Stivi написа:Предполагам, много хора биха си купили електричка за втора /градска/ кола, ако цените им станат приемливи и имаш гарантирани поне 150 км. и при студено време, НО ако нямаш достъп до домашен контакт за зареждане, основният стимул за масата хора /не на тези с EV за по 100 000 лв/ , евтиното придвижване, няма как да се осъществи и те...няма да си купят EV, ако трябва да зареждат на "колонка" за левче ! А такива без възможност за зареждане от домашният контакт в София са примерно 80% от жителите. Другата пречка за покупката на EV за втора кола в големите градове е, че там и сега няма място за всички коли, какво остава ако хората почнат да си вземат и втора кола
Покупката на EV за личен автомобил според мен не е толкова за пестене на пари, колкото за да си еко, бърз и в крак с новото. Освен ако не въртиш по няколко хиляди километра градско месечно, няма да спестиш. Жена ми кара по 500-600 км месечно градско с бензин за 100-120 лв. На ток щеше да е 15 лв сметката в домашния контакт. Тия 100 лв на месец икономия + 500 лв на година икономия от обслужване на двигателя едва ли ще покрият разликата в цената на автомобила и обезценката му.
В момента може да се купи Volkswagen ID.3 Pro Performance 62 kWh на 3-4 години и под 50000 км за 40 000 лв., което е доста приемлива според мен цена и е около 50% от цената на нов. В същото време T-Roc 1.5 TSI 2018 г. на 50000 км, който нов е струвал 45000 лв с някаква отстъпка, сега струва минимум 35000 лв.
Подобна ниска обезценка е по-скоро изключение, но по правило бензиновите коли с нисък пробег доста добре съхраняват цената си.
Като сметнеш "Cost of ownership" или на български - цена за притежание на автомобила, се оказва, че всъщност дори с по-високите разходи за гориво и разходите за обслужване на двигателя, пак излиза по-скъпо да караш електричка ако я ползваш за нормален градски автомобил да отидеш на работа и да вземеш децата от училище с пробег 500-1000 км месечно.
От друга страна както се вижда и в темата, болшинството от хората предпочитат да имат друга кола за дълги пътувания или пък ако ползват електричка за дълъг път, то тя трябва да е от по-висок клас, където стойността на загубата от обезценка става още по-голяма, а и на дълъг път разходите за електричество на обществени зарядни също стават съпоставими с разхода за гориво на дизелов автомобил примерно, така че пак няма кой знае каква икономия и при много редки случаи може да се твърди, че движението на ток е по-евтино в дългосрочен аспект от движението на друго гориво при нормална лична употреба.
Вече ако си доставчик, такси или имаш 3-4-5 деца и по цял ден ги возиш всеки на различни занимания из целия град и въртиш сериозен километраж от по над 2000 км месечно, сметката е друга.