Какво е 'актуатор'?
- Johnny Blaze
- Мнения: 4
- Регистриран на: Пет 02 юли 2010 17:17
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Sofia
- Контакти:
Какво е 'актуатор'?
Много ще се радвам, ако някой обясни, аджеба, какво е това и има ли почва у нашите коли

- vaso18
- T.N.T.
- Мнения: 2590
- Регистриран на: Сря 18 юли 2007 13:27
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Троян
Re: Какво е 'актуатор'?
актуатор е при турбина С променлива геометрия
актуатора задвижва самата геометрия
долу на снимката се вижда актуатора
по просто неможах да го обясня
актуатора задвижва самата геометрия
долу на снимката се вижда актуатора
по просто неможах да го обясня
- ChimeyJimmey
- Мнения: 3877
- Регистриран на: Съб 01 окт 2005 8:47
- Автомобил: торанага
- Двигател: AXQ
Re: Какво е 'актуатор'?
Не само, не само.
Има го и в турбините без променлива геометрия.
Актуаторът контролира налягането в уейстгейта.
Има го и в турбините без променлива геометрия.
Актуаторът контролира налягането в уейстгейта.

- Winner25
- Мнения: 7339
- Регистриран на: Пон 14 мар 2005 15:33
- Автомобил: VW Passat B4 B6
- Двигател: ABS BKC
- Местоположение: Казанлък
Re: Какво е 'актуатор'?
Актуатор има и при стъпковите мотори на моноинжекциите
Представлява нещо като бутонче, което дава информация дали е натиснат педала на газта или не.
- radotom
- Модератор

- Мнения: 19731
- Регистриран на: Пет 10 мар 2006 19:42
- Автомобил: Passat B6
- Двигател: CBBB
- Местоположение: Пловдив
Re: Какво е 'актуатор'?
Някой вече е задал, че и оговорил на същия въпрос
http://www.caddraft.eu/documents/27.html
http://www.caddraft.eu/documents/27.html
Какво e актуатор?
Актуаторът, най-просто казано е задвижващ механизъм, който преобразува ротацията в транслация. Той се състои от електрически двигател, механична предавка, винтогаечна предавка и електронен блок.
Електрическият двигател може да бъде асинхронен, стъпков или постоянно токов в зависимост от приложението на актуатора. Със стъпковите двигатели например, може да се постигне висока точност на позициониране и да се задават определен брой позиции. Използват се двигатели с работно напрежение - 380V, 220V, 24V и 12V.
Механичната предавка предава въртеливото движение на винтогаечната предавка. Тя може да бъде зъбна или червячна, като втората се използва по-често. В прецизните задвижвания се използва и зъбен ремък, но тези предавки са за висока скорост и малки натископънови сили.
Винтогаечната предавка в повечето случаи е сачмено-винтова двойка и рядко се използват винт и гайка. Дължината на винтогаечната предавка определя работния ход на актуатора. Тя варира от 50мм до 2000мм.
Изброените до тук елементи са поместени в общ корпус. За отчитане на двете крайни положения, се използват няколко вида датчици, които в повечето случаи са поместени извън корпуса на актуатора. За индикиране на междинните положения се използва вграден понтициометър или магнитен енкодер. При понтициометъра се измерва стойността на съпротивлението му и се подава към управляващия блок, а при енкодера броят на импулсите за определен ход. Използването на енкодер гарантира много висока прецизност и повторяемост на положенията.
Електронният блок в повечето случаи е промишлен контролер, който се програмира индивидуално за всеки актуатор в зависимост от приложението. Някои производители предлагат управляващи блокове към самите програматори, както и драйвери за управлението на стъпкови двигатели.
Приложението на актуатора в съвременната промишленост е голямо. Той може да замени използването на хидравлични и пневматични цилиндри, като има редица предимства пред тях. Например високата точност на позициониране ± 0.1мм, съществуват и актуатори с точност ± 0.01мм, които изключват необходимостта от подготвителни групи, хидравлични помпи и компресори. Широко приложение намират при регулиращи и контролните механизми. Използват се също за регулатори на траспортни ленти, в обтяжни конзоли, в механизми за премествания и регулатори на клапи и люкове. Италианската фирма Servomech предлага широка гама от тези продукти на изключително изгодни цени.
- Johnny Blaze
- Мнения: 4
- Регистриран на: Пет 02 юли 2010 17:17
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Sofia
- Контакти:
Re: Какво е 'актуатор'?
Благодаря за отговорите.
От този отговор си припомних часовете по машинознание

