



Теоретични разсъждения и идеи за ъпгрейд на предни спирачки
- Mephistofel
- Мнения: 597
- Регистриран на: Нед 03 юни 2007 18:39
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Така... бях малко в отпуск, та се отдадох и малко на практически занимания...
Но да продължим с теорията, защото тя е в началото на всичко!
Започваме с малко разсъждения върху толкова популярния ъпгрейд от 256 мм на 280 мм дискове.
Ето спирачен диск 256 мм от Г2 ГТИ:
Ето и спирачния диск 280 мм от Г2 Г60:
Няма да се спирам на самите особености на конверсията, защото това не е целта на тази тема. По-скоро ще направим лек сравнителен анализ на ъпгрейда, защото ще ни послужи по-нататък за нашите цели.
От горните графики се виждат разликите в определени дименсии на дисковете. Затова първото, което ни идва наум от теоретична гледна точка, е да сметнем с колко се е повишила спирачната площ на диска 280 мм., в сравнение на този 256 мм.
За по-голямо улеснение на четящите тук, а и за по-добра представа, която да даде сравнението, за целта на изчисленията ще преобразуваме мерните единици от милиметри в сантиметри. Също така, за по-голямо улеснение, изчисленията ще касаят само едната страна на спирачната площ на диска, защото това ще е достатъчно за сравнителният анализ, поради факта, че другата страна е огтледално разположена в паралелно поставена равнина и затова тя е субект на линейна функция на нарастване на спирачната площ, така че няма да окаже влияние върху самото нарастване на спирачната площ като относителна величина.
По познатата ни древна формула за изчисляване на лице на кръг, установяваме следните безспорни факти:
1. Спирачната площ на Г2 ГТИ 256 мм. е 337.833 кв.см.;
2. Спирачната площ на Г2 Г60 280 мм. е 361.10 кв.см.;
3. Нарастването на спирачната площ при диск 280 мм. е 23.267 кв.см. или 6.887%.
Тук е мястото да споменем, че според мненията на хора, кото са направили такава конверсия, практическата разлика в спирането с дискове 280 мм. е 'доста осезаема'. Като оставим настрана субективния елемент на преценката, а също и психологическия ефект, породен от невъзвръщаемостта от вложените средства, време и труд за конверсията, логично идва въпросът дали наистина тези 6.887% нарастване в спирачната площ на диска оказват такава осезаема разлика при спиране, както твърдят хората с такава конверсия?
От друга страна обаче си задаваме и въпроса: щяха ли VW наистина да си правят труда да правят промени по спирачната система на Г60 и на Rally, ако наистина подобряването на спирането е само 6.887%? Като се има предвид, че се ползват същите накладки (т.е. със същата площ на накладката) като при ГТИ?
Горният въпрос ни отвежда до размисли за диаметъра на диска и тангентните (векторни) сили, които действат при различните радиуси на диска. От часовете по матемитака можем да си припомним, че тангентните сили са по-големи при по-голям радиус и обратното, поради скоростта на въртене на дадена точка при определен радиус. Няма да се впускаме допълнително във формули и изчисления, но тази забележка беше необходима, за да потвърдим емпиричните впечатления от конверсията, или казано с думи прости: с дискове с по-голям диаметър, независимо от скромното увеличение на спирачната площ и запазване площта на накладката, се спира значително (и осезаемо) по-добре. Също така, трябва да се обърне и внимание на факта, че Г60 диска е с дебелина 22 мм., в сравнение с ГТИ диск 20 мм., което подобрява охлаждането на диска и играе съществена роля за намаляване на т.нар. 'фейдинг' ефект. В заключение трябва също да се отбележи, че при тази конверсия, неокаченото тегло на едно колело, само от разликата в теглата на дисковете, ще се повиши с 1.230 кг. Най-точно би било да се измерят всички компоненти, които участват преди и след конверсията и тогава да се определи с точност с колко ще се повиши неокаченото тегло за всяко колело.
Приключваме с размислите за 256 - 280 мм. конверсия и се насочваме към същината на нашата тема, а именно:
