Ръст на електрическите автомобили в България

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
Потребителски аватар
Кайзен
Мнения: 1532
Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Германия

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Кайзен » Пон 15 яну 2024 17:40


Vlad777 написа:Верно ли с този Смарт някой е решил да пътува 3000+ км? :mhihi Това се казва истински ентусиазъм и болен мозък :screwy
Все пак Смарта е голям колкото Голф/T-Roc/Tiguan..
12 са били "истинските" зареждания. Останалите са били опити където поради технически и/или други проблеми е зареждал само по 1-2kW. Но това също си е проблем - слизаш от магистралата да заредиш на станция към която имаш някакъв договор с оператора и не можеш да заредиш. Опитваш на станция наоколо и там пък не можеш да платиш, защото не ти приема картата/нямаш приложението или не си регистриран. Или - включваш колата и отиваш да хапнеш и до тоалетна и като се върнеш след 20-30-50мин виждаш, че зареждането е прекъснало. Или пък виждаш, че на станцията цената на kWh е над 1€, зареждаш малко и търсиш подходяща.
Това са все "предизвикателства" при пътуване с електрички из Европа.




thanis
Мнения: 1354
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот thanis » Пон 15 яну 2024 17:58


Всички тези проблеми могат да се решат регулаторно. Сега е като в Дивия Запад. Ако можеш с дебитна/кредитна карта да плащаш и/или има 1 колонка за приемане на кеш, която да следи отделните зарядни станции няма да има толкова драми.


dzrasd
Мнения: 48
Регистриран на: Вто 10 окт 2017 21:52
Автомобил:
Двигател:

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот dzrasd » Пон 15 яну 2024 19:53


То това е една от основните причини Тесла да се продава най-много в Европа - Supercharger network-a.
Иначе Българи редовно си купуват коли от Берлин, и си го карат на ход до България, зимата, в БГ групите има много "пътеписи", в Ютуб също.

Но не вярвам да има човек, който да не каже, че публичното зареждане е проблем и не е толкова лесно като при ДВГ, просто защото трябва да си добре информиран. Пример:
В България има една солидна мрежа (Финес) и една приемлива (Елдрайв). Ако си чужденец, с електричка, пътуващ през БГ, ако разполагаш с тази информация и избираш зареждачки само на Финес, няма да имаш никакви проблеми. Обаче ако не си и гледащ какво ти дава колата или някое приложение, рискуваш да отидеш на станция, която не е добре поддържана и не работи.
Следователно човек трябва да е предварително подготвен и да си е направил research в коя държава са добрите мрежи за зареждане (както аз съм направил за Гърция и Турция).
Това, ако не си с Тесла де. Там само си караш където ти каже колата.


Потребителски аватар
hvp800
Мнения: 4620
Регистриран на: Вто 29 яну 2013 19:46
Автомобил: VW Bora
Двигател: ASZ

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот hvp800 » Пон 15 яну 2024 21:05


Представям си да съм чужденец и навигацията да ме прати да зареждам в парадайса :horror , там е гадно и пеша да отидеш , какво остава с кола :mhihi
А противно на много митове зарядни станции има , проблем са многото приложения за различните фирми предлагащи зареждане , и неудобствата свързани с това. Някои приложения ти блокират и някаква сума пари от картата , а следващото зареждане на станция от точно тази фирма не е ясно кога ще се случи….
Ето това е същинския проблем при използването на ЕА ! И другия основен проблем е , че използването на ЕА без гараж ( личен или под наем ) си е доста проблематично .


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 19706
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Vlad777 » Вто 16 яну 2024 0:30


Което са проблеми на растежа и вероятно в близкото бъдеще ще бъдат отстранени на пазарен принцип.

Този Смарт не бях запознат с него, оказва се, че дори е по-голям от T-Roc, което е приемлив размер за пътуване всъщност. С нашия Т-Рок сме пътували до Черна гора и Хърватска и като цяло си беше добре, но ако тогава имах Пасат, щях да тръгна с него, без дори да се замислям.

