Елипсовиден лагер на задната главина?!

Техническа и сервизна информация за Polo, Lupo, Up и Fox
Потребителски аватар
Prodriver
Мнения: 646
Регистриран на: Пон 23 май 2005 1:01
Автомобил: VW Polo VW 1300
Двигател: AEE 1996 AB 1971
Местоположение: София
Контакти:

Елипсовиден лагер на задната главина?!

Мнениеот Prodriver » Сря 25 юни 2008 23:33


Значи имах проблем с блокирала задна накладка и махнах барабана,реших си проблема с накладката.И като тръгнах да сглобявам гледам външната част на лагера в елипсовидна форма :shock (0-образна).Абсолютно равномерно приплеснато от две страни.Избърсах го хубаво и там кадето е приплеснато имаше наранено-все едно умишлено е чукано с отвертка примерно и от двете страни :shock лагера съм си го сменял аз лично миналата есен,купен е от Ауто+ и е марка SNR.От какво може да се получило така :?:
Неправилен монтаж от моя страна,лагер менте,умишлена намеса в сервиз,защото беше за смена и на другия лагер след това :?:
Ясно е че ще се сменя лагера.Ще сам благодарен на мнения по въпроса.
Edit:Да уточня,че лагера е крив от външната страна само,не целия.

Последна промяна от Prodriver на Чет 26 юни 2008 8:36, променено общо 2 пъти.




Потребителски аватар
anonimko
Мнения: 1236
Регистриран на: Вто 10 апр 2007 13:17
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Плевен

Мнениеот anonimko » Чет 26 юни 2008 5:41


некачествен лагер и другото което е възможно- малко по притегнат и лагера се разбил и задрал


maznia
Мнения: 870
Регистриран на: Съб 13 окт 2007 16:41
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Варна

Мнениеот maznia » Съб 28 юни 2008 1:30


Кофти лагер и влезнал пясак, лагера се пълни с грес бързооборотна не квато има под рака, стяга се докато изчезне луфта, найдобре е със сложена гума на барабана за по голям захват за лашкане и се стяга малко повече завърта се гумата да си прокара лагера греста и след това се оттяга до един косам луфт, докато изчезне луфта наймного луфт един косам и четварт стягаш след каране 10 километра се проверява хлабината луфта е един косам най-много даче и без него но кат врътнеш гумата вентила трябва да пада надолу.

П.П. ти лагерите сам ли си ги сменя или сервиза ти ги сменя че не разбрах


Потребителски аватар
Prodriver
Мнения: 646
Регистриран на: Пон 23 май 2005 1:01
Автомобил: VW Polo VW 1300
Двигател: AEE 1996 AB 1971
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот Prodriver » Нед 29 юни 2008 18:26


Смених си лагера,новия лагер е Febi Bilstein за 17 лв.Дано да се окаже читав,а и аз читаво да съм го сложил.Сложих бързооборотна грес на Fuchs. Затегнах го на ръка колкото имах сила и още една идея съвсем леко донатегнах с клещите.Има малко луфт,шайбата се движи без усилие като я бутна с отвертката.Вчера и днес навартях 100 км и утре ще проверя как е луфта.
Предишния лагер пак аз си го бях сменял но само десния,защото беше преди нова година и сервизите не работеха а трябваше да пътувам.Левия го сменяха в сервиз след това и им казах да погледнат и десния да видят дали е стегнат както трябва,но те се направика на ударени и казаха,че не са го гледали после като ги питах.Имам съмнения,че те са пипали но не съм сигурен :roll:


maznia
Мнения: 870
Регистриран на: Съб 13 окт 2007 16:41
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Варна

Мнениеот maznia » Нед 29 юни 2008 19:40


Както каза самият ти, стегни гайката на рака но без клещите след 20-и километра провери не трябва да стягаш лагера че почва да грее само на рака и слагаш шплента но провери луфта с гумата не само от барабана.

П. П. Моите ги смених и не съм ги стягал с нищо а само на рака но да знаеш ако имаш крива гума или крива джанта лагера заминава точно за 3-4 месеца, особенно отпред криви гуми и жанти не, че омират за норматив лагерите.


