Уважаеми колеги,
в тази тема реших да насоча вниманието Ви към възможността да заменим част от скъпата и понякога некачествена електроника, която закупуваме обикновенно като "екстра".
От гледна точка на електрониката тези екстри са комбинация от стандартни несложни схеми, които в някои случаи могат да се изпълнят и в домашни условия.
Част от нас са готови да дадат значителни суми за да се оборудват със електроника, която иначе не е толкова скъпа. И всички тези цветни кутии, в които поставят платките ни принуждават да мислим, че под капака на устройството стават "свръхестествени" неща.
Надявам се всеки от вас да публикува устройства и схеми с които се е сблъскал и са се оказали удачни за употреба в абтомобилите.
Аз ще започна с алтернативата на парктроник или вариант на парктроник за 12.30 лева. Пробвано е от мен. Работи 3 години на Шкода 120L и от 2 месеца е на Голфа.
Вижте това:
http://constructor.bg/shop/product_info ... s_id=10713
А това е подробно описание на схемата:
http://www.constructor.bg/mk/IR_parking.htm
Можете да закупите устройството по Интернет или в големите магазини за електроника. Има вариант за сглобяване, а също и готов продукт. От практическа гледна точка видоизмених малко конструкцията му по следния начин:
Разпоих датчиците и отново ги свързах към платката, но посредством дълги кабелчета. Монтирах платката, която поместих в малка кутийка в задния отсек на колата до левия стоп с две обикновени самонарязващи види. Захраних я от лампата за заден ход (- от корпус). Датчиците, свързани за платката с дълги кабелчета поставих зад бронята, като преди това залях с епоксидна смола проводимата им част (крачетата със спойките). Това е!
Второ предложение:
Някои от нас се оплакват, че колите им остават без охлаждаща течност и прегряват, а индикация няма. Ето го и решението за 9.70 лева:
http://constructor.bg/shop/product_info ... s_id=11478
Монтажа:
Две малки дупки в капачката на казанчето, за да прекараме проводниците. Всъщност самите проводници са датчика, така че трябва да са спуснати до нивото където искаме да получим предупреждение. За потопените проводници използвайте по-дебел едножилен кабел (напр. 2.5 мм2), за да са стабилни и да не се огъват при движение и да дават грешен сигнал. След монтажа херметизирайте дупките с подходящо лепило или материал. Монтирайте платката на скрито място в купето. Захранете от място, където има ток след подаване на контакт (напр.релето на бензиновата помпа). Устройството консумира минимално количество ток. Не се притеснявайте, че бихте натоварили допълнително някой бушон. С два по дълги кабела осигурете връзката между устройството и двата потопени проводника. Можете да разпоите светодиодите, да ги изнесете на подходящо за вас място и да осигурите връзката им с платката чрез кабелчета. На релетата можете да свържете и друг консуматор, който да се задейства или изключва при сработване. Например ако през нормалнозатворения контакт на релето пропускате напрежение за бензиновата помпа при сработване тя ще остава без захранване и колата ще изгасне и няма да запали докато не долеем течност.
Принцип на действие:
Докато двата проводника са под вода между тях протича ток. Водата е проводима, защото е електролит, а антифриза е смес от вода и нещо(често етиленгликол). Схемата е изработена така, че при отсъствие на проводимост (ниско ниво на водата или антифриза) между тях (проводниците) сработва.
Моля споделете и вашия опит!
Алтернатива на скъпата електроника в автомобила
Правила на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
-
- Мнения: 3443
- Регистриран на: Съб 16 сеп 2006 23:13
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София,Lantra 1.5 ,Golf 3-ABS,Vento-R.I.P.
Re: Алтернатива на скъпата електроника в автомобила
shockhead,адмирирам предложението ти ,НО имай предвид че не всички известни схеми са във вид удобен за приложение на специфични условия ,каквито са условията в автомобила(влага,вибрации,смущения...).А и не всички са наясно с електриката(да не говорим за електроника).То аз поразбирвам нещо,но стигне ли се до КУТИЯТА
-и отива в небитието.
