Здравейте!
Смятам, че голяма част от вас знаят каква е причината да се използва ТАП, но ми се струва, че няма да е лошо да го напиша. Предполагам, че е писано някога за това, но повторението е майка на знанието

.
Поради факта, че пропан-бутана и метана са горива, които се запалват и горят по-бавно (особено метана) в сравнение с бензина е нужно те да бъдат запалени по-рано, за да дадат своята енергия в точният момент и да изгорят колкото се може по-пълноценно преди да се е отворил изпускателният клапан. За да се запалят по-рано е нужен по-голям ъгъл на изпреварване на запалването. За тази цел е създаден ТАП, който внася допълнително предваряние. Някои завъртат делкото и казват, че било същото - да ама не. ТАП-а увеличава предварението с увеличаване на оборотите на двигателя, защото като се увеличи скоростта на буталата, те за по-кратко време достигат ГМТ, затова искрата трябва да се подаде по-рано, за да се запали сместа навреме.
Понеже ТАП е устройство пригодено за универсална употреба (за различни двигатели), той има възможност да се настрои максималният (на върха на кривата) допълнителен ъгъл. Допълнителният ъгъл се подбира опитно и се съобразява с много фактори. Един от главните е степента на сгъстяване на двигателя. По-голяма степен на сгъстяване търпи по-малки ъгли на изпреварване поради по-високата склонност към детонации и обратно.
Поради горепосочените особености на газовите горива няма никакво значение дали ТАП се поставя на автомобил с обикновенно или инжекционно газово устройство. Той просто спомага да се оползотвори маскимално ефективно енергията на газовото гориво, а не да се изхвърля ненапълно изгоряло.
Извинявам се за дългия пост.
