eos написа:Аз лично не мога да разбера как нашата нафта е по-скъпа от бензина от всички държави в Европа

Ще обясня простичко

Нашата мила родина е единствената държава в ЕС, където огромната част от бензиновите автомобили се движат с не-бензин

, а примерно с газови и метанови уредби.
Когато се рафинира петрол, от него се получават бензин, дизел, пропан, бутан, мазут, леко корабно гориво и т.н. продукти, като количеството е на всеки един от тях е твърд % от количеството петрол. Образно да го кажем, от един барел петрол примерно се получават 30% бензин, 30% дизел и 40% други продукти...
Сега да погледнем потреблението на горива на нашия пазар - дизела определено е най-продаван, дори и да не броим леките автомобили (като поне 50% от всички вече са дизелови), всички видове тежкотоварни, лекотоварни превозни средства, както и селскостопанската техника са на дизел.
Ако кажем, че нужното количество дизел на ден примерно е 1000 тона, то покрай него, искат неискат, Лукойл произвеждат и 1000 тона бензин.
Сега да погледнем какво става на бензиновия пазар - първо той е по-малък от дизеловия най-вече, че се ползва само за леки автомобили. Второ - от бензиновите леки автомобили, половината, че и повече, не са на бензин, а на алтернативни горива... от там - има много излишен бензин, който за да се продава що-годе, трябва да е с атрактивна цена и поне за новите автомобили, които са с по-малък разход, да обезсмисля поставянето на газови уредби... друга част от бензина се изнася извън БГ...
Та така долу-горе стои въпроса

В останалите ЕС страни, потреблението на бензин е доста по-голямо и съответно цената е по-различна, в смисъл - по-скъп е бензина от дизела