Прост пример:известно ми е какво има и какво прави "баласта" на ксенона,но повярвай че няма да тръгна да си го правя сам.А за парктроника:те това е най-смешното устройство,което според мен е поставяно:и като пищи какво-пак се праска кифлата в бронята ми(изпитано),айде да не публикувам как C5 парктроник(оригинал) е спрял в колата ми.Виж,някакво устройство за мозъчни подобрения ако има...е тогава
.Въпреки че вече има "осцилоскопи" и за тая работа 

Прост пример:известно ми е какво има и какво прави "баласта" на ксенона,но повярвай че няма да тръгна да си го правя сам.А за парктроника:те това е най-смешното устройство,което според мен е поставяно:и като пищи какво-пак се праска кифлата в бронята ми(изпитано),айде да не публикувам как C5 парктроник(оригинал) е спрял в колата ми.Виж,някакво устройство за мозъчни подобрения ако има...е тогава


- jijibs
- Мнения: 698
- Регистриран на: Нед 27 апр 2008 10:58
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Бургас, Golf 3, AEA
Re: Алтернатива на скъпата електроника в автомобила
Смятам, че темата може да бъде много интересна и полезна. Технически грамотните тук ще могат да споделят опит и идеи.
p.s. В "Направи си сам" като че ли ще и отива повече мястото на тази тема

p.s. В "Направи си сам" като че ли ще и отива повече мястото на тази тема
-
- Мнения: 3443
- Регистриран на: Съб 16 сеп 2006 23:13
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София,Lantra 1.5 ,Golf 3-ABS,Vento-R.I.P.
Re: Алтернатива на скъпата електроника в автомобила
jijibs написа:Смятам, че темата може да бъде много интересна и полезна. Технически грамотните тук ще могат да споделят опит и идеи.![]()
p.s. В "Направи си сам" като че ли ще и отива повече мястото на тази тема
Подкрепям,даже има и още една тема за бобини ,комутатори ,която е добре да отиде там.А на обратно да се прехвърлят теми с доказани ,сдъвкани и изплюти крайни решения
- shockhead
- Мнения: 159
- Регистриран на: Пон 14 сеп 2009 18:08
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Burgas
Re: Алтернатива на скъпата електроника в автомобила
Аз сега видях, че има такава секция в сайта. Може ли да се премести темата там с цялото и съдържание или трябва да се отвори нова със същото име.
- L&R
- Мнения: 9371
- Регистриран на: Чет 09 юни 2005 15:19
- Автомобил: CCC
- Двигател:
- Местоположение: coffeeforums.bg
- Контакти:
Re: Алтернатива на скъпата електроника в автомобила
Местя, но темата е доста обща и незнам как ще просъществува
, то целия раздел е под това или поне подобно мото.

- Matematiks
- Мнения: 3168
- Регистриран на: Вто 27 ное 2007 17:29
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Re: Алтернатива на скъпата електроника в автомобила
Много полезна тема мисля,вместо човек да рови ако тук е синтезирана информацията ще е супер
Ето една тема за Устройство за палене на фаровете и гасене
viewtopic.php?f=11&t=119163

Ето една тема за Устройство за палене на фаровете и гасене
viewtopic.php?f=11&t=119163
- shockhead
- Мнения: 159
- Регистриран на: Пон 14 сеп 2009 18:08
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Burgas
Re: Алтернатива на скъпата електроника в автомобила
А сега за тези с повече познания по електроника.
Веднага след като си купих колата и ми поискаха 25 лева за центровка реших да си направя стробоскоп.
Както знаем стробоскопа се използва при някои автомобили за фиксиране на момента, в който се подава искра на първи цилиндър на двигателя (центровка).
Стробоскопа получава сигнал за подадено високо напрежение към първа свещ посредством кабел и щипка тип „крокодил”, закачена за изолацията на кабела към първа свещ. Този сигнал постъпва на 3-то краче на чипа 4013В, в който има вграден датчик. Самият чип струва 0.45 лева и е аналог на посочената в схемата руска интегрална схема.
За тези, които не знаят много за центровката:
Принципа на отчитане се базира на лимитираната възможност за пренастройване на човешкото око към рязко променяща се осветеност. Обикновенно от стробоскопа излизат 3 кабела. Двата са захранващи. Закачайки щипката на третия кабел към изолацията на кабела на 1-ва свещ, при работещ двигател светодиодите започват да премигват в съответствие с електрическите импулси преминаващи по кабела.