Потребителски аватар
Prodriver
Мнения: 646
Регистриран на: Пон 23 май 2005 1:01
Автомобил: VW Polo VW 1300
Двигател: AEE 1996 AB 1971
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот Prodriver » Пон 30 юни 2008 14:39


Няма ли да е много хлабаво,ако е затегнат единствено на ръка лагера?Аз гайката с клещите я завъртях само няколко милиметра :dontknow:
Мерси за съвета за гумите,това ме подсети,че сигурно имам някоя разбалансирана гума отпред защото ми вибрира волана след като вдигна 100 км/ч.,ще я оправя тия дни.


maznia
Мнения: 870
Регистриран на: Съб 13 окт 2007 16:41
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Варна

Мнениеот maznia » Пон 30 юни 2008 23:28


вероятно крива жанта махни я час по скоро да не правиш и шарнир накрайник или лагер преден


Потребителски аватар
Anbuch
Полохолик
Мнения: 3278
Регистриран на: Пет 03 мар 2006 23:53
Автомобил: VW POLO 6R
Двигател: CGGB 2010г
Местоположение: Хасково
Контакти:

Мнениеот Anbuch » Вто 01 юли 2008 11:06


За тази форма на лагера наистина нямам обеснение как би могла да се получи - може би някакъв огромен луфт е причината ... :roll:

Иначе имайте в предвид ,че като хванеш гумата отгоре и отдолу и заклатиш...луфта е винаги по-голям от този ако си хванал гумата отляво и отдясно. Аз ги настройвам така.... Ляво-дясно да няма луфт ,а горе-долу да има съвсем лек (това се получава заради разположението на накладните които са отляво и отдясно)

А за съвършенният момент на затягане ето една прекрасна тема на човек който за голямо мое съжаление много рядко пише във форума :

stil написа:Понеже се казаха някой неистини, пък темата е важна, а осван това останах с впечатление, че всеки разбира нещо различно под лагерна хлабина – ето един опит за уточнение.

1. Трябва да се прави разлика между НАЧАЛНА, МОНТАЖНА и РАБОТНА хлабина

1.1 Началната хлабина е присъща само за неразглобяемите таркалящи лагери и е заложена в тяхната конструкция в зависимост от вида и големината, т.е предписана е от производителя на лагера.
Произвеждат се лагери с пет групи хлабини:
– C2 (намалена);
– CN (нормална) – не се означава;
– C3,C4, C5 (увеличена).
Например за радиален сачмен лагер от група CN с d = 30mm, радиалната хлабина е в рамките на 6–23µm

1.2 Монтажната хлабина се осигурява в процеса на монтаж на лагера в лагерния възел. Присъща е за неразглобяемите и разглобяемите лагери, но е от особена важност за вторите. При неразглобяемите лагери може да се получи по-малка или равна на началната. Разглобяемите лагери разчитат единствено на нея, понеже нямат начална хлабина (нали гривните са разделени).
Целта на тази хлабина е да се осигури оптимална работна хлабина, когато лагерът работи при номинално натоварване и температура. Предписва се от производителя на лагерния възел.

1.3 Работна (някой я наричат и действителна, което не е съвсем точно) е тази хлабина, която би се получила при установен режим на работа на лагерния възел, т.е. натоварен с предвидените сили, скорост на въртене и достигнал температурно равновесие. Присъща е за всички лагери. Работната хлабина обикновено е по-малка от монтажната, но е възможно и обратното.

2. За кои точно хлабини говорим?

Естествено, най-важен е крайният резултат, т.е. РАБОТНАТА хлабина. Но тъй като няма лесен начин как да я измерим в работни условия, се ръководим от това, което е предписал производителя за МОНТАЖНАТА хлабина. Предполага се, че той е направил необходимите изчисления и опити, при което е установил определена стойност за монтажната хлабина, постигането на която да гарантира необходимата работна хлабина. Така чрез монтажната косвено контролираме работната хлабина. Това обаче, с уговорката, че всички елементи на лагерния възел са изправни.

3. Каква трябва да бъде стойността на хлабините в лагерите?

Големите работни хлабини водят до несъосности между елементите, вибрации, шум и намаляване живота на лагера със всички последствия от това.
Липсата на хлабини увеличава риска от задиране и разрушаване на лагера и пак има негативни последствия. Ясно е, че работната хлабина трябва да има някаква оптимална стойност. Ето една графика, ординатата на която представлява дълговечността на лагера, а абцисата дава стойностите на хлабините:
Изображение
Каква стана тя :lol: , досега говорехме за хлабини, а се оказа, че лагерите достигат максимума на своето дълголетие при липсата на такива. Нещо повече – даже когато са леко натегнати.
Изглежда примамливо просто, но в действителност не е. Цяла наука си е и изисква теоретични познания и опит. Показаната графика общо взето отразява действително нещата, но има такова разнообразие от конструкции на лагери и лагерни възли, че понякога се налага да се правят ОБОСНОВАНИ изключения от нея, защото изискванията често са противоречиви. Безпроблемното постигане на максимамума от графиката не винаги е лека задача, особено когато се работи с не особено точни лагери и/или не особено прецизни детайли на лагерния възел.

