Какво е 'актуатор'?

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
Потребителски аватар
Johnny Blaze
Мнения: 4
Регистриран на: Пет 02 юли 2010 17:17
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Sofia
Контакти:

Какво е 'актуатор'?

Мнениеот Johnny Blaze » Вто 10 авг 2010 10:20


Много ще се радвам, ако някой обясни, аджеба, какво е това и има ли почва у нашите коли :talk: :D




Потребителски аватар
vaso18
T.N.T.
Мнения: 2590
Регистриран на: Сря 18 юли 2007 13:27
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Троян

Re: Какво е 'актуатор'?

Мнениеот vaso18 » Вто 10 авг 2010 10:25


актуатор е при турбина С променлива геометрия
актуатора задвижва самата геометрия
долу на снимката се вижда актуатора
по просто неможах да го обясня


Потребителски аватар
ChimeyJimmey
Мнения: 3877
Регистриран на: Съб 01 окт 2005 8:47
Автомобил: торанага
Двигател: AXQ

Re: Какво е 'актуатор'?

Мнениеот ChimeyJimmey » Вто 10 авг 2010 11:49


Не само, не само.
Има го и в турбините без променлива геометрия.
Актуаторът контролира налягането в уейстгейта. :041:


Потребителски аватар
Winner25
Мнения: 7339
Регистриран на: Пон 14 мар 2005 15:33
Автомобил: VW Passat B4 B6
Двигател: ABS BKC
Местоположение: Казанлък

Re: Какво е 'актуатор'?

Мнениеот Winner25 » Вто 10 авг 2010 11:55


Актуатор има и при стъпковите мотори на моноинжекциите :) Представлява нещо като бутонче, което дава информация дали е натиснат педала на газта или не.


Потребителски аватар
radotom
Модератор
Модератор
Мнения: 19710
Регистриран на: Пет 10 мар 2006 19:42
Автомобил: Passat B6
Двигател: CBBB
Местоположение: Пловдив

Re: Какво е 'актуатор'?

Мнениеот radotom » Вто 10 авг 2010 18:36


Някой вече е задал, че и оговорил на същия въпрос mhihi mhihi
http://www.caddraft.eu/documents/27.html

Какво e актуатор?

Актуаторът, най-просто казано е задвижващ механизъм, който преобразува ротацията в транслация. Той се състои от електрически двигател, механична предавка, винтогаечна предавка и електронен блок.
Електрическият двигател може да бъде асинхронен, стъпков или постоянно токов в зависимост от приложението на актуатора. Със стъпковите двигатели например, може да се постигне висока точност на позициониране и да се задават определен брой позиции. Използват се двигатели с работно напрежение - 380V, 220V, 24V и 12V.
Механичната предавка предава въртеливото движение на винтогаечната предавка. Тя може да бъде зъбна или червячна, като втората се използва по-често. В прецизните задвижвания се използва и зъбен ремък, но тези предавки са за висока скорост и малки натископънови сили.
Винтогаечната предавка в повечето случаи е сачмено-винтова двойка и рядко се използват винт и гайка. Дължината на винтогаечната предавка определя работния ход на актуатора. Тя варира от 50мм до 2000мм.
Изброените до тук елементи са поместени в общ корпус. За отчитане на двете крайни положения, се използват няколко вида датчици, които в повечето случаи са поместени извън корпуса на актуатора. За индикиране на междинните положения се използва вграден понтициометър или магнитен енкодер. При понтициометъра се измерва стойността на съпротивлението му и се подава към управляващия блок, а при енкодера броят на импулсите за определен ход. Използването на енкодер гарантира много висока прецизност и повторяемост на положенията.
Електронният блок в повечето случаи е промишлен контролер, който се програмира индивидуално за всеки актуатор в зависимост от приложението. Някои производители предлагат управляващи блокове към самите програматори, както и драйвери за управлението на стъпкови двигатели.


Приложението на актуатора в съвременната промишленост е голямо. Той може да замени използването на хидравлични и пневматични цилиндри, като има редица предимства пред тях. Например високата точност на позициониране ± 0.1мм, съществуват и актуатори с точност ± 0.01мм, които изключват необходимостта от подготвителни групи, хидравлични помпи и компресори. Широко приложение намират при регулиращи и контролните механизми. Използват се също за регулатори на траспортни ленти, в обтяжни конзоли, в механизми за премествания и регулатори на клапи и люкове. Италианската фирма Servomech предлага широка гама от тези продукти на изключително изгодни цени.