За да направим центровка се освобождава делкото от фиксиращите болтове. Предварително сме открили резките по коляновия вал и марките по корпуса на двигателя. Поднасяйки премигащата ярка светлина към марките на корпуса при запален двигател резката на коляновия вал за очите ни замръзва на мястото, където е, когато светнат диодите. Чрез внимателно завъртане на делкото можем да променяме този момент, докато резката и марката застанат една върху друга. После затягаме фиксиращите болтове на делкото.
Какво промених аз в схемата:
Попадна ми стара лампа със светодиоди и батерия. Мисля, че ги продават в по-големите магазини за осветителни тела за около 10 лева. Премахнах всичко от тялото на лампата, но оставих светодиодите. В тялото поместих платката, а блока със светодиодите на „Схема 1” замених с вградените в лампата светодиоди като на мястото на сините точки (Схема 1) запоих двата кабела, идващи от светодиодите до тялото на лампата. Там трябва да се внимава с поляритета – все пак са диоди. С потенциометъра се регулира яркостта на светене.
А ето я схемата и реално какво се получи при мен:
Веднага след като си купих колата и ми поискаха 25 лева за центровка реших да си направя стробоскоп.
Както знаем стробоскопа се използва при някои автомобили за фиксиране на момента, в който се подава искра на първи цилиндър на двигателя (центровка).
Стробоскопа получава сигнал за подадено високо напрежение към първа свещ посредством кабел и щипка тип „крокодил”, закачена за изолацията на кабела към първа свещ. Този сигнал постъпва на 3-то краче на чипа 4013В, в който има вграден датчик. Самият чип струва 0.45 лева и е аналог на посочената в схемата руска интегрална схема.
За тези, които не знаят много за центровката:
Принципа на отчитане се базира на лимитираната възможност за пренастройване на човешкото око към рязко променяща се осветеност. Обикновенно от стробоскопа излизат 3 кабела. Двата са захранващи. Закачайки щипката на третия кабел към изолацията на кабела на 1-ва свещ, при работещ двигател светодиодите започват да премигват в съответствие с електрическите импулси преминаващи по кабела.
За да направим центровка се освобождава делкото от фиксиращите болтове. Предварително сме открили резките по коляновия вал и марките по корпуса на двигателя. Поднасяйки премигащата ярка светлина към марките на корпуса при запален двигател резката на коляновия вал за очите ни замръзва на мястото, където е, когато светнат диодите. Чрез внимателно завъртане на делкото можем да променяме този момент, докато резката и марката застанат една върху друга. После затягаме фиксиращите болтове на делкото.
Какво промених аз в схемата:
Попадна ми стара лампа със светодиоди и батерия. Мисля, че ги продават в по-големите магазини за осветителни тела за около 10 лева. Премахнах всичко от тялото на лампата, но оставих светодиодите. В тялото поместих платката, а блока със светодиодите на „Схема 1” замених с вградените в лампата светодиоди като на мястото на сините точки (Схема 1) запоих двата кабела, идващи от светодиодите до тялото на лампата. Там трябва да се внимава с поляритета – все пак са диоди. С потенциометъра се регулира яркостта на светене.
А ето я схемата и реално какво се получи при мен:
- shockhead
- Мнения: 159
- Регистриран на: Пон 14 сеп 2009 18:08
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Burgas
Re: Алтернатива на скъпата електроника в автомобила
Ето и още нещо за не повече от 2 лева. Ако на някой плъховете в гаража прегризват кабели това е решението. Изпробвано е! Мазето ми беше пълно с плъхове. Направих и включих там 2 такива устройства и от 2 години........да чукна на дърво.......
В схемата:
U1A и U1B са част от една интегрална схема – 4093. Захранва се с + на 14-то краче и – на 7-мо краче. Останалите крачета са означени на U1A и U1B. Тези, които не се споменават в схемата остават неизползвани. Оттам нататък имате още 2 съпротивления, един кондензатор, един транзистор и едно пиезозумерче, които могат да бъдат закупени за стотинки от всеки магазин за електроника.
В схемата:
U1A и U1B са част от една интегрална схема – 4093. Захранва се с + на 14-то краче и – на 7-мо краче. Останалите крачета са означени на U1A и U1B. Тези, които не се споменават в схемата остават неизползвани. Оттам нататък имате още 2 съпротивления, един кондензатор, един транзистор и едно пиезозумерче, които могат да бъдат закупени за стотинки от всеки магазин за електроника.