Като цяло пътуването по един такъв маршрут с ел кола би изисквало значително повече време и планиране, отколкото с бензин или дизел. Няколко пъти - вероятно е авантюра, но в последствие ако се случва често вероятно става досадно.


dzrasd
Мнения: 48
Регистриран на: Вто 10 окт 2017 21:52
Автомобил:
Двигател:

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот dzrasd » Вто 16 яну 2024 9:45


За разлика от модерните ДВГ, при електричките има значение каква ти е електричката. Има такива, които са супер за дълъг път и такива, които не са подходящи.
Ето един пример, 1000 мили road trip между ДВГ и Тесла (и форд, ма той е тотал щета). За 1000 мили Теслата е стигнала час и половина по-бавно от ДВГ-то.
Всеки сам може за себе си да прецени това много ли е или не.


thanis
Мнения: 1354
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот thanis » Вто 16 яну 2024 11:20


Изключително голям фактор в случая е маршрута по който се пътува да има достатъчно Tesla Superchargers. Когато колата може да подгрява предварително, абсолютно най-бързо се пътува като си в диапазона 15%-65% с много динамично каране. За 1000км по тази схема могат да се спестят 45мин до към час. От колкото да се кара до почти изцеждане и да се чака повече на по-малко зарядни. Теслата ако не знае, че ще зареждаш бързо и не подгрее батерията зимата и тя ще се мота излишно.

Тук има сравнително видео правено в Австралия https://www.youtube.com/watch?v=iSlZMikqvXQ Средната скорост на ДВГ е била 96км/ч, а на електричката 90км/ч (тотално време на зареждане 35мин, обаче тази кола има много бързо зареждане - стига и над 200kWh) Дават разлика под 45мин Общо взето за нормално пътуване не e граничещо с дискомфорт. Не всички хора са с възможности да карат по 5-6-7-8 часа без спиране със скорости над 130/140/150/160. Много малко хора познавам, които могат да се справят от Берлин до София наведнъж. Нормално се спира на около 250/300км шофиране. Разликата с електричката е, че спираш на зарядната станция - слагаш да се зарежда и за 10-те минути в които си спрял да почиваш, тя си е вкарала заряд за да продължиш.

EDIT: https://www.youtube.com/watch?v=Ggn1zQMMZMI Още едно видео с BMW 7 series. Бензин срещу електрокар

https://www.youtube.com/watch?v=uEEBq1AXhJw - същия канал дизел срещу електрокар.

Всички клипчета са в Австралия, но винаги може да се заменят цените на горивата с актуалните в Европа. Техните ограничения за скорост са по-ниски от европейските.

Последна промяна от thanis на Вто 16 яну 2024 13:01, променено общо 1 път.


Потребителски аватар
Stivi
Мнения: 8306
Регистриран на: Пет 02 дек 2005 20:19
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Правец-Поморие

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Stivi » Вто 16 яну 2024 11:51


Предполагам, много хора биха си купили електричка за втора /градска/ кола, ако цените им станат приемливи и имаш гарантирани поне 150 км. и при студено време, НО ако нямаш достъп до домашен контакт за зареждане, основният стимул за масата хора /не на тези с EV за по 100 000 лв/ , евтиното придвижване, няма как да се осъществи и те...няма да си купят EV, ако трябва да зареждат на "колонка" за левче ! А такива без възможност за зареждане от домашният контакт в София са примерно 80% от жителите. Другата пречка за покупката на EV за втора кола в големите градове е, че там и сега няма място за всички коли, какво остава ако хората почнат да си вземат и втора кола :banghead


dzrasd
Мнения: 48
Регистриран на: Вто 10 окт 2017 21:52
Автомобил:
Двигател:

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот dzrasd » Вто 16 яну 2024 12:15


Със сигурност в момента ако човек няма възможност да си зарежда колата вкъщи (или безплатно на работа като крайна мярка), то покупката на EV е безмислена.