Спирачен диск 312 мм.:
Нека повторим упражненията с изчисляването на спирачната площ, а именно:
1. Спирачната площ на Г2 ГТИ 256 мм. е 337.833 кв.см.;
2. Спирачната площ на Ауди ТТ 312 мм. е 494.729 кв.см.;
3. Нарастването на спирачната площ при диск 312 мм. е 156.896 кв.см. или 46.442%.
Така... като поогледаме цифрите, а именно, че в този случай нарастването на спирачната площ е с цели 46.442%, а нарастването на диаметъра на диска е с 56 мм. (в сравнение с Г60 диска, което е 24 мм.), можем спокойно да направим едно предварително предположение (което не би трябвало да се окаже прибързано, базирайки се на изчисленията), че при тази конверсия ще усетим практическа разлика в спирането.
Също така, ако се върнем към горните разсъждения на влиянието на радиуса на 'захапване' на накладките (т.е. радиуса на разполагане на спирачния апарат при по-големия диск), можем относително уверено да твърдим, че незабавен следващ ъпгрейд би трябвало да бъдат гумите на предните колела...
Освен увеличаването на спирачната площ и радиуса на диска, особено важен елемент от настоящите теоретични разсъждения се явяват спирачните апарати и площта на накладките на дисковете.
За да сме коректни докрай, обаче, трябва също да споменем (както при горната конверсия), че неокаченото тегло в следствие само от разликите от теглата на дисковете, ще се увеличи с 3.430 кг. Но както стана и дума по-горе, това увеличение не е коректно, докато не се измерят всички компоненти, които участвуват преди и след конверсията. В нашия случай, поне според мен, разликата в неокаченото тегло ще е по-малка, поради спирачните апарати, които възнамерявах да ползвам.
Без да се обърна отново към теорията, както му е реда, аз радостно и с неописуем трепет се нахвърлих на първата възможност, която ми попадна за закупуване на 4-бутални спирачни апарати Брембо, трескаво свалени от БМВ Е38 tds...
(имах и едно предложение за апарати от Порше Бокстер, но явно на продавача му дойде бързо акъла и се отказа да ги продава
). Тези по принцип 'хапят' дискове с диаметър 316 мм., но това не ме разколеба нито за миг, особено след като огледах някои съществени параметри на апарата, като пренебрегнах само един от тях, но на него ще се спра по-късно. Та след като огледах площта на накладката, общата височина на апарата и дълбочината на навлизане на диска в него, с радост установих, че целия сет-ъп ще влезе в джанта Борбет А, 7.5j x H2, 16". Това ми стигаше.
Оказа се, че не само на теория, а и на практика алуминия е доста по-лек от чугуна...
.
Накладките и 4-рите бутала според мен не се нуждаят от коментар. Параметърът, обаче, на който обърнах внимание, но не достатъчно беше ширината на спирачния апарат.
Затова стигнахме дотук:
И до тук:
http://vwclub.bg/forum/viewtopic.php?t=107862
Но такива дребни недоглеждания няма да смутят нашия устрем към по-добро спиране, нали?
В заключение, понеже по-горе имаше изразено недоверие относно отворите на дисковете 312 мм. и пробиването на нови отвори, както и имаше тържествени обещания за бутилки с екзотични течности в тях, в случай че оцелея
, бих искал отново да върна вниманието на четящите тук към графиката на дисковете 312 мм. Ако се вгледаме внимателно, ще видим, че два от отворите ще се ползват без проблем и трябва да се пробият само още два на координатна машина, които ще бъдат диаметрално разположени и ще се намират между два съседни от оригиналните отвори. Така балансът на диска няма да се наруши по никакъв начин, което иначе би било причина за притеснения.
Ето и малко снимков материал на дисковете:
Накрая трябва да отбележим, че от особено значение при тази конверсия са следните фактори, на които трябва да се обръща внимание:
1. Вид на спирачния апарат. Естествено колкото по-голям е той и с по-големи накладки и повече бутала, толкова по-добре, но всичко си има граници и не трябва да се прекалява.
2. Вид и размер на джантата, както и вътрешния й профил.
3. ЕТ на джантата.
Успех, ентусиасти!