- jijibs
- Мнения: 698
- Регистриран на: Нед 27 апр 2008 10:58
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Бургас, Golf 3, AEA
Re: Алтернатива на скъпата електроника в автомобила
Това за гризачите ще го пробвам. Колко херца вади?
- enigma79
- Предупреждение за вечен БАН
- Мнения: 3268
- Регистриран на: Пет 10 юли 2009 17:27
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Хасково
Re: Алтернатива на скъпата електроника в автомобила
Второ предложение:
Някои от нас се оплакват, че колите им остават без охлаждаща течност и прегряват, а индикация няма. Ето го и решението за 9.70 лева:
http://constructor.bg/shop/product_info ... s_id=11478
Монтажа:
Две малки дупки в капачката на казанчето, за да прекараме проводниците. Всъщност самите проводници са датчика, така че трябва да са спуснати до нивото където искаме да получим предупреждение. За потопените проводници използвайте по-дебел едножилен кабел (напр. 2.5 мм2), за да са стабилни и да не се огъват при движение и да дават грешен сигнал. След монтажа херметизирайте дупките с подходящо лепило или материал. Монтирайте платката на скрито място в купето. Захранете от място, където има ток след подаване на контакт (напр.релето на бензиновата помпа). Устройството консумира минимално количество ток. Не се притеснявайте, че бихте натоварили допълнително някой бушон. С два по дълги кабела осигурете връзката между устройството и двата потопени проводника. Можете да разпоите светодиодите, да ги изнесете на подходящо за вас място и да осигурите връзката им с платката чрез кабелчета. На релетата можете да свържете и друг консуматор, който да се задейства или изключва при сработване. Например ако през нормалнозатворения контакт на релето пропускате напрежение за бензиновата помпа при сработване тя ще остава без захранване и колата ще изгасне и няма да запали докато не долеем течност.
Принцип на действие:
Докато двата проводника са под вода между тях протича ток. Водата е проводима, защото е електролит, а антифриза е смес от вода и нещо(често етиленгликол). Схемата е изработена така, че при отсъствие на проводимост (ниско ниво на водата или антифриза) между тях (проводниците) сработва.
Моля споделете и вашия опит!
Колега искам да допълня каква идея ми дойде на мен,аз ще използвам платката от бензиновия резорвоар,там е с наклонено рамо,дефакто щего побългаря,рамото и ще използвам друг бензинов датчик,примерно от лада,за да показва,така не само ще имам лампа,диод,който да показва,но и ще показва точното ниво,към допълнение на тази схема,към диода ще вържа един зумер и ще имам звукова индикация,хем за нивото хем и за прегряване
Някои от нас се оплакват, че колите им остават без охлаждаща течност и прегряват, а индикация няма. Ето го и решението за 9.70 лева:
http://constructor.bg/shop/product_info ... s_id=11478
Монтажа:
Две малки дупки в капачката на казанчето, за да прекараме проводниците. Всъщност самите проводници са датчика, така че трябва да са спуснати до нивото където искаме да получим предупреждение. За потопените проводници използвайте по-дебел едножилен кабел (напр. 2.5 мм2), за да са стабилни и да не се огъват при движение и да дават грешен сигнал. След монтажа херметизирайте дупките с подходящо лепило или материал. Монтирайте платката на скрито място в купето. Захранете от място, където има ток след подаване на контакт (напр.релето на бензиновата помпа). Устройството консумира минимално количество ток. Не се притеснявайте, че бихте натоварили допълнително някой бушон. С два по дълги кабела осигурете връзката между устройството и двата потопени проводника. Можете да разпоите светодиодите, да ги изнесете на подходящо за вас място и да осигурите връзката им с платката чрез кабелчета. На релетата можете да свържете и друг консуматор, който да се задейства или изключва при сработване. Например ако през нормалнозатворения контакт на релето пропускате напрежение за бензиновата помпа при сработване тя ще остава без захранване и колата ще изгасне и няма да запали докато не долеем течност.