Но това до голяма степен е и фундаментален проблем с колите. Аз и по-скъпо ДВГ не бих си купил, ако нямам къде да с го паркирам. Имам съсед с ново GLE 63, който си го паркира на улицата, което не го разбирам. Когато търсих жилище, задължително условие ми беше подсигурено паркиране, немалко хубави имоти прескочих заради липсата на паркинг. В големите градове в Япония не можеш да си регистрираш кола, ако нямаш паркомясто за нея.


thanis
Мнения: 1354
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот thanis » Вто 16 яну 2024 12:19


Stivi написа:и имаш гарантирани поне 150 км. и при студено време


Всички нови електрически автомобили имат гарантирани 150км пробег при студено време, дори Dacia Spring


Потребителски аватар
К.Одаджийски
VW експерт
VW експерт
Мнения: 11922
Регистриран на: Пон 11 сеп 2006 20:11
Автомобил: Saab 9-3 SS ARC+ VW Passat 35i
Двигател: B207L + PF 1989
Местоположение: София / Берковица

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот К.Одаджийски » Вто 16 яну 2024 21:04


thanis написа:
Не всички хора са с възможности да карат по 5-6-7-8 часа без спиране със скорости над 130/140/150/160. Много малко хора познавам, които могат да се справят от Берлин до София наведнъж. .

Януари месец 21-ва година поради ред причини независещи от мен а от ковид направих този маршрут в двете посоки за 33 часа
Изображение
Спазвах ограниченията по магистралите, само в Унгария карах през повечето време със 150. На границите нямаше опашки и не съм чакал изобщо, по 2-3 коли пред мен. Спирах за бензин като на щерката и се приходи до тоалетна през 4-500 км. Аз зареждам, тя пикае и газ. Вярно като се прибрах бях на дроб, след 7 часа сън обаче бях готов и на работа. Колата ми е бензинов автоматик, даде средно 8 на 100 разход триста и няколко евро за бензин който беше средно 1,50 евро цена.
Това го мога, но ако съм сам, сега лятото ходихме със същата кола до Дубровник, през Босна май нямаше 800 км пътувах ги 12 часа, обаче имаше 4 пикльовци в колата и се спираше през 200 км, а и през Босна и голяма част от Сърбия не беше магистрала, а един меко казано лош път през една планина


Потребителски аватар
Кайзен
Мнения: 1532
Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Германия

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Кайзен » Сря 17 яну 2024 10:01


Гледал съм всички видеа в този канал - https://www.youtube.com/@NicoPliquettDE ... %C3%A4nien
Понеже приятелката му е от Румъния (Сибиу) са пътували няколко пъти от Хамбург до Сибиу с различни ЕА - Porsche Taycan, TESLA Model 3, TESLA Model Y и TESLA Model S Plaid.
За същото време когато пътувам сам за България минавам 300-400км повече. Тръгвам с пълен резервоар и зареждам два пъти през 850-900км и не спирам за нищо друго, освен по границите.


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 19706
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Vlad777 » Сря 17 яну 2024 15:08


Stivi написа:Предполагам, много хора биха си купили електричка за втора /градска/ кола, ако цените им станат приемливи и имаш гарантирани поне 150 км. и при студено време, НО ако нямаш достъп до домашен контакт за зареждане, основният стимул за масата хора /не на тези с EV за по 100 000 лв/ , евтиното придвижване, няма как да се осъществи и те...няма да си купят EV, ако трябва да зареждат на "колонка" за левче ! А такива без възможност за зареждане от домашният контакт в София са примерно 80% от жителите. Другата пречка за покупката на EV за втора кола в големите градове е, че там и сега няма място за всички коли, какво остава ако хората почнат да си вземат и втора кола :banghead
Покупката на EV за личен автомобил според мен не е толкова за пестене на пари, колкото за да си еко, бърз и в крак с новото. Освен ако не въртиш по няколко хиляди километра градско месечно, няма да спестиш. Жена ми кара по 500-600 км месечно градско с бензин за 100-120 лв. На ток щеше да е 15 лв сметката в домашния контакт. Тия 100 лв на месец икономия + 500 лв на година икономия от обслужване на двигателя едва ли ще покрият разликата в цената на автомобила и обезценката му.