Потребителски аватар
Johnny Blaze
Мнения: 4
Регистриран на: Пет 02 юли 2010 17:17
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Sofia
Контакти:

Re: Какво е 'актуатор'?

Мнениеот Johnny Blaze » Сря 11 авг 2010 9:39


Благодаря за отговорите.

radotom написа:Някой вече е задал, че и оговорил на същия въпрос mhihi mhihi
http://www.caddraft.eu/documents/27.html

Какво e актуатор?

Актуаторът, най-просто казано е задвижващ механизъм, който преобразува ротацията в транслация. Той се състои от електрически двигател, механична предавка, винтогаечна предавка и електронен блок.
Електрическият двигател може да бъде асинхронен, стъпков или постоянно токов в зависимост от приложението на актуатора. Със стъпковите двигатели например, може да се постигне висока точност на позициониране и да се задават определен брой позиции. Използват се двигатели с работно напрежение - 380V, 220V, 24V и 12V.
Механичната предавка предава въртеливото движение на винтогаечната предавка. Тя може да бъде зъбна или червячна, като втората се използва по-често. В прецизните задвижвания се използва и зъбен ремък, но тези предавки са за висока скорост и малки натископънови сили.
Винтогаечната предавка в повечето случаи е сачмено-винтова двойка и рядко се използват винт и гайка. Дължината на винтогаечната предавка определя работния ход на актуатора. Тя варира от 50мм до 2000мм.
Изброените до тук елементи са поместени в общ корпус. За отчитане на двете крайни положения, се използват няколко вида датчици, които в повечето случаи са поместени извън корпуса на актуатора. За индикиране на междинните положения се използва вграден понтициометър или магнитен енкодер. При понтициометъра се измерва стойността на съпротивлението му и се подава към управляващия блок, а при енкодера броят на импулсите за определен ход. Използването на енкодер гарантира много висока прецизност и повторяемост на положенията.
Електронният блок в повечето случаи е промишлен контролер, който се програмира индивидуално за всеки актуатор в зависимост от приложението. Някои производители предлагат управляващи блокове към самите програматори, както и драйвери за управлението на стъпкови двигатели.


Приложението на актуатора в съвременната промишленост е голямо. Той може да замени използването на хидравлични и пневматични цилиндри, като има редица предимства пред тях. Например високата точност на позициониране ± 0.1мм, съществуват и актуатори с точност ± 0.01мм, които изключват необходимостта от подготвителни групи, хидравлични помпи и компресори. Широко приложение намират при регулиращи и контролните механизми. Използват се също за регулатори на траспортни ленти, в обтяжни конзоли, в механизми за премествания и регулатори на клапи и люкове. Италианската фирма Servomech предлага широка гама от тези продукти на изключително изгодни цени.



От този отговор си припомних часовете по машинознание :D :D :D


Потребителски аватар
rocky
Мнения: 276
Регистриран на: Съб 02 авг 2008 14:14
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Благоевград

Re: Какво е 'актуатор'?

Мнениеот rocky » Съб 30 апр 2011 15:25


А ориентировъчно каква цена има акуатора за GOLF 4 с ASZ двигател?


Потребителски аватар
garmini
Мнения: 53
Регистриран на: Чет 09 окт 2008 21:16
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София/с.Дебели лаг

Re: Какво е 'актуатор'?

Мнениеот garmini » Нед 01 май 2011 18:45


Втора употреба 50-60лв. най-много.


notfreeusername
Мнения: 2
Регистриран на: Чет 21 фев 2013 15:00
Автомобил:
Двигател:

Re: Какво е 'актуатор'?

Мнениеот notfreeusername » Нед 13 мар 2016 23:36


А дали някой знае английското наименование на ауктатора :) ?


Потребителски аватар
icoico
Мнения: 3795
Регистриран на: Пет 04 май 2007 18:50
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Re: Какво е 'актуатор'?

Мнениеот icoico » Пон 14 мар 2016 10:35


notfreeusername написа:А дали някой знае английското наименование на ауктатора :) ?


След задълбочени лингвистични изследвания установяваме, че правилният оДговор е....actuator? :gruebel



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Google [Bot] и 35 госта