Но да продължим с теорията, защото тя е в началото на всичко!
Започваме с малко разсъждения върху толкова популярния ъпгрейд от 256 мм на 280 мм дискове.
Ето спирачен диск 256 мм от Г2 ГТИ:



Ето и спирачния диск 280 мм от Г2 Г60:



Няма да се спирам на самите особености на конверсията, защото това не е целта на тази тема. По-скоро ще направим лек сравнителен анализ на ъпгрейда, защото ще ни послужи по-нататък за нашите цели.
От горните графики се виждат разликите в определени дименсии на дисковете. Затова първото, което ни идва наум от теоретична гледна точка, е да сметнем с колко се е повишила спирачната площ на диска 280 мм., в сравнение на този 256 мм.
За по-голямо улеснение на четящите тук, а и за по-добра представа, която да даде сравнението, за целта на изчисленията ще преобразуваме мерните единици от милиметри в сантиметри. Също така, за по-голямо улеснение, изчисленията ще касаят само едната страна на спирачната площ на диска, защото това ще е достатъчно за сравнителният анализ, поради факта, че другата страна е огтледално разположена в паралелно поставена равнина и затова тя е субект на линейна функция на нарастване на спирачната площ, така че няма да окаже влияние върху самото нарастване на спирачната площ като относителна величина.
По познатата ни древна формула за изчисляване на лице на кръг, установяваме следните безспорни факти:
1. Спирачната площ на Г2 ГТИ 256 мм. е 337.833 кв.см.;
2. Спирачната площ на Г2 Г60 280 мм. е 361.10 кв.см.;
3. Нарастването на спирачната площ при диск 280 мм. е 23.267 кв.см. или 6.887%.
Тук е мястото да споменем, че според мненията на хора, кото са направили такава конверсия, практическата разлика в спирането с дискове 280 мм. е 'доста осезаема'. Като оставим настрана субективния елемент на преценката, а също и психологическия ефект, породен от невъзвръщаемостта от вложените средства, време и труд за конверсията, логично идва въпросът дали наистина тези 6.887% нарастване в спирачната площ на диска оказват такава осезаема разлика при спиране, както твърдят хората с такава конверсия?
От друга страна обаче си задаваме и въпроса: щяха ли VW наистина да си правят труда да правят промени по спирачната система на Г60 и на Rally, ако наистина подобряването на спирането е само 6.887%? Като се има предвид, че се ползват същите накладки (т.е. със същата площ на накладката) като при ГТИ?
Горният въпрос ни отвежда до размисли за диаметъра на диска и тангентните (векторни) сили, които действат при различните радиуси на диска. От часовете по матемитака можем да си припомним, че тангентните сили са по-големи при по-голям радиус и обратното, поради скоростта на въртене на дадена точка при определен радиус. Няма да се впускаме допълнително във формули и изчисления, но тази забележка беше необходима, за да потвърдим емпиричните впечатления от конверсията, или казано с думи прости: с дискове с по-голям диаметър, независимо от скромното увеличение на спирачната площ и запазване площта на накладката, се спира значително (и осезаемо) по-добре. Също така, трябва да се обърне и внимание на факта, че Г60 диска е с дебелина 22 мм., в сравнение с ГТИ диск 20 мм., което подобрява охлаждането на диска и играе съществена роля за намаляване на т.нар. 'фейдинг' ефект. В заключение трябва също да се отбележи, че при тази конверсия, неокаченото тегло на едно колело, само от разликата в теглата на дисковете, ще се повиши с 1.230 кг. Най-точно би било да се измерят всички компоненти, които участват преди и след конверсията и тогава да се определи с точност с колко ще се повиши неокаченото тегло за всяко колело.
Приключваме с размислите за 256 - 280 мм. конверсия и се насочваме към същината на нашата тема, а именно:
Спирачен диск 312 мм.:



Нека повторим упражненията с изчисляването на спирачната площ, а именно:
1. Спирачната площ на Г2 ГТИ 256 мм. е 337.833 кв.см.;
2. Спирачната площ на Ауди ТТ 312 мм. е 494.729 кв.см.;
3. Нарастването на спирачната площ при диск 312 мм. е 156.896 кв.см. или 46.442%.
Така... като поогледаме цифрите, а именно, че в този случай нарастването на спирачната площ е с цели 46.442%, а нарастването на диаметъра на диска е с 56 мм. (в сравнение с Г60 диска, което е 24 мм.), можем спокойно да направим едно предварително предположение (което не би трябвало да се окаже прибързано, базирайки се на изчисленията), че при тази конверсия ще усетим практическа разлика в спирането.
Също така, ако се върнем към горните разсъждения на влиянието на радиуса на 'захапване' на накладките (т.е. радиуса на разполагане на спирачния апарат при по-големия диск), можем относително уверено да твърдим, че незабавен следващ ъпгрейд би трябвало да бъдат гумите на предните колела...

Освен увеличаването на спирачната площ и радиуса на диска, особено важен елемент от настоящите теоретични разсъждения се явяват спирачните апарати и площта на накладките на дисковете.
За да сме коректни докрай, обаче, трябва също да споменем (както при горната конверсия), че неокаченото тегло в следствие само от разликите от теглата на дисковете, ще се увеличи с 3.430 кг. Но както стана и дума по-горе, това увеличение не е коректно, докато не се измерят всички компоненти, които участвуват преди и след конверсията. В нашия случай, поне според мен, разликата в неокаченото тегло ще е по-малка, поради спирачните апарати, които възнамерявах да ползвам.
Без да се обърна отново към теорията, както му е реда, аз радостно и с неописуем трепет се нахвърлих на първата възможност, която ми попадна за закупуване на 4-бутални спирачни апарати Брембо, трескаво свалени от БМВ Е38 tds...







Оказа се, че не само на теория, а и на практика алуминия е доста по-лек от чугуна...

Накладките и 4-рите бутала според мен не се нуждаят от коментар. Параметърът, обаче, на който обърнах внимание, но не достатъчно беше ширината на спирачния апарат.
Затова стигнахме дотук:


И до тук:
http://vwclub.bg/forum/viewtopic.php?t=107862

Но такива дребни недоглеждания няма да смутят нашия устрем към по-добро спиране, нали?

В заключение, понеже по-горе имаше изразено недоверие относно отворите на дисковете 312 мм. и пробиването на нови отвори, както и имаше тържествени обещания за бутилки с екзотични течности в тях, в случай че оцелея

Ето и малко снимков материал на дисковете:





Накрая трябва да отбележим, че от особено значение при тази конверсия са следните фактори, на които трябва да се обръща внимание:
1. Вид на спирачния апарат. Естествено колкото по-голям е той и с по-големи накладки и повече бутала, толкова по-добре, но всичко си има граници и не трябва да се прекалява.
2. Вид и размер на джантата, както и вътрешния й профил.
3. ЕТ на джантата.
Успех, ентусиасти!
- Adrian-AAA
- Мнения: 1319
- Регистриран на: Съб 10 мар 2007 21:07
- Автомобил: Golf 2 and 3
- Двигател: AAA and AFN
- Местоположение: София(BG)/Lübeck(DE)
изтрии още един път модедит-а
пробвай си късмета да видим кой е по-отворен 
mod edit: Vizor