Принцип на действие:
Докато двата проводника са под вода между тях протича ток. Водата е проводима, защото е електролит, а антифриза е смес от вода и нещо(често етиленгликол). Схемата е изработена така, че при отсъствие на проводимост (ниско ниво на водата или антифриза) между тях (проводниците) сработва.
Моля споделете и вашия опит!
Колега искам да допълня каква идея ми дойде на мен,аз ще използвам платката от бензиновия резорвоар,там е с наклонено рамо,дефакто щего побългаря,рамото и ще използвам друг бензинов датчик,примерно от лада,за да показва,така не само ще имам лампа,диод,който да показва,но и ще показва точното ниво,към допълнение на тази схема,към диода ще вържа един зумер и ще имам звукова индикация,хем за нивото хем и за прегряване

- shockhead
- Мнения: 159
- Регистриран на: Пон 14 сеп 2009 18:08
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Burgas
Re: Алтернатива на скъпата електроника в автомобила
jijibs написа:Това за гризачите ще го пробвам. Колко херца вади?
Излъчваният сигнал не е с фиксирана стойност на честотата, а си е в доста широк честотен обхват.Забравих точната стойност на долната граница, но е нещо над 25 kHz. Абсолютно нечуваемо е за човек. Знаем, че човек чува до 20 kHz що годе добре. А плъховете си чуват добре до 60 kHz.
Понеже не разполагах с осцилоскоп, когато го правих се чудех как да изпробвам дали работи. Ха ха сега ми е смешно. Какво ли не ражда мисълта на търсещия човек. Записах сигнала от зумера в компа през микрофон и после в Nero забавих записа до крайност. Нали знаете като влачи как честотите стават по-ниски. Надеждата ми беше да чуя чуваем за човешкото ухо звук. Ами не се получи точно, както очаквах но имаше там някакво скимтене. После в хода на експлоатацията забелязах, че като ги изключа от захранването при изразходването на заряда в кондензаторите пада и честотата на излъчване. Така като изключите устройството се чува слаб затихващ виещ сигнал. Така ги тествам от време на време дали още работят. Безотказни са. То няма и какво да им се повреди толкова ако всичко е изпълнено добре.
- shockhead
- Мнения: 159
- Регистриран на: Пон 14 сеп 2009 18:08
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Burgas
Re: Алтернатива на скъпата електроника в автомобила
enigma79 написа:............Колега искам да допълня каква идея ми дойде на мен,аз ще използвам платката от бензиновия резорвоар,там е с наклонено рамо,дефакто щего побългаря,рамото и ще използвам друг бензинов датчик,примерно от лада,за да показва,така не само ще имам лампа,диод,който да показва,но и ще показва точното ниво,към допълнение на тази схема,към диода ще вържа един зумер и ще имам звукова индикация,хем за нивото хем и за прегряване
Много се радвам на хора като теб! Може би, защото и аз мисля за всяко нещо как би могло да е по-добро.Разбира се, че идеята е много добра и уреда ще ни дава много повече информация. Опасявам се обаче, че дълбочината на двата резервоара е различна и ще е трудно да се преработи бензиновия поплавък. Това е само мое мнение и нищо не пречи да се опита.

Успех!
- enigma79
- Предупреждение за вечен БАН
- Мнения: 3268
- Регистриран на: Пет 10 юли 2009 17:27
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Хасково
Re: Алтернатива на скъпата електроника в автомобила
shockhead написа:enigma79 написа:............Колега искам да допълня каква идея ми дойде на мен,аз ще използвам платката от бензиновия резорвоар,там е с наклонено рамо,дефакто щего побългаря,рамото и ще използвам друг бензинов датчик,примерно от лада,за да показва,така не само ще имам лампа,диод,който да показва,но и ще показва точното ниво,към допълнение на тази схема,към диода ще вържа един зумер и ще имам звукова индикация,хем за нивото хем и за прегряване
Много се радвам на хора като теб! Може би, защото и аз мисля за всяко нещо как би могло да е по-добро.Разбира се, че идеята е много добра и уреда ще ни дава много повече информация. Опасявам се обаче, че дълбочината на двата резервоара е различна и ще е трудно да се преработи бензиновия поплавък. Това е само мое мнение и нищо не пречи да се опита.![]()
Успех!
Аз затова казах,че ще побългарявам




Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 138 госта