Понеже имах една събота и неделя време за губене реших да се заиграя порядъчно и да напрвя една добра профилактика на системата.
Започнах от това да видя дали стрелката за температурата в купето мери вярно за да знам дали това,което виждам е истина
-както беше загряла колата и си работеше сложих един мултицет да мери температурата на главата в областта на тройника за охл.течност - все пак е алуминиева и стойностите на темп. и са около тези на охл.течност (проверих предварително с екепсримент - разликата е 1-2 градуса в полза на главата т.е. тя е по-топла от охл.течност...идеалто за експеримента).
-свалих буксата на датчика за температура и започнах да меря с друг мултицет показанията на датчика - според предварително известните му от аутодата стойности сверявах показанията - даде доста добра точност в диапазона от 80 до 100 градуса...за да се пробва на 100 градуса се откача куплуна на перката с идеята да успее да развие тази температура...чукне ли 100 си включвате пак перката...за ориентир се гледа не съпротивлението на датчика а температурата,която отчита другия мултицет.Ако стойностите са в норма следва стпка 2 :
-проверява се дали стрелката в таблото мери вярно спрямо реалната температура - закача си се датчика отпред и се сверява показанието на мултицета за температурата с данните на стрелката - възможни са леки разминавки понеже стрелката действа мудно и бавно реагира на промените (тя е с идеята на ориентировъчен уред).Ако показанията са точни или с разлика 1-2 грауда е идеално...ако не са се дири причината - кофти спойка в таблото,некалибрирана стрелка,дефектен стабилизатор на напрежнеие в таблото,лоша ел.връзка и т.н. и т.н. Ако проблема е в самата стрелка отзад вътре има едни винтчета и с лека насторйка може да се вкара в граници и да мери точно (позволява леки корекции).Дори 5 градуса не са фатални ако човек все пак знае,че ако показва 90 е на 95 примерно...пак е по-добре.
-следва проверка на изправността на датчика за перките на радиатора -> както си работи колата гледате показанията на мултицета за температурата и чакате....по някое време тръгват перките на радиатора на 1-ва скорост - това трябва да е в границите 90-95 градуса според мултицета (заводски датчика е на 95 ама при мен лично тръгва на 91-2).Ако е така следва тест за 2-ра скорост - той стандартно тръгва на 102 градуса...реално при мен тръгна на около 98-100 градуса...за да се стигне до тази температура се откача пак куплунга на перките и кто стигне мултицета около 100 градуса се закача за малко - ако тръгнат силно значи това е 2-ра степен и сте сигурни,че тръгва и работи добре в нормите...ако си тръгнат на 1-ва ги разкачета и на всеки градус увеличаване на температурата закачайте за малко за да видите дали тръгват на 2-ра степен...ако до 102-3 градуса не са тръгнали си закачете перките за да може да се компенсира загряването на мотора и да не го прегреете - следва дирене на причината - датчик или пък самата 2-ра степен на перките.
Ако всичко дотук е точно следва профилактиката на самата климатична система..тя се състои в няколкото стъпки :
1.профилактика на въздуховодите и кондензатора в купето за плесен,мухъл и т.н. - аз лично я направих със спрей за климатици (Airco Cleaner на Motip от Бриколаж)...сваля се въздушния филтър и се пръска в системата....аз лично с цел да постигна по-добър ефект и да ти изчистя добре кондензатора,до който няма достъп без да се разглоби половината табло го пръсках при пуснат вентилатор - той го загрибаше отпред от кутията на филтъра и го мяташе навътре по системата...пръсках каквото пръсках и споре оказанията на спрея оставих колата в покой за 15-20 минути за да подейства спрея...ако сте ентусиасти може да си разглобите жабката и с малко мъка да си свалите вентилатора на климатика и оттам да пръскате директно по кондензатора на климатика - има добър ефект ама си е половин час разглобяване.Спрея изглежда като бяла пяна и е много стряскащ - преди да пръскам по колата го пробвах - след 5-6 минути става като течност и след 10-тина почти се е изпарил...остава само приятен свеж аромат.След като изчаках колата необходимото време пуснах клиамтика - от духалките не излезе нищо освен чист и свеж въздух...и не миришеше гадно както преди като го пусна за 1-ви път през деня...определено имаше ефект...сложих и нов филтър после разбира се....средно на 5000км ги сменям понеже стават нечовешки мръсни заради "чистия" ни въздух.
2.пълно почистване на фреоновия радиатор,който е пред водния отпред.Тя се състои в доста работа ама определено има ефект.
-като за начало се разглобява предницата на колата докато се оголи радиатора :
- откача се и са развива предната декоративна маска пред фаровете - 4 болта отгоре и двете щипки при фаровете.
- сваля се предпазния щит над радиатора,който е с надписите и покрива част от перките - два болта отгоре.
- сваля се предния панел с фаровете и мигачите - развиват се 4-те болта тогре при калниците,развива се последния болт,който крепи радиатора - отгоре почти при десния фар,развиват се 4 болта отдолу - сваля се решетата при ножа и се бърка от двете страни на роговете - има по 1 болт от всяка страна на всеки от двата рога,отакачт се куплунзите на фаровете и мигачите (те не се демонтират от металната рамка) и всичко излиза.
- сваля се въздухозаборния щит пред радиаторите - крепи се на 4 винта,завинтени отпред във водния радиатор а самия щит покрива климатичния радиатор отпред.
Трябва да се получи ето така :
тук липсват перките и главата на мотора...ама това са подробности,които нямат общо - просто снимата е от друг период на колата