mod edit: Vizor
Последна промяна от Adrian-AAA на Пет 26 сеп 2008 20:04, променено общо 2 пъти.
Понеже още в началото на темата стана въпрос дали този проект може да се счита за нискобюджетен, по-долу ще дам цени на отделните компоненти:
1. Спирачни апарати: аз ги намерих за 300 лв., но това е минимума за тях, доста по-често се намират на по-високи цени;
2. Бонус към спирачните апарати ми дойдоха накладките, които са практически нови и не съм си правил труда да проверявам колко струват, поне не засега.
3. Спирачни дискове - зависи от марката, Брембо са най-скъпи, след това са Цимерман и Текстар. Поради ообеностите на нашия пазар и автентичността на предлаганите резервни частим тук не успях да направя уверен избор и за това, след сондиране на мнения, се спрях на Цимерман. Ще видим колко са читави след употреба... цена за единия - около 104 лв. С отстъпка можете да ги напазарувате около 20% по-евтино, но аз не ползвам такава отстъпка.
4. Фланци (ако се наложи) - тук вече нека кажат по-запознатите, защото моите фланци ми ги прави един приятел и не ще и да чуе дума за пари... хубаво е да са от лек материал (аз ще ползвам дуралуминий, поради повишената якост и лекотата му), защото трябва да се следи неокаченото тегло.
5. Спирачна помпа с хидравличен усилвател - намерил съм я, още не съм я взел, но цената няма да е повече от 150 - 200 лв, втора ръка.
6. Армирани спирачни маркучи - много зависи, аз ще ги поръчвам, но има страшно много варианти за цени.
7. Адаптери - 20 - 30 лв на парче, в зависимост от изработката.
По груби сметки бюджетът на проекта не би трябвало да надвиши 800 - 900 лв., в зависимост на какви цени се пазаруват частите.
Според мен, при такава конверсия от 256 на 312 мм дискове и 4-бутални апарати, проекта може спокойно да се нарече нискобюджетен, особено в сравнение с готовите рейсинг комплекти за Г2, които не мисля, че превъзхождат кой знае колко (а дали и въобще) този ъпгрейд.
1. Спирачни апарати: аз ги намерих за 300 лв., но това е минимума за тях, доста по-често се намират на по-високи цени;
2. Бонус към спирачните апарати ми дойдоха накладките, които са практически нови и не съм си правил труда да проверявам колко струват, поне не засега.
3. Спирачни дискове - зависи от марката, Брембо са най-скъпи, след това са Цимерман и Текстар. Поради ообеностите на нашия пазар и автентичността на предлаганите резервни частим тук не успях да направя уверен избор и за това, след сондиране на мнения, се спрях на Цимерман. Ще видим колко са читави след употреба... цена за единия - около 104 лв. С отстъпка можете да ги напазарувате около 20% по-евтино, но аз не ползвам такава отстъпка.
4. Фланци (ако се наложи) - тук вече нека кажат по-запознатите, защото моите фланци ми ги прави един приятел и не ще и да чуе дума за пари... хубаво е да са от лек материал (аз ще ползвам дуралуминий, поради повишената якост и лекотата му), защото трябва да се следи неокаченото тегло.
5. Спирачна помпа с хидравличен усилвател - намерил съм я, още не съм я взел, но цената няма да е повече от 150 - 200 лв, втора ръка.
6. Армирани спирачни маркучи - много зависи, аз ще ги поръчвам, но има страшно много варианти за цени.
7. Адаптери - 20 - 30 лв на парче, в зависимост от изработката.
По груби сметки бюджетът на проекта не би трябвало да надвиши 800 - 900 лв., в зависимост на какви цени се пазаруват частите.
Според мен, при такава конверсия от 256 на 312 мм дискове и 4-бутални апарати, проекта може спокойно да се нарече нискобюджетен, особено в сравнение с готовите рейсинг комплекти за Г2, които не мисля, че превъзхождат кой знае колко (а дали и въобще) този ъпгрейд.
- racing_team_vidin
- Мнения: 1840
- Регистриран на: Съб 09 фев 2008 2:34
- Автомобил: BMW E65 Sport Package
- Двигател:
- Местоположение: Видин
kam_tod написа:)
По груби сметки бюджетът на проекта не би трябвало да надвиши 800 - 900 лв., в зависимост на какви цени се пазаруват частите.
... проекта може спокойно да се нарече нискобюджетен
вчера гледах цените на спирачен кит на "Rotora'
4 бутален с 330мм (не съм сигурен за диаметъра)- цена 3700лв.
имаше и цени за 6-8 бутални китове, но не им помня цената,
само на 12-буталния- 9100лв.