radotom написа:Някой вече е задал, че и оговорил на същия въпрос![]()
![]()
http://www.caddraft.eu/documents/27.htmlКакво e актуатор?
Актуаторът, най-просто казано е задвижващ механизъм, който преобразува ротацията в транслация. Той се състои от електрически двигател, механична предавка, винтогаечна предавка и електронен блок.
Електрическият двигател може да бъде асинхронен, стъпков или постоянно токов в зависимост от приложението на актуатора. Със стъпковите двигатели например, може да се постигне висока точност на позициониране и да се задават определен брой позиции. Използват се двигатели с работно напрежение - 380V, 220V, 24V и 12V.
Механичната предавка предава въртеливото движение на винтогаечната предавка. Тя може да бъде зъбна или червячна, като втората се използва по-често. В прецизните задвижвания се използва и зъбен ремък, но тези предавки са за висока скорост и малки натископънови сили.
Винтогаечната предавка в повечето случаи е сачмено-винтова двойка и рядко се използват винт и гайка. Дължината на винтогаечната предавка определя работния ход на актуатора. Тя варира от 50мм до 2000мм.
Изброените до тук елементи са поместени в общ корпус. За отчитане на двете крайни положения, се използват няколко вида датчици, които в повечето случаи са поместени извън корпуса на актуатора. За индикиране на междинните положения се използва вграден понтициометър или магнитен енкодер. При понтициометъра се измерва стойността на съпротивлението му и се подава към управляващия блок, а при енкодера броят на импулсите за определен ход. Използването на енкодер гарантира много висока прецизност и повторяемост на положенията.
Електронният блок в повечето случаи е промишлен контролер, който се програмира индивидуално за всеки актуатор в зависимост от приложението. Някои производители предлагат управляващи блокове към самите програматори, както и драйвери за управлението на стъпкови двигатели.
Приложението на актуатора в съвременната промишленост е голямо. Той може да замени използването на хидравлични и пневматични цилиндри, като има редица предимства пред тях. Например високата точност на позициониране ± 0.1мм, съществуват и актуатори с точност ± 0.01мм, които изключват необходимостта от подготвителни групи, хидравлични помпи и компресори. Широко приложение намират при регулиращи и контролните механизми. Използват се също за регулатори на траспортни ленти, в обтяжни конзоли, в механизми за премествания и регулатори на клапи и люкове. Италианската фирма Servomech предлага широка гама от тези продукти на изключително изгодни цени.
От този отговор си припомних часовете по машинознание
- rocky
- Мнения: 276
- Регистриран на: Съб 02 авг 2008 14:14
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Благоевград
Re: Какво е 'актуатор'?
А ориентировъчно каква цена има акуатора за GOLF 4 с ASZ двигател?
- garmini
- Мнения: 53
- Регистриран на: Чет 09 окт 2008 21:16
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София/с.Дебели лаг
Re: Какво е 'актуатор'?
Втора употреба 50-60лв. най-много.
-
notfreeusername
- Мнения: 2
- Регистриран на: Чет 21 фев 2013 15:00
- Автомобил:
- Двигател:
Re: Какво е 'актуатор'?
А дали някой знае английското наименование на ауктатора :) ?
- icoico
- Мнения: 3795
- Регистриран на: Пет 04 май 2007 18:50
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: Какво е 'актуатор'?
notfreeusername написа:А дали някой знае английското наименование на ауктатора :) ?
След задълбочени лингвистични изследвания установяваме, че правилният оДговор е....actuator?

