко (в родни условия). А ако човек има сигурен и сравнително щедър източник на отработено олио (да речем брат'чед ти държи ресторант) то може да си направи инсталация за филтриране, което също струва пари. В тая връзка -- нужните елементи се намират лесно и не са ужасно скъпи, инвестицията се връща.

Основната ми мотивация не е толкова икономическа - макар че това си е важно -, колкото екологическа. Олиото е възобновим източник на енергия. При горенето му се отделя точно толкова СО2, колкото растението е погело от въздуха; обратното, при карането с нафта се отделя СО2, което преди това НЕ е било във въздуха, т.е., карането с петрол увеличава съдържанието на СО2, което пък се проявява в т. нар. "парников ефект" -- затопляне на климата.

И още : няма какво да се лъжем, колите ни са направени така, че по-добре работят с нафта, отколкото с олио и в това няма нищо чудно. Ако искаме да работят с олио, трябва да си поиграем малко и да вложим някой лев. Така ще се предпазим от технически неприятности и ще имаме съзнанието, че замърсяваме по-малко. Друг е въпросът можем ли да си позволим вложението. От статиите, които колегите се сложили се вижда, че Елсбет предлагат кит за "олиогорене" за около 550 евро. При цена на една кола на старо от около 5-6 хиляди лева това си е 20% от стойността, което си е бая цифра.
абе не ми се говори за пари.
приятен ден!
Р


Потребителски аватар
rudolf
Мнения: 385
Регистриран на: Сря 22 фев 2006 5:01
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

...

Мнениеот rudolf » Сря 26 апр 2006 11:18


мерси райко,,,още наистина е неоправдано,според мен...след някоя и друга година ще е задължително..


Потребителски аватар
веселин
Мнения: 8226
Регистриран на: Пет 20 май 2005 18:36
Автомобил: SkodaFabia 1 sedan
Двигател: BNM 1.4 TDI-PD 2007
Местоположение: София
Контакти:

Re: ...

Мнениеот веселин » Сря 26 апр 2006 12:41


rudolf написа:мерси райко,,,още наистина е неоправдано,според мен...след някоя и друга година ще е задължително..
И мен ме боли за екологията ама тоално е сгрешена концепцията на МОСВ по отношение на глобите за основните замърсители в държавата-хапе ги бълхата те продължават да ни тровят и да изнасят продукция навън-при нас остават само отпадните продукти и радиацията! :evil:


Потребителски аватар
buller
Мнения: 2192
Регистриран на: Пет 14 апр 2006 11:33
Автомобил: VW Passat B5_5 Exclusive
Двигател: 1_8T AWT
Местоположение: София

Мнениеот buller » Чет 27 апр 2006 10:55


Нека да навлезе и това "чудо" повече и тогава вече ще може да си караме спокойно на биодизел. При условие, че има две-три места за производство и слабо търсене в България (=>слаба конкуренция) качеството няма да е високо! :?


nikeWV
Мнения: 2
Регистриран на: Пон 23 апр 2007 16:41
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Плевен

Мнениеот nikeWV » Пон 23 апр 2007 20:30


хора разберете тази тема ме вдахнови смятам да опитам да карам с олио но все пак малко ме притеснява все още с TDI-то щото до колкото разбирам маи това ще е проблем ако не се вложат пари.Карам едно венто TDI от скоро.


Потребителски аватар
rudolf
Мнения: 385
Регистриран на: Сря 22 фев 2006 5:01
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот rudolf » Пон 23 апр 2007 22:48


темата е много стара,,,на една година е,,,на колко можеш да намираш олио??

аз бих рискувал без подгряване -само ако имах пара за ремонти,,,
ако имах пара за ремонти-бих ги давал за нафта-за да не правя ремонти,,,,

ако ти е евтино олиото-вземи си инсталация,,,,особено ако си с съвременно тди...


Потребителски аватар
dobrin
Чингис хан
Мнения: 30039
Регистриран на: Пет 03 юни 2005 20:05
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот dobrin » Вто 24 апр 2007 8:23


Темата е доста старичка, затова я заключвам, а пък за новостите по въпроса моля в темата Биодизел.



Върни се в “Дизелови агрегати”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 99 госта