4. А какво да правим с хлабините в лагерите на задните главини на нашето Фауве?

Най-лесният отговор на този въпрос е каквото препоръчва производителя. Е… да, ама не. Както стана дума по-горе, той упорито отказва да даде тази информация, защото я пази за доверените си сервизи. Какво друго ни остава тогава на нас непросветените специалисти тип "направи си сам", освен да търсим тази информация от разни неофициални източници. И когато най-после се доберем до някакво копие от рода на "Ръководство за…" ни попарват с израз от рода: "Затягате гайката на лагера с … N.m". Ами сега, откъде по дяволите да вземем динамометричен ключ, той много скъп?!
Ясно е, че за да постигнем предписаната монтажна хлабина без необходимите инструменти, за нас ще бъде мисия почти невъзможна. Но ако имаме някой минимални познания, положим необходимите усилия и направим лек КОМПРОМИС, ще постигнем все пак приемлив резултат.

Нека се върнем пак на графиката. Вижда се, че кривата е несиметрична спрямо своя максимум – стръмна лява част и полегата дясна. С други думи, дори и с малко да превишим оптималната стегнатост, съкращаваме живота на лагера катастрофално. От друга страна, полегатата дясна част на кривата ни подсказва възможност за допускане на приемлив КОМПРОМИС С ЖИВОТА НА ЛАГЕРА.

Защо мисля така?
Съвременните лагери от реномирани производители имат достатъчно дълъг живот, понякога съизмерим със стотици хиляди километри изминат път. Съгласно десния клон на кривата от графиката, съвсем спокойно можем да се лишим, например с 1/10 от живота на лагера, което ще рече, че е по-добре да се застраховаме с някакаква минимална хлабина в задната главина, отколкото да рискуваме с катастрофално износване, последвано от задиране на лагера и блокиране на колелото.

Горното важи преди всичко за колеги, които все пак имат някакви умения и искат сами да ремонтират колите си в домашни (гаражни) условия. Тези, който са скарани с техниката, по-добре да ползват услугите на Майстор. Масторите, които имат опит и знаят какво правят, обикновено се справят добре, постигайки "на усет" монтажни хлабини от порядъка на 0.05-0.06 mm, което гарантира работни хлабини близки до 0. Само тези, които са инвестирали в динамометрични ключове и индикаторни часовници, могат да си позволят "лукса" да гонят връхчето от графиката, т.е. да гарантират стегнатост при работни условия.

Уточнение

Написаното по т. 4 важи само за задни главини, лагерувани с два едноредни радиално-аксиални лагера с конусни ролки по схема "О", каквито мисля са на повечето VW с предно предаване. Прилагането му е НЕДОПУСТИМО:
– за предни главини от "Макферсон" окачване;
– за друг вид лагери и лагерни възли, без анализ на ситуацията.

Методът с "мърдащата шайба", за който писа колегата petev, е описан и в някой руски ръководства и мисля че дава добри резултати.


maznia
Мнения: 870
Регистриран на: Съб 13 окт 2007 16:41
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Варна

Мнениеот maznia » Сря 02 юли 2008 0:08


Зема се 5 грамув балансиор за гума и се защипва някаде леко.Според мен се стяга така че когато врътнеш гумата с рака в края на инерцията балансиора трябва да пада долу като спира гумата, ако не пада долу лагера е натегнат, и това се прави в началото на монтажа и след 20 километра пак, се пак балансиора е 5.-10 грама мисля че са достатачни да се провири хлабината чрез него. от графики и чертежи нема смисал. Така се стига до идеалната хлабина без луфт.


Потребителски аватар
Prodriver
Мнения: 646
Регистриран на: Пон 23 май 2005 1:01
Автомобил: VW Polo VW 1300
Двигател: AEE 1996 AB 1971
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот Prodriver » Пет 04 юли 2008 8:16


Колеги,благодаря за отговорите. :)



Върни се в “Polo, Lupo, Up & Fox”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Google [Bot] и 40 госта