В момента може да се купи Volkswagen ID.3 Pro Performance 62 kWh на 3-4 години и под 50000 км за 40 000 лв., което е доста приемлива според мен цена и е около 50% от цената на нов. В същото време T-Roc 1.5 TSI 2018 г. на 50000 км, който нов е струвал 45000 лв с някаква отстъпка, сега струва минимум 35000 лв. :eek Подобна ниска обезценка е по-скоро изключение, но по правило бензиновите коли с нисък пробег доста добре съхраняват цената си.

Като сметнеш "Cost of ownership" или на български - цена за притежание на автомобила, се оказва, че всъщност дори с по-високите разходи за гориво и разходите за обслужване на двигателя, пак излиза по-скъпо да караш електричка ако я ползваш за нормален градски автомобил да отидеш на работа и да вземеш децата от училище с пробег 500-1000 км месечно.

От друга страна както се вижда и в темата, болшинството от хората предпочитат да имат друга кола за дълги пътувания или пък ако ползват електричка за дълъг път, то тя трябва да е от по-висок клас, където стойността на загубата от обезценка става още по-голяма, а и на дълъг път разходите за електричество на обществени зарядни също стават съпоставими с разхода за гориво на дизелов автомобил примерно, така че пак няма кой знае каква икономия и при много редки случаи може да се твърди, че движението на ток е по-евтино в дългосрочен аспект от движението на друго гориво при нормална лична употреба.

Вече ако си доставчик, такси или имаш 3-4-5 деца и по цял ден ги возиш всеки на различни занимания из целия град и въртиш сериозен километраж от по над 2000 км месечно, сметката е друга.


Потребителски аватар
Stivi
Мнения: 8306
Регистриран на: Пет 02 дек 2005 20:19
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Правец-Поморие

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Stivi » Сря 17 яну 2024 18:01


Vlad777 написа:Покупката на EV за личен автомобил според мен не е толкова за пестене на пари, колкото за да си еко, бърз и в крак с новото.

На 80% от хората ЕКОлогията им е през...нали се сещаш :) Да си бърз, колко да си бърз ако спазваш ЗДП, стартове на светофарите ли ще правим ? В крак с новото време, добре, ама много е спънат този крак за момента, по вече изброените причини. Аз пък мисля, че повечето купили си /или мислещи да купят/ EV до 40 000 лв. го правят, точно понеже правят сметка, колко евтино излиза на километър от шокото, колко ще спестят от консумативи, как могат да паркират безплатно в синя зона и други подобни финансови облаги. Тези дето купуват електрички от 60 000 лв нагоре, те вече едва ли мислят колко пари ще спестят ! Ние например имаме две коли в семейството, като едната от поне 5 г. не е излизала на повече от 50 км от местодомуването. Бих я сменил с EV, ако пуснат някакви нови, дето не са Дачия и струват до 30 000 лв. НО само ако имам опция за зареждане от контакта и понеже нямам, няма да си купя, ако ще "гори" колкото сегашната /че и повече/, като тя е с 5,5/100 !


Потребителски аватар
Petrolhead
Мнения: 2120
Регистриран на: Сря 02 сеп 2009 9:52
Автомобил:
Двигател:

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Petrolhead » Сря 17 яну 2024 19:20


учудващо много хора си купуват електрички точно заради еко елемента, но тези хора рядко са в България.
и не точно защото са еко, а защото да караш ел. кола дава определен социален статус, на woke човек, който мисли за екото. а това дали е така няма кой знае какво значение.
колите винаги са били начин за придобиване на някакъв социален статус, при електричките не е по-различно



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 59 госта