Та...вече имате достъп до двата радиатора - обикновенно проблемите с потока на въздуха са два основни :
-единия е това,че между двата радиатора има огромна буца мизерия,която се е събирала с годините и изглежда ето така :

-другия е,че самата пита на климатиковия радиатор се здръства с буклуци - нали е най-отпред все пак

Пъривя проблем ако е по-задълбочен следва сваляне на радиатора и щателно почистване - не става с пароструйка или водоструйка понеже питата му е много финна и ще се изкривят ламелите - шанса е ако постигнете нещо с течаща вода или слаба струя от маркуч.
Втория проблем се лекува на място без да се сваля радиатора за да не се губи фреона от системата - радиатора се измества максимално напред към бронята и отвътре навън се позчва първоначално пръскване с водоструйка или маркуч и струя (питата му е доста по-гурба и не е фатално за нея и малко по-грубо отношение)...отпред започват да излизат мизерии като разни келчки,семена разни и т.н. и т.н...след края на тазои процедура следва щателно измиване с течаща вода - за да отмие буклуците,които сте измъкнали - и продухване с въздух под налягане (ако ви се намира) - издухва се отвътре навън (от водния радиатор към предната броня демек - обратно на посоката на набиване) бавно и полека ред по ред на питата...в доланата част рябва повече старание понеже е доста неудобно а там има много камъчета и буклуци - долу е решетката все пак.Като свършите и с това следва отново миене с течаща вода - тя отмива всичките буклуци,които въздуха с успял да измъкне....8 атмосфери правят чудеса

Това цялото чудо е важно заради две неща - при VW ПPassat B3 и В4 преките за охлаждане на охл.течност и на фреона са отвътре....при което ако няма добра циркулация и осигурен добър поток на въздух от отпред през решетката над ножа,през фреоновия и през водния радиатор се получават два лоши ефекта :
-колата при пуснат климатик загрява повече и даяже прегрява на моменти особено в задръстване - причината е,че фроеоновия радиатор дозагрява този с охладителната течност а в същото време двигателя се мъчи да върти и компресора и загрява допълнително...а циркулацията на въздух от перките е затруднена и няма добро охлаждане и на двата радиатора.
-компресора на климатика се износва многократно по-бързо и се товари значително повече понеже в него постъпва не добре охладен фреон поради лошата циркулация на въздух през радиатора му и поради това,че охладителния радиато допълнително нагрява фреоновия а охлаждането е затруднено...затова и когато колата работи на едно място климатика вее по-топло отколкото когато се движи - разлика в потоците на въздуха и охлаждането на фреоновия радиатор - липсата на коректо охлжадане на фреона отпред води до износване на компресора,самия той започва да издава едни много гадни звуци от сорта на глухо виене,работи тежко и неравномерно...в даден момент е напълно възможно да сработи и механичната му защита за свръхналягане в системата и да се самоизключи.
Общо взето това е цялата процедура - изисква доста време и малко необходима техника и пространство...ама определено има ефект....засега още не са дошли жегите ама сега компресора на климатика работи по-добре и не издава някакви странни звуци дори да работи час-два и охлаждането на колата се подобри и максималните температури из задръстванията са от сорта на 88-90 градуса...
Успех!