Вие решете дали на колегата проекта е ниско бюджетен

racing_team_vidin написа:...
Балгодаря за информацията, колега, доста полезна е, особено в този случай.
Иска ми се обаче, някой който е правил конверсията 256 - 280 мм. дискове да сподели разходите на каква сума възлизат?
Хубаво ще е да се знае, за да можем да направим съпоставка между различните конверсии.
Тогава и повече хора ще се ориентират в зависимост от това, което искат да постигнат като цел и това, което разполагат с бюджет.
alpine написа:аз съм правил от 239 на 280мм което пак си е интересно смятам![]()
нужни части :
шенкели 40лв/брой
апарати лукас/гирлинг 54 със супорти за 280мм (130-60лв)
накладки (50-90лв)
дискове 280мм (е тука паметта ме предава) .
Ако правилно съм разбрал, топ бюджет от 400 лв.
Ако е така, целта си заслужава. Особено като се има предвид, че разправиите са незначителни.
- musura
- Сър
- Мнения: 7129
- Регистриран на: Пон 28 мар 2005 21:01
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Голям Поровец
kam_tod написа:Ако правилно съм разбрал, топ бюджет от 400 лв.
Ако е така, целта си заслужава. Особено като се има предвид, че разправиите са незначителни.
Аз от 256мм да мина на 280 се "охарчих" с някъде около 150 лева за всичко, дали си струва?
Не знам колко е "осезаема" разликата, но при скорости над 160-180 км/ч и по-екстремно спиране, си се усеща... Ако тези приблизително 7% повишена площ на дисковете водят до аналогично повишаване на спирачната ефективност, то това е възможно най-евтиния и качествен ъпгрейд по колата ми


musura написа:...
Всички, мисля, ще са ти признателни, ако обясниш за какво иде реч като отделни части и цени, кои са нови, кои са втора ръка и т.н.
Хубаво ще е да разясним всичко най-подробно, без да говорим енигматично, защото ми се иска да се усъвършенствуваме взаимо, от което можем само да извадим полза един за друг.
- Adrian-AAA
- Мнения: 1319
- Регистриран на: Съб 10 мар 2007 21:07
- Автомобил: Golf 2 and 3
- Двигател: AAA and AFN
- Местоположение: София(BG)/Lübeck(DE)
- musura
- Сър
- Мнения: 7129
- Регистриран на: Пон 28 мар 2005 21:01
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Голям Поровец
kam_tod написа:...musura написа:...
Е да де, написал съм го точно - намерих приятел - колега по марка, който беше с 280 мм дискове и апарати от Г60 на колата си. Та колегата искаше да слага 300+ дискове с прилежащите им неща. Дисковете и накладките му бяха на около 5000 км. и нормално, човек като му останат части, да им потърси пазар. Офертата беше 150 лева за всичко нужно по ъпгрейда - дискове, апарати и супорти

Иначе относно ефективността на спирачките в зависимост от диаметъра на диска, не е толкова важна площта на самия диск, от колкото самият му диаметър. В случая ефекта от по-големите дискове идва от това, че спирачната сила, която прилагаме чрез спирачната система върху колелата на автомобила е право пропорционална на радиуса на диска при равни други условия. При положение редиуса на 280 мм. диск е с цели 9 и кусур % по-голям от радиуса на 256 мм. диск ни дава основание да смятаме, че съответно спирачното усилие върху колелата ще бъде с 9% по-голямо.
В моя случай накладките при 256 и 280 мм дискове са еднакви, съответно триещата повърхност е еднаква и при двата размера. Апаратите са аналогични по конструкция и подобреното спиране се дължи единствено на по-големия диаметър на дисковете (по-големият лост с който прилагаме силата)... Тук не искам да кажа, че няма значение и триещата площ - точно напротив, но за по-голяма площ, за да се постигне ефективно по-добър ефект, вече и самите спирачни апарати трябва да са по-ралзични (примерно 4 бутални)
Та като цяло, 10% подобрена ефективност за някакви си 150 лева е направо подарък

Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 14 госта