Код: Избери всички
Задава се поскъпване на бензините и на цигарите от началото на следващата година.
Що се отнася до горивата - правителството обмисля дали да увеличи една година по-рано акциза на горивата, за да компенсира очакваното намаление на приходите в бюджета. Какъв ще е ефектът от това увеличение за бизнеса и крайните потребители, разказва Богомил Грозев.
Акцизните ставки на горивата трябва да достигнат минимални европейски прагове, но ангажиментът на страната ни е това да стане от 2011 г. Това може да стане извендъж или поетапно, както се случва през последните години. В желанието си да "закърпи" приходната част на Бюджета за следващата година правителството обмисля да вдигне ставките извънредно.
От Министерството на финансите отказаха всякакви коментари за плана това увеличие да стане година по-рано. От ведомството искат този проекто-бюджет първо да бъде внесен за обсъждане в Народното събрание.
Според икономисти и хора от петролния бранш това ще има негативен ефект основно върху крайните потребители и едва ли ще доведе до много по-големи приходи в хазната.
"Когато се увеличи ставката, най-вероятно отново ще има укриване и не е ясно дали в държавата ще постъпят повече пари", заяви Георги Ганев от Центъра за либерални стратегии.
"Всяко една увеличаване на ставка означава мъртва загуба за икономиката, като загубата за обществото е по-голяма, отколкото е печалбата за бюджета", допълни той.
От гледна точка на търговците увеличението на акциза на бензина ще е изцяло за сметка на крайния потребител.
"Отражението върху пазара ще бъде по-скоро отражение за крайните потребители. След като се вдигне с 25 лв., по-точно - ако се вдигне на 1000 литра, това са 2.5 ст. на всеки литър", каза Иван Костадинов, търг.директор в петролна компания.
Грубите сметки на специалистите показват, че ако се вдигне акцизът предсрочно до европейските нива, постъпленията в хазната ще се увеличат с около 65 милиона лева. Не е ясно обаче колко ще спадне потреблението заради по високите цени.
Бизнесът смята, че ако се пресече сивият сектор в бранша, то приходите за бюджета ще са над два пъти повече.
"Минимум около 200 милиона ще бъдат по-големи приходите, ако се изчисти сивият сектор. Наясно сме, че няма да стане за година или тази, но трябва да се следват стъпките", допълни Костадинов.
Икономистите съветват бюджетът да се кърпи от към разходната част.
"Голяма част от парите заминават без обществена полза - затова и там точно трябва да се реформира. Това е мястото, където ще има най-голяма политическа и ведомствена съпротива, но там е мястото, където, ако някой иска да оправи българския бюджет, трябва да се заеме", коментира Ганев.
Изчисленията на експертите показват, че ако догоним европейските нива на акциза от 2010 г., то бензинът ще поскъпне с около 3 стотинки, а дизелът с малко под 2 стотинки. Но неминуемо това увеличение ще се калкулира и в цената на стоките, които са зависими от транспорта.
По преценка на бранша делът на сивата икономика в сектора е 1/3. Единодушно е мнението, че увеличението на акциз в условията на криза, без това да е належащо, ще подтикне част от бизнеса да мине или да се върне в сивата част на икономиката.
Ето и мнението на хората, които от години следят контрабандата с акцизни стоки:
Тихомир Безлов излседва контрбандата на всякакви акцизни стоки от дълги години. Уверен е, че предсрочното увеличение в тежък момент ще увеличи дела на сивия сектор, което значи, че и приходите няма да са спрямо очакваното.
"Опитът, който България има в случаите, когато имахме рязко вдигане на акциза - съответно рязко нарастваха контрабанди практики, развиване на криминални мрежи и дистрибуции. По-високите акцизи изкушават различни криминални структури, различни криминални мрежи да правят действително да правят големи печалби от тази възможност", коментира той.
Изследванията на Безлов показват, че през 2007 и 2008 г., когато имаше много голямо увеличение на акциза - общо за двете години с близо 200 лева, сивият сектор се е разрастнал чувствително.
"Може да се окаже така, че всъщност подобна мярка не да доведе до увеличение на приходите , а до нарастване на печалбите на криминалния сектор", заяви още той.
По непотвърдени данни делът на нелегалните в петролния бизнес заема около 30% от пазара - или около 1 милирад литра годишно, за които е платен частичен или въобще не е платен акциз.
Решението обаче все още нищо не е окончателно. То ще стане ясно едва, когато бъде представен законопроектът за следващата година. Тогава ще разберем с колко и кои акцизни ставки ще се увеличат.
Като една от причините за това намерение на правителството се изтъкват международните пазари.
Опасенията са, че ако цените са задържат на сегашните си ниски нива, постъпленията в хазната от косвени данъци няма да са достатъчно.
Цените на петрола по света продължават да падат.
В днешната азиатска търговия те стигнаха под 66 долара за барел. Като причина за това се изтъкват опасенията за слабо търсене на енергоносители в Съединените щати, които са най-големият потребител на черното злато.
Американският лек суров петрол с доставка през ноември понижи цената си с 46 цента.
В петък нюйоркската борса затвори при цена за барел - 66 долара и 2 цента. В Лондон сортът Брент поевтиня до 64.67 долара за барел.
Лоша работа колеги


