
Държа да отбележа, че без моя баджанак може би нямаше да се справя толкова добре.
Необходими материали:
1. Кабел многожичен - 1 кв.мм, около 10-15 метра, оказа се, че би било по-добре и по-лесно да е по-тънък, понеже и без това за тези два диода не им е нужно голямо сечение.
2. Два диодни габарита, бели (не обичам цвят различен от бял за светлина) от пазара.
3. Два броя копчета, които се слагат на вратите, при отваряне светва плафона.
4. Отвертка, клещи, резачки, поялник, ПВЦ-лента, дрелка или акумулаторен винтоверт със свредло 8мм, тел или струна, с която да издърпваме кабелчето през "скелета" на колата.
Грубо като цена излиза към 5-6 лева, ако не броим т.4.
1. Като за начало демонтираме плафона отпред и махаме капачето, така че да останат само трите жички - една червена (12В постоянно), бяло-кафява - маса (прекъсната от копчето на вратата), кафява - маса (постоянна, когато искаме плафонът да свети постоянно). Демонтажът е лесен, тъй като леко с отвертка се притиска скобичката (метална) навътре в посока към купето и се откопчава самата пластмаса на плафона.
2. Махаме горната част на пластмасовата облицовка на средната колона на купето, която дели първия от втория ред седалки. Нужно е да отстраним колана, който е закрепен за самата колона посредством болт No.17, респ. пластмасата е закрепена и за него. Махаме капачето на колана с помощта на права отвертка, развиваме болта и пластмасовият капак остава да се държи отгоре на нещо като щифт, който посредством женски такъв (отново пластмасов) се захваща за желязната част от купето. Желателно е първо да махнем гуменото уплътнение, което покрива ръбовете на самия капак, след което да го поиздърпаме нагоре, да го завъртим леко в някоя посока и да го дръпнем за да излезе. Така вече сме си освободили място за прекъснатия проводник-маса, който отива към плафона.
3. Нужно е също така да махнем и пластмасовият капак на предната колона на вратата, за да имаме достъп до предния плафон, от който ще вземем постоянното 12В напрежение. Капакът се отстранява съвсем интуитивно, маха се единият болт, на който е закрепено и с леко издърпване и завъртане излиза. Остава да се вижда част от скелета на купето, през който ще мине кабелът.
4. Пускаме едно кабелче от предния плафон назад към задната врата. Аз избрах той да минава между гуменото уплътнение и тавана, така че да не личи, че там има кабел. Няколко сантиметра преди да го изкараме от единия болт на дръжката над вратата го съединяваме с кабел, който отива за другата задна врата. Той минава нататък под гуменото уплътнение, след което минава през задната колона, там където обикновено са хванати с болт задните колани и се спуска зад задната кора. След това по обратния път отива към другата врата и излиза пак през дупката на единия болт, който държи ръкохватката над вратата.
5. Кабелът, който ни трябва за прекъсната през ключа маса минава съответно през централната колона на купето, непосредсвено зад колана и излиза на мястото на бутона-прекъсвач.
Общо взето дотук е частта с "тегленето" на кабелите. Следва свързането:
1. Както повечето от нас предполагам знаят - за да светне диодът трябва да е спазен поляритета. Пъпчицата, която е в най-долната му част е "+", а корпусът - "-". Проводниците е добре да са към 3-4 см, след което ги запояваме към диода. Капачетата на самата ръкохватка, които са декоративни и прикриват болтчетата за захващането й си остават на местата, но с уговорката, че едното от тях (което е от страната на диода) трябва да се пробие с подходящ размер, за да може осветителната част на диода да се мине през него и да се застопори добре. Горе-долу по средата на капачето се прави дупка към 8 мм и в нея се напъхва вече запоеният диод (или габарит, кой както му харесва), след това с известни усилия лампичката се вкарва редом с капачето и става така, както си е било преди това, но с уговорката, че гумената предрада между двата болта трябва малко да се поизреже, за да има място за прегънатите кабели.
2. Свързането на ключето за маса предполагам не е трудно за никой - в случая запоихме проводник-маса за него, а другият край към диода. Ключето се монтира изключително лесно, тъй като производителят е предвидил места за това и не се налага никакво дупчене и рязане по ламарините на колата.
В резултат получаваме доста семпло и що-годе красиво изпълнение DIY, което върши и доста добра работа. Недостатък е само, че трябваше да пусна още едно кабелче между двете прекъснати маси, за да може с отварянето на която и да е задна врата да сработват и двата задни "плафона", но за съжаление кабелът ми свърши, а и ме домързя леееекинко да пускам нов кабел

